Eğitim

Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kimin eseri? Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kitabının yazarı kimdir? Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine konusu ve anafikri nedir? Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kitabı ne konu alıyor? Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine PDF indirme linki var mı? Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Bedia Demiriş

Yayın Evi: Doğu Batı Yayınları

İSBN: 9786055063160

Sayfa Sayısı: 122


Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Birinci Kitap Hoşgörü Üzerine (De Clementia), Nero’dan günümüze tüm yöneticilere bir ithaftır.  İmparatorlar hoşgörüleriyle hatırlanır ve saygınlık kazanırlar; zalimlikleriyle değil. Romalı hatip Lucius Annaeus Seneca’nın sözleri günümüzde yankı bulacak bir bilgeliğe ulaşır:

“Zi­ra kim­se bir mas­ke­yi uzun sü­re ta­şı­ya­maz, uy­dur­ma şey­ler ça­bu­cak ken­di do­ğa­la­rı­na ge­ri dö­ner­; şöy­le di­ye­yim, te­me­lin­de doğ­ru­luk ya­tan her şey ze­min­den boy atar, za­ma­nı gel­di­ğin­de de da­ha bü­yük, da­ha iyi olarak ortaya çıkar.”

Stoacı yaşam felsefesinin öğütlediği suretiyle doğada iyi mi bir denge ve uyum aranıyorsa, yöneticiler ile halk içinde da hoşgörü, akıl ve hakkaniyet temelinde benzer bağlar kurulmalıdır.

İkinci kitap Ruh Dinginliği Üzerine (de tranquillitate animi)’de ise gerçek mutluluğun kapısı aralanmaya çalışılır. Stoacı düşüncenin temel ilkeleri esasında her fert için kaçınılmaz ruhani alıştırmalardır, yapılması ihtiyaç duyulan günlük erdemlerdir: Bir insanoğlunun öteki insanlara karşı görevlerini bir yükümlülük olarak üstlenmesi ve böylece kendisini sınaması gerekir. Arkadaşlık ruh dinginliğine katkıda bulunur; oldukca büyük servet ise ona zarar verir. İnsanın kendi gereksinimlerine sınır koyması gerekir. Bilge şahıs ölümü hiçe sayar ve her şeye hazırlıklı olur. Aksilikler kuruntu etmeden, anlayışla karşılanmalıdır. İnsanlara düşman olmamak, olağan kusurları gülerek karşılamak ve zihin için lüzumlu olan dinlenmeyi asla unutmamak gerekir:

“Sık sık da kendi içine çekilmelidir insan; çünkü birbirine benzemeyenlerin arkadaşlığı uyumlu bağları kargaşaya sürükler ve yeni zaaflar uyandırır, ruhta bulunan ve tümüyle iyileştirilemeyen zayıf her ne varsa bunları kötüleştirir. Bununla birlikte şu iki şeyin birbiriyle harmanlanması ve sıra ile yapılması gerekir: Yalnızlık ve kalabalığa katılma. Yalnızlık bizim insanlara karşı özlem duymamıza sebep olur, kalabalık ise kendimize karşı özlem duymamıza ve biri diğeri için çare olur: Yalnızlık, kalabalığa karşı duyulan nefrete, kalabalık, yalnızlıktan duyulan bıkkınlığa çare olur.”


Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine Alıntıları – Sözleri

  • “Başkasını bağışlıyor göründüğünde,
    aslına bakarsak kendini bağışlıyorsundur.”
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…”
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.”
  • “Bir ağacın en tepesine ve sonrasında da en aşağısına, yararsız bir şekilde hareket eden, ağaçların arasından sürünerek sokulan karıncaların haiz olduğu türden bir koşuşturma, onlar için düşüncesiz ve boşuna bir koşuşturmadır; birçokları bu karıncalara benzer yaşam sürerler, bunların tembelliğini, birisi, {hiç de} haksız olmayarak, tezcanlı tembellik olarak adlandırabilir “
  • “Mutsuz bir tembellik kıskançlığı besler;
    ve kendileri ilerleyemedikleri için, her insanın
    mahvolmasını isterler.”
  • “Güvenilir ve tatlı bir dostluk kadar hiçbir şey
    insan ruhunu memnun etmemiştir.”
  • “Hoşgörü hangi eve girerse o evi mutlu ve
    dingin gösterir…”
  • “Ne gelişigüzel ve basit ne de aşırı bir
    hoşgörüye haiz olmalı; zira kimseyi
    bağışlamamak kadar herkesi affetmek
    da zalimliktir.”
  • “Kimse maskeyi uzun süre taşıyamaz, uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına geri döner; şu şekilde diyeyim, temelinde doğruluk yatan her şey zeminden boy atar, zamanı vardığında de daha büyük, daha iyi olarak ortaya çıkar. “
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.”


Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Sindire sindire okumak için 120 sayfalık bir kitaba bir haftamı verdim. Olur da başlarsanız ne demek istediğimi anlayacaksanız.
Cümleler devleşiyor, zihninize çakılıyor. Cümlelerin altını çizmekten yorgun düştüm. O denli kıymetli yaşam dersleri var ki, dönerek dönerek başa yine yine okudum..
“Stoa felsefesini” baz alarak yazılmış bir kitap. Felsefe alt yapınız ya da ilginiz var ise oldukca seveceğinizden inanırım. M.S başlarında yazılan bir kitap tarafınca, bugün benim ruh dinginliğim ve hoşgörü algım o denli etkilendi ki. Bu yüzden kitaplar oldukca kıymetli diyorum. Yüzyılların, mekanların bir önemi yok, zira insan duyguları evrenseldir; yüzyıllar öncesinden bugüne dokunuşlar ve rötuşlar yapmaktadır ki bunu da en iyi kitaplar ve yazarlar yapar!..
Şimdiden keyifli okumalar (Ebru)

Daha once sokrates’in savunmasinı okudugumda oldukca beğenmiş ve zorluk çekmeden kavrayabilmistim.Felsefe okumalarina birazcık ağirlik vermek istedim ve bu kitabi okumaya başladım, oldukca begendim sadece elbet ki diger kitapları okudugumuz şeklinde bir okuma yapamiyoruz bu tür kitaplarda ve paragraflara yine yine donerek vermek istedigi düşünceyi almaya çalıstim ve kitabi bitirdim.Oldukca beğendim sadece gene kafi kavrayiş içinde olmadığımı fark ederek daha dikkatli olarak ikinci okumamı yaptim. Düşüncelerimize ve yaşama bakışımıza oldukca şey katacağına inanıyor ve felsefeye ilgi duyan arkadaşlara tavsiye ediyorum. (Esma Altınel)

“Zi­ra kim­se bir mas­ke­yi uzun sü­re ta­şı­ya­maz, uy­dur­ma şey­ler ça­bu­cak ken­di do­ğa­la­rı­na ge­ri dö­ner­; şöy­le di­ye­yim, te­me­lin­de doğ­ru­luk ya­tan her şey ze­min­den boy atar, za­ma­nı gel­di­ğin­de de da­ha bü­yük, da­ha iyi olarak ortaya çıkar.” (Onur t)


Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine PDF indirme linki var mı?


Seneca – Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya minik yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun şeklinde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; zira İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı aslına bakarsan narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu en önce Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık hayata geçirmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” şeklinde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarı göstermiş bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve oldukca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üzerine) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üzerine) yazısında da annesinden oldukca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun arkasından Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli süreci oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üzerine – İnziva Üzerine
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üzerine
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üzerine
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, bazen karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üzerine)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; zira insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, bir tek uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları aslına bakarsan bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üzerine)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş