Eğitim

Akıl Çağı – Thomas Paine Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Akıl Çağı – Thomas Paine Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Akıl Çağı kimin eseri? Akıl Çağı kitabının yazarı kimdir? Akıl Çağı konusu ve anafikri nedir? Akıl Çağı kitabı ne konu alıyor? Akıl Çağı PDF indirme linki var mı? Akıl Çağı kitabının yazarı Thomas Paine kimdir? İşte Akıl Çağı kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Thomas Paine

Çevirmen: Ali İhsan Dalgıç

Orijinal Adı: The Age of Reason

Yayın Evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

İSBN: 9786053605409

Sayfa Sayısı: 175


Akıl Çağı Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Thomas Paine (1737-1809): Aydınlanma periyodunun en mühim yazar, aydın ve devrimci düşünürlerindendir. Risaleleri ve bilhassa Sağduyu adlı eseriyle Amerikan Bağımsızlık Bildirgesi’nin hazırlanmasında mühim bir rol oynadı. 1792’de yazdığı İnsan Hakları adlı eseriyle, Fransız Devrimi’nin temellerini de güçlendiren en mühim adlardan biri oldu. Meclisin Fransız olmayan üç üyesinden biriyken Robespierre döneminde tutuklandı. İlk bölümünü hapishanedeyken yazdığı Akıl Çağı tüm dünyada ilgiyle karşılandı. İnsanların dogmalara kuşkuyla yaklaşmaya başladığı Aydınlanma periyodunun temel eserlerinden kabul edilen Akıl Çağı, Thomas Paine’in öteki eserleri benzer biçimde günümüzde de özgünlüğünü korumaktadır.


Akıl Çağı Alıntıları – Sözleri

  • İmansızlık yalnız inanç yada inançsızlıktan ibaret değildir; inanmadığı şeye inanmış benzer biçimde görünmeyi de kapsar.
  • Yaşlandığımızda mutlu olabilmek için yaşam süresince zihnimize eşlik edenlere kendimizi alıştırmamız gerekir, böylelikle her şeyden sırası ulaştığında mutlu oluruz.
  • Yahudi, Hristiyan yada Müslüman olsun tüm ulusal din kurumları, insanlığı korkutarak tutsak eden, gücü ve kazancı tekelleştirme amacı güden insan icatlarından başka bir şey benzer biçimde görünmüyor bana.
  • Gizem, Mucize ve Peygamberlik gerçek dinin değil, efsanevi dinlerin uzantısıdır. Dünya üstünde bu araçlar kullanılarak bak orada, bak burada aldatmacalarıyla din ticari meta haline dönüştürülmüştür. Bir sahtekârın başarısı bir diğerine cesaret vermiştir; düzmece dindarlıklarını destekleyen iyilik yapma bahanesi de onları pişmanlıktan korumuştur.
  • Bunu söyleyerek inananları suçlamak istemiyorum her insanın minimum benim kadar kendi inancına haiz olma hakkı vardır. Fakat mutluluk için insanoğlunun zihinsel olarak kendine sadakat göstermesi gereklidir.
  • Araf’ın icadı ve ruhların rahipler tarafınca buradan özgür bırakılması kiliseye para akmasına niçin oldu; günah çıkarma, günahların affedilmesi ve bazı haklar sağlanması, bu şekilde denmese yada bu şekilde bir görüntü içinde yapılmasa da gelir yasalarına dönüştü.


Akıl Çağı İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Herkese merhaba,Thomas Paine’in Akıl Çağı adlı kitabından bahsedeceğim. Aydınlanma Çağı’nın en büyük eserlerinden. Yazar Thomas Paine, Akıl Çağı kitabını iki bölümde ilerletmektedir. İlk bölümde (yazarımız deist olduğundan) din, mucize ve peygamberlik benzer biçimde kavramları ve kilise kurumunu eleştirmekte ve bir yaratıcıya inanmak için bunların gerekliliğini sorgulamaktadır. İkinci kısım ise ilkin Eski Ahit’in sonrasında da Yeni Ahit’in, yalnızca bu kitaplar kullanılarak, içlerindeki çelişkilerden hareketle bunların tanrı sözü olmadığını ve oldukça sonraki dönemlerde rahipler tarafınca kaleme alındığını açıklamaktadır. Yaşadığı devrin dinamikleri göz önünde bulundurulduğunda kitabında hepimiz tarafınca tepkiyle karşılanacak bir mevzuya değinmesi ifade özgürlüğü yönüyle önemlidir.Yazar ilkin Hristiyanlık eleştirisiyle adım atar. İncilden bazı bölüm ve ayetler ışığında sert eleştiriler yapar.İlk kitabı pozitif yönde tepkiler alınca ikinci bölüme eklediği kitabında bu sefer Yahudilik üstüne eleştiriler geliştiriyor.Okunması ihtiyaç duyulan eserlerden. (Dark Reader)

Amerikan bağımsızlık bildirgesine imza atan ve Aydınlanma çağının mühim yazarlarından kabul edilen Thomas Paine tarafınca hapishane’de kaleme alınan bir eserdir
Akıl Çağı.
Thomas Paine’in mantıklı örnekleri, ileri görüşü ve kuvvetli ifadelerinin öne çıkmış olduğu, içinde hümanist düşünceler bulunması ve aklın sistematiğinin teolojik açıdan ele alınmasına ek olarak dini inançların sorgulanabilir somut çıkarımları olduğu savunulmakta, dinsel dogmalar üstüne genel eleştiriler sunulmaktadır. Monarşi’nin gereksizliğini ve sakıncalarını vurgulamasının yanı sıra Kutsal kitapların bazı bölüm ve ayetlerinde bulunan, tutarsız bulunduğunu düşündüğü kısımları çekinmeden açıklamaktadır.
Din kisvesi adı altında sâhtekarlık yapanların tek amaçlarının insanı Yaradan bilincinden uzak tutmak olduğuna değinmekte, Eski ve Yeni Ahit’e mantıksal ve akılcı bir şekilde yaklaşarak bu kitapların zamanı taraflarını, tezlerini ve hikâyelerini çürütmeye çaba göstermektedir.
Felsefe ve tanrı bilim alanında kesinlikle okunması ihtiyaç duyulan, yazıldığı dönem de derin bir farkındalık yaratmış bir kitaptır Akıl Çağı. (Metin Kaan)

Tarih ,Thomas Paine’ı “Amerikalı siyasal aktivist, felsefeci, yazar, politika kuramcısı ve devrimci “ olarak tanımlar. Paine, hakkaten de bu tanımı veren bir şahsiyettir ve Amerikan Bağımsızlık Savaşı esnasında eyleme tesiri olan en mühim adlardan bir tanesidir.
Orjinal adı “The Age of Reason” olan ve 1794 senesinde yazılan “Akıl Çağı” kendini bir Deist olarak nitelendiren bu meşhur kuramcının Dinler (bilhassa Hristiyanlık) ve Kutsal Kitaplar mevzusundaki düşüncelerine yer verip bu mevzular ile alakalı görüşlerini toplamış olduğu bir eserdir .
Paine Tevrat ve İncil’in kutsallığını tanımaz aksine bunların mukaddes addedilmesini Tanrı’ya karşı bir saygısızlık olarak görür.Tanrı kelamının vahiy kanalıyla gelmesini kabul etmez ve vahiy kanalıyla gelen dinlerin kurmacaya dönüştüğüne inanır .Peygamberlik terimini sorgular .Tek Tanrı’nın varlığına inandığını sadece onun varlığına bir araç gerekmeden akıl ilkeleri ışığında ulaşmanın mümkün bulunduğunu dile getirir.Müslümanlık,Hristiyanlık ve Yahudilik benzer biçimde dinlerin insan icadı bulunduğunu belirterek akla dayanan köklü bir din devrimi ile bunların temizleneceğini söyler .
Deizm ‘de bildiğiniz benzer biçimde dinsel informasyon akıl kanalıyla dolaysız olarak erişilen bir kavramdır işte buraya kadar yazarımız bunu vurgular .
Paine ,kitapta bir deist olarak dine doğayı gözlemekle ulaşılacağını dile getirir.
Onun din ile alakalı görüşlerini temel olarak üç başlıkta toplayacak olursak ;
Tanrı Kelamı kısaca mukaddes metin ve kitaplar,Yaradılış son olarakta etik vazife ve değerler olarak sıralayabiliriz.
İlki için şuana kadar Tanrı kelamı olarak nitelendiren herşeyi insan icadı olarak gördüğünü aslına bakarsanız belirtmiştik.Ona nazaran bu metin ya da metinler vahiy kanalıyla yazıldığı için tamamen geçersizdir.Mesela Kitab-ı Mukaddes hakkında vakalara bizzat şahit olmayan kişiler tarafınca kaleme alınmış olduğundan güvenirliği olmayan düzgüsel bir tarih kitabı gözüyle baktığını yazar.Ona nazaran Tevrat ,Kuran ve İncil yazarları tarafınca verilen öğütler içeren bir tür tarih kitabından başka birşey değildir ve naturel olarak bizzat Tanrı’nın kelamını barındırmaz.Çelişki dolu olmalarından yakınır ve bunların güvensizliğini her fırsatta dillendirir.İkinci sorun hakkında düşündüğü şey ise yaradılış söz konusu olduğunda bu vaka yaradanın büyüklük ve kudretinin bir ıspatı olmalıdır sadece dinlerin bahsettikleri yaradılış meselesi bunun tam aksine Tanrı’nın kudretine karşı bir sövgü gibidir.Ona nazaran pagan kültlerinin karışımlarından oluşan bu yaradılış söylenceleri baştan aşağı yanlıştır.
Kitabın ilerleyen bölümünde bilhassa Hristiyanlık üstüne yoğunlaşarak içinde bulunmuş olduğu toplumun din olgusunu ciddi anlamda eleştirir.Kitab-ı mukaddesi bölüm bölüm inceler ve bölümleri genel başlıklar altında eleştiri eder. Kutsal kitap diye okutulan şeyin içindekileri sahtecilik olarak görür.Hristiyanlığı Tanrı ‘yı en oldukça aşağılayan din olarak nitelendiren yazarımız tüm bu görüşlerini daha açıklayıcı ifadelerle eserinde toplamıştır.
Önyargısız ve açık görüşlü olarak okunduğunda kendisine katıldığınız noktalar olacağı benzer biçimde savunduğu değerlerin bir kısmına karşı çıkacağınız da olabilir sadece söylemek gerekir ki kitap yazınsal anlamda Aydınlanma Periyodu eserleri içinde temel yapıtlardan biri olarak oldukça önemlidir ve tarihsel süreçte önemli bir yere haizdir . Görüş ve değerlerin irdelenmesi bi tarafa hem sorgulamakta iten hemde ilişik olduğu devrin kargaşa ve bunalımlı zamanı hakkında informasyon veren yapıt ,okunması lazım olan bir yapıt (Asi)


Akıl Çağı PDF indirme linki var mı?


Thomas Paine – Akıl Çağı kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Akıl Çağı PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Thomas Paine Kimdir?

Thomas Paine (d. 9 Şubat 1737 – ö. 8 Haziran 1809), ABD’li siyasal aktivist, yazar, politika kuramcısı ve devrimci. Düşünceleriyle Amerikan Bağımsızlık Savaşı’nı ve Fransız Devrimi’ni etkilemiştir.

Hayatı ve Etkisi:

Paine, İngiltere’nin Norfolk bölgesindeki Thetford’da dünyaya geldi. 13 yaşlarında okuldan ayrılarak bir korse yapımcısı olan babasının yanında çalışmaya başladı. Biroldukça iş değiştirdikten sonrasında vergi memuru oldu. Londra’da tanıştığı Benjamin Franklin’in önerisi üstüne 37 yaşlarında Amerika’ya göç etti. Bu dönemde Amerikan kolonileri ile İngiltere arasındaki ilişki bozulmaya, kolonilerde bağımsızlık düşüncesi yeşermeye başlamıştı. Amerika’da siyasetle yakından ilgilenen Paine, köleliğin kaldırılmasını ve Amerikan kolonilerinin İngiltere’den ayrılmalarını korumak için çaba sarfeden yazılar yazdı. 1776’da piyasaya çıkan Common Sense (“Sağduyu”) adlı yapıtı Amerikan Bağımsızlık Bildirgesi’nin hazırlanmasında etkili oldu. George Washington’a nazaran Common Sense “insanların düşüncelerinde mühim bir değişime yol açmıştır”.

Amerikan Bağımsızlık Savaşı esnasında çeşitli kamu görevlerinde bulunan Paine, 1787’de Avrupa’ya geri döndü. İngiltere ve Fransa’da krallıkların devrilerek yerine cumhuriyetlerin kurulması için savaşım etti. 1789 Fransız Devrimiyle beklentilerinin bir kısmı gerçekleşmiş oldu.

1791-92’de İnsan Haklan (The Rights of Man) adlı kitabını iki bölüm olarak yayımladı. Bu kitapta cumhuriyet yönetimini savunarak İngilizler’i monarşiyi yıkmaya çağırdı. Halkın eğitilmesini, yoksullara yardım edilmesini, işi olmayanlara devletin iş alanları açmasını, emekli aylığı verilmesini ve gelire nazaran artan oranda vergi alınmasını istedi. Bu kitabı yüzünden İngiltere’de vatana ihanetle suçlanan Paine, ayrıca Fransa’da Ulusal Meclis’e seçilmişti. Fransa’ya giderek meclis çalışmalarına katıldı ve monarşinin kaldırılması yönünde oy kullandı. Ne var ki, Kral XVI. Louis’nin idamına karşı çıkmış olduğu için Maximilien Robespierreyönetimi esnasında gözden düştü ve bir yıla yakın süre hapsedildi.

Paine’in hapisteyken yazdığı Age of Reason (1794, “Akıl Çağı”) adlı kitabının ikinci bölü­mü 1796’da yayımlandı. Bu kitapta Tanrı’ya inandığım, fakat yürürlükteki dinsel uygulamalara karşı bulunduğunu belirttiği için dinsizlikle suçlandı. 1796’da yazdığı son büyük kitabı olan Tarımsal Adalet’te (Agrarian Justice) toprak mülkiyetindeki eşitsizlikleri eleştirdi. 1802’de ABD’ye dönen Paine yaşamının son yedi yılını bu ülkede geçirdi ve New York kentinde öldü.

Thomas Paine, 1784 senesinde yayımladığı, The Age of Reason (Akıl Çağı) adlı kitabında, Tevrat ile İncil’in eleştirisine girişirken, “Tek bir Tanrı’ya inanıyorum… Yeryüzü yaşamı ötesindeki mutluluğa inanıyorum; insanlar arası eşitliğe ve sevgiye inanıyorum ve şuna da inanıyorum ki, dinsel görevler adil olmayı, hemcinslerimizi mutlu kılma çabalarını kapsar…” diyerek sözlerine adım atar. Hemen arkasından “kutsal” diye biline gelen kitapların Tanrı yapısı değil, insan yapısı şeyler bulunduğunu söyledikten sonrasında yaylım ateşine geçer. Mesela, bu kitaplar ile alakalı görüşlerini sergilerken, her şeyden ilkin belirttiği şudur: “Eski Ahit’in müstehcen hikayelerle, şeheviliklerle, gaddarlıklarla, intikamcılıklarla dolu sayfalarını okuduğumuzda, bu kitabın Tanrı sözleri olmaktan oldukça, şeytan sözleri bulunduğunu söylemenin daha uygun bulunduğunu anlarız.” Fakat, bunu da kafi bulmaz ve ekler: “…Bu kitapları Tanrı kitapları olarak benimsemeyi Yaradan’a karşı saygısızlık sayarım.”

Bugün hala çağdaş ülkelerin kitaplıklarında baş köşeyi işgal eden bu kitabın yazarı için Napolyon Bonapart vaktiyle şöyleki demiş: “Yeryüzünün her bir kentine Thomas Paine’in saf altından yapılmış heykelinin dikilmesi gerekir.”


Thomas Paine Kitapları – Eserleri

  • Akıl Çağı
  • Sağduyu
  • İnsan Hakları
  • Ortak Akıl, İnsan Hakları ve Tarımsal Adalet
  • Reasonable Thought
  • Thoughts on Thology


Thomas Paine Alıntıları – Sözleri

  • Kendi çocuklarını yiyen bir sertlik siyaseti hakkında susmamıştı. (İnsan Hakları)
  • Zira bu tarz şeyleri tarihe kaydetmek şerefli bir şeydir… (İnsan Hakları)
  • BAĞIMSIZLIK hepimizin içinde barındırdığı BASİT TEK BIR YOLDUR (Sağduyu)
  • Sizler ise onun köleleri olacaksınız. Bunlar gerçekleştiğinde, seçtiğiniz kral yüzünden feryat edeceksiniz. (Sağduyu)
  • Benim ülkem dünyadır, dinimse iyilik yapmaktır… (İnsan Hakları)
  • Anlayış, kendine itaat eder; bilgisizlik ise kendine her dikte olunan şeye boyun eğer. (İnsan Hakları)
  • İmansızlık yalnız inanç yada inançsızlıktan ibaret değildir; inanmadığı şeye inanmış benzer biçimde görünmeyi de kapsar. (Akıl Çağı)
  • Savaş hali ilanına ve barışa karar vermek halkın hakkıdır. Zira bunun bedelini ödeyen gene halktır… (İnsan Hakları)
  • O şekilde bir dönem ki kral evet çıplak; bu sebeple adaleti değil yalnız kendine edineceği ayrıcalığı düşünen kitlelerce, ek olarak, seviliyor… (İnsan Hakları)
  • Toplum ihtiyaçlarımızın ürünüdür, yönetimse kötülüğümüzün ; cemiyet hepimizin teessürlerini birleştirerek mutluluğumuza pozitif yönde yönde katkıda bulunurken yönetim , zaaflarımızı sınırlandırmak suretiyle mutluluğumuzu negatif yönde etkisinde bırakır.Biri ilişkileri teşvik ederken diğeri ayrılıklar yaratır. Biri hamidir, diğeri ceza verici. (Sağduyu)
  • Araf’ın icadı ve ruhların rahipler tarafınca buradan özgür bırakılması kiliseye para akmasına niçin oldu; günah çıkarma, günahların affedilmesi ve bazı haklar sağlanması, bu şekilde denmese yada bu şekilde bir görüntü içinde yapılmasa da gelir yasalarına dönüştü. (Akıl Çağı)
  • Dünyanın tanımış olduğu en büyük insanoğlu halk tabakasından çıkmıştır.. (İnsan Hakları)
  • İnsanoğlu yaratılış düzeninde en başta eşit doğar, bu eşitlik sadece sonrasında ortaya çıkan bazı durumlar yüzünden bozulabilir; bunun müsebbibi büyük seviyede, varlıklı ile yoksul arasındaki ayrımlardır; (Sağduyu)
  • Yaşlandığımızda mutlu olabilmek için yaşam süresince zihnimize eşlik edenlere kendimizi alıştırmamız gerekir, böylelikle her şeyden sırası ulaştığında mutlu oluruz. (Akıl Çağı)
  • Bunu söyleyerek inananları suçlamak istemiyorum her insanın minimum benim kadar kendi inancına haiz olma hakkı vardır. Fakat mutluluk için insanoğlunun zihinsel olarak kendine sadakat göstermesi gereklidir. (Akıl Çağı)
  • …yeni seçilmiş diktatörler dönemine giriyor olabilir miyiz? (İnsan Hakları)
  • İnsan bir şeye onun doğru olduğuna inanarak bağlanır… (İnsan Hakları)
  • Benim ülkem dünyadır. Tüm insanoğlu benim kardeşimdir. İyiyi ve hakikatı yapmak benim dinimdir. (Ortak Akıl, İnsan Hakları ve Tarımsal Adalet)
  • İnsanoğlunu karmaşaya sürükleyen kralların kibridir. (Sağduyu)
  • Gizem, Mucize ve Peygamberlik gerçek dinin değil, efsanevi dinlerin uzantısıdır. Dünya üstünde bu araçlar kullanılarak bak orada, bak burada aldatmacalarıyla din ticari meta haline dönüştürülmüştür. Bir sahtekârın başarısı bir diğerine cesaret vermiştir; düzmece dindarlıklarını destekleyen iyilik yapma bahanesi de onları pişmanlıktan korumuştur. (Akıl Çağı)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş