Eğitim

Ömer Hayyam – Asaf Hâlet Çelebi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ömer Hayyam – Asaf Hâlet Çelebi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ömer Hayyam kimin eseri? Ömer Hayyam kitabının yazarı kimdir? Ömer Hayyam konusu ve anafikri nedir? Ömer Hayyam kitabı ne konu alıyor? Ömer Hayyam PDF indirme linki var mı? Ömer Hayyam kitabının yazarı Asaf Hâlet Çelebi kimdir? İşte Ömer Hayyam kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Asaf Hâlet Çelebi

Yayın Evi: Varlık Yayınları

İSBN: 9758274422

Sayfa Sayısı: 400


Ömer Hayyam Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Kendi içinde bağımsız birer şiir olan dörtlükler, devrin göreceli baskı ve bağnazlık ortamında aşktan, şaraptan ve özgürlükten söz eder. Eleştiri oklarını iktidar sahiplerine, adil olmayan kadılara, softalara ve vurguncu zenginlere yöneltir. Tabii ki vefasız âşıklar da nasibini alır bu sivri oklardan. Rubailer içerik olarak dünyaya bir meydan okumadır, varoluş temelinde yüceltilen bir mutluluk felsefesinin mısralara ustalıkla serpiştirilmesidir.

Rubailer, Rusya’dan Amerika’ya kadar birçok dile çevrilmiş ve dünya edebiyatının ölümsüz eserlerinden biri olmuştur. Ancak birçok değişik şiirle karışmış ve Hayyam’a ilişkin olmayan birçok dörtlük de ona mal edilmiştir. Elinizdeki kitapta Fars edebiyatı uzmanlarınca, en güvenilir kaynaklara dayanarak Ömer Hayyam’ın yaşamı özetlemek gerekirse anlatılmış, rubailerinin ışığı altında düşüncesi hakkında mühim noktalara değinilmiş ve günümüze kadar ulaşan bilimsel eserlerinin sıralaması verilmiştir. Rubai seçiminde ise güvenilir kaynaklara ve tezkirelere başvurulmuş ve bu eserlerdeki rubailer incelenerek kendisine ilişkin olduğu kabul edilen 251 rubai seçilmiştir. Rubailer, Farsça asıllarından çevrilmiş ve çevirileri yapılırken özgünlüğünün bozulmamasına itina gösterilmiştir.


Ömer Hayyam Alıntıları – Sözleri

  • Ey hoş bakışlı, nüktedan, hoppa güzel!
    Otur Allah aşkına,
    daha yüzlerce fitneler kaldırmamak için asla eğer olmazsa ayağa kalkma!
    Sen bana hep: “Bakma!” diye emrediyorsun.
    Halbuki bu sözün: “Bardağı eğri tut da içindekini de dökme!” demeğe benzer.
  • Can âleminde akıllı olmak lâzım.
    Bu dünya işleri için dilsiz olmak lâzım.
    Göz, dil ve kulağımız yerinde oldukça
    gözsüz, kulaksız ve dilsiz olmak lâzım.
  • Gülün yüzünde hemen hemen buluttan gelen bir *nikab duruyor.
    Gönlümde hemen hemen şaraba eğilim var.
    Yatmaya gitme, daha uyku zamanı gelmedi.
    Canım… Şarap iç! Henüz güneş ufuktadır.
  • Benim nasibime şarap ve sarhoşluk düştü.
    Halk, beni niçin ayıplıyor acaba?
    Keşke her haram olan şey insanı sarhoş etseydi de,
    dünyada ayık bir tek adam görmeseydim.
  • Surahinin boynundan dökülen şarabın çıkardığı “gül.. gül..” sesi ne güzeldir.
    Semağ sesi ve ney iniltisi ne güzeldir.
    Hey hey…… İnsanın kucağında gönül oyalayan bir güzel
    ve başta şarabın neşesi olmasına rağmen gamdan uzak kalmak ne güzeldir.
  • Gül mevsiminde gül renkli şaraptan içi;
    onu neyin inleyişini ve çengin nağmesini dinleyerek iç!
    Ben sevinç ile, gönlüm rahatlık içinde şarap içmekteyim.
    Sen içmezsen, ne yapayım, ziftin pekini iç!
  • Boş yere o denli kederlenme, şen yaşa.
    Bu zulüm yolunda sen adaletle yaşa.
    Madem ki, bu işin sonu yokluktur;
    sen kendini şimdiden yoksun farzet de hür yaşa.
  • Bu dünyada günah işlememiş kim var, söyle!
    Günah işlemeyen iyi mi yaşar; söyle!
    Ben fenalık ediyorum;
    sen de bu fenalığıma kötü bir cezayla mukabele ediyorsun.
    Öyleki ise seninle benim aramızdaki fark ne, söyle!
  • Ey gül!
    Sen genç ve güzel bir kıza benziyorsun.
    Ey şarap!
    Sen cana can katan bir kırmızı dudağa benziyorsun.
    Ey kavgacı talihim,
    sen bana her an *bigâne kaldığın halde âşina şeklinde görünüyorsun.
  • Ezel sırrını ne sen bilirsin, ne ben.
    Bu muammalı kelimeyi ne sen okuyabilirsin, ne ben.
    Perdenin önünde benimle senin dedikodularımız vardır;
    perde kalkınca ne sen kalırsın, ne ben!


Ömer Hayyam İncelemesi – Kişisel Yorumlar


Ömer Hayyam PDF indirme linki var mı?


Asaf Hâlet Çelebi – Ömer Hayyam kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Ömer Hayyam PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Asaf Hâlet Çelebi Kimdir?

Asaf Halet Çelebi (27 Aralık 1907, İstanbul – 15 Ekim 1958, İstanbul), ozan.

Dahiliye Nezareti Gizyazı Kalemi Müdürü Mehmet Sait Halet Beyi’n oğlu olan Çelebi İstanbul’da hayata merhaba dedi. Galatasaray Lisesi’nde 8 yıl eğitim görmüş oldu. Babasından Fransızca ve Farsça, Mevlevi Şeyhi Ahmet Remzi Dede (Akyürek) ile Rauf Yekta Bey’den musiki ve nota dersleri aldı. Kısa bir süre kalmış olduğu Fransa’dan dönüşünde üç yıl Sanayi-i Nefise Mektebi’nde tahsil gördü. Adliye Meslek Mektebi’nden mezun oldu.

Üsküdar Adliyesi Ceza Mahkemesi zabıt katipliği yapmış oldu. Osmanlı Bankası, Devlet Deniz Yolları İşletmesi’nde çalıştı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Kısmı kitaplığında görevliyken yaşamını yitirdi.

Gençlik yıllarında divan edebiyatından etkilendi. Gazeller ve rubailer yazdı. 1937iden sonrasında özgür ölçü kullanmaya ve Batı şiirinin tekniklerine yönelmeye başladı. Yeni şiir akımının önde gelen dergilerinden Ses, Hamle, Sokak, Servet-i Fünun-Uyanış’ta ve Gün gazetesinde 1938-1941 yılları aralığında ilk şiirleri gösterildi. Bu şiirlerinde buluğluk çağına ilişkin duygular, çocukluk, masallar ve tekerlemelerin gerçeküstü dünyası şeklinde temaları kullandı. Hırsız, Trilobit ve Cüneyd adlı şiirlerinin Fransızca çevirileriyle beraber 45 şi’rin bulunmuş olduğu Heinin (1942) arkasından aynı çizgide on şiirin yer almış olduğu Lamelif’i (1945) yayımladı. Tüm şiirlerinin toplandığı Om Mani Padme Hum (1953), Çelebi’nin içrek ve gizemci şiirini bütünüyle gözler önüne serer. İstanbul dergisinde yayımladığı Benim Gözümle Şiir Davası (Temmuz-Aralık 1954) adlı altı makalede poetikasını deklare etti. Ses, imge, anlam ve fikir olarak kültürler arası ve metinler arası bir kalite taşıyan şiirleriyle Asaf Halet, Türk şiirinde “çağdaş gelenekçi” tavrın temsilcisi oldu.

İlk dönem eserlerinin arkasından, şiirlerinde dinlerden, ideolojilerden, toplumsal olaylardan oldukça Anadolu-İran-Hindistan çizgisi üstünde uzanan bir yaşamın görünümlerini sesler vasıtasıyla dile getiren ozan, şiirin tıpkı hayatta olduğu şeklinde soyut araçlarla soyut bir dünya yarattığına inandı. Kendisinden sonrasında gelen nesli soyut şiir anlayışının Türk Edebiyatı’ndaki ilk tanımlarını yaparak etkiledi. Şiire bakış açısını “Mesela esasen, müşahhas araç-gereç ile mücerret olan düşsel yaşatabilmektir. Yani mücerret şiir, tersine mücerret mefhumlu kelimelerden mümkün mertebe soyunmuş olan ve toplu bir halde mücerret bir mana özetleyen ve bizlere o ihtisası veren ruh anının ifadesini taşıyan şiirdir.” diyerek deklare etti.

Şiirlerinin yanı sıra eski edebiyat ile ilgili çalışmalarıyla da tanınan Çelebi, Hint ve Fars Edebiyatları üstüne yapmış olduğu emek harcamaları dergilerde ve kitaplarda yayınladı. Bu mevzuda yazdığı yazılardan biri 1949 tarihindeki Şadırvan Dergisi’nde bulunabilir. Ayrıca, çeşitli dergilerde gösterilen düz yazıları ve Hint edebiyatı üstüne makalelerini Semih Güngör, Asaf Halet Çelebi incelemesiyle beraber yayınladı.


Asaf Hâlet Çelebi Kitapları – Eserleri

  • Tüm Şiirleri
  • Om Mani Padme Hum
  • Tüm Yazıları
  • Mevlâna ve Mevlevilik
  • Ömer Hayyam
  • Eşrefoğlu Divanı
  • Mevlana’nın Rubaileri
  • Gotama Buddha
  • Molla Câmi
  • He
  • Lâmelif
  • Naima
  • Seçme Rubailer
  • Divan Şiirinde İstanbul


Asaf Hâlet Çelebi Alıntıları – Sözleri

  • Ey hoş bakışlı, nüktedan, hoppa güzel!
    Otur Allah aşkına,
    daha yüzlerce fitneler kaldırmamak için asla eğer olmazsa ayağa kalkma!
    Sen bana hep: “Bakma!” diye emrediyorsun.
    Halbuki bu sözün: “Bardağı eğri tut da içindekini de dökme!” demeğe benzer. (Ömer Hayyam)
  • Gönlümü put sanıp da kıran kim (Lâmelif)
  • Gülbeşeker şeklinde birbirimizin içinde yoğurulmuşuz, Ben onun huyunu almışım, o benimkini… (Mevlâna ve Mevlevilik)
  • Benim nasibime şarap ve sarhoşluk düştü.
    Halk, beni niçin ayıplıyor acaba?
    Keşke her haram olan şey insanı sarhoş etseydi de,
    dünyada ayık bir tek adam görmeseydim. (Ömer Hayyam)
  • Ölünüz… ölünüz… Bu ölümden korkmaynız. Bu topraklardan kurtulup göklere yükseliniz.
    Ölünüz… ölünüz… Bu nefisten ayrılınız. (Mevlâna ve Mevlevilik)
  • “Altı bucakta tüm Allah’ın nuru vardır “dediler. Halktan : “O nur nerededir “diye bir feryat koptu
    yabancı sağına , soluna ,her tarafına bakındı; göremedi. Bir ses terfi etti:” Bir an sağsız ve solsuz bak!”
    Mevlânâ (Seçme Rubailer)
  • Bu dünyada günah işlememiş kim var, söyle!
    Günah işlemeyen iyi mi yaşar; söyle!
    Ben fenalık ediyorum;
    sen de bu fenalığıma kötü bir cezayla mukabele ediyorsun.
    Öyleki ise seninle benim aramızdaki fark ne, söyle! (Ömer Hayyam)
  • Siriştinde anın kim nur var kalbinde kîn olmaz (Divan Şiirinde İstanbul)
  • Başkasını görüp kendini görmemeyi gözbebeğinden öğren (Seçme Rubailer)
  • Bahaüddîn Veled, oğlu ile birlikte gittiği Şeyhu’l Ekber’in yanından çıkarken Muhyiddîn, Mevlânâ’ya bakarak: “Sübhanallah, bir deniz bir gölün arkasına düşmüş gidiyor!” söylediğini Veled Çelebi naklediyor. (Mevlâna ve Mevlevilik)
  • dünyada en güzel şey
    seni buldum
    artık hiçbir şey istemem (Tüm Şiirleri)
  • -Bulutların yası olmadığı halde ne için ağlarlar? diye güle sormuş oldum
    -Doğrusunu istersen benim yedi gün devam eden gülüşüm için ağlıyorlar şeklinde geliyor bana!
    dedi (Seçme Rubailer)
  • Ezel sırrını ne sen bilirsin, ne ben.
    Bu muammalı kelimeyi ne sen okuyabilirsin, ne ben.
    Perdenin önünde benimle senin dedikodularımız vardır;
    perde kalkınca ne sen kalırsın, ne ben! (Ömer Hayyam)
  • “Ey Mecnûn!Eğer gözünü kapamağa kuvvetin yoksa vay hâline! Leylâ’nın mahmilinin şimşeği çok kuvvetle parlamaktadır.” (Molla Câmi)
  • Sultân Veled Mevlâna’ya lâyık bir oğul olarak, tam mânâsiyle onun ruhî terbiyesi altında istediği şeklinde büyümüş ve nesilden nesle Mevlâna’nın sevgisini naklettiren Mevlevîlik müessesesinin kurucusu olmuştur. (Mevlâna ve Mevlevilik)
  • Dudağını kapat, şu sebeple susmak iyi.
    Gönlünü boşalt, şu sebeple unutmak iyi. (Molla Câmi)
  • her sevda aşk olmaz (Eşrefoğlu Divanı)
  • Oysa süre, bir ihtimal bir yaşam boyu devam eden
    tek bir andır ! (Naima)
  • Büyük memuriyetler ehline verilmiyordu. İlim ve marifete kimsenin aldırış etmiş olduğu yoktu.  (Naima)
  • Gül gitti ve gülistân geçti; bundan sonrasında bülbülün sergüzeştini dinleyemiyeceksin! (Mevlâna ve Mevlevilik)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş