Güncel

Pratik Edebiyat Bilgileri 2022 |KPSS Güncel|

Pratik Edebiyat Bilgileri – 1 İslamiyet’ten Önceki Türk Edebiyatı

  • Sagu-ağıt-mersiye mevzu yönüyle ortaktır sadece mersiye ölçü yönünden aruz veznini kullanırken sagu ve ağıt hece ölçüsünü kullanır.
  • Koşuk, sagu ve destan İslamiyet öncesi Türk edebiyatı döneminde, dörtlükler şeklinde, hece ölçüsüyle ve çoğu zaman yarım kafiye kullanılarak oluşturulmuştur.
  • Yapay destanlar, naturel destanın doğuş, yayılma ve gelişme benzer biçimde süreçlerinden geçmeyen yazarı malum destanlardır.
  • Orhun (Göktürk) Yazıtları 8. yüzyılda da Orhun Irmağı kıyısında dikilen, Türk yazılı edebiyatının ilk ürünleridir.

Pratik Edebiyat Bilgileri – 2 İslamiyet Etkisindeki Türk Edebiyatı

  • Kutadgu Bilig, siyasetname tarzında olup, Yusuf Has Hacib tarafınca kaleme alınmış, didaktik özellikler barındıran alegorik bir eserdir.
  • Atabetü’l-Hakayık Yüknekli Edip Ahmet, Divan-ı Hikmet Ahmet Yesevi tarafınca yazılan tasavvufî eserlerdir.
  • Dede Korkut Hikayeleri, Oğuz boylarının harp ve kendi aralarındaki mücadeleleri özetleyen, döneminden halk hikayeciliğine geçişin ürünüdür. Birbirinden bağımsız on iki hikâyeden oluşan anonim bir eserdir.
  • Mevlâna, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli ve Hacı Bayram-ı Veli 13. yüzyılda yaşayıp insanlık sevgisini temalı eserler yazan mutasavvıflardır.
  • Risaletü’n-Nushiye (Yunus Emre), Divan-ı Kebir (Mevlâna), Makalat (Hacı Bektaş-ı Veli) tasavvufu özetleyen eserlerdir.
  • İlahi, nefes-deme, şathiye, söylev, devriye İslamiyet Etkisindeki Türk edebiyatında tekke şiirinin dörtlüklerle oluşan türleridir.
  • Koşma, semai, varsağı, destan aşık edebiyatı ürünleridir. Dörtlüklerle ve hece ölçüsüyle yazılırlar. Koşma, işlediği mevzulara gore koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt dörde ayrılır.
  • Kaygusuz Abdal ve Pir Sultan Abdal tasavvufu değişik yorumlayan Halk Edebiyatı ozanlarıdır. Karacaoğlan, Erzurumlu Emrah, Aşık Veysel Şatıroğlu güzelleme; Dadaloğlu, Köroğlu koçaklama türünde şiirler yazmıştır.
  • Seyranî kişisel; Dertli toplumsal taşlama şiirleri yazmıştır.
  • Mâni, “aaxa” kafiye düzeninde, 7’li hece ölçüsü ile tek dörtlük oluşmaktadır. Mâni anonim edebiyatta kullanılan en yaygın nazım biçimidir. Divan şiirindeki rubai ve tuyuğ maniyle ortak özellikler taşımaktadır.
  • Destanla masalın ortak özellikleri: Olağanüstülük, kahramanlarının asil kişilerinden olması, abartılı ifade Destan ulusal, masal çoğunlukla evrensel ögeler taşımaktadır. Destan konusunu tarihsel bir gerçeklikten alırken, masal bütünüyle hayal ürünüdür.
  • Gazel 5-15, beyitten oluşur. Kafiye düzeni aa, ba, ca… şeklindedir. İlk beyitine matla, son beyitine makta adı verilir. En güzel beyitine beytül gazel denilmektedir.
  • Kaside 33-99 beyit ve “aa xa xa xa…” uyak düzeniyle yazılır. Nesib, girizgâh, medhiyye, fahriye, tegazzül, taç yakarma bölümlerinden oluşur.
  • Mesnevinin sayısında sınırlama yoktur. “aa bb cc dd …” kafiye düzeniyle yazılır.
  • Şarkı ve tuyuğ İran edebiyatından esinlenmekle beraber Türk edebiyatına özgü nazım şekilleridir.
  • Rubai ve tuyuğ, tek dörtlükten; murabba birden fazla dörtlükle oluşturulan divan şiiri nazım türleridir.
  • Terkib-i bend ve terci-i bentte felsefî ve dinî konuların işlenir. “Terkib-i bend” de araç beyiti sürekli değişmiş olur. “Terci-i bend”de araç beyiti aynı kalır.
  • Gazel ve kasidede ilk beyite matla, son beyite makta, şairin adının geçmiş olduğu beyite mahlas beyiti yada taç beyit denir.
  • Dize sonlarındaki kafiyeden ayrı olarak şiirin dizenin ortasında da uyak bulunursa buna musammat gazel yada musammat kaside adı verilir.
  • Münacat, naat, hiciv; divan şiirinde kasidenin mevzularına gore almış olduğu değişik isimlerdir.
  • Divan edebiyatında şairler ve sanatçılar hakkında data veren eserlere tezkire, halk edebiyatında aynı konuşu eserlere ise cönk adı verilir.
  • Mecalisi’n-Nefais adlı tezkire, Ali Şir Nevai’ye ilişik olup ilk şairler tezkiresidir.
  • Harname Divan şairi Şeyhi’nin, 15. Yüzyılda yazmış olduğu hiciv türünde bir mesnevidir.
  • Şikayetname, Fuzuli’nin maaşını alamadığı için yazdığı mektup türündeki eseridir.
  • Nefi, 17. Yüzyılda hiciv örneği “Siham-ı Kaza” adlı eseri ile tanınmıştır.
  • Nabi, 17. yüzyılda değindiği, didaktik yapıt olan “Hayriyye” ile tanınır.
  • Nedim ve Şeyh Galib Türki-i rahat akımı çerçevesinde hece ölçüsünü de kullanan şairlerdendir.
  • Kâtip Çelebi coğrafya alanında yazdığı “Cihannüma” ve bilimler alanında yazdığı Keşfü’z-Zünun eserleriyle tanınır.
  • Evliya Çelebi, Seyahatname adlı eserinde 3 kıtada gezmiş olduğu yerlerin anlatımıyla dikkat çekmiştir.
  • Naima, “Naima Tarihi” adlı eserleri yazan Divan edebiyatının en malum düzyazı ustalarındandır.

Pratik Edebiyat Bilgileri-3 (KPSS Güncel) Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati

  • Dilinin ağır oluşu ve yüksek zümreye hitap etmesi Divan edebiyatı ile Servet- Fünun Edebiyatının ortak özellikleridir.
  • Ağır ve sanatlı ifade, sembollerle duyguları anlatma üslubuna Sebk-i Hindi denir. Sebk-i Hindi divan edebiyatında kullanılan ve benimsenen bir anlayıştır.
  • Bir sözcüğün iki anlama gelecek şekilde kullanılmasına tevriye sanatı denir.
  • Bir sözcüğün hem gerçek hem mecaz anlamda kullanılmasıyla kinaye sanatı ortaya çıkar.
  • Hüsn-ü Talil sanatında olayın sebebi daha güzel bir sebebe bağlanarak anlatılır.
  • Bilinen bir mevzudan bilinmiyormuş söz edilmesine Tecahül-i arif sanatını denir.
  • Sesteş sözcüklerin şiirde kullanılmasına cinas sanatı denir.
  • Teşhis insan dışındaki varlıkların insan benzer biçimde düşünülmesidir.
  • İntak ise insan dışındaki varlıkların konuşturulma sanıtıdır. İntak (konuşturma) sanatının olduğu her dizede teşhis de vardır.
  • Seci, düzyazı metninin içindeki ses benzerliğidir.
  • Bir şairin bir şiirine aynı ölçü ve aynı uyakla başka bir ozan tarafınca yazmış olduğu şiire nazire denir.
  • Takvim-i Vakayi ilk resmî gazete, Ceride-i Havadis ilk yarı resmî gazete ve Tercüman-ı Ahval edebiyatımızdaki ilk hususi gazete olarak bilinmektedir.
  • İbrahim şinasi’ye ilişik Ozan Evlenmesi adlı yapıt İlk tiyatro eseri olarak bilinir.
  • Yusuf Kamil Paşa Telemak adlı eseriyle Türk edebiyatında ilk tercüme romanı yazmıştır.
  • Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat Şemsettin Sami tarafınca yazılmış ilk yerli romanözelliğine haizdir.
  • İntibah Namık Kemal’in yazdığı ilk yazınsal romandır.
  • Cezmi Namık Kemal’e ilişik olan ilk zamanı romandır.
  • Araba Sevdası Recaizade Mahmud Ekrem’in değindiği ilk gerçekçi roman özelliği taşımaktadır.
  • Karabibik Nabizade Nazım ‘ın kağıda döktüğü köy konulu ilk eserdir.
  • Letaif-i Rivayet Ahmet Mithat Efendi’ye ilişik ilk öykü olarak bilinmektedir.
  • Eylül Mehmet Rauf tarafınca yazılan ilk ruhsal roman olma unvanını taşır.
  • Mai ve Siyah Halit Ziya Uşaklıgil’in Batılı tarzda yazdığı Türk edebiyatının ilk gerçekçi romanıdır.
  • Tanzimat Periyodu romanında yanlış Batılılaşma ve cariyelik en yaygın işlenen konulardır.
  • Tanzimat Periyodu şiirinde divan şiiri biçimleri kullanılmaya devam etmiş sadece içerik değiştirilmiştir.
  • Namık Kemal hem tiyatro hem roman alanında kalem oynatmış; sadece en malum tarafı vatan temalı şiirleridir.
  • Tahrib-i Harabat ve Takib, Namık Kemal’in  eski edebiyatı korumak için çaba sarfeden Ziya Paşa için yazdığı eleştirilerdir.
  • Ahmet Vefik Paşa, Moliere’den Cimri, Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası benzer biçimde tiyatro eserlerini ilk çeviren sanatçıdır.
  • Ahmet Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini kazandırma düşüncesini Hüseyin Rahmi Gürpınar ve Halide Edip Adıvar da devam ettirmiştir.
  • Edebiyatımızın ilk lügat; Divan-ü Lugati’t-Türk, ondan sonra Muhakemetü’l-Lugateyn, Osmanlı döneminde Lehçe-i Osman ve Tanzimat Döneminde Kamus-ı Türkî’dir.
  • Tanzimat Periyodu edebiyatında birinci dönem “sanat toplum içindir” anlayışından ikinci dönemde “sanat sanat için” anlayışına dönülerek, Servet-i Fünun edebiyatına geçiş hazırlığı yapılır.
  • Recaizade Mahmut Ekrem “Güzel olan her şey şiire girebilir.” ifadesiyle Muallim Naci ile kafiye tartışması içine girmiştir.
  • Abdülhak Hamit Tarhan, Namık Kemal’in tiyatro anlayışının tam tersini savunur. Tarhan’ın fazlaca fazla tiyatro eseri olmasına karşın tiyatro tekniği iyi olmadığı için yazdığı tiyatrolar sahnelenemez.
  • Edebiyatımızda ölüm temasıyla ünlü olmuş şairler; Abdülhak Hamit, Cahit Sıtkı, Yahya Kemal’dir.
  • Servet-i Fünun sanatçıları beyit anlayışını arka plana iterek nazmı nesre yaklaştırmışlardır.
  • Servet-i Fünun sanatçıları roman ve hikayede realizm ve natüralizmden; şiirde ise sembolizm ve parnasizmden etkilenmiştir.
  • Servet-i Fünun sanatçıları romanda çevre olarak İstanbul’u, karakter olarak aydınları seçmiştir.
  • Tevfik Fikret, sanatının ikinci devresinde sanatı toplumun hizmetine sunan eserler yazmıştır. hece ölçüsüyle yazdığı ilk ve tek şiir kitabının adı Şermin’dir.
  • “Sis”, Tevfik Fikret’in İstanbul’a ve II. Abdülhamit yönetimine hakaretlerle dolu şiiridir.
  • Cenab Şahabettin, parnasizm ve sembolizmin tesirinde eserler vermiştir. Şahabettin bir şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanan tek sanatçıdır.
  • Halit Ziya Uşaklıgil, Balzac, Stendhal, Flaubert benzer biçimde gerçekçi düşüncedeki yazarlardan etkilenmiştir. Batılı anlamdaki ilk gerçekçi roman Mai ve Siyah’ Uşaklıgil yazmıştır.
  • Halit Ziya Uşaklıgil’in hatıra türündeki en malum eserleri Kırk Yıl, Saray ve Ötesi’dir.
  • Hüseyin Cahit Yalçın, “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına sebep olmuştur.
  • Yazılarından dolayı sürgün edilen başlıca sanatçılar; Namık Kemal, H. Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, ozan Eşref, Refik Halit Karay’dır.
  • Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye, Metres, Kaynanam Nasıl Kudurdu adlı eserler Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarıdır.
  • Ahmet Rasim, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati döneminden İstanbul’un günlük yaşantısını mütevazi bir üslupla özetleyen bağımsız yazarlardandır.
  • Fecr-i Ati akımı, Servet-i Fünun’u eleştirmesine karşın onların “Sanat kişiseldir.” anlayışını benimsemiştir.

Pratik Edebiyat Bilgileri-4 |KPSS Güncel| Milli Edebiyat Periyodu

  • Milli Edebiyat akımı, “Genç Kalemler” dergisinde piyasaya çıkan “Yeni Lisan” adlı makaleyle 1911 senesinde adım atar.
  • Milli Edebiyat bir yönüyle halk edebiyatının Cumhuriyet dönemindeki devamı gibidir.
  • Ömer Seyfettin, mili ve tarihî mevzularda yazdığı öyküleriyle tanınan bir yazardır.
  • Edebiyatımızdaki meşhur öykü yazarları; H. Cahit Yalçın, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner’dir.
  • Ziya Gökalp, Türkçülük akımının felsefesini yapmış, Milli Edebiyat akımına düşünceleriyle katkıda bulunmuştur.
  • Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık Ziya Gökalp’in Türkçülük çerçevesinde yazdığı şiir kitaplarıdır.
  • Hususi unvanlarla anılan şairler; Sultanü’ş-Şuara (Şairler Sultanı)-Baki ve Necip Fazıl Kısakürek, Vatan Şairi-
  • Namık Kemal, Şairi-i Azam-Abdülhak Hamit Tarhan, Bayrak Şairi-Arif Nihat Asya, Türk Şairi-Mehmet Emin Yurdakul…
  • Türk edebiyatının tarihini bilimsel açıdan inceleyen ve bukonuda kitaplar yazan ilk bilim adamı ve sanatçı Mehmet Fuat Köprülüdür.
  • Edebiyat zamanı alanında kitap yazan sanatçılar; M. Fuat Köprülü, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ali Canip Yöntem’dir.
  • Halide Edip Adıvar, İngiliz edebiyatından etkilenerek yapıt vermiştir. Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye  (Kuruluş Şavaşı temalı); Sinekli Bakkal, Tatarcık (toplumsal temalı), Mor Salkımlı Ev (hatıra) en malum eserleridir.
  • Y. Kadri Karaosmanoğlu, Tanzimat’la Atatürk Türkiye’si arasındaki dönem ve kuşakların geçirdiği toplumsal değişimeleri ve bunalımları işler. Tezli roman türünün usta yazarlarındandır. Kiralık Konak ( dönem çatısması), Sodom ve Gomore (işgal altındaki İstanbul’un negatif

Yanları), Yaban (Kurtuluş Savaşı ve köylü aydın uçurumunu işler), Ankara ( Cumhuriyet’ten sonraki Ankara’nın üç periyodu) Nur Baba ( Bektaşi tekkeleri) en tanınmış eserleridir.

  • Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır. Dili mütevazi, karakterleri halktandır.
  • Refik Halit Karay, sürgünde yazdığı Anadolu’yu mevzu alan eserleriyle bilinir. Sürgün, Yezidin Kızı, Bugünün Saraylısı (roman), Kirpinin Dedikleri, Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri Refik Halit Karay’ın en malum eserleridir.
  • Beş Hececiler Milli Edebiyatın devamı niteliğindedir. Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Yusuf Ziya Ortaç Milli Edebiyat sanatçılarıdır.
  • Faruk Nafiz Çamlıbel, aruzla da hece ile de yazmıştır. Çoban Çeşmesi, Han Duvarları adlı şiirleri ile bilinir.
  • Mehmet Akif Ersoy lirik-didaktik şiirleriyle şiirleriyle bilinir. Manzum hikâye ustasıdır. Safahat (yedi bölüm) Akif’in meşhur eseridir.
  • Ahmet Haşim sembolist bir şairdir. Şiirlerinde anlam kapalı, düzyazılarında ise dil ve üslubu yalındır. Tüm şiirlerini aruzla yazmış,  olan Haşim; Fecr-i Ati döneminden sonrasında hiçbir akıma bağlı kalmadan sanat anlayışını devam ettirmiştir. Bazı eserleri; Piraye, Göl Saatleri, Gurabhane-i Laklakan…
  • Yahya Kemal Beyatlı divan şiirini tekrardan yorumlamış, eski nazım şekillileriyle Batılı şiirler yazmıştır. Şiirlerinde sonsuzluğa erişme düşüncesi yer verilmiştir. “Ok” şiirini heceyle öteki tüm şiirlerini aruzla yazmıştır. Eserleri; Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Aziz İstanbul…

Pratik Edebiyat Bilgileri-5 |KPSS Güncel| Cumhuriyet Periyodu Türk Edebiyatı

  • Yedi Meşaleciler, Beş Hececileri duygusal olmakla suçlamışlar; sadece kendileri de sembolizm duygusallığından etkilenmişlerdir. Z. Osman Saba, Yaşar Nabi, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret Solok, Kenan Hulisi Koray Yedi Meşale sanatçılarıdır.
  • Garip Akımı (I. Yeniciler) sanat içerikli anlatımı, ölçü ve kafiyeyi arka plana itmişler, bayağı insanların hayatlarını ve gündelik vakaları işlemişlerdir.
  • II. Yeni Akımı, I. Yeni Hareketine tepki olarak grup oluşturmuşlardır. Şiirde anlamın kapalı olmasını savunmuşlar ve sürrealizmden etkilenmişlerdir. İlhan Berk,Cemal Süreyya, Edip Cansever, Ece Ayhan en malum temsilcileridir.
  • Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal Beyatlı2nın liseden öğrencisidir. Tanpınar’ın şiirlerinde bilinçaltı, rüya ve süre terimi yoğundur. Geçmişe hasret eserlerinde işlediği başlıca temadır. Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Beş Kent malum eserleridir.
  • Ahmet Kutsi Tecer, Anadolu motiflerini tüm eserlerinde işler. Dergah ve Milli Mecmua’da eserleri yayınlanmıştır. Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı en tanınmış eserleridir.
  • Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla adlı şiiriyle tanınmıştır.
  • Cahit Sıtkı Tarancı, ölüm, yalnızlık mevzularını çoğunlukla işler. Bu konudaki en fazlaca malum şiirlerinden biri Otuz Beş Yaş’tır.
  • Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın en malum eserlerinden biri “Üç Şehitler Destanı” suni bir destandır.
  • Cahit Külebi birçok şiirinde noktalama işareti kullanmamıştır.  Çocuk şiirleriyle bilinir. “Türk Mavisi” en malum eserlerindendir.
  • Nurullah Ataç: Deneme ve eleştirileriyle tanınmıştır. Devrik cümle kullanımını başarıyla uygulamıştır. “Günlerin Getirdiği, Karalama Defteri” en malum eserlerindendir.
  • Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sebahattin Eyüboğlu, Bacon, Montaige Cumhuriyet Periyodu Edebiyatının meşhur tecrübe etme yazarlarıdır.
  • Gezi Yazısı Yazanlar: Evliya Çelebi (Seyahatname), Ahmet Haşim (Frankfurt Seyahatnamesi), Falih Rıfkı Atay (Yolcu Defteri), Cenap Şahabettin ( Hac Yolunda)…
  • Psikolojik roman: Zehra (Nabizade Nazım), Eylül (Mehmet Rauf), Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (Peyami Safa)
  • Sait Faik Abasıyanık konularında Adalar’ı, İstanbul’u ve bayağı insanı anlatır. Başarılı durum hikayecisidir. Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar en malum eserleridir
  • Necip Fazıl Kısakürek doğa ötesi problemleri hecenin gücüyle kuvvetli bir üslupla anlatır. Şiir haricinde tiyatro, öykü, araştırma benzer biçimde alanlarda da eserler vermiştir. Çile, Bir Adam Yaratmak bazı eserleridir.
  • Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaçlı), Balıkçıları, denizcileri ve denizi anlatır. Bodrum’un antik çağlarındaki adını kendisine mahlas olarak kullanır.
  • Kemal Tahir, roman ve hikayelerinin konusunu yönetm sisteminin aksayan yönlerinden alır. Bozkırdaki Çiçek,
  • Devlet Ana, Karılar Koğuşu, Esir Şehrin İnsanları en malum eserleridir. Bedri Rahmi Eyüboğlu; ozan ve yazarlık haricinde ressam olan bir sanatçıdır. Karadut, Canım Anadolu en malum eserleridir.
  • Tarık Buğra, İstiklal Savaşı’nın bilinmeyen yönlerine yeni yorumlar katmıştır. Minik Ağa, Osmancık, Siyah Kehribar, yarın Diye Bir Şey Yok en malum eserleridir.
  • Yaşar Kemal, Çukurova ve Toros dağlarındaki efsanelere dayalı, toprak kavgalarını özetleyen roman ve hikayeler kaleme almıştır. İnce Memed, Orta Direk, Sarı Sıcak, Teneke en malum eserleridir.
  • Orhan Kemal, köyden kente göçün nedenlerini ve bu göçün neticelerini işler. 72. Koğuş, Hanımın Çitliği en malum eserleridir.
  • Necati Cumalı: Ege Bölgesi’ndeki köylüyü işler. Tütün Zamanı, Boş Beşik, Susuz Yaz bazı eserleridir.
  • Cemil Meriç: Makale, tecrübe etme, eleştiri ustasıdır. Bu Ülke,Umrandan Uygarlığa, Kırk Ambar bazı eserleridir.
  • Cengiz Aytmatov: Dünyaca meşhur Kırgız yazardır. Cemile, Gün Olur Asra Bedel, Selvi Boylum Al Yazmalım en malum eserleridir.
  • Deneme, bireysel düşüncelerin kanıtlama amacı olmaksızın aktarıldığı; fıkra, günlük olayların mütevazi ve günlük konuşma diliyle yazıldığı; yazı, tezlerin kanıtlanmaya ve bir mevzuyu kabul ettirmeye çalışmış olduğu; eleştiri; bir eserin bilimsel temellere dayanılarak yorumlandığı, pozitif yönde ve negatif yanlarının anlatıldığı yazın türleridir. Lirik şiir, coşkuların yoğun işlendiği; epik şiir, kahramanlık konularının anlatıldığı; pastoral şiir, kır ve çoban yaşamının işlendiği; acıklı şiir, acıklı durumların ve olayların işlendiği; satirik şiir toplumsal eleştirilerin işlendiği; didaktik şiir; öğreticiliğin ön planda olduğu şiir türleridir.
  • Dize sonlarında aynı görevli ekler ve aynı anlamlı sözcükler kullanılmasına redif denir. Redif kafiyeden sonrasında kullanılır.

Pratik Edebiyat Bilgileri-6 |KPSS Güncel| Batı Edebiyatı

  • Klasisizm, akıl ve sağduyuya ön planda meblağ. Latin ve Yunan kaynaklarından beslenen, kuralcı, yüksek zümre edebiyatıdır. Moliere, Racine, La Fontaine en malum klasik yazarlardandır.
  • Romantizm, Klasisizm’e tepki olarak ortaya çıkmıştır. Kuralcılığı reddeden romantizm ulusal mevzular işler. Zıtlıklar, ak-kara çatışması ve bilhassa duygusal yazmak ön plandadır. Victor Hugo, Goethe romantizmin malum yazarlarıdır.
  • Realizm, Romantizm’e tepki olarak ortaya çıkmıştır. Realizmde gerçekler ve vakalar gözleme dayalı olarak anlatılır. Balzac, Stendhal, Flaubert, Tolstoy, Dostoyevski en malum temsilcileridir.
  • Parnasizm, realizmin şiirdeki yansımasıdır. Sözcüklerle fotoğraf çizilir. Sembolizm, anlamın kapalı olduğu şiir anlayışını korumak için çaba sarfeden yazınsal akımdır.
  • Natüralizm: Aşırı gerçekçilik anlamına gelir. Olayların meydana gelişi sebep netice ilişkisi deneylenerek anlatılır.
  • Edebi akımların sıralanışı: Klasisizm, Romantizm, Realizm, Natüralizm(roman akımları);
  • Parnasizm, Sembolizm, Sürrealizm (şiir akımları)
  • Dünya edebiyatının tanınmış yazar ve eserlerinden bazıları: Shakespeare (Hamlet ve Otello), Cervantes (Don Kişot), Maksim Gorki (Ana), Montaigne (Denemeler), Schiller ( Wiliam Tell), Dostoyevski (Suç ve Ceza),Tolstoy (Savaş ve Barış), Mark Twain ( Tom Sawyer’in Maceraları)
  • Modern Tiyatro klasik trajedide karakterler yüksek tabakaya mensup insanlardır. mevzular mitolojiden alınır.
  • Ölüm ve yaralanmalar sahnede canlandırılmaz. Üç birlik kuralı (süre, mekan vaka birliği) bulunur.
  • Modern tiyatroda klasik komedide kişiler halkın arasından, mevzular günlük yaşamdan alınır. Ölüm ve yaralanma sahneleri canlandırılır. Üç birlik kuralı vardır; süre, mekan ve vaka
  • İlyada (Yunan), Kalevala(Fin), Nibelungen (Alman), Ramayana (Hint), Şehname (Fars) dünyaca tanınmış naturel destanlardır.
  • Dacemeron hikayeleri (Bocecaio) dünya edebiyatında yazılmış ilk hikayelerdir.
  • Aiskhlos, Sophokles, Euripides, Aristopanes eski Yunan edebiyatının tiyatro eserleriyle malum sanatçılarıdır.

 

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler