Eğitim

İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kimin eseri? İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kitabının yazarı kimdir? İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları konusu ve anafikri nedir? İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kitabı ne konu alıyor? İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları PDF indirme linki var mı? İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kitabının yazarı Louis Althusser kimdir? İşte İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Louis Althusser

Çevirmen: Alp Tümertekin

Yayın Evi: İthaki Yayınları

İSBN: 9786053754015

Sayfa Sayısı: 212


İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Karl Polanyi, “yoksulluk” toplumda devam eden “doğa”dır, demişti.

Çoktandır bir tek kendilerini ve kendileri şeklinde düşünenleri ideolojinin haricinde, başkalarını da daima ideolojinin içinde gören siyasal, felsefi, dini, etik, kültürel ve etnik kamplarla kuşatılmış haldeyiz. Doğalmışçasına her meselede bir tek kendilerini haklı başkalarını haksız, kendilerini iyi başkalarını fena, kendilerini doğru başkalarını yanlış görmekteler. Güzellik ise bir tek onlara özgü, başkaları çirkin de üstelik… Ve en kötüsü, aynı/özdeş olanı dost ve başka/değişik olanı daima (inkar ve asimilasyon işe yaramadığında) imha edilmesi ihtiyaç duyulan düşmanlar olarak görüyorlar, tıpkı “doğa” durumunda olduğu şeklinde!

Althusser, işte bunun, şu demek oluyor ki ideolojinin niçin, iyi mi ve niçinini konu alıyor, çok açık ki kimsenin okumuş olduğu yok bu kitabı.


İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Alıntıları – Sözleri

  • İnsanlar Tanrı’ya inandıklarını sanırken aslen papazlara ya da despotlara boyun eğerler.
  • Başka hiçbir ideolojik devlet aygıtı (okuldan başka), seneler süresince haftanın 5-6 günü 8’er saat, paracı toplumsal oluşumun evlatlarının tümünü, mecburi (ve en azından bu şekilde olmalıdır, parasız) olarak dinleyicisi yapması imkansız.
  • Lenin’e nazaran bir yanılgı karşısında susmak ya da onu görmezlikten gelmek, yenilmekten ve o hatası yapmaktan daha vahimdir.
  • Tüm devlet aygıtları hem ideoloji, hem de baskı kullanarak işlerler.
  • Yeniden-üretiminin perspektif içine yerleşmek, son kertede, derslik mücadelelerinin bakış açısına yerleşmek anlamına gelir.
  • Hassas nokta şurası; devletin siyasal aygıtını(şu demek oluyor ki devlet başkanı, hükümet,yönetim) devletin siyasal ideolojik aygıtından ayırmak gerekir. Bunlardan ilki (baskıcı) devlet aygıtına, ikincisi ise devletin ideolojik aygıtlarına dahildir.
  • Bireyler daima ve aslına bakarsanız öznedirler.
  • Mao’nun söylediği şeklinde: “Derslik mücadelesini hiçbir süre unutmayalım.”
  • Fabrikasında yün kumaşlar üreten bir paracı olan bay X, hammaddesini, makinelerini, vb.., “tekrardan üretmek” zorundadır. fakat o kendisi bu tarz şeyleri Kendi üretimi için üretmez, bunu başka kapitalistler yapar. Bay X’in üretim koşullarının tekrardan-üretiminin koşulu olan bu ürünleri üretmek için, kendi üretimlerinin koşullarını tekrardan-üretmek zorunda olan başka kapitalistler, makine üreten büyük bir metal işleme kuruluşu sahibi bay Z, Avustralya’da büyük bir koyun yetiştiricisi bay Y vb.., ve bu bu şekilde sonsuza kadar uzayıp gider. Tüm bunlar, ülke ya da dünya pazarındaki arzın,(tekrardan-uretim için lüzumlu) üretim araçları talebini karşılayabilmesini sağlayacak orandadır.


İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Sosyal bilimlerde baş yapıt bir yapıt daha.yazar kitabında toplumda ideoloji iyi mi oluşur kitleler gerçekliği iyi mi göremiyor şeklinde mevzulara eğiliyor.ve bunu incelerken marx ‘ın yanlış şuur terimi üstünden analizini yapiyor.insanoğlu yanlış bilince iyi mi varıyor ve gerçekliği niye göremiyor u anlatiyor.bu süreç ıdeolojik ve baskıcı aygıtlar ile gerçekleşiyor.toplumsal bilincimiz okul media aile şeklinde olgular ile ve ordu şeklinde baskıcı yöntemler ile kitleler yönetilmekte ve yanlış şuur oluşturulmaktadır.bir nevi gerçeklere kör ediliyoruz..Bu eseri okurken kendi fikir dünyamızın oluşum sürecini etkileyen faktörleri net görmüş olacaksınız.. şiddetle tavsiye ederimm.. (Requiem)

İdeolojik Dünya: Bu kitabından tezimin fikri alt yapısını oluştururken faydalanmıştım. İdeoloji kuramlarına ve iktidar ilişkilerine ilgi duyan kişiler için bir mihenk taşı diyebilirim. Az ve öz dedikleri cinsten bir yapıt. Yapacağım değerlendirme kendi tezimden alıntıdır. (İktidar, İdeoloji ve Arzu Bağlamında Toplumsal Cinsiyet)
Althusser, iktidarı devlet tarafınca icra edilen bir mekanizma olarak görerek, Devleti de yalnızca Devlet iktidarının bir işlevi olarak kabul eder. Althusser’e nazaran devletin iktidarını ortaya koyabilmesi için bir ekip aygıtlara ihtiyacı vardır: Devletin İdeolojik Aygıtları ve Devletin Baskı Aygıtları. Devletin baskı aygıtları (Hükümet, Yönetim, Ordu, Polis vs) çoğu zaman kamusal alanda etkinlik gösteren ve zor kullanımına dayanan oluşumlar iken, devletin ideolojik aygıtları (Din, Aile, Sendika, Partiler, Kültür, Medya vs) ise hususi alana nüfuz edip etkili olabilen ve kişinin karşısına dolaylı yollardan çıkarak ideoloji kullanabilen işleyişlerdir. Ayrıca Althusser’e nazaran, devletin baskı aygıtları her ne kadar baskıya ve tahakküme öncelik verse de salt bir şekilde baskıdan ibaret olmayıp etkinlik gösterirlerken ideolojiye ikincil bir rol vermeyi dikkatsizlik etmezler. İdeolojik aygıtlarda aynı şekilde ideoloji kullanımına öncelik verseler de asla mutlak bir şekilde ideolojik olmayıp son kertede, örtük ya da silik bir şekilde de olsa hatta simgesel düzeyde dahi olsa muhakkak baskı aygıtlarına rol verirler. Buna binaen Althusser, devletin ideolojik aygıtlarının bazen devletin baskı aygıtları ile eşgüdümlü olarak hareket edebileceğinin gözden kaçırılmaması ihtiyaç duyulan bir ittifak bulunduğunu vurgulamıştır (Althusser, 2002:32-35) (özgür koç)

Klasik bir çılgınlık… inanılmaz konsantre ve hala oldukca geçerli kavramsallaştırmalar… medya okul aile din ve tüm kitle kültürü buluş eden üreten mekanizmalar için onları kendi içinde bir aygıt olarak ele alıp hedef gösteren bir ergonomik yaklaşım… (Derida)


İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları PDF indirme linki var mı?


Louis Althusser – İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Louis Althusser Kimdir?

(1918-1990) Marksist felsefeci ve siyasal fiil adamı. Marx’ın yapıtlarına getirmiş olduğu yeni yorumlar ve Fransız Komünist Partisi (PCF) içindeki etkinlikleriyle tanınmıştır. Gençliğinde Katolik gençlik ve talebe örgütlerinde yer edinen Althusser, Nazi işgali esnasında Fransız Direniş Hareketi’ne katıldı; Almanlar tarafınca toplama kampına gönderildi. Savaştan sonrasında École Normale Supérieure’de felsefe öğrenimi görmüş oldu; aynı okulda 1980’e değin öğretmenlik yapmış oldu. 1948’de PCF’ye üye olan Althusser, 1960’lardan başlayarak çeşitli dergilerde yayımladığı yazılarıyla Fransız solu içinde etkili olmaya başladı.


Louis Althusser Kitapları – Eserleri

  • İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
  • Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş
  • Gelecek Uzun Sürer
  • Marx İçin
  • Montesquieu Siyaset ve Tarih
  • Lenin Ve Felsefe
  • Özeleştiri Öğeleri
  • Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle
  • Felsefede Marksist Olmak
  • Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi
  • Yeniden Üretim Üstüne
  • Psikanaliz Üstüne Yazılar – Freud ve Lacan
  • Felsefi ve Siyasi Yazılar
  • John Lewis’e Cevap
  • Yazılar İki Filozof Machiavelli – Feuerbach
  • Tutsaklık Güncesi
  • Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası
  • Althusser’den Ilkin Louis Althusser
  • Kriz Yazıları
  • Politika ve Tarih
  • Güncel Müdahaleler
  • Psikanaliz ve İnsanbilimleri


Louis Althusser Alıntıları – Sözleri

  • Devlet, sömürü üstüne kurulmuş ideoloji ve zor kullanımıyla garantilenmiş bir aldatmaca ilişkisini icra eder. (Özeleştiri Öğeleri)
  • Hakikat şey ile zihin arasındaki uygunluktur. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yerçekimi iyi mi cisimlerin aslı ise, özgürlük de
    insanların özüdür… (Marx İçin)
  • Toplumsal yaşam bilincimizi belirlediği için egemenler yaşamı kendi çıkarları doğrultusu da biçimlendirerek bilincimizi de istedikleri bir biçime sokmaya çalışırlar, bunun içinde insanoğlunun bilincinin ve bilinçaltını etkileyen yollar’a başvururlar. Eğitsel kurumlar egemen ideoloji için en kullanışlı DİA’lardır, aile, okul, medya hepsi dilsel yada dil dışı pratikler kanalıyla örgün ya da yaygın eğitim vererek özneyi tekrardan üretmeye ya da iktidarın istediği yönde biçimlendirmeye ve Marcuse’un deyimiyle “tek boyutlu insan”lar haline getirmeye çalışır. Ancak tekrardan üretim sürecinin hiçbir süre kapanamayan, kesintiye uğrayan ve tamamlanmamış kalan tesiri karşıcılık için kendini var edebilme ve öznenin tekrardan üretim sürecine müdahil olarak egemen ideolojinin etkisine karşı kendi tesirini yaratabilme olanakları sunar. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • Bir zincirin kıymeti, en zayıf halkasının kıymeti kadardır. (Marx İçin)
  • Lenin’e nazaran bir yanılgı karşısında susmak ya da onu görmezlikten gelmek, yenilmekten ve o hatası yapmaktan daha vahimdir. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • Engels’in de söylediği şeklinde:
    “Tarihin maddeci kavranışına göre, tarihteki belirleyici etken, son yargıda, gerçek yaşamın üretimi ve yeniden üretimidir.” (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Bir zincirin değeri, en zayıf halkasının değeri kadardır. (Marx İçin)
  • Tüm devlet aygıtları hem ideoloji, hem de baskı kullanarak işlerler. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • “Bir gürültü, uzakta bile olsa, her şeyin uzun bir süre için yok olup gidecek olan sessizliğidir.” (Tutsaklık Güncesi)
  • “Olanı iyi yargılayabilmek için, olması gerekeni iyi bilmek gerekir.” (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Felsefe bilinecek nesne ile onu bilecek olan özneyi karşı karşıya koyar. Bunlar her bakımdan iki ayrı varlıktır, aslolan büyük ve dikenli sual ise, bu şekilde tamamen ayrı iki varlığın bir halde aralarında bir ilişki, hem de bir data ilişkisi, sürdürmelerinin iyi mi mümkün olabildiği sorusu olacaktır. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Ders çıkarmak için nedenlerini çözümleme edecek kadar temellerine inmeyi bildiğimizde bir yenilgi daima için bir zaferden daha varlıklı bilgilerle doludur, … (Yeniden Üretim Üstüne)
  • “Gerçekten de birbirini çağrıştıran tüm anılar süresince olgulara sımsıkı bağlı kalmaya ehemmiyet veriyorum. Ancak sanrılar da birer olgu değil mi?” (Gelecek Uzun Sürer)
  • Benim de, hepimiz şeklinde, Tezler’den anladığım Lenin’in, felsefi beyanlarda (bildirimlerde) kaydedilmiş olan, felsefi tavır alışlarıdır. Materyalizm ve Ampirio-kritisizm’ı okumamak için bilimsel nitelikli felsefeye bir bahane ya da bir paravan görevi icra eden itirazı şimdilik bir yana bırakıyorum: Yani kategorik terimler dizgesi, zamanı referansları, hattâ bilgisizlikleri sorununu. (Lenin Ve Felsefe)
  • bir ülkede yalakalığın getirisi dürüstlüğün getirisinden fazlaysa o ülke batar. (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Demek ki Marx mevcut felsefe içinde düşünmüş, yeni bir felsefe kuramamıştır (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yaşadığımız dünyayı, koşulları anlamlandırmanın ve dönüştürmenin yollarının arayan eleştirel bir düşünüş bağlamında ideoloji egemen iktidarın denetiminden çıkmamamız için süreğen olarak bizi aldatan bir sistem olarak görülebilir. Yani ideoloji bizde yanlış bir şuur üretir ve tüm öteki ideolojik aygıtlar bu yanlış-bilincin tekrardan üretimine destek sağlar. İdeoloji temel olarak toplumsal gerçeği kurgular, “gerçek” yaşam koşulları ile ideolojinin yansıttığı gerçek arasındaki bir yarılma vardır. Sorunsal ideolojinin varoluşunu ve işleyiş biçimini de açıklar. Sorunsalı bir ters çevrilme, yanılsama yaratan bir süreç olarak ele alan görüş ideolojiyi olumsal olmayan bir açıdan tanımlar, bu tanımlamalar çoğu zaman ideolojiyi “yanlış bilinç” olarak ele alır. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • marks, hegel’in köken’e ve özne’ye ilişkin her felsefeyi, ister akılcı, ister ampirik ya da aşkınsal olsun, yetkisiz sayarak reddetmesindeki diretiş sebebiyle hegel’e yakındı. (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Tanrının altında
    gizlenen Hegel için Tanrı, kendisini dışarda bulmamalarını
    sağlayacak bir bahane değil mil Nasıl yakalanmamak için hırsız
    var! diye bağırılırsa, Hegelde kendisini tutmasınlar diye Tanrı
    var! diye bağırır. Fakat bu kez onu yakalıyoruz.
    Ne yazık ki , tüm bu düşünceler Hegel’in yapıtında içeriyor
    ve varlıklarından başka bir nedene dayanmaksızın, onları
    orada aşıyorlar. Hegel kendisinin bütünlüğün haricinde değil ,
    içinde bulunduğunu açıkça söyler; bunu söylerken hem filozoftur
    hem koşulları kendi çağı tarafınca belirlenmiş tarihçidir hem
    bir hususi bireydir. (Althusser’den Ilkin Louis Althusser)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş