Eğitim

Stoa Felsefesi – Jean Brun Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Stoa Felsefesi – Jean Brun Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Stoa Felsefesi kimin eseri? Stoa Felsefesi kitabının yazarı kimdir? Stoa Felsefesi konusu ve anafikri nedir? Stoa Felsefesi kitabı ne konu alıyor? Stoa Felsefesi PDF indirme linki var mı? Stoa Felsefesi kitabının yazarı Jean Brun kimdir? İşte Stoa Felsefesi kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Jean Brun

Çevirmen: Medar Atıcı

Orijinal Adı: Le Stoicisme

Yayın Evi: İletişim Yayıncılık

İSBN: 9789754701517

Sayfa Sayısı: 125


Stoa Felsefesi Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Stoa okulu, batı fikir dünyasının temelinde bulunan Antik Yunan kültürünün belli başlı fikir okullarından biri olmuştur. İ.Ö. 4. yüzyılda yaşayan ve Aristotales’in çağdaşı olan ilk Stoa filozofları, Attika yarımadasına dışardan gelmiş yabancılardı; kim bilir bundan dolayı, farklılıkları ortadan kaldırmadan fakat aralarında belli bir imtiyaz da gözetmeksizin tüm insanları kucaklamayı amaçlayan bir insancılık, Stoa felsefesinin başlıca temalarından birini oluşturmuştur. Stoa düşüncesi felsefeyi; mantık, fizik ve terbiye olarak üç genel başlıkta değerlendirip işler. Aristoteles’in tümellere ve mutlaklığa dayalı mantığının uzun seneler süresince egemen olduğu fikir tarihinde, Stoa mantığının zamana ve vakalara dayalı koşullu önermeler üstüne yapmış olduğu emek harcamalar, bilhassa 19. yüzyılla beraber tekrardan ele alınmış ve mantık çalışmalarının çeşitlenip gelişmesinde belirgin bir rol oynamıştır. Stoa düşüncesinin temel anlayışlarından birini oluşturan “doğayla uyum içinde yaşamak”, tabiat-insan ilişkilerinin oldukça yönlü bir şekilde değerlendirildiği günümüze birçok bakımdan ışık tutacak niteliktedir. Dijon Üniversitesi profesörlerinden Jean Brun’nün hazırlamış olduğu bu emek verme, Stoa okulunun tarihçesini ve çeşitli dönemlerini belli başlı temsilcileriyle beraber verirken, Stoa felsefesinin mantık, fizik ve terbiye öğretilerini de ayrıntılarıyla bizlere sunuyor. Kitapta ek olarak Stoa düşüncesine ilişkin kapsamlı bir kaynakça da yer ediniyor.


Stoa Felsefesi Alıntıları – Sözleri

  • “Arzu, akılsız bir iştahtır.”
  • Aslında Stoalılar, hiçbir insanoğlunun, Sokrates’in bile tam olarak Bilge olmadığı mevzusunda uyuşur; bu soyut ve bedenleşmemiş bilgelik idesi, ideal ataraksiayı ulaşılmaz kılmaya yol açmış olsa gerek, böylece Tanrı ile her diyalog dışlanmışa benzer.
  • “Bedenin ve ruhun hastalıkları zayıflıklardır.”
  • “İki kulağımız ve yalnızca tek bir ağzımız var, şu sebeple konuşmaktan oldukça dinlemeliyiz.”
  • Marcus-Aurelius’dan sonrasında Stoa felsefesi artık büyük adlar çıkarmayacaktır, fakat Stoa ahlakı yalnızca Antikite’nin so­nuna dek değil, tüm bir Ortaçağ, Rönesans ve çağıl zamanlarda da canlılığını sürdürür; Stoa filozofları tüm okullarda çevrilir ya da okunması mümkün, Montaigne, Descartes, Pas­cal, hepsi Stoalıların düşüncelerinde derinleşmiştir.
  • Bir çok kez birbirlerine öylesine karşıt olan Epikurosçular ve Stoalıların ortak bir istenceleri vardır: doğayla uyumlu yaşamak.
  • Yalnızca bilge şahıs, zengindir; sonuçta o, kimsenin ondan alamayacağı bir şeye haizdir: iç özgürlük.
  • Stoalı için, bilge şahıs, aklın yazgısına aydınlık bir şekilde rıza gösterendir, bu gizemden ve teolo­jiden sıyrılmış düşünce, modern pozitivist insancılığın temelinde bulunur.
  • “İyiliğe doğru bir yükselmenin varolabilmesi için, fenalık zorunludur.”


Stoa Felsefesi İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Anlatımda kullanılan sınıflandırma yardımıyla kolay anlaşılabilir olan kitap, Stoa felsefesini en başından idrak etmek ve temellendirmek isteyen kişilere uygun, yol gösterici bir yapıt olacaktır. (Hilâl)

Fazlaca sevdiğim Stoa’ya dair bir çok şeyi bilmiyormuşum meğer, terbiye felsefesinden haberdarmışım yalnızca. Stoacı diyalektik, önerme çeşitleri, Stoa fiziği, hep kitap yardımıyla öğrendiğim bilgiler. Kısa fakat etkili bir okumaydı. (S.)

Çevirisi daha iyi olabilirmiş. Stoacılığı hep derinlikten yoksun etik bir öğreti olarak düşünmüşümdür. Bu felsefenin en temel kaynaklarından önde gelen Epiktetos a ilişkin Düşünceler ve Sohbetler kitabında bu şekilde bir kanıya varmıştım. Onun haricinde Stoacılığa ilgi duyanların ne olursa olsun okuması ihtiyaç duyulan bir kitap diyebilirim. (Hakan ERGÜL)


Stoa Felsefesi PDF indirme linki var mı?


Jean Brun – Stoa Felsefesi kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Stoa Felsefesi PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Jean Brun Kimdir?

Dijon Üniversitesi Edebiyat ve Felsefe Fakültesi’nde profesörlük yapmıştır.


Jean Brun Kitapları – Eserleri

  • Stoa Felsefesi
  • Platon ve Akademia
  • Aristoteles Ve Lise


Jean Brun Alıntıları – Sözleri

  • “İyiliğe doğru bir yükselmenin varolabilmesi için, fenalık zorunludur.” (Stoa Felsefesi)
  • Platon’un kendisi Aristoteles’i i“okuyucu”, “okulun beyni” olarak nitelemiştir ve hatta bazı yorumcular Platon’un diyaloglarında Aristoteles’in hocasına getirdiği eleştirilere anıştırmalar bulmuşlardır. (Aristoteles Ve Lise)
  • İnsan için ruhun erdemle belli bir uyumuyla ilişkilidir ve erdemlerin çokluğu durumunda da bunlardan en iyisi ve mükemmeliyle, uyumla ilişkilidir”. Dolayısıyla problem erdemin ne işe yaradığını bilmektir. (Aristoteles Ve Lise)
  • Aristoteles “Mantık” sözcüğünü bilmez; VI. yüzyıldan başlayarak “bilimsel” denen yazılara hazırlık eğitimi oluşturan mantık yazıları organon, doğrusu “araç” adını almıştır. (Aristoteles Ve Lise)
  • Sıradan bir ruhun gözleri tanrısal olana sürekli bakabilecek kadar güçlü değildir. (Platon ve Akademia)
  • Metafizik, İlk Felsefe Uzerine’nin klasikleşmiş adı; Aristoteles yorumcuları üstadın yapıtlarını yayınlayıp düzenlediklerinde bu yapıtı fizik yazılarının arkasına koymuşlardır ve dolayısıyla “fizikten sonra gelen” anlamına gelen “meta- fizik” adı buradan çıkmıştır; metafizik çok daha sonraki dönemlerde “fiziğin üstünde yer alan” anlamını taşıyacaktır. (Aristoteles Ve Lise)
  • Stoalı için, bilge şahıs, aklın yazgısına aydınlık bir şekilde rıza gösterendir, bu gizemden ve teolo­jiden sıyrılmış düşünce, modern pozitivist insancılığın temelinde bulunur. (Stoa Felsefesi)
  • Pythagorasçılar, sonrasında Platon ruhun bedenden ayrı bir gerçeklik yapmışlardır. Aristo bu ikileme isyan eder, ona gore ruh ve gövde iki ayrı töz değildir, tek bir tözden ayrılmayan iki unsurdur. (Aristoteles Ve Lise)
  • Batı dün yası Aristoteles’i yavaş yavaş tekrardan keşfedecektir ve XIII. yüzyılda Aziz Tommasso Aristoteles’in birçok temasını yeni den ele alarak Hıristiyan perspektifi içine tekrardan oturtmuştur. Böylece, ortaya çıkacak olan philosophia perennis Katolik Kilisesi için uzun süre dogmalarla uyuşan tek felsefe olacaktır. (Aristoteles Ve Lise)
  • Matematik hareketsiz fakat ayrı olmayan varlıklarla ilgilenir (şekiller ve sayılar özleri itibarıyla hareketsiz varlıklardır fakat ayrı değildirler, şu sebeple sayılanmış şeylerden ayrı olamayacağı benzer biçimde şekli olduğu şeyden ayrı şekiller de yoktur. (Aristoteles Ve Lise)
  • “İki kulağımız ve yalnızca tek bir ağzımız var, şu sebeple konuşmaktan oldukça dinlemeliyiz.” (Stoa Felsefesi)
  • Bir çok kez birbirlerine öylesine karşıt olan Epikurosçular ve Stoalıların ortak bir istenceleri vardır: doğayla uyumlu yaşamak. (Stoa Felsefesi)
  • Marcus-Aurelius’dan sonrasında Stoa felsefesi artık büyük adlar çıkarmayacaktır, fakat Stoa ahlakı yalnızca Antikite’nin so­nuna dek değil, tüm bir Ortaçağ, Rönesans ve çağıl zamanlarda da canlılığını sürdürür; Stoa filozofları tüm okullarda çevrilir ya da okunması mümkün, Montaigne, Descartes, Pas­cal, hepsi Stoalıların düşüncelerinde derinleşmiştir. (Stoa Felsefesi)
  • Yalnızca bilge şahıs, zengindir; sonuçta o, kimsenin ondan alamayacağı bir şeye haizdir: iç özgürlük. (Stoa Felsefesi)
  • “Bedenin ve ruhun hastalıkları zayıflıklardır.” (Stoa Felsefesi)
  • Platon 347’de Atina’da ölür ve Akademi’nin yönetimi yeğeni Speusippos geçer. Bu seçim Aristoteles’i düş kırıklığına mı uğratmıştır ya da Akademi’ye ek bir okul kurma misyonu mu üstlenmiştir? Bilemiyoruz bunu; malum, Ksenokrates, Teophrastos ve Aristoteles’in Atina’yı terk ettikleridir. (Aristoteles Ve Lise)
  • Aslında Stoalılar, hiçbir insanoğlunun, Sokrates’in bile tam olarak Bilge olmadığı mevzusunda uyuşur; bu soyut ve bedenleşmemiş bilgelik idesi, ideal ataraksiayı ulaşılmaz kılmaya yol açmış olsa gerek, böylece Tanrı ile her diyalog dışlanmışa benzer. (Stoa Felsefesi)
  • Matematik, içinde bulundukları maddenin hareketsiz ve birbirlerinden ayrılmayan varlıklarını irdeler, fizik ise birbirlerinden ayrı, fakat hareketli varlıkları irdeler. İlk felsefe ya da Aristo yorumcularının deyişiyle doğa ötesi, varlığı varlık olarak ve esasen ona ilişkin olan nitelikleri irdeleyen bilimdir (Aristoteles Ve Lise)
  • İÖ V. yüzyılda sofistler Protagoras’la “insan her şeyin ölçüsüdür” anlayışını getirmişlerdir. Dolayısıyla, insanı aşan Ölçü fikri kaybolur, insan bedeni tüm değerlerin ölçütü olur: duyum gerçeğin ölçütü olur, 17 zevk iyiliğin ölçütü olur, 18 güç hakkın ölçütü olur.9 Protagoras’ın “insan her şeyin ölçüsüdür” ifadesindeki “insan”dan anlaşılması ihtiyaç duyulan, genel olarak, İnsanlık ve insan değil, bireydir. (Aristoteles Ve Lise)
  • “Arzu, akılsız bir iştahtır.” (Stoa Felsefesi)

loading…

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş