Eğitim

Edebiyat Sohbetleri – Nihad Sâmi Banarlı Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Edebiyat Sohbetleri – Nihad Sâmi Banarlı Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Edebiyat Sohbetleri kimin eseri? Edebiyat Sohbetleri kitabının yazarı kimdir? Edebiyat Sohbetleri konusu ve anafikri nedir? Edebiyat Sohbetleri kitabı ne konu alıyor? Edebiyat Sohbetleri PDF indirme linki var mı? Edebiyat Sohbetleri kitabının yazarı Nihad Sâmi Banarlı kimdir? İşte Edebiyat Sohbetleri kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Nihad Sâmi Banarlı

Yayın Evi: Kubbealtı Neşriyatı

İSBN: 9799757663750

Sayfa Sayısı: 744


Edebiyat Sohbetleri Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Bugün, minimum 12 asırlık yazılı Türk edebiyatı eserlerine harcanan Türk alın terini, Türk zevkini, Türk duygu ve düşüncesini hiçe saymaya hakkımız yoktur. Yeni Türk Edebiyatı, Halk Edebiyatı ve Divan Edebiyatı olarak kendi klasiklerini, kendi zamanı-içtimai devirleri ve şartları içinde, kendi estetiği ve kendi değerleriyle tanımaya mecburdur.

Bu, edebiyatlar, iyi tanındığı takdirde, onların yeni uygarlık dünyası içinde de, her şeyden fazlaca, kendi temellerine dayanan bir Türk Edebiyatı vücuda getirmek için aslolan kaynak kıymeti taşımış olduğu, fazlaca yakından görülecektir.


Edebiyat Sohbetleri Alıntıları – Sözleri

  • Bir milletin edebiyatı, yaşayan ve sevilen sanat eserlerine atak ve saldırı kanalıyla değil, ortaya yeni ve yaşayacak sanat eserlerini koymak kanalıyla yüceltilir.
  • Gül dedi ki:
    Benim yüzüm kadar güzel başka bir yüz olmadığı halde, gül suyu çıkaranların bana çektirdikleri azap nedendir?
    Bülbül:
    Dünyada bigün güldürmüş olduğu için, bir yıl azap çekmeyen kim vardır?
    Ömer Hayyam
  • Bir millet sadece büyük bir edebiyatı olabildiği seviyede büyük bir millettir.
  • Nihâyet, şu yeryüzünde, kalabalıklar içinde bile yalnız insanoğlu vardır. Bunlar kim bilir ezelden yalnız ruhlar’dır, yâhud ruhlarının gerçek arkadaşını bulamamış kadersizlerdir.
  • Gül hasretinle yollara tutsun kulağını
    Nerkis benzer biçimde kıyamete dek çeksün intizar
  • Ya şevk içinde harab ol, ya aşk içinde gönül
    Ya lale açmalıdır göğsümüzde yahud gül
  • Öğretimle informasyon, eğitimle zevk, düşünce ve ruh terbiyesi verilir.
  • ‘ Gel ağlayalım bu maceraya
    Bir dem koşalım sada sadaya ‘
  • ‘ sen öldün, ölüm güzel anlama gelir ‘
  • “Kar yağsın isterim, gene yollar kar olmalı.
    Camlarda şarkı söyleyecek rüzgâr olmalı.
    Ağzımda ihtirasla öpen taze bir dudak,
    Boynumda sımsıcak sarılan kollar olmalı.
    Coştukça hislerim kıyısız, bir deniz benzer biçimde
    Kartallaşan hayalime dünya dar olmalı.
    Bir kaç kadeh değil bu kadehlerden içtiğim
    Her türlü derdi mahvedecek miktar olmalı
    Her yılbaşında yokluğa bir parça yaklaşan
    Ozan, müsaadenizle, bu akşam var olmalı.”
  • ‘Hayır bu hal uzun süremez, sen yakındasın;
    Hala dağılmayan bu sisin arkasındasın’
  • ” Gül dedi ki: Benim yüzüm kadar güzel bir başka yüz olmadığı halde, gül suyu çıkaranların bana çektirdikleri azap nedendir? Bir bilsem…
    Bülbül, buna kendi terennüm lisaniyle şu cevabı verdi: Dünyada bigün güldürmüş olduğu için, bir yıl azab çekmeyen kim vardır? “
  • Genç kızla bir ağaç gölgesinde buluşan adam, onun elini tutuyor; serçe ve yüzük parmaklarını dudaklarına götürüyor, “Bunlar benim ceylanlarım!” diyordu.
  • Varsın seni ömrünce azabın kolu sarsın,
    Ozan! Sen üzüldükçe ve öldükçe yaşarsın!..
  • Demişlerdir gelenler bizlerden evvel
    Kulak aşık olurmuş gözden evvel


Edebiyat Sohbetleri İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Edebiyat tarihimize “ Resimli Türk Edebiyatı Tarihi” benzer biçimde mühim bir eserle hizmet etmiş Nihat Sami Banarlı” nın gazete ve dergilerde yayımlanmış makalelerinin derlenmesi…
Bilhassa ulusal kimlik ve kültürel değerlerin korunması gerektiği üstünde önemle duran yazar, dünya edebiyatından örnekler vererek varlıklı bir kültürel birikimle okuyucusunun ufkunu genişletiyor.
Elbette istifade edilecek pek fazlaca görüş ve değerlendirmelerin bulunmuş olduğu bu yazılarda, bugün için eskidiğini düşündüğüm fikirler de mevcut.
Banarlı, Divan şiirine ve Türk tarih ve kimliğine derin hayranlığı olan ve derhal tüm yazımında bunu ifade eden bir yazar.
Bu bakış açısıyla Divan şiirinin kesinlikle gençlerce bilinmesi ve sevilmesi, aruz vezninin öğrenilmesi, edebiyat tarihinin liselere yine ders olarak getirilmesi icap ettiğini düşünür. Şahsen bugün hiçbir kuvvet, Z kuşağına aruz veznini öğretemez. Diyelim olsa gençler edebiyatın e’ sini bile duymak istemez hale gelir. Divan şiiri ve aruz, bugün artık daha fazlaca mevzuya ilgi duyanların bilimsel niteliği olan olarak ilgileneceği bir sahadır. Yine edebiyatı sevmeyen nesil, edebiyat tarihini asla sevmez. Bu bakımdan liselerde edebiyat derslerinin daha fazlaca edebiyatın ne olduğu ve işleviyle ilgilenmesi icap ettiğini; temel hedefinin de edebiyatı sevdirmek, okuyan düşünen ve düşündüğünü usulünce açıklayabilen bir nesil yetiştirmek bulunduğunu -olması icap ettiğini-düşünüyorum.
Banarlı’ ya kesinlikle katıldığım mevzu ise, “Bir milletin geçmiş sanat eserlerine hürmetkar olunması gerektiği” dir. Divan şiirini sevmesek de saygı duymalıyız.
Yazar, gene vezinsiz kafiyesiz özgür şiiri, şiir olarak kabul etmez. Buna da katılamıyorum edebiyatımızda özgür yazılan pek fazlaca güzel şiir örneği vardır.
Katılmadığım görüşler olsa da sunmuş olduğu informasyon ve kıyaslamalarla altını çizdiğim cümleleriyle
notlar aldığım, iyi ki okudum söylediğim eserlerden oldu. (Çiğdem Özer)

Türk edebiyatında bir edebiyat tarihçisi, eleştirmen ve düşünce adamı olarak yerini alan Nihad Sâmi Banarlı, “Edebiyat Sohbetleri” ile bizlere bir rehber ve kaynak olma yolunda büyük iş yapmıştır. Kendisinin yazdığı makaleler toplanarak, edebiyata ve hususi olarak Eski, Yeni ve Halk edebiyatlarımıza dair, Türkiye’nin meseleleriyle de ilgili bir yığın şeyi bizlere sunuyor. Beş ana başlıktan oluşan bölümlere birazcık değinmek isterim.
1. Milli Romantizm
Nasıl tarihsiz bir millet, büyük bir millet olamazsa ve tarih kesintisiz bir akış, bir süreklilik içinde ise edebiyatta kopukluk içinde olması imkansız. Türk edebiyatı bir tüm olarak ele alınmalıdır, eski yada yeni ayrımı yapmaksızın. Edebiyat tarihin ve kültürün aynasıdır.
Milletlerin dilde, kültür, sanat ve edebiyatta kendilerini bulmaları, kendilerine gelmeleri “ulusal romantizm” anlama gelir. Milli romantizm idrakını, dünya edebiyatından örnekler ve çalışmalarla bizlere açıklamaya çalışan yazar, türk edebiyatının zaman içinde yanlış malum mevzularına açıklık getiriyor. Minik başlıklar halinde edebiyatimizda yer etmiş tarihsel ve şiirsel motifleri, incelikleri, kanıtları bizlere sunuyor.
2. Tarih ve Edebiyat
Bu bölümün ilk yazısı Malazgird Savaşı ve Malazgird şiirleridir. Daha sonraki bölümlerde Moğollar, Timurlenk, Yavuz Sultan Selim dönemlerine, tarih ve edebiyat üstündeki tesirleri yönünden bakılır. Türklerin halk destanları ile süslenen acıları,zaferleri ve kayıpları gözler önüne serilmiştir. Tarihte meydana gelen her şey, zamanı belgelere tarihe geçmemiştir. Dönemlere ışık tutan yazınsal eserler ile edebiyatın görevi bunda büyüktür.
3. Din ve Edebiyat
Bu başlık altında inancın ve imanın şemsiyesi altında bir milletin iyi mi yükseldiği anlatılıyor. İnancın, sanat ve edebiyat bağlamında ne kadar güzel eserler ortaya çıkardığını görüyoruz. Türklerin islam ve peygamber sevgisinden, dini motifleri alıp iyi mi millileştirdiğini makaleler ile özetleyen yazar, bayramlarımızdan kandillerimize kadar kıymeti unutulan bir çok şeyi yazınsal örneklerle bizlere hatırlatıyor.
4. Vatan Edebiyatı
Kaybedilen toprakların hüznü ile vatan,millet duygularını içimize kadar hissettirdiği bu bölümlerde üzülmemek elde değil. Türk için toprak-vatan kavramlarını bizlere hatırlatan yazar, bu şekilde ulusal düşüncelerin unutulmasına göz yuman kişilerden şikâyetçi… Vatan sevgisi ve terimi şairlerden örnekler ile pekiştirilmeye çalışılmış.Ayrıca son başlık “Tevfik Fikretin Vatancılığı” altında kendisinin düşünceleri mercek altına alınmış.
5. Aşk, Sanat, Edebiyat
Son ana başlık altında, eski aşk teriminin değişimi ve bunun şiirler ile irdelenmesi ilk bölümde karşımıza çıkıyor. Daha sonraki bölümlerde masallardan, hayvanlardan, küfürlere kadar değişik kavramları dünya ve türk edebiyatı açısından örneklerle bizlere sunan yazar değişik mevzulara dikkat çekiyor. (Berk)

Nihad Sami Banarlı okumak enfes… Oldukca güzel, dolu, inançlı, ulusal bir insan. Boynuna sarılası geliyor insanoğlunun bazı satırlardan sonrasında.
Türkçe’nin Sırları kitabı ile tanıdığım yazarı fazlaca beğendim ve bu kitabı o denli kalınca olmasına karşın asla sıkılmadan, zevkle okudum. İnsanı derinleştiren bir yazar. Bu kitapta bundan 70-80 yıl evvel değindiği edebiyat makalelerini bir araya toplamışlar. Kesinlikle okunmalı. (Ahmet Karayün)


Edebiyat Sohbetleri PDF indirme linki var mı?


Nihad Sâmi Banarlı – Edebiyat Sohbetleri kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Edebiyat Sohbetleri PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Nihad Sâmi Banarlı Kimdir?

1907 senesinde İstanbul Fatih’te dünyaya gelen Banarlı, Trabzon milletvekili, ozan Ömer Hilmi’nin torunu, vali ve ozan İlyas Sami ile Nadire Hanım’ın erkek evladıdır. Soyadını babasının ve annesinin mezarlarının bulunmuş olduğu Tekirdağ’ın Banarlı ķöyünden almıştır.

Banarlı, ilk ve orta öğrenimini İstanbul’da yapmış oldu. İstanbul Yüksek Öğretmen Okulu’ndan 1927 senesinde İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nden 1929’da mezun oldu.

Daha sonrasında 1929-1934 yılları aralığında Edirne Lisesi ile Kız ve Erkek Öğretmen Okulu’nda edebiyat öğretmenliği yapmış oldu. 1947 yılına kadar ise sırayla İstanbul’da Kabataş, Galatasaray, Boğaziçi, Şişli Terakki ve Işık liselerinde öğretmenlik yapmış oldu.

1947-1969 yılları aralığında Eğitim Enstitüsü (1947-1967), ile Yüksek Öğretmen Okulu’nda edebiyat öğretmenliği, Yüksek İslam Enstitüsü’nde İslami Türk Edebiyatı Tarihi öğretmenliklerinde bulunmuş oldu. 1969 senesinde kendi isteği ile emekliye ayrıldı. Öğretmenlik yaparken birçok kuruluşta ek görevlerde bulunmuş oldu. 1948 yılından itibaren Özgürlük Gazetesi’nin Edebi Sohbetler sütununda sürekli yazılar yazdı.

1953 senesinde kurulan İstanbul Fetih Cemiyeti’ne girdi. Bu kuruluşa bağlı olan İstanbul Enstitüsü’ne müdür oldu. 1958 senesinde Yahya Kemal Enstitüsü gösterim işlerini yürüttü. Milli Eğitim Bakanlığı 1000 Temel Eser ve Modern Türk Yazarları komisyonlarına üye ve başkan seçildi. 1971 senesinde kurulan Kubbealtı Akademisi’ne Edebiyat Kolu Başkanı ve Akademi Dergisi müdürü oldu.

13 Ağustos 1974’de 67 yaşlarındayken İstanbul’da vefat etti. Mezarı Rumelihisarı’da Aşiyan Mezarlığı’ndadır.

Eserleri

Cumhuriyet devri yazarlarındandır. Yazı hayatına ortao­kulda iken başlamıștır. Sanat eserleri içinde hece ve aruz vezinleri ile şiirler, oyunlar, hikâyeler ve denemeleri bulunur. Öğretmenliğe başladığının ilk yıllarında Altı Ok, Orhun, Ötüken ve Atsız dergilerinde yazı ve şiirleri yayımlanmıştır. Ideal, Yahya Kemâl Mecmuası, Hayat Tarih Mecmuası, Meydan, Kubbealtı Akademi Mecmuası adlı dergilerde ve Özgürlük, Akşam ve Yeni Sabah gazetelerinde fazlaca sayıda yazı, yazı ve edebî sohbetleri yayımlanmıştır. En iyi tanındığı yayınları liseler için yazmış olduğu edebiyat kitabı ve “Resimli Türk Edebiyatı Tarihi” adlı eserlerdir.


Nihad Sâmi Banarlı Kitapları – Eserleri

  • Türkçenin Sırları
  • Tarih ve Tasavvuf Sohbetleri
  • Kültür Köprüsü
  • İman ve Yaşama Üslubu
  • Kitaplar ve Portreler
  • Bir Dağdan Bir Dağa
  • İstanbul’a Dair
  • Edebiyat Sohbetleri
  • Yahya Kemal Yaşarken
  • Yahya Kemal Enstitüsü Mecmuası 2. Cilt
  • Devlet ve Devlet Terbiyesi
  • Resimli Türk Edebiyatı Tarihi
  • Yahya Kemal’in Hatıraları
  • Şiir ve Edebiyat Sohbetleri – 1
  • Şiir ve Edebiyat Sohbetleri – 2


Nihad Sâmi Banarlı Alıntıları – Sözleri

  • Misal-i cennettir evvel baharı 
    Açılır kırmızı gülü Tuna’nın 
    Öter bülbülleri leyi ü nehârı 
    Eser bad-ı sabâ yeli Tuna’nın. 
    Türaba garkolmuş yerdedir yüzü 
    Gökten iner cemre sökülür buzu 
    Arzulayıp akar Karadeniz! 
    Oldukca gedalar alur seli Tuna’nın. (Şiir ve Edebiyat Sohbetleri – 1)
  • Bizim çocuklarımız, ellerine bir kompozisyon kâğıdı verildi mi, birkaç satır yazabilmek için, saatlerce arpacı kumrusu benzer biçimde düşünür ve gene de bir şeyler yazamazlar. (Devlet ve Devlet Terbiyesi)
  • Birfazlaca milletdaşlarım benzer biçimde, İslam diyarını enine boyuna dolaşmak tahassürünü besliyenlerden değilim.
    Ben, kendi milletimizin hatıraları nerelere kadar giderse oralara kadar mütehassirim. (Yahya Kemal’in Hatıraları)
  • Yahyâ Kemal,bigün,Ziyâ Gökalp’i fazlaca düşünceli bulmuştu,sebebini sordu.Aldığı yanıt şöyleydi: “Tarihi araştırıyorum.Biz,büyük hükümdar,cihangirler yetiştirmişiz.Büyük amirallerimiz,şâirlerimiz,mimârlarımız var.Fakat tarihimizde büyük bir feylesof bulamıyorum! Mâmâfih aramaya devam ediyorum.Onu da bulacağım!..” (İstanbul’a Dair)
  • ” Ben demez miydim ki bigün ağlıyâsîdur gülen ” (Kültür Köprüsü)
  • …”Tarih ortasında Türklüğü aramak” ve bulmak hevesine kapılmıştım. Fakat gerek ilimde, gerek bilimsel zihniyette yaşıtım olan Fransız gençlerinden, Fransız arkadaşlarımdan ne kadar geri olduğumu da hissetmekte idim. (Yahya Kemal’in Hatıraları)
  • “Eğer hakîkî Türk şiiri, sesinde bizim, rûhunda bizim, şevkinde bizim ve hâtırâlarında bizim bulunduğumuz şiirse, Yahyâ Kemal, Türk edebiyâtına bu özlenen şiiri veren” aziz ve asîl şairlerimizin en ön safındadır. (Kitaplar ve Portreler)
  • İnsan ömründe hayâl etmiş olduğu müddetçe yaşar. (Kitaplar ve Portreler)
  • Genç kızla bir ağaç gölgesinde buluşan adam, onun elini tutuyor; serçe ve yüzük parmaklarını dudaklarına götürüyor, “Bunlar benim ceylanlarım!” diyordu. (Edebiyat Sohbetleri)
  • “Bir milletin târihe ve gelecek nesillere karşı hesâbını millet değil, devlet verir. Bir de aydınlar… (Devlet ve Devlet Terbiyesi)
  • ” Gül dedi ki: Benim yüzüm kadar güzel bir başka yüz olmadığı halde, gül suyu çıkaranların bana çektirdikleri azap nedendir? Bir bilsem…
    Bülbül, buna kendi terennüm lisaniyle şu cevabı verdi: Dünyada bigün güldürmüş olduğu için, bir yıl azab çekmeyen kim vardır? ” (Edebiyat Sohbetleri)
  • “Bütün dallarını Karadeniz’den gelen serin poyraza vererek yapraktan ciğerlerini bir teselli rüzgârıyle dolduruyor; dil ve mûsikî olarak sadece vatan rüzgârlarının sazını dinliyordu.” (İstanbul’a Dair)
  • Niçin okudum sizi ?
    Siz ki , göstermediniz
    Bana saadetlerin
    Çalkalandığı denizi …
    Niçin kitaplar niçin?
    Hangi sahifenizi muskalaştırmalıydım,
    Murada ermek için ?
    Murada ermek için ..
    Ve bir güngörmek için ? (Resimli Türk Edebiyatı Tarihi)
  • “Osman’ın rüyâsında rüzgârların kılıçlaştırdığı yapraklar, Oğuz Destânı’ndaki altun yay’ın fırlattığı oklardır. Osmanlı Türkleri, Oğuz Türklerinin târihlerinde ve destanlarında yer edinen ve zaman içinde gerçekleşen daha başka rüyâları da gördükleri, yâni rüyâlarını bile târihlerinin onur ve zafer sahifelerinden alınan ilhamlarla gördükleri için, o seviyede büyümüşlerdir.” (Devlet ve Devlet Terbiyesi)
  • İnsandaki Tanrıya, biz minimum beş yüz yıl inandık. (Tarih ve Tasavvuf Sohbetleri)
  • Varsın seni ömrünce azabın kolu sarsın,
    Ozan! Sen üzüldükçe ve öldükçe yaşarsın!.. (Edebiyat Sohbetleri)
  • Zulmetle ziyâ, sesle sükût anlaşacak;
    Sevdâ ile her zemzeme Kur’ânlaşacak…
    Leylâ görerek Kays’ını ceylânlarla,
    Bir gün o da aşk uğruna ceylânlaşacak. (Kültür Köprüsü)
  • Kahramanlık ve inanç bizim ulusal şiarımızdır. Bir milletin şiarı ve mizacı da ulusal ve muhterem değilse, nesi ulusal ve muhterem olur?
    Nihad Sami Banarlı (Bir Dağdan Bir Dağa)
  • “Hangi kazan, bu vatan çocuklarını böyle bedbaht, böyle haydut yapıyor? Hangi insan vücudu, hangi zâlim potada yeniden çamur olmaya dönüyor?” (İstanbul’a Dair)
  • Osmanlı Devleti’nin yıkılış döneminde yaşamış, yıkılışın yerine kurulmuş yeni devleti görmüş önde gelen Sğlryman Nazif, şiirleriyle, yazılarıyla feryat etmiş, bilhassa TÜRK MİLLETİNİN HAİNLERİ UNUTMAMASINI İSTEMİŞTİ. (Kültür Köprüsü)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş