Eğitim

Özeleştiri Öğeleri – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Özeleştiri Öğeleri – Louis Althusser Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Özeleştiri Öğeleri kimin eseri? Özeleştiri Öğeleri kitabının yazarı kimdir? Özeleştiri Öğeleri konusu ve anafikri nedir? Özeleştiri Öğeleri kitabı ne konu alıyor? Özeleştiri Öğeleri PDF indirme linki var mı? Özeleştiri Öğeleri kitabının yazarı Louis Althusser kimdir? İşte Özeleştiri Öğeleri kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Louis Althusser

Çevirmen: Levent Targu

Orijinal Adı: Elements D’Autocritique

Yayın Evi: Belge Yayınları

İSBN: 9789753442213

Sayfa Sayısı: 80


Özeleştiri Öğeleri Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Bu minik kitapçık daha ilkin yayınlanmamış iki denemeyi içermektedir. Bunlardan birincisi Haziran 1972 tarihini taşımakta olup, bu metnin John Lewis’e Cevap’ta genişçe saçılmış olan ve hatırlanacağı suretiyle, yalnız felsefenin tanımının düzeltilmesiyle sınırı olan kalan özeleştiri ögeleriyle beraber yer alması gerekiyordu. Ama bir taraftan mütevazı bir mecmua makalesinin sınırlarını aşmamak, öte taraftan da Fransızca olarak gösterilen o metnin birlik ve bütünlüğünü bozmamak için bu tarz şeyleri yazmaktan vazgeçmem gerekti…

Marx İçin ve Kapital’i Okuma adlı yapıtlarımın yayınlanmalarından iki yıl sonrasında, Kapital’i Okuma’ın İtalyanca baskısının önsözünde, “teorisist bir eğilim”den etkilendiklerini belirttiğim sözkonusu bu iki yapıtın eleştirisel bir incelemesini ilk kez bu denemede bulacağız.

Bu Özeleştiri Öğeleri’ne ek olarak da, genç Marx’ın evrimini mevzu alan ve benim hangi istikamete yöneldiğimi gösteren daha önceki bir tarihte (Temmuz 1970) yazılmış bir denemeyi de ilave etmeyi uygun gördüm.

– Louis Althusser

(Kitabın İçinden)

“Tarih bilimin ortaya çıkma koşulları içindeki dolayım, bir derin-data dolayımı değildir. Tam tersine bu dolayım bizi güncelliğe çağırır. Bundan dolayı geçmişte Marx’tan beklenen bugün her zamankinden daha oldukça bizlerden istenmektedir. Marksist teoriyi ‘geliştirmek’ , şu demek oluyor ki paracı-emperyalist sömürü ve egemenliğin yeni biçimlerini çözümlemek için, işçi hareketi ile kuram içinde uygun bir birlik oluşturmak için, her zamankinden daha oldukça proleter kuramsal konumlar üstünde yer almamız gerekiyor. Bu ise, egemen sınıfın tüm ideolojilerinin köklü bir eleştirisini yaparak, proleter siyasal duruştan hareketle bu kuramsal konumları işleyip geliştirmek anlamına geliyor.”

(Arka Kapak)


Özeleştiri Öğeleri Alıntıları – Sözleri

  • Devlet, sömürü üstüne kurulmuş ideoloji ve zor kullanımıyla garantilenmiş bir aldatmaca ilişkisini icra eder.
  • Spinoza’da bir data dereceleri teorisi bulunmaktadır.Oldukca rahat bir halde açıklamak gerekirse, ortalama olarak birinci cins [düzey} data duyularla edinilen,ikinci cins data akılla edinilen, üçüncü cins data sezgiyle edinilen bilgiye karşılık gelmektedir.
  • Yapısalcılık ve Spinozacılığı birleştirmek söz konusu teorisist sapmadaki bazı noktaları aydınlatabilir ve bazı sınırları belirginleştirebilir.
  • Cehalet asla bir argüman olması imkansız !
  • Bir bilim asla durmaz.
  • Kutsal Aile’de Fransız proletaryasının bilimsel kuramcısı olarak şanlandırılan Proudhon’un düzmece-bilimsel kavramlarının hesabı görülür.
  • “doğru hem kendini hem yanlışı belirtir”
  • Mucize yoktur.
  • Doğru hem kendisini hem de hatası belirtir.


Özeleştiri Öğeleri İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Althusser bu eserinde Marksist fikirlere ne kadar bağlı bulunduğunu bu yüzden yapısalcılık şeklinde dahil ettikleri fikirlerden ne kadar uzak bulunduğunu konu alıyor. Marksist felsefeye aşinalığınız yoksa çabucak sıkılabilir iç hesaplaşmadan açık seçik bir anlam çıkartamayabilirsiniz. (Hikmet Zayi)


Özeleştiri Öğeleri PDF indirme linki var mı?


Louis Althusser – Özeleştiri Öğeleri kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Özeleştiri Öğeleri PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Louis Althusser Kimdir?

(1918-1990) Marksist felsefeci ve siyasal fiil adamı. Marx’ın yapıtlarına getirmiş olduğu yeni yorumlar ve Fransız Komünist Partisi (PCF) içindeki etkinlikleriyle tanınmıştır. Gençliğinde Katolik gençlik ve talebe örgütlerinde yer edinen Althusser, Nazi işgali esnasında Fransız Direniş Hareketi’ne katıldı; Almanlar tarafınca toplama kampına gönderildi. Savaştan sonrasında École Normale Supérieure’de felsefe öğrenimi görmüş oldu; aynı okulda 1980’e değin öğretmenlik yapmış oldu. 1948’de PCF’ye üye olan Althusser, 1960’lardan başlayarak çeşitli dergilerde yayımladığı yazılarıyla Fransız solu içinde etkili olmaya başladı.


Louis Althusser Kitapları – Eserleri

  • İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
  • Filozof Olmayanlar İçin Felsefeye Giriş
  • Gelecek Uzun Sürer
  • Marx İçin
  • Montesquieu Siyaset ve Tarih
  • Lenin Ve Felsefe
  • Özeleştiri Öğeleri
  • Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle
  • Felsefede Marksist Olmak
  • Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi
  • Yeniden Üretim Üstüne
  • Psikanaliz Üstüne Yazılar – Freud ve Lacan
  • Felsefi ve Siyasi Yazılar
  • John Lewis’e Cevap
  • Yazılar İki Filozof Machiavelli – Feuerbach
  • Tutsaklık Güncesi
  • Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası
  • Althusser’den Ilkin Louis Althusser
  • Kriz Yazıları
  • Politika ve Tarih
  • Güncel Müdahaleler
  • Psikanaliz ve İnsanbilimleri


Louis Althusser Alıntıları – Sözleri

  • Devlet, sömürü üstüne kurulmuş ideoloji ve zor kullanımıyla garantilenmiş bir aldatmaca ilişkisini icra eder. (Özeleştiri Öğeleri)
  • Hakikat şey ile zihin arasındaki uygunluktur. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yerçekimi iyi mi cisimlerin aslı ise, özgürlük de
    insanların özüdür… (Marx İçin)
  • Toplumsal yaşam bilincimizi belirlediği için egemenler yaşamı kendi çıkarları doğrultusu da biçimlendirerek bilincimizi de istedikleri bir biçime sokmaya çalışırlar, bunun içinde insanoğlunun bilincinin ve bilinçaltını etkileyen yollar’a başvururlar. Eğitsel kurumlar egemen ideoloji için en kullanışlı DİA’lardır, aile, okul, medya hepsi dilsel yada dil dışı pratikler kanalıyla örgün ya da yaygın eğitim vererek özneyi tekrardan üretmeye ya da iktidarın istediği yönde biçimlendirmeye ve Marcuse’un deyimiyle “tek boyutlu insan”lar haline getirmeye çalışır. Ancak tekrardan üretim sürecinin hiçbir vakit kapanamayan, kesintiye uğrayan ve tamamlanmamış kalan tesiri karşıcılık için kendini var edebilme ve öznenin tekrardan üretim sürecine müdahil olarak egemen ideolojinin etkisine karşı kendi tesirini yaratabilme olanakları sunar. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • Bir zincirin kıymeti, en zayıf halkasının kıymeti kadardır. (Marx İçin)
  • Lenin’e gore bir yanılgı karşısında susmak ya da onu görmezlikten gelmek, yenilmekten ve o hatası yapmaktan daha vahimdir. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • Engels’in de söylediği şeklinde:
    “Tarihin maddeci kavranışına göre, tarihteki belirleyici etken, son yargıda, gerçek yaşamın üretimi ve yeniden üretimidir.” (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Bir zincirin değeri, en zayıf halkasının değeri kadardır. (Marx İçin)
  • Tüm devlet aygıtları hem ideoloji, hem de baskı kullanarak işlerler. (İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları)
  • “Bir gürültü, uzakta bile olsa, her şeyin uzun bir süre için yok olup gidecek olan sessizliğidir.” (Tutsaklık Güncesi)
  • “Olanı iyi yargılayabilmek için, olması gerekeni iyi bilmek gerekir.” (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Felsefe bilinecek nesne ile onu bilecek olan özneyi karşı karşıya koyar. Bunlar her bakımdan iki ayrı varlıktır, aslolan büyük ve dikenli sual ise, bu şekilde tamamen ayrı iki varlığın bir halde aralarında bir ilişki, hem de bir data ilişkisi, sürdürmelerinin iyi mi mümkün olabildiği sorusu olacaktır. (Felsefede Marksist Olmak)
  • Ders çıkarmak için nedenlerini çözümleme edecek kadar temellerine inmeyi bildiğimizde bir yenilgi daima için bir zaferden daha varlıklı bilgilerle doludur, … (Yeniden Üretim Üstüne)
  • “Gerçekten de birbirini çağrıştıran tüm anılar süresince olgulara sımsıkı bağlı kalmaya ehemmiyet veriyorum. Ancak sanrılar da birer olgu değil mi?” (Gelecek Uzun Sürer)
  • Benim de, hepimiz şeklinde, Tezler’den anladığım Lenin’in, felsefi beyanlarda (bildirimlerde) kaydedilmiş olan, felsefi tavır alışlarıdır. Materyalizm ve Ampirio-kritisizm’ı okumamak için bilimsel niteliği olan felsefeye bir bahane ya da bir paravan görevi meydana getiren itirazı şimdilik bir yana bırakıyorum: Yani kategorik terimler dizgesi, zamanı referansları, hattâ bilgisizlikleri sorununu. (Lenin Ve Felsefe)
  • bir ülkede yalakalığın getirisi dürüstlüğün getirisinden fazlaysa o ülke batar. (Montesquieu Siyaset ve Tarih)
  • Demek ki Marx mevcut felsefe içinde düşünmüş, yeni bir felsefe kuramamıştır (Felsefede Marksist Olmak)
  • Yaşadığımız dünyayı, koşulları anlamlandırmanın ve dönüştürmenin yollarının arayan eleştirel bir düşünüş bağlamında ideoloji egemen iktidarın denetiminden çıkmamamız için süreğen olarak bizi aldatan bir sistem olarak görülebilir. Yani ideoloji bizde yanlış bir şuur üretir ve tüm öteki ideolojik aygıtlar bu yanlış-bilincin tekrardan üretimine destek sağlar. İdeoloji temel olarak toplumsal gerçeği kurgular, “gerçek” yaşam koşulları ile ideolojinin yansıttığı gerçek arasındaki bir yarılma vardır. Sorunsal ideolojinin varoluşunu ve işleyiş biçimini de açıklar. Sorunsalı bir ters çevrilme, yanılsama yaratan bir süreç olarak ele alan görüş ideolojiyi olumsal olmayan bir açıdan tanımlar, bu tanımlamalar çoğu zaman ideolojiyi “yanlış bilinç” olarak ele alır. (Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İle)
  • marks, hegel’in köken’e ve özne’ye ilişkin her felsefeyi, ister akılcı, ister ampirik ya da aşkınsal olsun, yetkisiz sayarak reddetmesindeki diretiş sebebiyle hegel’e yakındı. (Makyavel’in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser’in Mirası)
  • Tanrının altında
    gizlenen Hegel için Tanrı, kendisini dışarda bulmamalarını
    sağlayacak bir bahane değil mil Nasıl yakalanmamak için hırsız
    var! diye bağırılırsa, Hegelde kendisini tutmasınlar diye Tanrı
    var! diye bağırır. Fakat bu kez onu yakalıyoruz.
    Ne yazık ki , tüm bu düşünceler Hegel’in yapıtında yer ediniyor
    ve varlıklarından başka bir nedene dayanmaksızın, onları
    orada aşıyorlar. Hegel kendisinin bütünlüğün haricinde değil ,
    içinde bulunduğunu açıkça söyler; bunu söylerken hem filozoftur
    hem koşulları kendi çağı tarafınca belirlenmiş tarihçidir hem
    bir hususi bireydir. (Althusser’den Ilkin Louis Althusser)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş