Eğitim

Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kimin eseri? Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kitabının yazarı kimdir? Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş konusu ve anafikri nedir? Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kitabı ne konu alıyor? Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş PDF indirme linki var mı? Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kitabının yazarı Louis Althusser kimdir? İşte Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Louis Althusser

Çevirmen: İsmet Birkan

Orijinal Adı: Initiation à la philosophie pour les non-philosophes

Yayın Evi: Can Yayınları

İSBN: 9789750732201

Sayfa Sayısı: 272


Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Felsefenin, daha genel anlamıyla düşünmenin yalnızca felsefecilere ya da entelektüellere bırakılamayacak kadar ciddi bir iş, bir savaşım alanı olduğuna inanan Althusser, meslekten felsefeci olmayanlar için bir “elkitabı” yazmayı fazlaca uzun vakit düşünmüştü. İşte Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş bu uğraşın bir neticesidir.

Fikirlerini hayranlık uyandıran çarpıcı bir netlikle dile getirir Althusser. Esas itibarıyla maddeci felsefenin temellerini, tarihsel gelişimini anlatmaktadır düşünür; fakat bunu yüzyıllar boyu kendisini “felsefe” olarak tanımlayan, bu sayede de tüm alanı işgal eden idealist felsefenin ağır bir eleştirisiyle beraber yapmış olduğu için, alıntılarıyla, göndermeleriyle, satır aralarına serpiştirdikleriyle tüm bir felsefe zamanı de sunmaktadır.

Kitapta ele alınan temalar Althusser’in fikir sistematiğinin değişik unsurlarına, geçmişte uğraştıklarına yada gelecekte üstünde çalışacaklarına bağlanır; mesela meşhur “Devletin ideolojik aygıtları” tartışmasının nüvesi, ana hatları bu metinde ortaya konulmuştur. Althusser’in düşüncesiyle tanışmak için muhteşem bir fırsat!

(Tanıtım Bülteninden)


Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş Alıntıları – Sözleri

  • Hükümdarı tanımak için “halk” olmak lazımdır.
  • Felsefe, bilimlerin naturel ve toplumsal dünyanın bilgisini sağladıklarına kefil oluyor, sağlanan bilimsel hakikatin gücü de insanların bigün, dünyayı eşitsizlik ve kölelikten kurtarmak için yapılacak toplumsal reformların lüzumunu kabul edeceklerini güvence ediyordu.
  • Sanat eserleri bizi niçin heyecanlandırır? Marx antik trajediler hakkında şu şekilde diyordu: Şu sebeple onlar insanlığın çocukluğu ve insanoğlu çocukluklarını yaşamaktan zevk alırlar.
  • Felsefenin nesnesi yoktur, hedefleri yada uğrunda çaba gösterdiği şeyler [enjeux] vardır.
  • “Doğruluk(hakikat) eylemle meydana çıkar.”
  • “Sanata kaçış” toplumun karşılaşmış olduğu gerçek güçlüklere hayalî bir çözüm bulmak için “dine kaçış”ın da eşdeğerlisi olabilir.
  • Onları fılozof icra eden, ayrı bir dünyada, felsefe tarihinin
    büyük eserlerinden oluşan dışa kapalı bir dünyada yaşıyor ol­malarıdır.
  • Herkes kendine gore kendi felsefesini yapar sözünün anlamı da budur. Neden peki? Onu ezen yada ezebilecek bir dünyaya tahammül edebilmek için. Kaderine razı bir etkinlik..
  • İnsanın kendi dünyasını tanımak için kendi dünyasından çıkması ve Büyük Dolambaç’tan dolanması gerekir.
  • Hayır, felsefe, felsefe öğretmenlerinin malı değildir. “Her insan filozoftur.”


Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Althusser’in el kitabı şeklinde tasarladığı bir tür giriş kitabı. Okurken Politzer’in kitaplarıyla kıyasladım devamlı. Althusser daha anlaşılır bir kitap yazmış bu tür giriş için. Materyalizmin felsefedeki yerini fazlaca açık bir halde belirliyor. Siyasi ve toplumsal pratiklerin felsefede teoriye indirgendiğini ve pratiği bir çok vakit filozofların üstlenemediğini konu alıyor. Herkesin bir felsefesi bulunduğunu ve gündelik dünyadaki en kolay davranışımızın bir ideoloji içerdiğini belirtmiş. (Ezgi)

Felsefe yolunun ”El Kitabı”: Althusser, dünyaya sınıflar mücadelesi çerçevesinden bakan bir düşünür. Dolayısıyla ilişkin hissettiği derslik açısından tüm karşı sınıfların ‘kıymet’ olarak ürettiği ‘şeylere’ karşı çıkarak onları tek tek çürütmekle geçirmiştir ömrünü. Hemen her kitabı ayrı bir münakaşa konusu olduğu benzer biçimde bu kitabı da oldukça sarsıcı bir niteliğe haiz.
Althusser, bu kitabıyla felsefeyi egemenliği altına almış olan entelektüel ve düşünür sınıfına karşı felsefeyi ‘insan yetisi’ olarak görür ve halka aidiyetini işler. Aslında burada tatlı bir karşıtlık da vardır. Şu sebeple felsefe anlamında toplumu entelektüeller ve halk olarak iki ayrı kategoride değerlendirmiştir. -ki toplumu bir adım ileri taşıyan ve taşıyacak olan adlar bu entelektüel derslik içinden çıkmıştır. Ancak Althusser bu tezata karşın entelektüel sınıfın hazin çelişkisi olan soyutlaşmış felsefeyi ergonomik felsefeye evrimleştirerek bunu halkçılaştırmaktadır. Bahsetmiş olduğum sarsıcı kısmı da burdadır kitabın.
Sorgulayan ve düşünen insanı arzulayan bir Althusser var bu kitapta. İndirgemeci bir dile bürünmeden fakat entelektüel bir hayalciliğe de kapılmadan anlatır ütopyasındaki topluma felsefeyi. ve felsefe yapabilmenin koşullarını da çiziyor gene ayakları yere basan kelimelerle…
Felsefeye giden yolun sakin ve ağır bir seyahatten geçtiğini söyleyen Althusser kitap hakkında felsefecinin ”El Kitabı” olarak yorumlaması oldukça öz ve net bir izahat olmuş. (Uğur De Molinari)


Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş PDF indirme linki var mı?


Louis Althusser – Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Louis Althusser Kimdir?

(1918-1990) Marksist felsefeci ve siyasal fiil adamı. Marx’ın yapıtlarına getirmiş olduğu yeni yorumlar ve Fransız Komünist Partisi (PCF) içindeki etkinlikleriyle tanınmıştır. Gençliğinde Katolik gençlik ve talebe örgütlerinde yer edinen Althusser, Nazi işgali esnasında Fransız Direniş Hareketi’ne katıldı; Almanlar tarafınca toplama kampına gönderildi. Savaştan sonrasında École Normale Supérieure’de felsefe öğrenimi görmüş oldu; aynı okulda 1980’e değin öğretmenlik yapmış oldu. 1948’de PCF’ye üye olan Althusser, 1960’lardan başlayarak çeşitli dergilerde yayımladığı yazılarıyla Fransız solu içinde etkili olmaya başladı.


Louis Althusser Kitapları – Eserleri

  • İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
  • Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş
  • Gelecek Uzun Sürer
  • Marx İçin
  • Montesquieu Siyaset ve Tarih
  • Lenin Ve Felsefe
  • Özeleştiri Öğeleri
  • Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle
  • Felsefede Marksist Olmak
  • Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi
  • Yeniden Üretim Üstüne
  • Psikanaliz Üstüne Yazılar – Freud ve Lacan
  • Felsefi ve Siyasi Yazılar
  • John Lewis’e Cevap
  • Yazılar İki Filozof Machiavelli – Feuerbach
  • Tutsaklık Güncesi
  • Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası
  • Althusser’den Ilkin Louis Althusser
  • Kriz Yazıları
  • Politika ve Tarih
  • Güncel Müdahaleler
  • Psikanaliz ve İnsanbilimleri


Louis Althusser Alıntıları – Sözleri

  • Devlet, sömürü üstüne kurulmuş ideoloji ve zor kullanımıyla garantilenmiş bir aldatmaca ilişkisini icra eder. (Özeleştiri Öğeleri)
  • Hakikat şey ile zihin arasındaki uygunluktur. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yerçekimi iyi mi cisimlerin aslı ise, özgürlük de
    insanların özüdür… (Marx İçin)
  • Toplumsal yaşam bilincimizi belirlediği için egemenler yaşamı kendi çıkarları doğrultusu da biçimlendirerek bilincimizi de istedikleri bir biçime sokmaya çalışırlar, bunun içinde insanoğlunun bilincinin ve bilinçaltını etkileyen yollar’a başvururlar. Eğitsel kurumlar egemen ideoloji için en kullanışlı DİA’lardır, aile, okul, medya hepsi dilsel yada dil dışı pratikler yöntemiyle örgün ya da yaygın eğitim vererek özneyi tekrardan üretmeye ya da iktidarın istediği yönde biçimlendirmeye ve Marcuse’un deyimiyle “tek boyutlu insan”lar haline getirmeye çalışır. Ancak tekrardan üretim sürecinin hiçbir vakit kapanamayan, kesintiye uğrayan ve noksan kalan tesiri karşıcılık için kendini var edebilme ve öznenin tekrardan üretim sürecine müdahil olarak egemen ideolojinin etkisine karşı kendi tesirini yaratabilme olanakları sunar. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • Bir zincirin kıymeti, en zayıf halkasının kıymeti kadardır. (Marx İçin)
  • Lenin’e gore bir yanılgı karşısında susmak ya da onu görmezlikten gelmek, yenilmekten ve o hatası yapmaktan daha vahimdir. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • Engels’in de söylediği benzer biçimde:
    “Tarihin maddeci kavranışına göre, tarihteki belirleyici etken, son yargıda, gerçek yaşamın üretimi ve yeniden üretimidir.” (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Bir zincirin değeri, en zayıf halkasının değeri kadardır. (Marx İçin)
  • Tüm devlet aygıtları hem ideoloji, hem de baskı kullanarak işlerler. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • “Bir gürültü, uzakta bile olsa, her şeyin uzun bir süre için yok olup gidecek olan sessizliğidir.” (Tutsaklık Güncesi)
  • “Olanı iyi yargılayabilmek için, olması gerekeni iyi bilmek gerekir.” (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Felsefe bilinecek nesne ile onu bilecek olan özneyi karşı karşıya koyar. Bunlar her bakımdan iki ayrı varlıktır, aslolan büyük ve dikenli sual ise, bu şekilde tamamen ayrı iki varlığın bir halde aralarında bir ilişki, hem de bir data ilişkisi, sürdürmelerinin iyi mi mümkün olabildiği sorusu olacaktır. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Ders çıkarmak için nedenlerini çözümleme edecek kadar temellerine inmeyi bildiğimizde bir yenilgi devamlı için bir zaferden daha varlıklı bilgilerle doludur, … (Yeniden Üretim Üstüne)
  • “Gerçekten de birbirini çağrıştıran tüm anılar süresince olgulara sımsıkı bağlı kalmaya ehemmiyet veriyorum. Ancak sanrılar da birer olgu değil mi?” (Gelecek Uzun Sürer)
  • Benim de, hepimiz benzer biçimde, Tezler’den anladığım Lenin’in, felsefi beyanlarda (bildirimlerde) kaydedilmiş olan, felsefi tavır alışlarıdır. Materyalizm ve Ampirio-kritisizm’ı okumamak için bilimsel niteliği olan felsefeye bir bahane ya da bir paravan görevi icra eden itirazı şimdilik bir yana bırakıyorum: Yani kategorik terimler dizgesi, zamanı referansları, hattâ bilgisizlikleri sorununu. (Lenin Ve Felsefe)
  • bir ülkede yalakalığın getirisi dürüstlüğün getirisinden fazlaysa o ülke batar. (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Demek ki Marx mevcut felsefe içinde düşünmüş, yeni bir felsefe kuramamıştır (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yaşadığımız dünyayı, koşulları anlamlandırmanın ve dönüştürmenin yollarının arayan eleştirel bir düşünüş bağlamında ideoloji egemen iktidarın denetiminden çıkmamamız için süreğen olarak bizi aldatan bir sistem olarak görülebilir. Yani ideoloji bizde yanlış bir şuur üretir ve tüm öteki ideolojik aygıtlar bu yanlış-bilincin tekrardan üretimine destek sunar. İdeoloji temel olarak toplumsal gerçeği kurgular, “gerçek” yaşam koşulları ile ideolojinin yansıttığı gerçek arasındaki bir yarılma vardır. Sorunsal ideolojinin varoluşunu ve işleyiş biçimini de açıklar. Sorunsalı bir ters çevrilme, yanılsama yaratan bir süreç olarak ele alan görüş ideolojiyi olumsal olmayan bir açıdan tanımlar, bu tanımlamalar çoğu zaman ideolojiyi “yanlış bilinç” olarak ele alır. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • marks, hegel’in köken’e ve özne’ye ilişkin her felsefeyi, ister akılcı, ister ampirik ya da aşkınsal olsun, yetkisiz sayarak reddetmesindeki diretiş sebebiyle hegel’e yakındı. (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Tanrının altında
    gizlenen Hegel için Tanrı, kendisini dışarda bulmamalarını
    sağlayacak bir bahane değil mil Nasıl yakalanmamak için hırsız
    var! diye bağırılırsa, Hegelde kendisini tutmasınlar diye Tanrı
    var! diye bağırır. Fakat bu kez onu yakalıyoruz.
    Ne yazık ki , tüm bu düşünceler Hegel’in yapıtında içeriyor
    ve varlıklarından başka bir nedene dayanmaksızın, onları
    orada aşıyorlar. Hegel kendisinin bütünlüğün haricinde değil ,
    içinde bulunduğunu açıkça söyler; bunu söylerken hem filozoftur
    hem koşulları kendi çağı tarafınca belirlenmiş tarihçidir hem
    bir hususi bireydir. (Althusser’den Ilkin Louis Althusser)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş