Eğitim

İslamda Siyasi Sistem – Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İslamda Siyasi Sistem – Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

İslamda Siyasi Sistem kimin eseri? İslamda Siyasi Sistem kitabının yazarı kimdir? İslamda Siyasi Sistem konusu ve anafikri nedir? İslamda Siyasi Sistem kitabı ne konu alıyor? İslamda Siyasi Sistem PDF indirme linki var mı? İslamda Siyasi Sistem kitabının yazarı Ebu’l A’lâ el-Mevdudi kimdir? İşte İslamda Siyasi Sistem kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Ebu’l A’lâ el-Mevdudi

Çevirmen: Ahmet Seçkin

Yayın Evi: Örneksiz Yayıncılık

İSBN:

Sayfa Sayısı: 64


İslamda Siyasi Sistem Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

“Onlar, İslam ve demokrasi derken; İslam’ın sunmuş olduğu toplumsal adaletler, insana verdiği değere ilişik ne dizgesel bir araştırma yapmış ne de yapmak için çaba sarfetmişlerdir. Bilinçli bir çaba yerine onlar; ünlü bir misalde anlatıldığı benzer biçimde; birisi filin kuyruğuna diğeri bacağına, üçüncüsü karnına, dördüncüsü kulaklarına dokunurken herbiri file ilişik değişik tarifler icra eden adamlar benzer biçimde davranmaktadırlar. Hakikaten bu tavırlar “çöküş” kompleksinden ileri gelmektedir.”


İslamda Siyasi Sistem Alıntıları – Sözleri

  • Dünyadaki tüm fenalık ve kabahatlerin esas sebebi direkt doğruya yada dolaylı olarak insanoğlunun insan üstüne kurduğu tahakküm ve hakimiyettir.
  • İslam’ın temel prensibi şudur: Hiç kimse kendi hakimiyeti adına kanun hayata geçirmeye hak kazanmamıştır. Bu hak bir tek Allah’a aittir.
  • Şu hakikat şüphesiz beşeriyetin tarihî tecrübesiyle kanıtlama edilmiştir ki: eğer siz Allah’a inanmazsanız fikir ve davranışınızda onun yerini birçok yapay ilah alacaktır.
  • Modern insan tabiata tapmayı reddetmiş fakat hala insana tapmayı terk edememiştir.
  • “Eğer onlara:
    “Kendilerini kimin yarattığını” sorsan,
    elbet “Allah” derler.
    O halde iyi mi (Allah’a kulluktan) çevriliyorlar?” ( Zuhruf, 87)
  • Bir peygamberin vazifesi islamı temin etmek, Allahın talimatlarını yaymak ve etiyle kemiğiyle dünyada tanrısal rehberliği tesis etmektir.
  • “De ki: Eğer biliyorsanız (açıklayın bakalım),
    bu dünyada bulunanlar kime aittir?”
    “Allah’a aittir” diyecekler. “Öyleyse siz, asla düşünüp taşınmazmısınız?” de.
    “Yedi kat göklerin Rabbi, azametli arş’ın
    Rabbi kimdir?’ diye sor “(Bunlar da) Allahındır’ diyecekler.
    Şu halde siz Allah’tan korkmaz mısınız?”de. “Eğer biliyorsanız (açıklayın),her şeyin melekûtu(mülkiyeti ve yönetimi) kendisinin elinde olan, herşeyi koruyup kollayan, fakat, kendisi korunmayan (buna muhtaç olmayan) kimdir?” diye sor.
    “Bunların hepsi Allah’ındır” diyecekler.
    ‘Öyleyse iyi mi olup da büyüklenirsiniz’ de.”(Mü’minun, 84-89)
  • Kendisini öteki tüm insanlara,bir ilah benzer biçimde göstermek ve onların itaatlarını istemek,
    onları hürmetkâr bir tavırla önünde eğilmeye icbar etmek ve onları şahsî kaprislerine alet etmek için kendisini tahrik edecek sonsuz bir nüfuz ve cesaret ihtirası bir tek insanda vardır.
  • O, kendisinin Allah bulunduğunu ileri sürmedi; onun tüm isteği, halk üstündeki otoritesinin mutlak olması ve bu otoriteye ortak koşulmamasıydı. Bir hükümdar olarak
    yönetimine meydan okunmamalıydı. Bu savı, hükmetme kudretini elinde tuttuğu gerçeği üstünde kurulmuştu. O halkının yaşamı üstünde ve mülkî meselelerde her istediğini yapabilirdi, herhangi bir kimseyi ölüme mahkum etmek yada affetmek benzer biçimde mevzularda mutlak bir otoriteye sahipti. Tüm bunların
    üstüne Hz. İbrahim (a.s.)’dan da kendine itaat etmesini, yönetici olarak kendini tanımasını, kendisine hizmet etmesini ve her emrine uymasını istedi. Fakat, İbrahim (a.s.) Allah’tan başka asla hiç kimseye itaat ve hizmet etmiyeceğini söylediği süre Nemrut neye uğradığını şaşırdı. Hırsla sarsıldı, kendine ve yönetimine isyan eden bu şahsı iyi mi denetim altına alabileceğini bilemedi.
  • “Andolsun, biz Nuh’u Peygamber (olarak kavmine) yolladık de O, şöyleki dedi: “Ey kavmim! Allah’a yakarma ve itaat edin. Sizin için O’ndan başka bir ilah yoktur. Ben, üzerinize gelecek oldukca büyük bir günün
    azabından hakikaten korkuyorum.” (A’raf, 59)
    Nuh aleyhisselâm’ın çağrısı buydu. Hud aleyhisselâm’ın söylediği de buydu. (A’raf, 65) Salih aleyhisselâm da aynı şeyleri söylemiş oldu. (A’raf, 73) Şuayb aleyhisselâm da bu tebliği yapmış oldu. (A’raf, 85) Aynı inanç ve düsturları Musa, İsa, Muhammed (merhaba hepsinin üstüne olsun) tekrarladı ve onay edildi. Peygamberler halkasının sonuncusu Hz. Muhammed (s.a.s.) şöyleki buyurdu: “De ki: Ben bir tek bir uyarıcıyım. Ortağı olmayan, herşeye kadir Allah’tan başka İlah yoktur. O, gökle yerin ve aralarındakilerin Rabbidir. Aziz’dir, Gaffar’dır.” (Sad, 65-66).
  • Allah olma arzusu bir tek insanoğlunun zihnine yerleşebilir. Kendisini öteki tüm insanlara bir ilah benzer biçimde göstermek ve onların itaatlerini cezbetmek, onları hürmetkar bir tavırla önünde eğilmeye icbar etmek ve onları kişisel kaprislerine alet etmek için kendisini tahrik edecek sonsuz bir nüfuz ve şecaat ihtirası bir tek insanda vardır.
  • Eğer insanoğlu Allah’a inanmazsa, fikir ve davranışlarında Allah’ın yerini birçok sun’i tanrılar alacaktır.
  • Müslüman kalmak arzu ve isteğinde olan hepimiz, İslâmi devletin esas kanunlarını Kur’an ve sünnet suretiyle bina etmek mecburiyetindedir.


İslamda Siyasi Sistem İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Kitap kısa ve dili idrak etmek isteyen için oldukça anlaşılır bir dil ile okura sunulmuş olmakla birlikte Yazar Mevdudi Allah’ın (c.c.), insan için devamlı ve değişmez bir davranış biçimi meydana getirdiğini dile getirmiştir.
+Bu yasaların insanı esas hürriyetinden yoksun etmediği benzer biçimde, zihni kabiliyetlerinin verimliliğini de köreltmediğini,insanoğlunun önüne o şekilde açık ve doğru bir yol çizdip veraseten intikal eden zaafiyet ve cehaletten dolayı tahrip edilmişliğin içinde kendisini kaybetmediğini açıkça dile getirmiştir.
En önemlisi :
+İnsan olmanın avantajlı kabiliyetlerini yanlış amaçlar uğrunda harcamanın yerine, bu dünyada ve diğeri dünyada kendisini başarı ve kurtuluşa götürecek olan kurtuluş yolunu takip etmesi icap ettiğini söylemiştir,ki bencede en doğrusu budur..
Bunuda,
Yazar oldukca güzel bir örnek ile detaylandırmıştır :
+Dağcılık için yada benzer bir istekle yolu olmayan dağlara tırmandıysanız, bir yanda dibi görünmez derin vadiler, diğer yanda tırmanılmaz çok önemli kayalarla sıralanmış dolambaçlı dağ patikalarını bilirsiniz.Bu yolculukta yürüyüşçülerin kayarak uçuruma yuvarlanmamak için kayalara yaslanarak, elleşerek iyi mi kendilerini koruduğunu, pür dikkat kesildiğini görmüşsünüzdür.
Bir de bu korkulu yollarda yapılmış koruyucu barikatları düşünün; vadiye düşmek korkusunu önleyen, düşenleri kurtaran barikatları.
Bu barikatlar yolcuların hürriyetlerini kısıtlamak için değil,onların uçuruma yuvarlanıp, parçalanmaktan korumak ve hedefe götürmüş olan yolu kolaylaştırmak amacıyla yapılmıştır.
Bu örnekte olduğu benzer biçimde,Allah’ın (c.c.)
koymuş olduğu hudutlardan kastedilen,
-O’nun bildirmiş olduğu kanunların olduğu
-Bu tanrısal hudutların, yaşam yolculuğundaki insanoğlunun hangi yöne gideceğini ve insana her virajda ve geçitte rehberlik edip doğru bir halde takip edeceği güvenilir yolu gösterdiğini anlatımıştır.
Ve gene benden bu kadar. Okuyun… Zararı yok. (Shello’S'” 鲻)

Kendi içinde tutarlı olan sistemler değere sahiptirler. Mevdudî bu eserinde istemini iyi bilen ve ilkesel davranan dışarıda kalanları bile ilkesel anlamsa belirleyen bir sistemin mutlaklığını korumak için çaba sarfediyor. Ölçüt olarak belirttiği her insanoğlunun Allah’ın halifesi olduğu ve kati kanunları olan onun deyimiyle dinî demokrasi bu klasik demokrasinin kötülükte insanların uzlaşabileceği sakıncasını düzenliyor. Teistlerin Tanrı’nın evren üstünde tahakkümü, siyasetin merkezindeki görevi üstüne oldukca şeye inanıp söyleyebilirler. Eğer deist, ateist yada agnostik değilseniz dinin siyasal söylemine bizar kalamazsınız. (Hikmet Zayi)


İslamda Siyasi Sistem PDF indirme linki var mı?


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi – İslamda Siyasi Sistem kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de İslamda Siyasi Sistem PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kimdir?

Mevdudi, 25 Eylül 1903 senesinde Pakistan’ın Haydarabad Dekran bölgesinde hayata merhaba dedi. Hint Yarımadası’nın büyük alim yetiştiren ailelerinden birine mensup olan Mevdudi’nin babası, çocuğunu İngiliz eğitiminden uzak hususi bir eğitimle yetiştirdi. Hususi öğretmenlerden almış olduğu derslerle yetişen Mevdudi; İngilizce, Arapça ve Farsça öğrendi.

1920’de babasının vefatı üstüne emek verme hayatına atıldı ve 17 yaşlarında iken Hint Kıtası Müslümanlarının büyük ilgi ile izlediği el Camiat Gazetesi’nin yazı işleri müdürlüğüne getirildi. Daha sonrasında Tercüman’ul Kur’an adıyla bir gazete çıkarmaya başladı. 1941 senesinde Cemaat-i İslâmiyye’yi kurdu ve 1976 yılına kadar bu teşkilatın liderliğini sürdürdü.

Ebû’l-A’la Mevdûdî, fıkıh, iktisat, politika, tarih, siyer, sosyoloji, kültür zamanı ve Kur’an bilimleriyle ilgili mühim eserler yazdı ve bu eserleri dünyanın neredeyse tüm dillerine çevrildi. Yüzyılımızın en büyük bilginleri arasından yer edinen Mevdûdi, 22 Eylül 1979’da Amerika’da tedavi görmüş olduğu Buffalo Hastahanesi’nde vefat etti.


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitapları – Eserleri

  • Kur’an’a Nazaran Dört Terim
  • Gelin Müslüman Olalım
  • İslam’a Giriş
  • Gelin Bu Dünyayı Değiştirelim
  • Kur’an’ı Nasıl Anlayalım
  • Hicab
  • İslamda Cihad
  • Tefhimu’l-Kur’an – 1.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 2.Cilt (Büyük Boy)
  • İslami Kavramlar
  • İslâm’da İhyâ Hareketleri
  • Tefhimu’l-Kur’an – 3.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 4.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 5.Cilt (Büyük Boy)
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı
  • Sünnetin Anayasal Niteliği
  • İslam Davetçilerine
  • İslamda Siyasi Sistem
  • Hilafet ve Saltanat
  • İslam İnkılabının Süreci
  • Cihad
  • Açıklamalı Kur’an-ı Kerim Meali
  • İslamın Geleceği ve Öğrenciler
  • İslam’ı Anlamaya Doğru
  • Tevhid Bilinci
  • Siret-i Nebi (Arapça-Türkçe)
  • İslami Hareketin Ahlaki Temelleri
  • İslam’da Aile Hukuku
  • Fetvalar
  • Faiz
  • Müslümanların Temel Problemi ve Çözümü
  • İslam’ın Çağrısı
  • Cebir ve Kader Problemi
  • Fıtrat Bilinci
  • İslam Savaşçısının Ahlaki Stratejisi
  • İslam Medeniyeti
  • İslam’ın Anlaşılmasına Doğru
  • İslam’da İnsan Hakları
  • İslâmda Savaş Hukuku
  • İslam Nizamı
  • Tefhimu’l-Kur’an: Kısa Surelerin Tefsiri
  • Cuma Konuşmaları
  • Namaz Bilinci
  • İslam Ekonomisinin Temel İlkeleri
  • Barışın Yolu
  • Yeniden Diriliş Yolunda Engeller Tavsiyeler
  • Tevekkül Bilinci
  • İman Bilinci
  • İslam ve Eğitim
  • Tefhimu’l-Kur’an Kur’an’ın Anlamı ve Tefsiri (7 Cilt Takım – Ufak Boy)
  • İslam ve Modern Medeniyet
  • Modern Çağda İslami Meseleler
  • İslam ve Cahiliye
  • İslam’da Hükümet
  • Savaşım Bilinci
  • Tefhimu’l-Kur’an
  • Kur’an ve İnsanlık
  • Hitabeler
  • İslam Bilinci
  • Sünnet Bilinci
  • İslam Nazarında Doğum Kontrolü
  • İslamı Doğru Anlamak
  • Takva Bilinci
  • Günümüzde İslam
  • Kıyamet Bilinci
  • Ümmet Bilinci
  • Cahiliye Bilinci
  • Kur’an Bilinci
  • İnfak Bilinci
  • Sabır Bilinci
  • Devlet Bilinci
  • İslami Yaşama Biçimi
  • İslami Hareketin Dinamikleri
  • Müslüman Gençliğin Görevi
  • Müslümanca Yaşamak Üstüne
  • Salah ve Fesat
  • İslami Hareketin Stratejisi
  • İslam’da Ahlak Nizamı
  • Kur’an’da Firavun
  • İslam Hukukunda Sünnetin Yasal Konumu
  • İslam’da Yönetim Tartışmaları ve İnsan Hakları
  • Sünnetin Anayasal Niteliği
  • Dua Bilinci
  • Cihad Bilinci
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 2. Cilt
  • İslam’ın İstikbalinde Talebeler
  • İslam Vahdeti ve Irkçılık
  • İslam Dinine İlk Adım
  • Kur’an’ın Dört Temel Terimi
  • Tefhimu’l Kur’an Meali
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 1. Cilt
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 3. Cilt


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Alıntıları – Sözleri

  • “Asra yemin olsun ki, insan Ziyan içindedir. Ancak inanıp Salih amellerde bulunanlar birbirlerine hakkı tavsiye edenler ve sabır tavsiye edenler kural dışı.”
    (Asr,1-2-3) (Tevhid Bilinci)
  • Kur’an-ı Kerim’de anlam ve sözcüklerin her ikisi de Allah’ındır. Bunlar olduğu benzer biçimde insanlara iletilmek suretiyle Resulullah’a indirilmiştir. Bu nedenle bunlara vahy-i metluv denilir. Vahyin öteki türü, doğrusu “gayr-i metluv” niteliği, yapısı ve amacı bakımından bundan tamamen farklıdır. Bunlar Resulallah’a yol göstermek amacıyla inerdi. İnsanlara, Allah’ın sözleriyle değil, Hz. Peygamber’in emir, karar ve işleri olarak ulaşırdı. Bir şahıs, Hz. Peygamber’e ilk tür vahiylerin geldiğini kabul ediyorsa, başka türlü bir vahyin de geldiğini niçin kabul etmiyor? Kur’an’ın olağanüstü kelamı, bunun tanrısal kelam bulunduğunu bizlere kanıtlıyorsa, peki Resul-u Muhterem’in olağanüstü yaşamı ve olağanüstü işleri, Allah’ın rehberliğinin neticeleri olduğu mevzusunda bizi niçin ikna edemesin? (Sünnetin Anayasal Niteliği)
  • Ey Allah’ı zikreden ve O’na yakarma eden kimseler(!) boynunuza kölelik, zulüm halkasını geçirten sebep nedir? (İslami Kavramlar)
  • Hz.Ömer Sahâbîlere:
    “–Allah’ın yardımı ve fetih ulaştığında…
    diye süregelen Nasr Sûresi hakkında ne düşünüyorsunuz?” diye sordu. Bir kısmı:
    “–Yardım görüp fetih gerçekleşince Allah’a hamd ve istiğfar etmekle emrolunmaktayız.” dedi.
    Kimi de asla yorum yapmadı. Ömer (r.a) bu sefer bana hitâben:
    “–Ey İbn-i Abbâs! Sen de böyle mi düşünüyorsun?” dedi. Ben:
    “–Hayır!” dedim.
    “–Peki, ne diyorsun?” diye sordu. Ben de:
    “–Bu sûre, Efendimiz’in(sav) ecelinin geldiğini kendisine haber verdi. Allah’ın yardımı ve fetih sana erişince -ki, bu Sen’in ecelinin geldiğinin alâmetidir- Rabbini hamd ile tesbih et, bağışlanma dile!
    Şu sebeple o tevbeleri kabul edendir.” buyruluyor dedim. (Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy))
  • Hidaye’de sorun şu şekildedir.
    “Kitabi hanımlarla evlenmek caizdir fakat evlâ olan fakirlik bulunmadıkça onlardan evlenmemek ve kestiklerini yememektir. Harp ehli kitabî hanımlarla evlenmek icma ile mekruhtur şundan dolayı bu biçim evlenme ile adamın hanımla birlikte diyar-ı harpte yaşaması ihtimali ve dolayısıyla doğacak olan evlatların kafirlerin ahlakından etkilenmeleri söz konusu olacağı için fitne kapısı açılmış olur.” (Modern Çağda İslami Meseleler)
  • İman, talep ve histen ibaret değildir. Ancak kalpte yerleşip amelde kendini gösterendir.. (İslamda Cihad)
  • “Gidilecek yeri aynı olmayanların yaşam yolu iyi mi bir olabilir ki? (Takva Bilinci)
  • Dünya’da hiçbir yer yoktur ki orada Müslümanların yerleşim yeri olmasın ve orada ezan okuyarak Resulullah’ın risaleti duyuru edilmesin.Namazda da Resulullah’a salavat getirilir.Cuma hutbesinde de Resulullah zikredilir.Senenin on iki ayının hiçbir günü ve günün 24 saatinin hiçbir ânı yoktur ki yeryüzünde bir yerde Resulullah zikredilmesin.Bu, Kur’an’ın doğruluğunun açık ispatıdır. (Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy))
  • ‘İlimden kendilerine oldukca azca hisse verilmiş insanların, düzen koyma, kanun yapma yetkilerini kendilerinde görmeye kalkmaları, sonu cehennem olan bir tağutluk iddiası olduğu benzer biçimde fazlasıyla gülünçtür de.’ (İslâm’da İhyâ Hareketleri)
  • “Hevasını kendisine ilâh edinen kimseyi gördün ya. Allah, onu bir ilim üstüne şaşırtmış kulağını ve kalbini mühürleyip gözüne de bir perde çekmiştir. Artık ona Allah’tan başka kim hidâyet edebilir? Hâlâ düşünmez misiniz? (Ayet;23) (Takva Bilinci)
  • Ikinci Bölüm: İkinci bölüm ise, İslam’a hizmet et meye gönül vermiş askerleri yetiştiren bir imalathane olacak ur. Bunların köşe taşları iffet ve dolandırıcılıktan uzaklık olan erdemli bir ahlakla bezenmeleri gerekir. Ayrıca bakış lanı kesinlikle asil gayelerinden başkasına yönelmeme lidir. Şiarları, bu amaç uğrunda fedakârlık ve çaba göster mek olmalıdır. İşinde mütevazi, sıkı ve istikrarlı olmakla tanınan fertlerden oluşan bu genç gruptan, hedeflenen devrim par tisinin çekirdeği oluşacaktır. İşlerinde ve davranışlarında nizamın, kardeşliğin ve dayanışmanın ruhu onlara başat olur, o şekilde ki insanoğlu onlarda, iki ayağı üstünde yürüyen İslam’ı görür. (Müslümanların Temel Problemi ve Çözümü)
  • İslâm nizâmı, gayri meşru parayla kurulamaz. (Gelin Bu Dünyayı Değiştirelim)
  • İnsana bedeni varlığı için değil de etik sıfatları için insan denilmektedir. (Savaşım Bilinci)
  • Nitekim hakikati bilmek için bizzat Allah’ın bilimsel kâfidir. (Tefhimu’l Kur’an Meali)
  • İmanın İslam ile olan ilgisi, ağacın tohumla olan ilgisi gibidir. Tohumun ihtiva ettiği güzellikler, sadece o tohumdan gelişen ağaçta gözlenebilir. Öyleki ağacı iyice incelediğiniz süre tohumda olan tüm özellik ve güzellikleri rahatça görebilirsiniz. (Savaşım Bilinci)
  • Siz bir Müslümanın ahlâk ve karakterini iyice kavrarsınız, bir Müslümanın hiçbir süre dünyada rezil , mahkum ve yenik olarak yaşamayacağına yürekten inanırsınız. Bir Müslüman devamlı galip ve hakim olarak yaşar , şundan dolayı İslâm’ın onda yaratmış olduğu özellikler hiçbir güç bastıramaz. (İslam’a Giriş)
  • Bir kulun Rabbine en yakın anı, secde etmiş olduğu andır. (Tefhimu’l-Kur’an: Kısa Surelerin Tefsiri)
  • Gözler O’na ulaşamaz. Ancak O, gözlere ulaşır. O, her şeye derinlemesine nüfuz eder ve her şeyden haberdardır. (Tefhimu’l Kur’an Meali)
  • Ben sizden birini, Allah’ın bana havale etmiş olduğu bir devlet işi için vergi memuru olarak gönderiyorum da geri döndüğünde bana; ‘Şu mal devlet malı, şu da bana verilen hediyedir’ diyor. Bu doğru olsaydı, acaba babasının anasının evinde otururken de kendisine bu şekilde hediyeler verilir miydi? (Fetvalar)
  • İslam, imanın fiiliyata aktarılmış halidir. (Savaşım Bilinci)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş