Eğitim

İnsanın Görkemi – Ralph Waldo Emerson Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İnsanın Görkemi – Ralph Waldo Emerson Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İnsanın Görkemi kimin eseri? İnsanın Görkemi kitabının yazarı kimdir? İnsanın Görkemi konusu ve anafikri nedir? İnsanın Görkemi kitabı ne konu alıyor? İnsanın Görkemi PDF indirme linki var mı? İnsanın Görkemi kitabının yazarı Ralph Waldo Emerson kimdir? İşte İnsanın Görkemi kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Ralph Waldo Emerson

Çevirmen: F. Cihan Dansuk

Çevirmen: Pınar Öztamur

Yayın Evi: Okuyan Us Yayınları

İSBN: 9786055134006

Sayfa Sayısı: 186


İnsanın Görkemi Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

“Kendimi Emerson’a o denli yakın buluyorum ki onu övmekten çekiniyorum, bu sebeple kendimi övmüş benzer biçimde olmaktan korkuyorum.”

Friedrich Nietzche

Bu kitap, fikir tarihinin mühim isimlerinden Amerikalı düşünür Ralph Waldo Emerson’ın Türkçede ilk kez yayımlanmış denemelerinden oluşuyor. Aynı zamanda büyük bir yazar-ozan olan Emerson, aralarında Walt Whitman, Emily Dickinson, Edwin Arlington Robinson, Wallace Stevens, Hart Crane ve Robert Frost’un bulunmuş olduğu uzun bir takım Amerikan şairine esin verdi. Düşünceleri ise John Dewey, George Santayana, Friedrich Nietzsche ve William James benzer biçimde filozofların felsefesini etkiledi.

“Her insan, evrensel aklın vücut bulmuş bir başka halidir. Tüm nitelikleri insanoğlunun içinde mevcuttur.” Kitaptan

“Bazı kitaplar kişiyi ve onun yaşamının yönünü değişiklik yapma potansiyeli taşır. Başka türlü bakmaya, başka türlü düşünmeye başka türlü hissetmeye ve bambaşka halde görmeye giden yolların tam kavşağında durur bu tür metinler. Emerson’un âdeta tarafsızlık suyuyla yıkadığı düşüncelerini bu yüzden oldukça önemsiyorum ve şiddetle öneriyorum.” 

Cem Mumcu


İnsanın Görkemi Alıntıları – Sözleri

  • Sana senden başka hiçbir şey rahatlık veremez. İlkelerin zaferinden başka hiçbir şey sana rahatlık veremez.
  • Zira hepimiz hakikate bakılırsa yaşar ve kendisini ifade etme ihtiyacını hisseder. Aşkta, sanatta, para hırsında, siyasette, işte, oyunlarda acı veren sırrımızı ifade etmeye çalışırız. İnsanın yalnızca yarısı kendisidir, diğeri yarısı da kendisini iyi mi ifade ettiğidir.
  • Dünyanın ne düşündüğüne bakılırsa yaşamak kolaydır bu dünyada, yalnızken de kendi kafamıza bakılırsa yaşamak kolaydır, sadece büyük insan, kalabalığın ortasında yalnızlığın bağımsızlığının kusursuz tadını yaşayandır.
  • Bir olmadan ilkin, iki kişinin ayrı ayrı var olabilmeleri gerekir.
  • Sana senden başka hiçbir şey rahatlık veremez. İlkelerin zaferinden başka hiçbir şey sana rahatlık veremez.
  • Dünyanın ne düşündüğüne bakılırsa yaşamak kolaydır bu dünyada, yalnızken de kendi kafamıza bakılırsa yaşamak kolaydır, sadece büyük insan, kalabalığın ortasında yalnızlığın bağımsızlığının kusursuz tadını yaşayandır.
  • Her konuşmada dile getirilenle kıyasladığımızda, hissedilmiş ve hemen hemen dile getirilmemiş olanda ruhun faaliyetine daha sık rastlarız.
  • Ruh devamlı ileriye bakar, kendine bir dünya yaratır, diğeri dünyaları geride bırakarak.
  • Hiç kimse ben istemeden benim yanıma gelemez.


İnsanın Görkemi İncelemesi – Kişisel Yorumlar

“Hayatın kendisi, gücün ve özün karışımından ibarettir, her ikisinin de fazlasını kaldırmaz.”
“İnsanın Görkemi” transandatalist filosof və yazar R. W. Emersonun ən təməl fikirlərinin toplandığı əsərlərindən biridir. Başlıca olaraq əsər özünə güvənməyin kəşfidir. Özgüvəndə ustalaşmağın önündəki ən böyük əngəl isə təqlid və uyumdur. Öyrənmənin sərhədləri içində belə təqlid etməyi rədd edir, bunun əvəzinə intellektual uğurun yalnızca azad, emsalsiz düşüncə yolu ilə gəldiyini qeyd edir.
Emerson fərd olaraq instinktlərin, düşüncələrin və hərəkətin dəyərini vurğulayır. Hər insanda bir potensial mövcuddur, ancaq bu potensial fərdin öz güclü tərəflərini və özgüvənini mənimsəməsi ilə ortaya çıxarıla bilər. Fərd olduqdan sonrasında insan öz-özünə düşünmək və seçimlərinə görə hərəkət etməklə bir yerə sahib ola bilər. Yalnızlıq və sərbəstlikdəki rahatlıq lazımlı bir gücə çevrilir və bu güc hömükətdən dinə qədər insan üzərində təsirə malik olan tüm xarici avtoritar güclərə olan “ehtiyacı” azaldır.
Əsər yekun olaraq fərdlərin aslı, ətrafındakılar və cəmiyyətlə münasibətlərini yenidən gözdən keçirmək və qurmaq üçün bir çağırış edir. Aslı mərkəzdə ikən bir insan tüm potensialını gerçəkləşdirə bilər, həm özünə, həm də cəmiyyətə yarar verə bilər. (Agil)

kitabın ruhunu anlatıyorum: Etrafa saçılım gösteren renklerin göz kamaştırması mıydı, zihninin bir tasviri mi? Yoksa zihninin tüm çıplaklığının aynada ki yansıma şöleni miydi? Bulantı mı bulanıklık mı düşüncelerin? Duygu emareleri değil mi hoş kılan? Ölümsüzlük öğretisine karşı çıkmaya çalışan sezgisel entropi olabilir mi? Yığılsın işte mütevazi metaforların buraya Ralpy Walsh Emerson. Kitap için salt düşüncem kesinlikle büyüleyici olduğu. (ışın narlıoğlu)

“Bı­rakın, o davetsiz gelen insan, kitap ve kurum güruhunu şa­şırtıp afallatalım; tanrısal gerçeği rahat bir halde bildiri ederek. Açıklayın, o istilacılar Tanrı burada olduğundan ayakkabılarını çıkarsınlar.”
Bu felsefi zenginlik elbet ki Emerson benzer biçimde bir dahinin dizeleri olabilirdi… Kitap hem düşünsel hem de felsefi manada öyleki yüksek bir konumda bulunuyor ki, ilk okumaya başladığımda heyecanlandığımı hissettim. Bu hissi bana yaşatan ender birkaç kitabından birisi olarak, yaratı büyük beğenimi kazanmıştır. Abartılı övgülerden ne ben ne de Emerson hazzetmiyor olsak da; kitap hakkaten çok önemli! Belki daha da fazlası.
Emerson’u dahi, dolayısıyla da eserini dahiyane bulduğumu söylemiştim. Dehanın çeşitleri vardır denilir: Sosyal, teknik, duygusal, akli yada sezgisel… olabilir. Emerson, kanaatimce sezgisel yapıda ve akli olarak dahiliğin sınırlarında gezinmektedir. Bu bağlamda tam bir sezgisel olan Nietzsche’nin Emerson’dan oldukça etkilendiğini bilmek de beni asla şaşırtmamıştır.
Eserde, yazımsal olarak genel itibariyle kısa cümlelere dayalı ifade seçimi benimsenmiştir. Bu kısa cümleler içinde kimi zaman mevzu dışına çıkılmış, kimi zaman de yan dallara atlanmıştır. Bu açıdan Emerson’un eseri yazarken doğaçlama bir emek harcama şeklini benimsediğini anladığımı düşünüyorum.
Eser ne konu alıyor? diye soracaktır olursanız; kuşkusuz panteizm ve teizm derim. Açıkça ifade edilmemesine, hatta terimsel ifadeler olmasa da, felsefi okumalar yapanlar panteizm unsurunu açıkça göreceklerdir. Ama spinozacı panteizm’in dinsel olarak daha yoğunlaşılmış bir halini düşünmeliyiz. Eser, etik mevzularına, aksiyom yada önermelere de girmemiştir. Doğa’dan esinlenme öteki panteist metinler kadar yoğun değildir. Şundan dolayı tümtanrıcılık görüşüne “tanrısal kelam” ezgisi karıştırılmıştır. Bu açıdan arkeik, çağıl yada mütevazı haliyle insan aklına hitap eden bir yapıdadır. Her hangi bir informasyon yada kültür seviyesine haiz insan, eseri anlayabilir. Anlatılmak isteneni kavrayabilir. Kitapta değişik mevzu başlıkları olsa da aslen ve asli olarak insanoğlunun ruhsal yapısı hep ön planda kalmıştır. Tek cümleyle anlatmak gerekseydi, kitabın vitrini ruh’dur derdim…
Kitabı oldukça beğendim, beğenmediğim tek satırı da olmamıştır. Kitap son bölümünde teolojide hululiye olarak tabir edilen görüşe yakın fikirler barındırsa da fikri zenginlik açısından kıymet arzetmektedir. Tasavvuf’da vahdet olarak malum görüşe yakındır. Konuya bir tek değişik bir perspektiften bakmıştır. Metinlerin aslı, tasavvuftaki tin’e görüş açısı neredeyse aynıdır. Kesinlikle okunması ihtiyaç duyulan bir yaratı bulunduğunu düşünüyorum. Şiddetle tavsiye eder, keyifli okumalar dilerim. (Gökhan)


İnsanın Görkemi PDF indirme linki var mı?


Ralph Waldo Emerson – İnsanın Görkemi kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de İnsanın Görkemi PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ralph Waldo Emerson Kimdir?

Ralph Waldo Emerson (25 Mayıs 1803 – 27 Nisan 1882) ABD’li düşünür, yazar. Amerikan transandantalizminin en mühim temsilcidir.

1803 senesinde Boston’da hayata merhaba dedi. Babası ve büyükbabası Protestan papazıydı. 1826 senesinde Harvard Üniversitesinden mezun oldu. Emerson da babası benzer biçimde papaz oldu ve 1829’da bir Üniteryen kilisesinin rahipliğini üstlendi, aynı yıl Ellen Louisa Tucker ile evliliğe ilk adımını attı. Eşi 1831’de öldü. 1832’da ruhsal bir bunalımdan dolayı rahipliği bıraktı. Bu sonucunda karısının ve adam kardeşlerinin ölümünün oranı büyüktü. Biçimsel dinin geçerliliğini yitirdiği kanısına varan Emerson 1832-33 yıllarında ilk İngiltere yolculuğuna çıktı. Wordsworth, Landor,Coleridge, John Stuart Mill ve Carlyle’ı tanıdı. Sonradan kendisini onların seyircisi olarak görecekti.

Boston’a döndüğünde kendini gezilere ve konferanslara veren Emerson böylece ülkenin tümünü yakından tanıma olanağı buldu. 1835’de Concord Massachusetts’de bir ev aldı ve ikinci eşi Lydia Jackson ile evliliğe ilk adımını attı. Concord’da Nathaniel Hawthorne ve Henry David Thoreau ile dost oldu. Eskiden verdiği vaazların yerini konferansları aldı. Zamanla ünü ABD’yi aştı, Avrupa’ya kadar yayıldı.Nietzsche, “kendimi Emerson’a o denli yakın buluyorum ki onu övmekten çekiniyorum, bu sebeple kendimi övmüş benzer biçimde olmaktan korkuyorum” diyordu. Birkaç seyahat sayılmazsa hep Massachusetts Concord nahiyesinde yaşayan Emerson 27 Nisan 1882’de öldü.


Ralph Waldo Emerson Kitapları – Eserleri

  • İnsanın Görkemi
  • Doğa
  • Yaşamın İdaresi
  • İnsandaki Mucize
  • Nefse İtimat
  • Aşk
  • The American Scholar; Self-Reliance. Compensation
  • Ralph Waldo Emerson Seçilmiş Şiirler
  • The Transcendentalist
  • The Poet
  • The Snow-Storm
  • The Essays of Ralph Waldo Emerson
  • Özünəinam – Vətəndaş İtaətsizliyi – İşin Ləğvi
  • Compensation
  • Özgüven
  • Güç ve Zenginlik
  • Özgüven, Tarih, Manevi Yasalar, Öte Ruh, Kahramanlık


Ralph Waldo Emerson Alıntıları – Sözleri

  • .
    Hep kısa yollardan işleyen doğadan bir ders çıkaralım.
    Meyve olgunlaştığında düşer.
    … (İnsandaki Mucize)
  • Yalnız başımıza yürümeliyiz.
    Hakikati, cemiyetin ve yaşamın içinde tadıp öğrenmeliyiz. (Nefse İtimat)
  • Sana senden başka hiçbir şey rahatlık veremez. İlkelerin zaferinden başka hiçbir şey sana rahatlık veremez. (İnsanın Görkemi)
  • Bu səsləri tək qalanda eşidirik; cəmiyyət içinə daha çox çıxdıqca onlar zəifləyir və susur. Cəmiyyət öz üzvlərini bitməyən uşaqlıq illərində saxlamaq üçün hər yerdə əlbirdir, o, sığorta kompaniyasında olduğu kimi; üzvünün öz azadlığından imtina etməsi şərti ilə sizə müəyyən qədər ödəmə müqabilində müəyyən qədər ərzaq, müəyyən qədər qoruma verir. Cəmiyyət ilk növbədə özünə uyğunlaşmanı sevir: o, özünəinama, mahiyyətə və varlığa nifrət edir, bacarıq və adətlərə iltifat edir. (Özünəinam – Vətəndaş İtaətsizliyi – İşin Ləğvi)
  • .
    Yapmam ihtiyaç duyulan şey beni ilgilendiren, insanların ne düşündüğü değil !..
    … (The American Scholar; Self-Reliance. Compensation)
  • insanının taşladığı şeytan
    aşkıdır mükemmelin
    ruhudur gören mükemmeli
    gözleri boşluğa bakarken (Ralph Waldo Emerson Seçilmiş Şiirler)
  • Kendine itimat. (Nefse İtimat)
  • .
    Günler, uzak bir dost partiden gönderilen boğuk ve örtülü figürler benzer biçimde gelir ve gider; fakat hiçbir şey söylemiyorlar ve getirdikleri armağanları kullanmazsak sessiz bir şekilde götürüyorlar.
    … (Yaşamın İdaresi)
  • insan insanı yasa diye tanısın… (Ralph Waldo Emerson Seçilmiş Şiirler)
  • Yol sizi nereye götürüyorsa oraya gitmeyin..
    Yol olmayan yerden gidin ki
    ardınızda bir iz bırakın. (The American Scholar; Self-Reliance. Compensation)
  • Kendinden ötesini arama. (Özgüven, Tarih, Manevi Yasalar, Öte Ruh, Kahramanlık)
  • Yanimda kimse olmasa dahi okudugum ve yazdigim surece yalniz degilimdir. (Doğa)
  • Bir olmadan ilkin, iki kişinin ayrı ayrı var olabilmeleri gerekir. (İnsanın Görkemi)
  • Dünyanın ne düşündüğüne bakılırsa yaşamak kolaydır bu dünyada, yalnızken de kendi kafamıza bakılırsa yaşamak kolaydır, sadece büyük insan, kalabalığın ortasında yalnızlığın bağımsızlığının kusursuz tadını yaşayandır. (İnsanın Görkemi)
  • İnsan kusurlarına şükretmeli ve kabiliyetleri karşısında huşu duymalıdır. (Yaşamın İdaresi)
  • Her konuşmada dile getirilenle kıyasladığımızda, hissedilmiş ve hemen hemen dile getirilmemiş olanda ruhun faaliyetine daha sık rastlarız. (İnsanın Görkemi)
  • Hakiki adam, hiçbir yere ve hiçbir zamana ilişkin değildir. Fakat tek başına her şeyin merkezidir. (Nefse İtimat)
  • .
    Hayatım bir özür değil, bir yaşam. Gosteri için değil, kendisi içindir.
    Daha düşük bir tür olmasını yeğlerim, bu yüzden gerçek ve eşit olmalı, ışıltılı ve dengesiz olması gerektiğinden daha oldukça…
    … (The American Scholar; Self-Reliance. Compensation)
  • Mankafa, yoldaşını da mankafalaştırır. Nasıl da şaşkınlık verici bir uyuşturma gücüne haizdir o şahıs! (Yaşamın İdaresi)
  • İnsanoğlunun kaderi,
    anlamı insan olan;
    bilenen meyvesi meçhulün;
    o dâhiyane plan;
    çıkmak uykudan bir uyanış,
    çıkmak uyanıştan bir uyku;
    ölüm yaşamı, yaşam ölümü sollamış;
    içten içe derin, dipsiz kuyu? (Ralph Waldo Emerson Seçilmiş Şiirler)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş