Eğitim

Didem Madak’ı Okumak – Solmaz Zelyut Hünler Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Didem Madak’ı Okumak – Solmaz Zelyut Hünler Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Didem Madak’ı Okumak kimin eseri? Didem Madak’ı Okumak kitabının yazarı kimdir? Didem Madak’ı Okumak konusu ve anafikri nedir? Didem Madak’ı Okumak kitabı ne konu alıyor? Didem Madak’ı Okumak PDF indirme linki var mı? Didem Madak’ı Okumak kitabının yazarı Solmaz Zelyut Hünler kimdir? İşte Didem Madak’ı Okumak kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Solmaz Zelyut Hünler

Yayın Evi: Metis Yayınları

İSBN: 9786053160243

Sayfa Sayısı: 376


Didem Madak’ı Okumak Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

2011 senesinde kaybettiğimiz ozan Didem Madak’ın yapıtı, son yıllarda oldukça sevilen, ilgiyle elden ele dolaşan üç kitabından oluşuyor : Grapon Kâğıtları, Ah’lar Ağacı ve Pulbiber Mahallesi. Aralık 2014’te Didem Madak’ın dostları, eleştirmen ve akademisyenler ve tutkulu okurları bir sempozyumda bir araya geldiler ve onun eserini değişik veçheleriyle ele aldılar. Madak’ın poetikası kimlik, kişilik, dil, süre ve mekân ilişkileri, anımsama ve unutma, yazınsal kanon ve kadınlık halleri benzer biçimde başlıklar altında verimli bir yorumlamanın ve irdelemenin konusu oldu.

Türkiye’nin son yılları, Didem Madak’ın da eserini verdiği bu dönem, hem bayanlar üstündeki siyasal ve kültürel baskıların giderek arttığı hem de bayanların toplumsal mücadelelerinin değişik bir düzeye yükseldiği seneler. Tam da bundan dolayı bu kitapta bir araya gelen bir çok yazı, Didem Madak’a bir tek edebiyat eleştirisinin perspektifinden bakmak yerine, daha geniş, değişik disiplinler tarafınca beslenen bir bakış açısını benimseyerek bizlere Türkiye’de hanım olmanın, hem hanım hem ozan olmanın deneyimlerini hatırlatan bir niteliğe haiz.

Bu bildirilerde gösterilen düşünsel çaba, edebiyat eserleri üstüne münakaşa ve yorumlamanın, değişik okuma biçimlerinin, söz konusu eseri bir anlamda tekrardan inşa ederek ne kadar üretken olabileceğini de kanıtlıyor.


Didem Madak’ı Okumak Alıntıları – Sözleri

  • Didem Madak’ın şiirlerinde kişi oluşa dair ipuçları, izlekler ya da güzel duyu seçimler arandığında karşılaşılacak ilk kalite; şairin kendisini dünyayı algılayan bir duyular aygıtı, şiirde konuşan ses olarak açıkça ortaya koymasıdır. Duyularıyla algıladıkları kendi hikâyesinin, kendi ruh hallerinin kaynaklık etmiş olduğu bir dilsel alanda son aşama buluşsal ve oyuna dayalı çağrışımlara dönüşür.
  • Annem
    Ki beyaz bir hanımdır
    Ölüsünü şiirle yıkadım.
    Bir gölgeyi sevmek ne anlamına gelir bilmezsiniz siz bayım
    Öldüğü gece terliklerindeki izleri okşadım.”
  • Bir zamanlar kendimi
    Bulunmaz Hint kumaşı sanmıştım.
    Kaç metredir benim yokluğum?
    Benden daha oldukça var sanmıştım.
    Benim yokluğumdan dünyaya
    Bir elbise çıkar sanmıştım.
    Dünyanın çıplaklığına bakmaya utanmadan
    Sonunda ben de alıştım.
    Ah… Dedim sonrasında,
    Ah!
  • “Ne süre gizlenmeye niyetlensem kendimi
    İtrafını altına vuruyordum”
  • “Karşılıksız Hayat” ve “Hatalı Teşbihler”, Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar adlı romanında devamlı “efendimiz” diye konuşan Olric karakterini, Tehlikeli Oyunlar’daki Hikmet Benol’un söylemini ve Atay’ın ironisini hatırlatmakla kalmaz, “Hatalı Teşbihler”, Tehlikeli Oyunlar’dan bir alıntıyla adım atar. Madak’ın Oğuz Atay’ın ironisinde şiir için diri ve gümrah olanaklar bulduğunu, Atay’ın romanlarındaki ironiyi devraldığını, İkinci Yeni şairlerinin şiire kazandırdığı acıklı monolog, anlatı, teatrallik benzer biçimde unsurlara Atay’ın ironisini eklediğini söylemekte bir sakınca yoktur. Bu iki şiirin Oğuz Atay romanlarıyla karşılıklı bir okuması yapıldığında bilhassa Tutunamayanlar’a göndermeler de ortaya çıkacaktır.
  • “İnanma pencerelere bayım, geceleri hepsi ayna oluyor.”
  • Sonra içime ve hatta dışıma kapandım. Küsmek benzer biçimde bir şey. Bir çeşit gölge fesleğeni. Bir çeşit olmayan yaşam. Zaten hiçbir şeyi sonucunda bırakamamak ve ortasını bulamamak benzer biçimde bir sorunum var benim. Epeyce göçebe yaşadım, bir tek iki valizim oldu. Bir yığın insan tanıdım. Ama hep yalnızdım.
  • Madak’ın şiirinde söz bir varoluş aracı ya da alanı olarak işlev görür. O şekilde ki ozan bir kez susarsa yeryüzünden silinip gidecekmiş korkusu içinde ve hezeyan halinde durmaksızın konuşur. Pek fazla kısa şiirinin bulunmamasının sebebi budur.
  • Yükleri ağırlaşsın diye iyice tabutumun içinde tepineceğim…


Didem Madak’ı Okumak İncelemesi – Kişisel Yorumlar


Didem Madak’ı Okumak PDF indirme linki var mı?


Solmaz Zelyut Hünler – Didem Madak’ı Okumak kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Didem Madak’ı Okumak PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Solmaz Zelyut Hünler Kimdir?

Tahsil

1995 Doktora / Ege Üniversitesi

1989 Yüksek Lisans / Ege Üniversitesi

1986 Lisans / Ege Üniversitesi

Akademik Pozisyonlar:

2012 Profesör / Ege Üniversitesi Felsefe Kısmı 

2005 Doçent / Ege Üniversitesi Felsefe Kısmı 

1996 Yardımcı Doçent / Ege Üniversitesi Felsefe Kısmı

1992 – 1995 Araştırma Görevlisi / Adnan Menderes Üni. Felsefe Kısmı

İdari ve Akademik Görevleri (2 tane)

– Kadın Emekleri abd. Başk., 2009-

– Sistematik Fel. ve Mantık abd başkanı, 1998-

Uzmanlık Alanları

– Felsefe (2090000)

– Felsefe Tarihi (2090100)

– Sistematik Felsefe ve Mantık (2090200)

– Siyaset ve Sosyal Bilimler (2170100)

– Siyasal Teoriler (2170101)

– Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi (2181400)

Yayınlar

İndekslerce Taranmayan Dergilerdeki Yayınları (6 tane)

– Solmaz Zelyut Hünler, “Sorumluluğun Ecdadı”, Felsefe Tartışmaları: A Turkish Journal of Philosophy, Sayı 33, (Philosopher’s Index), Boğaziçi Ün. Yay., İstanbul 2004, s. 37-68.

– Solmaz Zelyut Hünler, “Sunuş: Alasdair MacIntyre”, Ethik’in Kısa Tarihi, Paradigma yay., ISBN 975-7819-23-9, İstanbul 2001, s. I-XXIV

– Solmaz Zelyut Hünler, “Leo Strauss Hakkında Bir Giriş Girişimi”, Leo Strauss: Politika Felsefesi Nedir?, Paradigma yay., ISBN 975-96979-4-7, İstanbul Haziran 2000. s. 1-28

– 0, Solmaz Zelyut Hünler, “Milliyetçilik Hayreti”, Düşünen Siyaset, Temmuz 1999

– 0, . Solmaz Zelyut Hünler, “Cumhuriyetçiler Nerede?”, Birikim, Ekim 1998

– Solmaz Zelyut Hünler, “Adalet”, Felsefe Ansiklopedisi I, Ed. Ahmet Cevizci, Etik Yay., ISBN 975-8565-11-07, İstanbul Kasım 2003.


Solmaz Zelyut Hünler Kitapları – Eserleri

  • Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume
  • Spinoza
  • Didem Madak’ı Okumak
  • İki Adalet Arasında
  • Spinoza


Solmaz Zelyut Hünler Alıntıları – Sözleri

  • Evet, tabiat hem doğum hem ölüm verir, hem can verir hem can alır; bu anlamda hem iyi hem de kötüdür, fakat doğrusu, o, ne iyi ne kötüdür; aslolan olan, doğum ile ölüm arasındaki yaşamdır; ne öncesi ne de sonrası ve ne berisi ne ötesi, fakat tam da burası ve bir tek bu kadarı. Hobbes’un anlayışına bakılırsa, hakkaten oksimoronik bir ad olan Doğa Yasası emreder: Yaşa, yeter ki yaşa! (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Güzellik, algılanan nesnenin bir niteliğinden oldukça, onu algılayan da uyanan bir etkidir.. (Spinoza)
  • “İnanma pencerelere bayım, geceleri hepsi ayna oluyor.” (Didem Madak’ı Okumak)
  • Spinoza’ya nazaran Tanrı, Doğa’dır yada Doğa, Tanrı’dır ve her şey Tanrı’ da yada Doğa’ dadır. O halde Tanrı, her şeydir. Ve her şey olan, bununla birlikte hiçbir şey değil midir? İşte bir öteki skandal da budur. Bu Tanrı, ne yaratır, ne yardım eder, ne ödüllendirir, ne cezalandırır. (Spinoza)
  • Madak’ın şiirinde söz bir varoluş aracı ya da alanı olarak işlev görür. O şekilde ki ozan bir kez susarsa yeryüzünden silinip gidecekmiş korkusu içinde ve hezeyan halinde durmaksızın konuşur. Pek fazla kısa şiirinin bulunmamasının sebebi budur. (Didem Madak’ı Okumak)
  • Deneme, Locke’u empirizmin kurucusu olarak okutan bir eserken İncelemeler onu liberalizmin kurucusu olarak okutur.
    Bu bağlamda Locke, kuramsal ve ergonomik ilgilerini, yaşamı içinde beraberce yürüten bir şahsiyet olarak karşımıza çıkar. (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Gelmiş geçmiş en büyük filozoflardan kabul edilen Benedict de Spinoza, 1632’de bir Yahudi cemaati içinde hayata merhaba dedi. (Spinoza)
  • Yükleri ağırlaşsın diye iyice tabutumun içinde tepineceğim… (Didem Madak’ı Okumak)
  • Didem Madak’ın şiirlerinde kişi oluşa dair ipuçları, izlekler ya da güzel duyu seçimler arandığında karşılaşılacak ilk kalite; şairin kendisini dünyayı algılayan bir duyular aygıtı, şiirde konuşan ses olarak açıkça ortaya koymasıdır. Duyularıyla algıladıkları kendi hikâyesinin, kendi ruh hallerinin kaynaklık etmiş olduğu bir dilsel alanda son aşama buluşsal ve oyuna dayalı çağrışımlara dönüşür. (Didem Madak’ı Okumak)
  • “Karşılıksız Hayat” ve “Hatalı Teşbihler”, Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar adlı romanında devamlı “efendimiz” diye konuşan Olric karakterini, Tehlikeli Oyunlar’daki Hikmet Benol’un söylemini ve Atay’ın ironisini hatırlatmakla kalmaz, “Hatalı Teşbihler”, Tehlikeli Oyunlar’dan bir alıntıyla başlar. Madak’ın Oğuz Atay’ın ironisinde şiir için diri ve gümrah olanaklar bulduğunu, Atay’ın romanlarındaki ironiyi devraldığını, İkinci Yeni şairlerinin şiire kazandırdığı dramatik monolog, anlatı, teatrallik gibi unsurlara Atay’ın ironisini eklediğini söylemekte bir sakınca yoktur. Bu iki şiirin Oğuz Atay romanlarıyla karşılıklı bir okuması yapıldığında özellikle Tutunamayanlar’a göndermeler de ortaya çıkacaktır. (Didem Madak’ı Okumak)
  • Kısaca Hobbes, nedensellik nosyonunu, hareketli cisimle­ rin, harekette olan cisimlerin birbirleri üzerine etkilerini göz­ lemlemekten çıkarır. Hobbes’a göre, fizik dünyadan hareketi kaldırırsak, nedenselliği göremeyiz. Hobbes’un bu görüşünün neticesi, katı bir determinizm anlayışı olacaktır. Çünkü Hob- bes’ta bu nedensellik, fiziksel olanlarla sınırlı değildir. Bu ne­ densellik, psikolojik ve dinsel olanda da geçerlidir. Evet, Hob­ bes’a göre ruhsal, psişik faaliyetlerimizin nedeni, fiziksel, doğal hareketlerdir; davranışlarımızın nedenleri ise psişik/ruhsal/zi- hinsel olaylardır. Davranışlarımızın nedenleri olan bu zihin hareketlerini, zihinsel hareketleri, yani duygulan, arzuları, istekleri, korkuları vs. incelersek psikolojik olanda da neden­ selliğin geçerli olduğunu görürüz. Ancak bu alanda nedenselli­ ği gözlemlemek için bir yönteme gerek vardır. Bu da içe bakış (introspection) veya iç gözlem yöntemidir. Heyecanlarımızın gözlemlenmesi ve çözümlenmesi sonucunda psikolojik durum ve koşulları açıklayabiliriz. Evet, davranışlar ile onların neden­ leri olan ruhsal hâller arasındaki nedensel ilişki görüşü ile Hobbes, günümüzün behavioristlerinin, davranışçılarının müj­ decisi olur. (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Hobbes’un materyalizmini onun töz anlayışında daha açık görebiliriz. Hobbes’a göre töz, var olan demektir, maddî/ci- simsel olan demektir. Maddi/cisimsel olmayan ise var olmayan demektir. Bu yüzden, Hobbes’un düşüncesinde “maddî olma­ yan töz” ifadesi bir oksimorondur; doğrusu tıpkı ‘yuvarlak dört­ gen’, ‘dinsiz rahip’, ‘bakire anne’, ‘sabit değişken’, ‘sanal ger­çeklik’ vs. tamlamaları yada sözleri benzer biçimde anlam ifade etmeyen ve kendi ken­disiyle çelişen, çatışan bir ifadedir. O hâlde, Hobbes Descartes’ın iki tözünden yalnızca birini töz olarak kabul eder: yayılımlı töz. Peki ya düşünen töz, doğrusu ruh ne olacak? Hobbes’a nazaran, ruh ve gövde birbirinden ayrı tözler değildirler; aynı do­ğada, yapıda olan şeylerdir ve ikisi de aynı tabiat yasalarına uyarlar. Madde ve zihin yada tin homojendir ve aynı yasalara tâbidir. (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Eğer hünerli bir yönetici insanları belli ilkelerin doğuştan oldu­ğuna ikna ederse, “insanları, kendi akıl ve yargılama yetilerini kullanmaktan alıkoyarak hiçbir sorgulama yapmadan inandırıp itimatlarını kazanır” ve “bu kör itimat halinde, onları daha kolay yönetebilir.” (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Annem
    Ki beyaz bir hanımdır
    Ölüsünü şiirle yıkadım.
    Bir gölgeyi sevmek ne anlamına gelir bilmezsiniz siz bayım
    Öldüğü gece terliklerindeki izleri okşadım.” (Didem Madak’ı Okumak)
  • Hobbes, İnsan eylemlerini, davranışlarını motive eden se­bepleri ortaya çıkarmayı ister: Her yerde, daima aynı olan sebepleri bilebilirsek, geleceğe egemen olabiliriz. Evet, Hob­bes, vaktiyle sekreterliğini yapmış olduğu Bacon’ın “bilmek egemen olmaktır” düstûrunu canı gönülden benimsemiştir. (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Bir zamanlar kendimi
    Bulunmaz Hint kumaşı sanmıştım.
    Kaç metredir benim yokluğum?
    Benden daha oldukça var sanmıştım.
    Benim yokluğumdan dünyaya
    Bir elbise çıkar sanmıştım.
    Dünyanın çıplaklığına bakmaya utanmadan
    Sonunda ben de alıştım.
    Ah… Dedim sonrasında,
    Ah! (Didem Madak’ı Okumak)
  • “Kâinat geniş, kâinat derin, kâinat uçsuz bucaksız!” (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Analojinin kullanılması problemi çözmez, şundan dolayı bir saat ile evren arasındaki analoji, kati/güvenilir değildir. Evrenin, rasyonel bir planlayıcının ürünü olmak yerine, bitkisel bir sürecin ürünü olarak niçin düşünmeyelim ki ? Hatta eğer evrenin sebebi zeka benzer biçimde bir şeyse, moral karakteristikler bu tür bir varlığa iyi mi atfedilebilir? Dahası analojiler kullanılacaksa, hangi biri seçilmelidir? Evler ve gemiler, çoğunlukla bir plancılar grubu, dizayncılar grubu tarafınca tasarlanır; o halde, pek oldukça Tanrının bulunduğunu mu söylemeliyiz? (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • Hobbes için in­sanda ‘irade özgürlüğü’ diye bir şey söz konusu olması imkansız. Aslı düşünmek olan bir gayrımaddi ruh anlayışı ve irade özgürlüğü benzer biçimde düşüncelerin deposu, insanların naturel vakalar hakkında yeterince bilimsel bilgiye haiz olmamalarıdır. (Dört Adalı Hobbes-Locke-Berkeley-Hume)
  • “Ne süre gizlenmeye niyetlensem kendimi
    İtrafını altına vuruyordum” (Didem Madak’ı Okumak)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş