Eğitim

Poetikaya Giriş – Tzvetan Todorov Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Poetikaya Giriş – Tzvetan Todorov Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Poetikaya Giriş kimin eseri? Poetikaya Giriş kitabının yazarı kimdir? Poetikaya Giriş konusu ve anafikri nedir? Poetikaya Giriş kitabı ne konu alıyor? Poetikaya Giriş PDF indirme linki var mı? Poetikaya Giriş kitabının yazarı Tzvetan Todorov kimdir? İşte Poetikaya Giriş kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Tzvetan Todorov

Yayın Evi: Metis Yayınları

İSBN: 9789753423359

Sayfa Sayısı: 120


Poetikaya Giriş Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Tzvetan Todorov, insan bilimleri ve edebiyat eleştirisinde birçok değişik eğilimin toplanma noktalarından birini temsil eder. Şklovski ve Tinyanov şeklinde Rus Biçimçilerinin, Roman Jakobson ve Prag Dilbilim Çevresinin, Roland Barthes ve Gerard Genette şeklinde yapısalcı ve postyapısalcı eleştirmmenlerin şekilleri, Todorov’un çalışmalarında bir senteze ulaşmaktadır.

Poetika, tek tek yapıtlarla ilgilenmekten oldukça, bu yapıtları "yazınsal" kılan koşulları ve öğeleri araştırır. Todorov’un ve yapısalcı edebiyat araştırmalarının hedefi, "atamotik" diye nitelebilecek bir okuma tarzını eleştirmek ve aşmaktır. Her metin, sözlü ya da yazılı- ve silik ya yda belirgin- başka metinlerden ayrışır. Poetikanın aslolan konusunu oluşturan "yazınsallığın" elde edilmesi de okurun bu matrisi şu ya da bu şekilde zihinde canlandırabilmesine, başka bir deyişle bu farklılaşmaları kendi okuması içinde "işletebilmesine" bağlıdır: Todorov’un Poetikay Giriş’i, her iyi okurun kısmen bilgili kısmen de bilinçsiz olarak gerçekleştirdiği bu işlemlerin bir ilk dökümünü sunmaktadır.


Poetikaya Giriş Alıntıları – Sözleri

  • Anlatıyı tekrardan oluşturma görevi okuyucuya düşer.
  • Poetika şiirle ilgilenmez; oysa şiirin çağdaş dönemde edebiyatın en saf cisimleşmesi olarak görülür.
  • Bir kitabın iki okuması hiçbir süre özdeş değildir.
  • Tarihsel poetika, poetikanın minimum geliştirilmiş bölümüdür.
  • Bakış açısı, bir eserin türünü belirler.
    -Tinyanov
  • Tarihin nesnesi ayrı ayrı yapıtlar değil onları aşan şeydir.
  • Anlatılan, anlatıcı ile okuyucu içinde bir bağ kurar; anlatının çerçevesini belirlenmesine destek sunar; anlatıcıyı nitelemeye yarar; bazı izlekleri öne çıkarır; yapıtının düğümünün ilerlemesini sağlar; yapıtın ahlakının sözcülüğünü yapar…
  • Keşfetme, bilgisizlikten bilmeye geçiştir.
    -Aristoteles
  • Sanat yapıtı öteki sanatla alakalı yapıtlar ile ilişkisi içinde, onlar özelindeki çağrışımlarla beraber algılanır.
  • Anlatılanın incelenmesi, anlatının bilgisine varmak açısından anlatıcının incelenmesi kadar gereklidir.


Poetikaya Giriş İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Podcast: Poetikaya Giriş, Tzvetan Todorov: Podcasti dinlemek için YouTube linki: https://youtu.be/ELWj_X9wjuI
Merhaba kitapçokseverler. Bu bölümümüzde Şklovski ve Tinyanov şeklinde Rus Biçimcilerinin, Roman Jakobson ve Prag Dilbilim Çevresinin, Roland Barthes ve Gerard Genette şeklinde yapısalcı ve post-yapısalcı eleştirmenlerin yöntemlerini sentezleyen felsefeci, tarihçi, akademisyen Tzvetan Todorov’un Poetikaya Giriş yapıtını konuşuyoruz.
Keyifli dinlemeleriniz olması dileğiyle. (Okur Sohbetleri)

Felsefe: Tzvetan Todorov, insan bilimleri ve edebiyat eleştirisinde birçok değişik eğilimin toplanma noktalarından birini temsil eder.
Poetika, yapıtlarla tek tek incelemekten oldukça onları “yazınsal” kılan koşulları ve öğeleri araştırır. Todorov’un ve yapısalcı edebiyat araştırmalarının hedefi, “atamotik” diye nitelebilecek bir okuma tarzını eleştirmek ve aşmaktır. Her metin, sözlü ya da yazılı- ve silik ya yda belirgin- başka metinlerden ayrışır. Poetikanın aslolan konusunu “yazınsallığın” elde edilmesi ve okurun bu matrisi şu ya da bu şekilde zihinde canlandırabilmesidir. Yani; bu farklılaşmaları kendi okuması içinde “işletebilmesine” bağlıdır.
Keyifli okumalar. (Hikmet)

Ciddi olarak edebiyat incelemeleri yapmak isteyenler için mühim bir kitap. Oldukça kuramsal bir yaratı. Her ne kadar bir giriş kitabı olsa da okuyucunun idrak etmek için terminolojiye vakıf olması gerekir. A (RAŞİT ÇAYIRLI)


Poetikaya Giriş PDF indirme linki var mı?


Tzvetan Todorov – Poetikaya Giriş kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Poetikaya Giriş PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Tzvetan Todorov Kimdir?

Tzvetan Todorov (Bulgar: Цветан Тодоров, 1 Mart 1939, Sofya), Fransız-Bulgar felsefeci, tarihçi.

Yaşam öyküsü

1939’da Sofya’da dünyaya geldi. 1961’de Sofya Üniversitesi Slav Dilleri Kısmı’nden mezun oldu.

Kariyeri

Fransa ve ABD’deki çeşitli üniversitelerde edebiyat kuramları üstüne dersler verdi. Paris’te Bilimsel Araştırmalar Ulusal Merkezi’ninCNRS araştırma yöneticiliğini yapmış oldu.

Prag Dilbilim Çevresi vesilesiyle, Fransız yapısalcılığını etkilemiştir. Rus ve Prag geleneklerinin metinlerine Slav dili eğitimi almış olduğu için direkt yetişebilme imkânı bulmuştur. Viktor Şklovski, Boris Tomaşevski, Yuri Tinyanov ve Vladimir Propp şeklinde yazarların çalışmalarından etkilenmiştir.

Türkçede çıkan ilk kitabı 2001’de Metis Yayınları’nca piyasaya sürülen Poetikaya Giriş’tir. Yine aynı yayınevi tarafınca Fantastik: Bir Edebî Türe Yapısalcı Bir Yaklaşım da Türkçeye kazandırılmıştır.


Tzvetan Todorov Kitapları – Eserleri

  • Ya Sanat Ya Hayat
  • Poetikaya Giriş
  • Edebiyat Kavramı
  • Fantastik
  • Sanatta Bireyin Doğuşu
  • Ortak Hayat
  • Eleştirinin Eleştirisi
  • Aydınlanmanın Gölgesinde: Goya
  • Aydınlanma Zihniyeti
  • Yazın Kuramı
  • Yeni Dünya Düzensizliği


Tzvetan Todorov Alıntıları – Sözleri

  • Poetika şiirle ilgilenmez; oysa şiirin çağdaş dönemde edebiyatın en saf cisimleşmesi olarak görülür. (Poetikaya Giriş)
  • Ressam yargılamaz; her jestin, her edimin içine kendini yansıtarak göstermekle yetinir: Kendini çoklu, oldukça-biçimli ve tümel kılar. (Ya Sanat Ya Hayat)
  • “Bir söylem tümcelerden değil, sözcelenmiş tümcelerden ya da özetlemek gerekirse sözcelerden oluşur. Oysa sözcenin yorumu bir yanda sözcelenmiş tümceden, öte taraftan sözcelemin kendisiyle belirlenir. Bu sözcelem, sözceleyen bir özneden, kendisine seslenilen bir dinleyiciden, bir süre ve bir yerden, önünden gelen ve onu izleyen bir söylemden; kısacası bir sözcelem bağlamından oluşur. Yine başka bir halde söylemek gerekirse, bir söylem daima ister istemez bir söz edimidir.” (Edebiyat Kavramı)
  • Bilginin özerkliği, ne kadar oturmuş ve prestijli olursa olsun hiçbir otoritenin eleştirilmekten muaf olmadığı ilkesine dayanır. Bilginin yalnızca iki deposu akıl ve tecrübe vardır ve ikisi de her insana açıktır. (Aydınlanma Zihniyeti)
  • Deli de cani şeklinde kapatılmıştır; onun hapsedildiği yer hastanedir. (Fantastik)
  • – ” (…) Ferdin özgürlüğünü korumak için çaba sarfetmek, vakıa ile yorum, bilim ile inanç, doğru ile ideoloji arasındaki farkın bilinmesini gerektirir…” (Aydınlanmanın Gölgesinde: Goya)
  • Bir kitabın iki okuması hiçbir süre özdeş değildir. (Poetikaya Giriş)
  • “Genel olarak niteliği ne olursa olsun, hangi ellere teslim edilirse edilsin, ne tarzda bahşedilmiş olursa olsun her türlü iktidar naturel olarak aydınlanmanın
    düşmanıdır.” (Aydınlanma Zihniyeti)
  • Sanat yapıtı öteki sanatla alakalı yapıtlar ile ilişkisi içinde, onlar özelindeki çağrışımlarla beraber algılanır. (Poetikaya Giriş)
  • Her büyük yapıt evrenselle benzersiz olanın garip bir birleşimini sezinletir. (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • Francis Ponge: Eğer masayı seviyorsam, bunun sebebi ondaki hiçbir şeyin, kendine piyano havası vermesine olanak sağlamamasıdır. (Eleştirinin Eleştirisi)
  • Bakış açısı, bir eserin türünü belirler.
    -Tinyanov (Poetikaya Giriş)
  • Edebiyat olanaksızlaştığı seviyede olanaklı hale gelir. (Fantastik)
  • İnsan asla tanımasaydı kendini, şiirsel bir yanı kalmazdı. (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • “Gerçekten de mahkemelerde gerçeği ortaya çıkarmak kimsenin umurunda değildir, ikna etmek söz mevzusudur ve ikna etmek de gerçeğe benzerliğe bağlıdır”. (Edebiyat Kavramı)
  • “İnsan asla tanımasaydı kendini, şiirsel bir yanı kalmazdı; hakkın­da düşünce sahibi olunamayan bir şey resmedilemez şu sebeple. Apaçık görebil­seydi kendini, imgelem gücü aylak kalır, tabloya ekleyecek bir şeyi olmaz­dı. Ama insanoğlu, kendinden bir şeyi fark etmeye kafi gelecek kadar keşfedilmiş, geri kalanı dipsiz karanlıklara gömülecek kadar da örtülü kalmış­tır; ve kendini yakalayabilmek için bu karanlıklara gömülür durmaksı­zın, hep boş yere.”
    Alexis de Tocqueville (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • “Benim ölgün bakışlarım
    benim kesintili nefesim
    benim kopuk kopuk sözlerim
    beceremediyseler bugüne dek, ey güzel tanrıçam,
    alevlerimi katıksız sadakata dönüştürmeyi,
    bu sözleri okuyun o süre,
    bu mektuba emin olun
    şu sebeple mürekkebin altında
    yüreğim damıtılmakta.” (Sanatta Bireyin Doğuşu)
  • Avrupa dillerinde “edebiyat” sözcüğü, güncel anlamda yepyeni bir söcüktür: En eski kullanımı XVIII yüzyıla aittir. Öyleyse tarihsel ve kesinlikle “sonsuz” olmayan bir olgu mu söz mevzusudur? (…) Alabildiğine değişik bakış açıları içinde bizlere sunulan yazıların baş edilemeyen çeşitliliği karşısında bugün edebiyat olanla [edebiyat] olmayanı ayırt etmeye kim cesaret edebilir? (Edebiyat Kavramı)
  • Tarihin nesnesi ayrı ayrı yapıtlar değil onları aşan şeydir. (Poetikaya Giriş)
  • İyi romancı (Bahtin’in de değindiği şeklinde) yarattığı kişilikler kendisine indirgenemeyen, tersine özgür özneler şeklinde davranabilen romancıdır. (Ya Sanat Ya Hayat)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş