Eğitim

Fususü’l-Hikem’in Sırları – Sadreddin Konevi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Fususü’l-Hikem’in Sırları – Sadreddin Konevi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Fususü’l-Hikem’in Sırları kimin eseri? Fususü’l-Hikem’in Sırları kitabının yazarı kimdir? Fususü’l-Hikem’in Sırları konusu ve anafikri nedir? Fususü’l-Hikem’in Sırları kitabı ne konu alıyor? Fususü’l-Hikem’in Sırları PDF indirme linki var mı? Fususü’l-Hikem’in Sırları kitabının yazarı Sadreddin Konevi kimdir? İşte Fususü’l-Hikem’in Sırları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Sadreddin Konevi

Çevirmen: Ekrem Demirli

Yayın Evi: İz Yayıncılık

İSBN: 9789753554954

Sayfa Sayısı: 168


Fususü’l-Hikem’in Sırları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

“Fusûsu’l-Hikem kitabı, şeyhimiz, imâm, kâmil, ümmetin hâdîsi, kâmillerin imâmı, imâmların imâmı, Muhyi’l-hak ve’d-din Ebu Abdullah Muhammed b. Ali b. el-Arabi et-Taî’nin (r.a) muhtasar kitaplarının en nefislerinden birisidir.

Bu yaratı, onun son neş’eleri ve tenezzüllerindendir. Fusûsu’l-Hikem, Muhammedî makâmın kaynağından, zâtî ve ahadiyet/birlik özelliğindeki “cem” meşrebinden vârid olmuş, böylelikle de, Hz. Peygamber (a.s) Efendimizin “Allah’ı bilmek” hakkında zevkinin özünü içeren ve içinde zikredilen büyük veli ve nebilerin zevklerinin kaynağına işâret eden bir kitap olarak gelmiştir.

Ayrıca bu yaratı, uyanık ve basîret sahiplerini, o veli ve nebilerin zevklerinin özüne, himmetlerinin ve arzularının yöneldiği/taalluk şeylerin neticelerine, elde ettikleri ürünlerin içeriklerine ve kemâllerinin nihâyetlerine irşâd eder.

Binaenaleyh, Fusûsu’l-Hikem, onlardan her birisinin kâmil makâmının içermiş olduğu şeyler üstüne adeta bir “mühür”; bu makâmların kapsadığı ve kendilerinden zuhûr eden şeylerin asıllarına dikkat çeken bir yaratı olmuştur.”

Sadreddin Konevî el-Fükûk adıyla örneksiz açıklamalar getirmiş olduğu Füsûsu’l-Hikem’i yukarıdaki sözleriyle nitelemektedir. Bilindiği şeklinde Konevî İbnu’l-Arabî’nin öğrencisidir ve üstâdının fikirlerini sistemleştiren büyük bir Anadolu düşünürüdür. Onun Füsûs’a getirmiş olduğu açıklamaları bu esere yazılmış şerhler dizisi içinde birinci elden yorumlar olarak görmek uygun olur. Dolayısıyla yayınevimizin Füsûsu’l-Hikem’in Sırları başlığıyla neşrettiği el-Fükûk, İbnu’l-Arabî sisteminin problematik yönünü çözen ve çözümleyen bir yaratı olarak değerlendirilmelidir.


Fususü’l-Hikem’in Sırları Alıntıları – Sözleri

  • Her hakikâtin, kendisine ilişkin nisbî bir kemâli vardır.
  • Hiçbir ilâhi ceza, sebepsiz meydana gelmez. Hakk’ın cezalandırması, kullarının fiillerinin neticelerini ortaya çıkarmaktan ibarettir.
  • Âdem’in vahdaniyete ulaşmasının sebebi şudur:
    Herhangi bir şey haddi aştığında, zıddına ulaşır.
  • Şit lafzının anlamı, Allah’ın ikramı anlamına gelir.
  • Allah Teâlâ, ” Ben kulumun bana olan zannına göreyim, benim hakkımda dileğin zannetsin.” buyurmuştur.
  • Düşün, Allah’ın izni ile doğruya erersin.
  • ” Kelime diye isimlendirilen her şeyin, insanî hakikatten bir oranı vardır.”
  • Herhangi bir şey haddi aştığında, zıddına ulaşır.

    “Adem’e tüm adları öğretti” (Bakara, 31) ayetinin sırrını algı etmiş olursun.
  • ” Yâ Rabbi ! Oğlumu ve kalbimin çiçeğini aldın. Onu bana gönder, sonrasında bana dilediğini yap.”
  • Bu sebeple sana anlattığımız meseleyi öğrenirsen, adların mertebelerini, derecelerin farklılığını ve adlar açısından varlıkların derecelerinin farklılığını ve Allah Teâlâ’nın ” Âdem’e tüm adları öğretti “(Bakara, 31) âyetinin sırrını idrâk etmiş olursun.


Fususü’l-Hikem’in Sırları İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Metafizik temalı bir yaratı: Bu kitabı incelediğinize gore, “Muhtemelen ağır kitapları okumakla ilgili bir keyfiyetsizliğiniz yoktur” diye düşünüyorum.
Kitabı idrak etmek şeklinde bir beklentiniz olmasın. Zira kitapta çoğunlukla gayba dair mevzular işlenmektedir. Anlamasanız dahi, ufkunuzu açmak adına güzel bir kitaptır. Sizi düşünmeye, araştırmaya, deneyimlemenin yollarını aramaya ve deneyimlemeye sevkeder.
Kitapta, ilk akıl, yaratılış, varlık, madde, vakit-mekan ilişkisi, insan ile Allah arasındaki bağ şeklinde pek fazlaca mevzu yer alır.
Kuran ayetlerinin zahirinden, batınına doğru bir yolculuğa çıkmayı düşünüyorsanız, kesinlikle okumalısınız. (Oğuz)

Ilk olarak kitap fazlaca derin ve anlaşılması güç mevzular içermekte. Kitapta Ayetlere, hadislere fazlaca değişik açıdan bakılmış ve ara sıra anlamakta zorlanılan bölgelere temas edilmiş. Okunulabilecek bir kitap bulunduğunu düşünüyorum… (Baran Toprak)


Fususü’l-Hikem’in Sırları PDF indirme linki var mı?


Sadreddin Konevi – Fususü’l-Hikem’in Sırları kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Fususü’l-Hikem’in Sırları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Sadreddin Konevi Kimdir?

Sadreddin Konevî (d. 1210 – ö. 1274), Fars sufi.Doğum yeri tam bilinmemekte, sadece Malatya olarak rivayet edilmektedir. Sadreddin Konevî, dedeleri Konya’dan gelmiş bir tasavvuf düşünürüdür.

Babasının Selçuklular döneminde mühim görevlerde bulunan Mecidüddin İshak isminde üst düzey bir devlet memuru olduğu, Sadreddin daha küçükken babasının öldüğü ve anası de meşhur sûfi ve felsefeci Muhyiddin İbn El-Arabi ile evlendirilmiş olduğu rivayet edilmektedir. Konya’da yerleştiği ve ününü orada yapmış olduğu için “Konevi” diye anılır. Sadreddin, ilk din ve tasavvuf bilgilerini üvey babası Muhyiddin ibn El-Arabi’den aldı. Bir ara Şam’a giderek devletin mühim din adamları ve sufileri ile görüştü. Bilhassa Evhadüddin Kirmani’nin Sadreddin üstünde tesiri oldu. Şam dönüşü Konya’ya gelip yerleşen Sadreddin, Mevlâna Celaleddin Rumi’ye hocalık etti, maddi durumunun fazlaca iyi olması sebebiyle Konya’daki din ve bilim adamlarını sık sık evinde biriktirerek, o yıllarda Doğu’nun en mühim kültür merkezlerinden olan kentte hususi bir akademi oluşturdu. Nasîrüddin Tûsî ile de mühim felsefi nitelikli mektuplaşmalarda bulunmuş oldu.


Sadreddin Konevi Kitapları – Eserleri

  • Vahdet-i Vücud ve Esasları
  • Esma-i Hüsna Şerhi
  • Kırk Hadis Şerhi
  • Fususü’l-Hikem’in Sırları
  • Ariflerin Aynası
  • Tasavvuf Metafiziği
  • Fatiha Suresi Tefsiri
  • Marifet Yolcusuna Kılavuz
  • Miftahu’l Gayb
  • İlâhî Nefhalar
  • Konevi ile Tusi Arasında Metafizik Üstüne Mektuplaşmalar
  • Fatiha Tefsiri ve Tasavvufi Hadis Şerhçiliği
  • Hadis-i Erbain
  • Fatiha Suresi Tefsiri
  • Vahdet-i Vücût ve Esasları
  • Yazışmalar


Sadreddin Konevi Alıntıları – Sözleri

  • 38. HADİS-İ ŞERİF: Resulullah (SAV) Efendimiz şu şekilde buyurdu: “Kulun Rabb’ına en yakın olduğu anı, secde anıdır.” (Kırk Hadis Şerhi)
  • Allah Teâlâ, ” Ben kulumun bana olan zannına göreyim, benim hakkımda dileğin zannetsin.” buyurmuştur. (Fususü’l-Hikem’in Sırları)
  • Hangi yol suretiyle sülûk ederse etsin her sâlik, amacı Hak olması ve Hak’tan belirli bir sââdet elde etmesi şartıyla, mirac sahibidir; binaenaleyh bu saliğin sülûkü de bir yükseliştir. (Vahdet-i Vücût ve Esasları)
  • “Herhangi bir şey müteessir olmaksızın müessir olamaz” (Tasavvuf Metafiziği)
  • Şit lafzının anlamı, Allah’ın ikramı anlamına gelir. (Fususü’l-Hikem’in Sırları)
  • İsmail Meşşâî filozoflarınca Faal Akıl diye ifâde edilen yakın semanın sahibidir. (Vahdet-i Vücût ve Esasları)
  • Âdem’in vahdaniyete ulaşmasının sebebi şudur:
    Herhangi bir şey haddi aştığında, zıddına ulaşır. (Fususü’l-Hikem’in Sırları)
  • Binaenaleyh bu nimetler dünya hayatında sorun ve mekan hükümleriyle karışmış bir halde müminlere ilişkin olurken ahirette nimetler saf bir halde müminlere ilişkin olacaktır. (Fatiha Suresi Tefsiri)
  • Allâhü Teâlâ, Kitap’ta tafsîl etmiş olduğu şeyleri Fâtiha’da toplamış, bir araya getirmiştir.
    Fâtiha’nın içeriğini Besmele’de, Besmele’yi “bâ”da, bâ’yı da “nokta”da gizlemiştir. (Ariflerin Aynası)
  • “Allah’ım! Azabından rızâna, cezandan affına sığınıyorum. Senden gene sana sığınıyorum. Ben, senin övgünü ifa edemem, sen kendini övdüğün şeklindesin.” (Vahdet-i Vücud ve Esasları)
  • Her ilim sâhibinin üstünde bir bilen vardır.” Bu sebeple Allah’ın bilimsel, belirli bir mizânda sınırı olan olması imkansız yada ölçen bir kanun ile zabt edilemez. (Fatiha Suresi Tefsiri)
  • Hak zâtı, tüm sıfatları, adları, hükümleri ve itibarları cihetinden kendisinde kendisini ve ihtiva ettiği adları ve sıfatlarını, daha ilkin işâret edilen yargı ve itibarlarını ve yarattığı şeylerin hakîkatlerinden ibâret malûmlarının hakîkatlerini bilmiş olduğu tarzda, insân-ı kâmil vasıtasıyla zuhûr eder. Bu zuhûrda noksan kabulün yada insanoğlunun aynalığında kendisine yansıyan şeyin kendinde bulunmuş olduğu halden değişik olarak yansımasına yol açan bir bozukluktan meydana gelen hiçbir değişim söz konusu değildir. Bu sebeple bu özelliğe haiz olan kimse, Hakkın iradesinde ayrı bir irade sahibi değildir; tersine o Rabbinin iradesinin ve öteki sıfatlarının aynasıdır. (Vahdet-i Vücût ve Esasları)
  • Namazlarında huşû içersinde olan mü’minler felâha ermiştir.
    (el-Mü’minûn 23/1-2) (Ariflerin Aynası)
  • “Allahü Teâlâ şu şekilde buyurdu:
    Beni bilen ister… Beni talep eden bulur… Beni kabul eden sever… Beni seveni öldürürüm… Bir kimseyi öldürürsem rejimi Bana düşer… Bir kimsenin rejimi Bana fikir onun rejimi bizzat Ben olurum.” (Kırk Hadis Şerhi)
  • “Allah hakkı söyler ve dilediklerini sırat-ı müstakime ulaştırır.” (Tasavvuf Metafiziği)
  • “Her zuhur ve hüküm, uluhiyet mertebesine dayanır. Bunlardan en uygunu ise hangi varlık olursa olsun hükmü kendisinde baskın olandır. Binaenaleyh her varlık mevcut olduğu mertebeye göre taayyün etmiş varlığında hükmü baskın olan nispet cihetinden Rabbini bilmiştir.” (Tasavvuf Metafiziği)
  • Hz. Peygamber’in “Çocuk babasının sırrıdır”, “Emzirme doğayı değiştirir” vb. şeklinde hadislerini anımsamak gerekir. Bunlar, basîret ve akıl sahiplerine gore son aşama açık konulardır. (Fatiha Suresi Tefsiri)
  • “Allah’ım! Seni vekil edinmesini kendisine emrettiğin kimseye naip olarak sana hamd ederim! Öyle bir hamddir ki o hamd, bölünmeden ve ayrışmadan seninle birleşip senden sana dönerek bütün övgülerin faziletini içerir ve onları tamamlar.” (Tasavvuf Metafiziği)
  • Ve her şey ayna ile karşı karşıyadır… (Ariflerin Aynası)
  • İlim, varlığa tâbidir.
    Başka bir ifâdeyle, her nerede varlık var ise, ilim de hiçbir şekilde kendisinden ayrılmaksızın onunla birlikte vardır. (Vahdet-i Vücud ve Esasları)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş