Eğitim

Hadis Usulü – Ahmet Yücel Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Hadis Usulü – Ahmet Yücel Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Hadis Usulü kimin eseri? Hadis Usulü kitabının yazarı kimdir? Hadis Usulü konusu ve anafikri nedir? Hadis Usulü kitabı ne konu alıyor? Hadis Usulü PDF indirme linki var mı? Hadis Usulü kitabının yazarı Ahmet Yücel kimdir? İşte Hadis Usulü kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Ahmet Yücel

Yayın Evi: M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları

İSBN: 9789755482699

Sayfa Sayısı: 243


Hadis Usulü Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Hadis usûlü, Hz. Peygamber’e ilişik bilgilerin aslına uygun nakli ile Ona ilişik olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulmuş olan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri mevzu edinen bir ilimdir. Sözü edilen prensipler büyük çoğunluğu rivâyet döneminde olmak suretiyle zamanı süreçte ihtiyaca bakılırsa belirlenmiş, uygulanmış ve geliştirilmiştir. Bu sebeple hadisle ilgili rivâyet prensiplerini ve oluşan kavramları doğru olarak kavrayabilmek zamanı süreç içindeki gelişimlerini dikkate almayı gerektirmektedir.

İlahiyat Fakültelerinde lisans seviyesinde ders kitabı olması amacıyla telif edilen bu eserde hadis usûlü prensipleri ortaya çıktıkları zamanı süreçleri ve değişik yaklaşımlar da dikkate alınarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Konuların ana çerçevesi sunulduktan sonrasında detaylarıyla ilgili ileri seviyede araştırma yapmak için temel kaynaklarına işaret edilmiştir.


Hadis Usulü Alıntıları – Sözleri

  • Allah ve Resulü bir işe hükmettiği süre, inanmış bir adam ve hanıma o işi kendi isteklerine bakılırsa seçme hakkı yoktur.Her kim Allah’a ve Resulüne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.
    Ashab 33/36
  • Vahiyden uzak kalmış olduğu zamanlarda insan zaaflarının esiri olabilmekte, haiz olduğu mükemmelliğe karşın taşımış olduğu zaaflar sebebiyle fenalık ve zulüm yapabilmektedir.
  • Insanlara bir zarar geldiği süre,yan yatarak,oturarak ve ayakta durarak o zararın giderilmesi için bizlere yakarma ederler;fakat biz ondan sıkıntıyı kaldırınca,sanki kendisine dokunan sıkıntıdan dolayı bizlere yakarma etmemiş şeklinde geçip gider.Doğrusu insan fazlaca zalim ve nankördür.
    Yunus 11-12
  • Rabbin ondan başkasına yakarma etmemenizi ve ebeveyne iylik etmenizi emretmişdir. İkisinden birisi ya da her ikisi senin yanında yaşlılık çağına ulaşırsa,sakın onlara öf bile deme;onları azarlama,onlara güzel söz söyle. (İsra Suresi 23-24)
  • “Kuran ve Sünnet birbirinden ayrılamaz.Zira sünnet de ilahi iradenin somut bir uygulamasıdır…”
  • Ciddi , idrak etme gücü güçlü ve doğru bir insanoğlunun sözü, bizi kati bir kanaate ulaştırmaya yetebilir. O halde tarihte biz , kendi ortamında güvenilir olan şahidin ifadelerine makul bir itimat göstermekteyiz.
  • Müslümanların, herhangi bir dalda kaleme aldıkları biyografik eserler mecmuası ; sayıca çokluğu, titizlikle ele alınışı ve enteresan bilgi toplayışları bakımından, insanı şaşkınlık ve dehşete düşürmektedir. Zira bu sahada , ortaçağdaki Batılı alimlerin , muasırları olan İslam alimlerinin verdikleri eserlere benzer bir emek harcama yoktur.
  • Beş şey gelmeden beş şeyin kıymetini fazlaca iyi bil ! Ihtiyarlik gelip caymadan ilkin gençliğinin , hastalanmadan ilkin sağlığının , fakirlikten ilkin zenginliğinin ,meşgul değilken boş vaktinin ve onun ulaşmadan önce yaşamının.
  • Utangaç ve kibirli insan ilim elde edemez.
  • HADİS; söz, eylem, takrîr, yaratılış yada huyla ilgili bir nitelik olarak Hz.Peygamber’e oran edilen her şeydir.
  • Allah’a ve ahiret gününe inanan ya hayır söylesin ya da sussun.
    (Müslim, “İman”75)
  • Câhiliye ve İslâm periyodunu yaşayıp Hz.Peygamber hayatta iken Müslüman olan, sadece onu göremeyen kimseler sahâbî kabul edilmeyerek “Muhadram” olarak isimlendirilmiş ve tâbiîn neslinin büyüklerinden sayılmıştır.
  • Ebu Hanîfe şöyleki demiştir: Tekzip (yalanlama) etmek sadece “Ben Hz.Peygamber’in sözünü yalanlıyorum” diyen kimsenin yalanlamasıdır. Bir kimse “Ben Hz. Peygamber’in söylediği her şeye inanç ederim, fakat o fenalık yapılmasını söylemedi, Kur’ân’a da karşıcılık etmedi” derse, bu söz o kimsenin Hz.Peygamber’i ve Kur’an-ı Kerim’i onaylama etmesi; Allah’ın Resûlünü, Kur’an’a muhakefetten tenzih etmesidir.


Hadis Usulü İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Hâdis usulü Hz Peygambere ilişik bilgilerin aslına uygun nakli ve ona ilişik olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulmuş olan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri mevzu edinen ilimdir.
Hadis Usulü hakkıda data sahibi olmak isteyenler için ders kitabı mahiyetinde bir kaynak kitap (Kevser Karaman)

Ahmet Yücel hocamızdan güzel bir kaynak eserdir. Farklı değişik usül kitaplarından aktarma edilerek hazırlanmış bir kitaptır. Kitap usül kitabı olmasına karşın ben okurken fazlaca akıcı ve sıkılmadan 2-3 oturuşta okuyarak kitabı bitirdim. Allah’ın inayeti olsa gerek 🙂 Hocamız ilk bölümde Hz.Peygamber’in (SAS) görevlerini konu alıyor. Daha sonrasında “Hadis” “Sünnet” “Haber” “Eser” kavramlarını bizlere açıklıyor. İkinci ve üçüncü bölümlerde “Hadis Öğrenim Metodlarını ve Rivayet Lafızları” ‘nı açıklıyor. Dördüncü bölümde “Ravi’lerin kimliği,vasıfları,kusurları,tabakalarını” açıklıyor. Beşinci bölümde “Hadis Türlerini(Sahih/Hasen vs.)” açıklayan yazarımız son bölümde hadis ilimlerinden bahsederek kitabını tamamlıyor. Allah kendisinden razı olsun inşaAllah… (• Muhayyîr •)

Hadis usulü mevzusunda temel kavram ve detayları edineceğiniz bir kitap olmakla beraber eleştirilebilecek tek yönü tanımlarda dipnot verilmemesidir. Fakat kitap alanının en iyi kitaplarından biri olup fazlaca büyük bir emek mahsulü olduğu okur tarafınca anlaşılıyor. Bu alanda okuma yapanlara tavsiye ederim. (usfure)


Hadis Usulü PDF indirme linki var mı?


Ahmet Yücel – Hadis Usulü kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Hadis Usulü PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ahmet Yücel Kimdir?

1948 Malatya doğumlu. İlk ve orta öğrenimini Yeşilyurt’ta, liseyi Malatya’da tamamladı. İstanbul Hukuk Fakültesi’nde okudu. 1972’de İstanbul’dan ayrılıp Amerika Birleşik Devletleri’ne gitti. Yedi yıl ABD’de kaçak yaşadı. Bir yıl New York Institute of Technology’de tahsil gördü. Ezra Pound’un Konfüçyüs adlı kitabını 1981’de İstanbul’da askerlik yaparken Türkçeye çevirdi. Yönelişler dergisinde şiirleri gösterildi. 1982’de evliliğe ilk adımını attı ve tekrardan ABD’ye döndü. İbrahim, Leyla ve Asude ile onun için yeni bir dünyanın muştuları oldu. 1998’de evlilik periyodu kapanmış oldu ve ruhanişet kapısı açıldı. Şimdilerde o kutlu yolda emekliyor.


Ahmet Yücel Kitapları – Eserleri

  • Hadis Tarihi
  • Hadis Usulü
  • Hadis Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru
  • Hadis Istılahlarının Doğuşu Ve Gelişimi
  • Oryantalist Hadis Anlayışı ve Eleştirisi
  • Hadis İlminde Tenkit Terimleri


Ahmet Yücel Alıntıları – Sözleri

  • Cerh: ravinin hadis rivayetine yeterli olmadığını ortaya koymak
    Ta’dil: ravinin güvenilir bulunduğunu saptamak. (Hadis Tarihi)
  • Ehli hadis: sahabe ve tabiin döneminde Medine Ekolü yada Hicazlılar diye anılırken Abbasiler devrinde yaygın adı ile ehli hadis olarak kullanılmaya adım atmıştır. (Hadis Tarihi)
  • Utangaç ve kibirli insan ilim elde edemez. (Hadis Usulü)
  • HADİS; söz, eylem, takrîr, yaratılış yada huyla ilgili bir nitelik olarak Hz.Peygamber’e oran edilen her şeydir. (Hadis Usulü)
  • Ebu Hanîfe şöyleki demiştir: Tekzip (yalanlama) etmek sadece “Ben Hz.Peygamber’in sözünü yalanlıyorum” diyen kimsenin yalanlamasıdır. Bir kimse “Ben Hz. Peygamber’in söylediği her şeye inanç ederim, fakat o fenalık yapılmasını söylemedi, Kur’ân’a da karşıcılık etmedi” derse, bu söz o kimsenin Hz.Peygamber’i ve Kur’an-ı Kerim’i onaylama etmesi; Allah’ın Resûlünü, Kur’an’a muhakefetten tenzih etmesidir. (Hadis Usulü)
  • Er-Rihle: Hadis öğrenmek data edinmek şeklinde amaçlarla meydana getirilen bilimsel yolculuklara denir. (Hadis Tarihi)
  • Rabbin ondan başkasına yakarma etmemenizi ve ebeveyne iylik etmenizi emretmişdir. İkisinden birisi ya da her ikisi senin yanında yaşlılık çağına ulaşırsa,sakın onlara öf bile deme;onları azarlama,onlara güzel söz söyle. (İsra Suresi 23-24) (Hadis Usulü)
  • Müslümanların, herhangi bir dalda kaleme aldıkları biyografik eserler mecmuası ; sayıca çokluğu, titizlikle ele alınışı ve enteresan bilgi toplayışları bakımından, insanı şaşkınlık ve dehşete düşürmektedir. Zira bu sahada , ortaçağdaki Batılı alimlerin , muasırları olan İslam alimlerinin verdikleri eserlere benzer bir emek harcama yoktur. (Hadis Usulü)
  • Insanlara bir zarar geldiği süre,yan yatarak,oturarak ve ayakta durarak o zararın giderilmesi için bizlere yakarma ederler;fakat biz ondan sıkıntıyı kaldırınca,sanki kendisine dokunan sıkıntıdan dolayı bizlere yakarma etmemiş şeklinde geçip gider.Doğrusu insan fazlaca zalim ve nankördür.
    Yunus 11-12 (Hadis Usulü)
  • Sahâbe Hz. Peygamber’den data almaya son aşama arzulu ve bu işi gerçekleştirirken de son aşama dikkatliydi. Ebû Said el-Hudri sahâbenin bu dikkatini; “Onlar başlarına birer kuş konmuşçasına dinlemekteydiler” sözleriyle ifade etmektedir. Ancak yukarıda da zikredildiği şeklinde sahâbe Hz. Peygamber’e ilişik bilgilerin tamamını direkt Resûl-i Ekrem’den öğrenme imkânına haiz değildi. Zira onlar yaşamın doğal seyri içinde kendi işleriyle meşgul olurken kimi zaman Resulullah (s.a.) ile beraber bulunma imkânından yoksun kalmaktaydılar. Nitekim devamlı Resûl-i Ekrem ile beraber bulunma imkânından yoksun kalan Hz. Ömer ve komşusu bu eksikliği nöbetleşerek telafi ediyorlardı.” (Hadis Tarihi)
  • Bir Müslüman için aslolan olan, kıyametin kopacağı zamanı tespit değil ona hazırlık amacıyla süre ayırıp salih amel işlemektir. (Hadis Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru)
  • Hz Ömer suikaste uğrayıp yaralanınca,Suheyb ‘vah kardeşim,vah dostum!’diye ağlamaya başladı.Bunun üstüne Ömer “Ey Suheyb! Resulullah,’Ölü, ailesinin kendisine ağlaması sebebiyle azap çeker’ buyurduğu halde sen bana ağlıyor musun?’ dedi.”Ömer vefat edince İbn Abbas bu vakası hatırlattığında Hz. Aişe,”Allah Ömer’e rahmet eylesin. Hayır,vallahi Resulallah Allah’ın birisinin ağlaması sebebiyle mümine azap edeceğini haber vermedi. O şöyleki buyurdu:’ Allah ailesinin ağlaması sebebiyle kâfirin azabını arttırır.’ demiştir. (Hadis Tarihi)
  • ” Ey Allah’ın kulları tedavi olun! Allah her hastalığın muhakkak çaresini de yaratmıştır; yalnız yaşlılığın çaresi yoktur.” (Hadis Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru)
  • İslâm’ı ve Hz. Peygamber’in konumunu bilen bir kimse, Rasulullah’ın yolunu takip edenleri, vahye doğal olarak olup, dini korumuş olan, ahkâmı ve Kur’ân’ı nakledenleri eleştiremez.Zira Allah onları Kur’ân’ı Kerîm’inde övmektedir:
    Muhâcirlerin ve ensarın ilkleri ile onlara güzelce uyanlardan Allah hoşnut olmuştur, onlar da O’ndan razıdırlar. Onlara, sonsuza dek hep içinde kalmak suretiyle altından ırmaklar akan cennetler hazırlamıştır. Büyük bahtiyarlık işte budur.(et-Tevbe 9/100)
    Tüm bu gerçekleri öğrenmek isteyen kimsenin hadis ravilerine müracaattan başka çaresi yoktur. (Hadis Tarihi)
  • TESEBBÜT: hadis rivayetinde ihtiyatlı davranıp Kesin kanaat edilmedikçe nakletmemeye denir..
    TAHARRİ: Bu amaçla lüzumlu araştırma hayata geçirmeye denir (Hadis Tarihi)
  • Câhiliye ve İslâm periyodunu yaşayıp Hz.Peygamber hayatta iken Müslüman olan, sadece onu göremeyen kimseler sahâbî kabul edilmeyerek “Muhadram” olarak isimlendirilmiş ve tâbiîn neslinin büyüklerinden sayılmıştır. (Hadis Usulü)
  • Allah’a ve ahiret gününe inanan ya hayır söylesin ya da sussun.
    (Müslim, “İman”75) (Hadis Usulü)
  • TASNİF: hadisleri Konularına bakılırsa düzen etmeye denir
    MUSANNEF: bu şekilde oluşturan eserler ise musannef denilmektedir
    MÜSNED: mevzu esaslı kitaplardan bir süre sonrasında hadislerin sahabi ravilerin adları altında bir araya getiren yeni bir yaratı türünü telif edilen esere denir (Hadis Tarihi)
  • Ciddi , idrak etme gücü güçlü ve doğru bir insanoğlunun sözü, bizi kati bir kanaate ulaştırmaya yetebilir. O halde tarihte biz , kendi ortamında güvenilir olan şahidin ifadelerine makul bir itimat göstermekteyiz. (Hadis Usulü)
  • Allah ve Resulü bir işe hükmettiği süre, inanmış bir adam ve hanıma o işi kendi isteklerine bakılırsa seçme hakkı yoktur.Her kim Allah’a ve Resulüne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.
    Ashab 33/36 (Hadis Usulü)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş