Eğitim

İşsizliğe Övgü – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İşsizliğe Övgü – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İşsizliğe Övgü kimin eseri? İşsizliğe Övgü kitabının yazarı kimdir? İşsizliğe Övgü konusu ve anafikri nedir? İşsizliğe Övgü kitabı ne konu alıyor? İşsizliğe Övgü PDF indirme linki var mı? İşsizliğe Övgü kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte İşsizliğe Övgü kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Berna Günen

Orijinal Adı: Éloge de l’oisiveté (De otio)

Yayın Evi: Kırmızı Kedi Yayınları

İSBN: 9786052985243

Sayfa Sayısı: 72


İşsizliğe Övgü Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Değil mi ki düşlediğimiz cumhuriyet hiçbir yerde bulunamıyor, o vakit otium doğrusu inziva bizim için bir zorunluluktur. Ne hiçbir şey yapmamak, ne de hâşâ yaşamdan caymak. Gönüllü bir istirahat yalnız, düşünerek eyleyebileceğimiz bir iç sürgün.

Seneca işsizliğe özendiriyor bizleri.

“Bütün devletleri tek tek gözden geçirsem, bilge kişiye tahammül edebilecek veya bilge kişinin tahammül edebileceği bir tane bile bulamazdım.”

(Tanıtım Bülteninden)


İşsizliğe Övgü Alıntıları – Sözleri

  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında..
  • Öylesine sürüklenir, ilkin bir şeye, sonrasında başka bir şeye tutunuruz. Peşine düştüğümüz şeyi bırakır, bıraktığımız şeyin yine peşine düşeriz, açgözlülük ile pişmanlık içinde gider geliriz.
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında..
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.
  • …hafızam bugün bana yanıt vermekte güçlük çekiyor. Küf sebebiyle sayfaları birbirine yapışmış kitaplarla aynı kaderi paylaşmışım benzer biçimde hissediyorum. Zihin açılmaya ve gerekseme halinde hazır olabilmek için ara sıra sarsılmaya gerekseme duyar.
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.
  • Kader benimle cenk halinde.
    Ben ondan buyruk alacak insan değilim, onun boyunduruğunu kabul etmiyorum.
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında..
  • Zira eklemeye açık olan şey noksan anlamına gelir; eksilebilen her şey geçicidir.
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi.


İşsizliğe Övgü İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Seneca’nın yüksek makamdaki bir arkadaşıyla mektuplarını içeren bir kitap. Mektuplarında öğütler, bilgelik ve erdem üstüne söylemler mevcut. Okuması keyifli, fazlaca dikkat gerektirmeyen mesela kafede arkadaşınızı beklerken vakit geçirmek için okuyabileceğiniz hap benzer biçimde bir yaratı. (Can Gündoğdu)

Descartes’ın kulaklarını çınlatalım!: “Attalus(Stoacı filozoflardan) sık sık şu kıyaslamayı yapardı: “Kimi vakit bir köpeğin, sahibinin ona attığı ekmek yada et parçalarını havada kaptığını görürsünüz. Köpek yakaladığı her şeyi anında yutar ve devamlı başka bir şey bekler, umut eder. İşte insanoğlu da aynen böyledir. Kader sabırsızlanmakta olan insanların önüne ne atarsa atsın, onlar bunu tadını almadan yalayıp yutar ve daima yeni bir av yakalamak için tetikte beklerler.””
(Syf: 56)
Bu alıntının devamında bilge şahıs için “Bilge kişi böyle değildir. Onun karnı doymuştur. … Bilge kişi yüce, içsel bir tatmine sahiptir.” denilmektedir. Oysa biz bilgelik sevgisini asla bitmeyen merak olarak görürüz. Bizim “entelektüellik” terimi anlayışımızın tam tersidir. İşsizliğe övgü de buradan gelmektedir. Doyduğumuzu duymak bizi tembelliğe alıştırır.
Hatta bir öteki sayfada(57): “kendimizi meşguliyetlerimize kaptırmayalım, kapıyı onların üzerine kapatalım. Zira bir kez içeri girdiler mi, arkalarından başkalarını da getireceklerdir. Onlara son vermek mecburiyetinde kalmaktansa, hiç başlamamalarını sağlamak en iyisi.” Bu düşünceyi İspanyol felsefeci Ortega Y Gasset anlayışıyla değerlendirirsek bu şekilde ilerlemek(?) şahıs seçkin yapmak yerine kitle yapar. Kitle, “kendisini herkes gibi hisseden ve başkalarıyla aynı hissetmekten zevk alan her kişi kitledir” der Gasset.
Çeşitli olanaklar arasından sonuçta olacağımız şeyi seçmeye yaşam dersek, neler olabileceğini görmek için meşguliyetlerden yararlanmak gerekir. Seçenekleri gördükçe eler kendimize yeni seçenekler yaratırız. yazar/i8990 kitap/kitap–168677 (Tersparabolik)

İnsanın yalnız kendi için değil toplumu için de varolduğunu ,
feda kelimesinin ne manada algılanması ve algılatılmasını,
Meslek sahibi ya da koltuk sahibi olmanın değil ötekisini düşünebilme yetisini(nerde ne makamda olursa olsun),
toplumun insana negatif boyutta zerkettiği “BEN kazanırsam tamamdır,” dürtüsünü aşağılayıcı
bir anlatımla favorilerim arasına giren kozmopolit düşünceden bakılınca her kesimin, davanın, partinin ders çıkarabileceği bir yaratı. (The Reader)


İşsizliğe Övgü PDF indirme linki var mı?


Seneca – İşsizliğe Övgü kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de İşsizliğe Övgü PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya ufak yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun benzer biçimde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; şundan dolayı İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı esasen narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu en önce Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık halletmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” benzer biçimde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarı göstermiş bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve fazlaca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üstüne) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üstüne) yazısında da annesinden fazlaca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun peşinden Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli süreci oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üstüne – İnziva Üstüne
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üstüne
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üstüne
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, ara sıra karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üstüne)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; şundan dolayı insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, yalnız uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları esasen bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üstüne)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş