Eğitim

Varolmanın Boyutları – William Chittick Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Varolmanın Boyutları – William Chittick Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Varolmanın Boyutları kimin eseri? Varolmanın Boyutları kitabının yazarı kimdir? Varolmanın Boyutları konusu ve anafikri nedir? Varolmanın Boyutları kitabı ne konu alıyor? Varolmanın Boyutları PDF indirme linki var mı? Varolmanın Boyutları kitabının yazarı William Chittick kimdir? İşte Varolmanın Boyutları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: William Chittick

Çevirmen: Turan Koç

Yayın Evi: İnsan Yayınları

İSBN: 9789755745091

Sayfa Sayısı: 416


Varolmanın Boyutları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

W. Chittick, burada çevirilerini sunduğumuz makalelerinde İslâm’ı (ve tasavvufu) içeriden gözlemleyen ve onu olduğu benzer biçimde anlatmaya çalışan bir ‘batılı’ kimliğiyle karşımıza çıkmaktadır. Açıkça görüleceği suretiyle, Chittick, ele almış olduğu ve tartıştığı mevzuları felsefî, teolojik ve tasavvufî bağlamlarına oturtmakla oldukca büyük bir başarı sergilemektedir. Bu bakımdan onun çalışmalarının, genel olarak tasavvuf ve hususi olarak vahdet-i vücud mevzusunda Batı’da ve İslâm dünyasında karşılaştığımız yanlış anlamaların giderilmesinde mühim bir katkısı olacağı kanaatindeyiz.


Varolmanın Boyutları Alıntıları – Sözleri

  • Allah’ın her yerde hazır ve nazır olduğu görüşüne dayanan teşbihi perspektif, İslam şiirine yaşam ve güç vermiştir. Zaten insanların, Allah’ın rahmet ve şefkatine imanlarını esin eden kelâm değil şiirdir. İbni Arabi, “Eğer dini konular kelâm otoritelerine bırakılsaydı, hiç kimse Allah’ı sevmezdi” der.
  • Allah’ı bilme yaşam boyu devam eden bir iştir; hatta daha da ileride bu sonsuz, sonu gelmeyen bir yolculuktur; bundan dolayı bu öte dünyada da devam eder. Sonsuz olan sonlu tarafınca asla tam bir halde bilinemez; öte dünyadaki sonu gelmez mutluluğun sırrı da burada yatar.
  • Allah, karşılaştırma kabul etmez bir halde büyük ve kudret sahibi olmakla beraber, minik de olsa yaratıklarına kendi sıfatlarından bir hisse vermiştir; en büyük oranı da tüm adları öğrettiği insana bahşetmiştir.
  • Modern dünyadaki İslami etkinlik, en azından toplumsal ve siyasal düzeyde, güzellik mevzusunda oldukca azca şey bilmektedir. Güzellik Müslümanlar tarafınca tekrardan keşfedilince kadar; onlar yaptıklarını Allah tarafınca ortaya konan ve eşyanın mahiyetince sergilenen ilkelerle tesbit edilmiş olduğu suretiyle yapılmadıkça, “İslami” adını almayı hak eden herhangi bir kültür ve uygarlık canlanmasının olması asla mümkün değildir.
  • Her medeniyetin, rasyonel anlayış için başlangıç noktası elde eden mitleri vardır. Geleneksel mitler, tevhidi tesis etmek amacıyla, tarihin 120.000 peygamberi tarafınca bildiri edilmiştir. Modern mitler, büyük seviyede insanların bilimsel ve teknolojik aden rüyalarına dayanmaktadır.
  • “Göklerde ve yerde olanların; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar ve insanlardan ‘birçoğunun’ Allah’a secde ettiklerini görmüyor musun?”
    Buna bakılırsa Allah’a secde etmeyi yalnız insanoğlu seçebilir: ve bu olgu, denebilir ki paradoksal bir halde, Allah’ın en büyük ayetlerinden biridir; zira yalnız Allah suretinde yaratılmış bir varlık O’nu inkar etme kabiliyetine haiz olabilirdi.
  • Allah her yaratığı güç, talep ve ihtiyacına uygun olarak yarattığı halde, Adem’i ve çocuklarını sevgi ihtiyacına uygun olarak yaratmıştır. O, başka şeyleri Kuvvetli olması bakımından yaratmıştır; fakat sizi Dost olması bakımından yaratmıştır. ( Ravh, s223)
  • “Ey Âdem, sana Cennet’i kıymetli kılan nedir?” “Cehennem’den korkan biri için,” dedi Âdem; “Cennet’e bin can kıymet. Ama Sen’den korkan biri için Cennet bir zerre bile etmez.” İşte, Âdem’i Cennet’e çeken hikmet, himmetini izhâr etmekti.
  • İslâm her şey için bir varoluş olgusudur.
  • Kadınlar, konuştukları kişilerle erkeklerden daha çok göz teması kuruyor. Bu yüzden hanımefendiler karşı karşıya görüşmeleri tercih ederken, erkekler yan yana olmayı seçiyor.


Varolmanın Boyutları İncelemesi – Kişisel Yorumlar


Varolmanın Boyutları PDF indirme linki var mı?


William Chittick – Varolmanın Boyutları kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Varolmanın Boyutları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı William Chittick Kimdir?

William C. Chittick, New York Devlet Üniversitesi’nde, Karşılaştırmalı Araştırmalar Kısmı profesörüdür.

Milford Connecticut’da doğup büyüyen William C. Chittick lisansını Ohio Wooster Koleji’nde tarih alanında tamamladıktan sonrasında doktorasını 1974’te Tahran Üniversitesi’nde Fars edebiyatı alanında tamamladı.

Tahran’da Aryamehr Teknik Üniversitesi’de beşeri bilimler bölümünde karşılaştırmalı dinler alanında hocalık yapmış oldu. İran İslam Devrimi’nden ilkin İran Kraliyet Felsefe Akademisi’nde destek doçentti. 1979’da Amerika Birleşik Devletleri’ne döndü ve dini araştırmalar alanında hocalığını sürdürdü.

Yirmi beş kadar tercümesi ve İslam düşüncesi, tasavvuf, Şiilik ve Fars edebiyatı alanında oldukca sayıda makalesi olan sadece bilhassa Muhyiddin Arabi ve Mevlana Celaleddin Rumi benzer biçimde sufi yazar ve şairlerinin yazılarını İngilizceye çeviri edip ve yorumladığı eserlerle tanınan Chittick, halen tasavvuf ve İslam felsefesi alanında çeşitli araştırma projelerinde çalışmakta ve İslam klasikleri, Hinduizm ve dini araştırmalar alanının öteki mevzularına dair dersler vermeye devam etmektedir.


William Chittick Kitapları – Eserleri

  • Tasavvuf
  • İslamın Vizyonu
  • İbn Arabî
  • Varolmanın Boyutları
  • Kozmos’taki Tek Hakikat
  • Hayal Âlemleri
  • İlahi Aşk
  • Sufi’nin Bilgi Yolu
  • Sûfi’nin Aşk Yolculuğu
  • Aşığın Aynası
  • 13. yy. Sufi Metinlerinde İman ve Amel
  • S. Hüseyin Nasr’ın Temel Düşünceleri
  • Sufism


William Chittick Alıntıları – Sözleri

  • However, these same people also called themselves by other names, such as “knowers” and “ascetics” and “renouncers” and “poor men.” (Sufism)
  • “Göklerde ve yerde olanların; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar ve insanlardan ‘birçoğunun’ Allah’a secde ettiklerini görmüyor musun?”
    Buna bakılırsa Allah’a secde etmeyi yalnız insanoğlu seçebilir: ve bu olgu, denebilir ki paradoksal bir halde, Allah’ın en büyük ayetlerinden biridir; zira yalnız Allah suretinde yaratılmış bir varlık O’nu inkar etme kabiliyetine haiz olabilirdi. (Varolmanın Boyutları)
  • Kavgaların gerçek kahramanları ara sıra kılıç adamlarından oldukca şairler oluyordu. (İslamın Vizyonu)
  • Bedeninize ve kalbinize ilişen her kalp ağrısı ve ıstırap, sizi kulağınızdan çekerek vaadedilen yer’e götürür. Rabbiniz sizi , yönden ve taraftan münezzeh O yer’e , gerisin geri çekmek için her yönden dert yollar. (Sûfi’nin Aşk Yolculuğu)
  • Ey dost! Aşkta birazcık dert olmalı! Gönülde gam olmalı, beniz de birazcık sararıp solmalı.
    Gönülde acı sinede de ateş olmadı mı o heybetli bağlanma davası birazcık sönük kalır. (Sûfi’nin Aşk Yolculuğu)
  • İnsan olmaklığımızı, insani durumumuzu karmaşıklaştıran şey; sırlı özgürlük hediyesidir, kısaca “evet” yada “ hayır” deme imkanımızdır. (İbn Arabî)
  • “I was a Hidden Treasure,” God says, “so I loved to be known. Hence I created the creatures that I might be known.” (Sufism)
  • İbn-i Arabi, bıkıp usanmadan Cüneyd-i Bağdâdi’nin şu sözünü bizlere hatırlatır: “Su kabının rengini alır.” (Sufi’nin Bilgi Yolu)
  • Rasyonel düşünceye haddinden fazla önem atfetmek, İlâhî varlığın mutlak aşkınlığa itilerek idrâk dairesinden tamamen dışarı çıkılması neticesini verir. (Kozmos’taki Tek Hakikat)
  • Modern Batı’da, bir çok insan mukaddes metni ahlâken yetişmek, Tanrı ve doğru yaşayışın ne işe yaradığını öğrenmek için okunan bir şey olarak düşünür. İslâmî bağlamda, Kur’ân bundan daha çok bir şeydi. Kur’ân’ı öğrenmek geleneksel eğitimin temel amacı idi; dolayısıyla düzgüsel olarak hayatta erken başlardı. Çocuklar için Kur’ân’ı anlamanın mühim bulunduğunu kimse düşünmezdi; aslına bakarsanız yetişkinler ve hatta kelâmcılar bile onun tüm anlamının bir tek cüz’î bir bölümünü anlayabilirler. Eğitimde mühim olan şey Allah’ın kelâmının ezberlenmesiydi. (İslamın Vizyonu)
  • KOCAKARI iMANI
    Müslümanların en aslî vukuf ve basiretlerine ara sıra “kocakarı imanı” olarak atıfta bulunulur; sadece bu onu kötülemek için değil, fakat püf noktasını kaçıracak kadar zekası azca, asla kimsenin bulunmadığını ortaya koymak için açıklanmıştır.
    Bir gün Hazreti Muhammed ashabından bazılarıyla şehirde yürürken, kabilelerden birine ilişkin,oldukça yaşlı, çökmüş bir hanımla karşılaştı; hanım bir çıkrıkta yünden ip yapım ediyordu. Hazreti peygamber ona slm verdi onunla konuşmaya başladı. Ona Allah’a imanı olup olmadığını sordu. Kadın inandığını söylemiş oldu. Hazreti peygamber “niçin” diye sordu ona. Kadın, döndüren bir el olmadıkça çıkrığın dönmediği benzer biçimde, biri gökleri döndürmedikçe,onların dönemeyeceği şeklinde bir yanıt verdi.Hazreti peygamber arkadaşlarına baktı ve, “kocakarının dinine sahip olmanız gerekir” dedi. (İslamın Vizyonu)
  • Bil ki hakikatte bu dünya da ahiret de taleb içindir. Kim ahiret taleb alemi değildir derse bu muhaldir. Evet, orada namaz ve oruç olmayacak fakat taleb var olacak. Yarın nesih [hükümsüz bırakma] kalemiyle tüm şeriatlar silinip ortadan kaldırılacak sadece iki şey ebediyen kalımlı duracak: Allah için muhabbet ve Allah’a hamd. Bunlarda ne kopma ne ayrılma ne çözülme ne de süre aşımı olur. Namazın, orucun, haccın ve cihadın bir sonu olabilir sadece talebin nihayet bulması mümkün değildir. Namaz ve orucun orada hükmü kalkabilir fakat muhabbet bağının ve aşk ahdinin hükmünün kalkması asla mümkün değildir. (İlahi Aşk)
  • Z’ancd ki cemal ü hüsn-i an dilber-i mast
    Ma der hur-ı u neim u der hur-ı mast
    Gönlümüzü kendine çeken dilberin güzellik ve letafet mahallinde,
    Ona layık olan biz değiliz lutfuyla O bizlere teveccüh gösteriyor.
    “ilahınız tek bir ilahtır” (Bakara 2:163). O demde ne evren vardı, ne adem; ne varlığa dair işaretler vardı, ne emareler; evde asla kimse yoktu. Görüp gözeten ve seven, hemen hemen yokluk içindeyken üstüne mutluluk yazısını yazan, böylece seni bahtiyar kılan ve seni kendi dostluğuna kabul eden yalnızca O idi. (İlahi Aşk)
  • Bir insan bu dünyaya tanrısal sureti görünür kılma kapasitesine haiz olarak gelir; fakat hanım yada adam olsun bu dünyayı bir şey olarak, mesela, bir melek, bir veli, bir peygamber, bir hayvan, bir nebat olarak terk eder. Yani insanoğlu “malum makamlarına ” ölüm anında ulaşırlar. (Hayal Âlemleri)
  • Ibn arabiyi diger musluman dusunurlerden ayiran sey onun karsilastirilamazlik ile benzerlik yada akıl ile keşf arasindaki kutbun farkinda olmasi ve hakka ilişkin gercek idrakin bu ikisi arasinda en uygun dengeyi gerektirdigini soylemesidir. (Hayal Âlemleri)
  • “Her peygamber yol gösteren bir kaynak olup insan mükemmelliğine birer modeldir.” (Hayal Âlemleri)
  • Bir sûfi önermesi:
    “Vücûd,askerleriyle tenezzül eder.” (Kozmos’taki Tek Hakikat)
  • Yalnız varolmakla, tüm yaratıklar Yaratan’ın şan ve azametini kanıtlarlar. (İslamın Vizyonu)
  • “Kalbim ilâhì Huzur’un kapısına yapıştı ve kapı açılınca gelecek olan pür dikkat bekliyor. Kalbim fakir ve muhtaç, içinde hiçbir bilgi yok ve bomboş… Kalbe perdenin arkasından ne zaman bir şey gelse, onu emir ve yasaklara uygun bir şekilde sabırsızca alıp hayata geçirmeyi arzuluyor.” (Sufi’nin Bilgi Yolu)
  • Allah’ı bilme yaşam boyu devam eden bir iştir; hatta daha da ileride bu sonsuz, sonu gelmeyen bir yolculuktur; bundan dolayı bu öte dünyada da devam eder. Sonsuz olan sonlu tarafınca asla tam bir halde bilinemez; öte dünyadaki sonu gelmez mutluluğun sırrı da burada yatar. (Varolmanın Boyutları)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş