Eğitim

Anabasis – Ksenophon Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Anabasis – Ksenophon Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Anabasis kimin eseri? Anabasis kitabının yazarı kimdir? Anabasis konusu ve anafikri nedir? Anabasis kitabı ne konu alıyor? Anabasis PDF indirme linki var mı? Anabasis kitabının yazarı Ksenophon kimdir? İşte Anabasis kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Ksenophon

Çevirmen: Ari Çokona

Orijinal Adı: Ἀνάβασις

Yayın Evi: İş Bankası Kültür Yayınları

İSBN: 9786053325505

Sayfa Sayısı: 272


Anabasis Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Ksenophon (MÖ ortalama 432 – MÖ 355): Atinalı yazar, tarihçi, komutan. Peloponnesos Savaşı’nda kentinin yenilgisini demokrasiden meydana gelen disiplin eksikliğine bağlayarak demokratik yönetime karşı tavır aldı. MÖ 394’teki Koroneia Savaşı’nda Sparta saflarında Atinalılara karşı savaştı. Bunun üstüne ihanetle suçlanarak sürgün edildi ve tüm mal varlığına el kondu. Sokrates’in talebesi olan Ksenophon ilk eserini haksız ölümü üstüne hocasını korumak için çaba sarfetmek için yazmıştır. Devlet adamlığı mevzusundaki Kyros’un Eğitimi ve Tiranlık Hakkında, Spartalılara ilişkin Hellenika ve Lakedaimonların Devleti, ev idaresine dair İktisat Üstüne yazarın başlıca kitapları içinde yer alır. En tanınmış eseri Anabasis – On Binler’in Dönüşü, Pers prensi Kyros’un iktidarı ele geçirmek için ağabeyi II. Artakserkes’e karşı açmış olduğu sefere katılan Yunanlı askerlerin harp ve yurda dönüş macerasını anlatır. Ksenophon’un anı ve deneyimlerini aktardığı Anabasis, bir çok Anadolu’da geçen büyük bir askerî seferin güncesidir.

(Tanıtım Bülteninden)


Anabasis Alıntıları – Sözleri

  • Ben hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum.
  • “Ben […] hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum.”
  • “Yalnız şuna şaşıyorum! İçinizden birini üzdüğüm vakit bunu unutmuyor ve dile getiriyorsunuz. Ama birilerini soğuktan koruduğumu, düşmanların elinden kurtardığımı, yoksul düştüklerinde ya da hastalandıklarında gereksinimlerini karşılamaya destek olduğumu nedense kimse hatırlamıyor. Aynı şekilde görevlerini iyi icra eden askerleri övdüğümü, kahramanlık gösterenleri elimden geldiğince onurlandırdığımı da hatırlamıyorsunuz. Ama bana sorarsanız, kötülüklerden oldukça iyilikleri anımsamak daha güzel, daha adil, daha mukaddes ve daha hoş bir davranıştır.”
  • “Elbette bigün tamamımız öleceğiz.” dedi.
    Ama günün birinde öleceğiz diye diri diri gömülmemiz mi gerekir?
  • “Dostlar içinde aldatan aldatılandan daha oldukça utanmalı…”
  • Gidiş ve dönüşte katedilen tüm mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü.


Anabasis İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Fazlaca güzel mini dizi olur bu eserden diye düşünmeden edemedim. Şöyleki tadı damağımızda kalır o aşama. Anadolu topraklarında kimlerin kimlerin yaşadığından tutun, devrin inançları, seferin zorlukları, komutansız kalan ve geri dönüş yolunu bilmeyen bir ordunun, geçmiş olduğu her yerde savaştan izler bırakarak ve yöre halkını yağmalayarak yollarına devam etmesini Ksenophon’dan dinliyoruz. Ordunun yanında bilici taşıması, kurban kesmesi ve kehanetle yollarına devam etmeleri peki? Her yönden mistik, oldukça coşku verici ve sıkıntılı, tam bir yol hikayesi. Fazlaca sevdim. Öyleki hızla okudum ki on binlerle bende yuvama dönmüş kadar oldum, ohh be.
“Gidiş ve dönüşte katedilen tüm mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü.” (ilknur)

Bir ordunun yönetilmesi için lüzumlu olan detay ve ordunun vicdanının hür olmasının nelere bağlı bulunduğunu oldukça iyi belirtmiş. Vicdanlarını bir komutana bağlı bırakmak ve komutanın vicdanınını neye bağlı kıldığı… (Çekdar Yaman)

Yazarın kendisinden üçüncü tekil kişi olarak bahsetmiş olduğu bir harp güncesi bu, bununla birlikte da bir seyahatname. Abisine karşı ayaklanan Kyros’un toplamış olduğu orduya gözlemci olarak katılan Ksenophon’un harp dönüşü komutanlık yapmak zorunda kalışını, topraklarından geçmek zorunda kaldıkları halklar ile yaşadıkları savaşları, anlaşmaları, tabiat koşullarını, askerî ve sivil ilişkileri özetleyen görkemli bir kitap. Fazlaca sevdim. Odysseus’un Ithaka’ya dönüşü ile Yüzüklerin Efendisi’nde Yargı Dağı’na olan yolculuğu anımsattı bana. Savaş sanatına, mitolojiye, askerî tarihe ilgi duyan her insanın okumasını tavsiye ederim. =) (G. İlke)


Anabasis PDF indirme linki var mı?


Ksenophon – Anabasis kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Anabasis PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ksenophon Kimdir?

Ksenofon (Yunanca Ξενοφῶν), MÖ 430 civarında hayata merhaba dedi – MÖ 355’ten sonrasında öldü, Yunan felsefeci, yazar, tarihçi ve asker, Sokrates’in talebesi.

Ksenofon, uzun seneler Anadolu’yu işgal eden Pers ordularında bulunmuş çoğunlukla İranlıların askeri eğitim ve öğretim düzenleriyle ilgili görüşlerini yazmıştır.

Bunlarla beraber Pers ordularının tüm sefer kayıtlarını tutmuştur.

Anabasis adlı eseri ilk aşamalarda alan rehberi olarak Büyük İskender tarafınca İran seferlerinde en mühim kaynak olarak kullanılmıştır.


Ksenophon Kitapları – Eserleri

  • Anabasis
  • İktisat Üstüne
  • Kyros’un Eğitimi
  • Şölen
  • Sokrates’ten Anılar
  • Yunan Tarihi
  • Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti
  • Şölen ve Sokrates’in Savunması
  • Hellenika
  • Conversations of Socrates
  • Avcılık Sanatı
  • At Biniciliği Üstüne
  • Çağımın Bir Tarihçesi
  • Fragmanlar


Ksenophon Alıntıları – Sözleri

  • “Bir şey onu kullanmasını bilen için değerliyken, onu kullanmasını bilmeyen için değersizdir.” (İktisat Üstüne)
  • Gidiş ve dönüşte katedilen tüm mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü. (Anabasis)
  • “…bir insan, sevgi duyduğu birisi tarafından izlendiğinde kendisini daha iyi yapmak için uğraşır…” (Avcılık Sanatı)
  • “Özgürlüğümüz için minimum tabanca diretmesiyle bizi köleleştirmeye çalışanlarla savaştığımız kadar tutkularımızla da savaşmalıyız.” (İktisat Üstüne)
  • Nasıl ki iyi ahlaklı insanoğlu dostlarını kendileri şeklinde olmaya yönlendiriyorsa fena niyetliler de dostlarını aynı şekilde düşünmeye iter. (Kyros’un Eğitimi)
  • O kişinin, çocuğa zorla saldırmayıp, yapacağını, evladı yoldan çıkararak gönül rızasıyla yapmış olması, onu daha da tiksinilecek biri saymayı gerektirir; bundan dolayı, ceberrüt, özündeki kötülüğü açığa vurur, oysa yoldan çıkarıcı, kurbanın iç dünyasını çürütür. (Şölen)
  • “… sana yemin ederim ki bütün insanlar doğaları gereği kendilerine kâr getirecek şeyleri severler.” (İktisat Üstüne)
  • Kritoboulos bigün yürüyüp Kleinias’a sokuldu ve onu öptü. Ne var ki, öpme, kişinin içine sevda tutkunluğu ateşini en tehlikeli halde düşürür, kişide doyum sağlamaz ve her çeşit tatlı umudu yaratıp beklemekten başka hiçbir işe yaramaz. Bu yüzden, dirlik düzeni ve kamu ahlâkını korumak için, genç evlatların öpüşmesini kesinlikle yasaklamak icap ettiğini savunuyorum. (Şölen)
  • Bana öyleki görünür ki, sevdiğinin yalnız dış güzelliğinden yararlanan şahıs, bir tarlanın ürün kiracısı gibidir: Yararlandığını daha kıymetli duruma getirmeyi umursamaz; tersine, yalnız ondan olabildiğince yarar sağlamaya bakar. Ama, gönülden gönüle sevgi besleyen kişinin durumu başkadır; o tarlanın sahibi gibidir, sevdiğine daha bir kıymet kazandırmak için elinden geleni yapar. (Şölen)
  • Fiziksel gücüyle değil, iradesiyle büyük işler başaranlar hakkaten büyüktürler. (İktisat Üstüne)
  • Eğer bir gurup yarışmalarda öteki guruplardan daha başarı göstermiş olduysa kutlama edilenler o guruba mensup olanlar değil o gurubu eğitenler olur. (Kyros’un Eğitimi)
  • Çocuk yapmış olduğu her şeyi akşamları öğretmenine anlatmak zorundaydı. (Kyros’un Eğitimi)
  • “Acaba soru sormak bir eğitim yöntemi midir İskhomakhos? Çünkü sorduğun bu sorular sayesinde öğrendiğimi fark ettim.” (İktisat Üstüne)
  • Sokrates:
    – Doğru, bunu kabullenmesi gerekir. Gerçekten, gelecek bilicilerin durumu da böyledir; Gelecekte nasıl sonuçlanacağını başka insanlara bildirirler de, kendi başlarına gelecek olanı bilemezler. (Şölen)
  • “Doğruyu söylemek gerekirse, hayatta kalmak için korkaklığa değil, cesarete ihtiyaç vardır.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • Bu yapıtta ara sıra, hatta pek oldukça vakit, erkekler arası eşcinsel sevgiye eğilimin dile getirilip söyleşi konusu olarak işlenmesi, yapıtın kıymetini veya yapıtta anlatılan insanların (sokrates’le, yakın çevresinin) kıymetini azaltmaz. Bu insanları kendi ölçülerimiz ve kurallarımızla yargılamaya hakkımız yoktur. Onların ise kendilerinden 2400 yıl sonrasında yaşayacak olan bizlerin kaide ve ölçülerine neler olacağını kestirip, kendi toplumlarına değil bizim toplumumuza uymaları, bizim yadırgamayacağımız halde davranmaları, düşünmeleri, konuşmaları aslına bakarsanız beklenemezdi. (Şölen)
  • Antisthenes :
    – Ne ? sokrates, bu mesleği bana da mı bulaştırdığını söylüyorsun?
    – Evet, öyleki diyorum; Bundan dolayı seni çöp çatanlığa pek yakın bir meslekte adamakıllı usta görüyorum.
    – Hangi meslekmiş o?
    – Erkekle erkeği buluşturma mesleği (Şölen)
  • “Sparta erdemli olmayı bir devlet meselesi hâline getirmiştir.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • “Dostlar içinde aldatan aldatılandan daha oldukça utanmalı…” (Anabasis)
  • “Ben […] hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum.” (Anabasis)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş