Eğitim

Kur’an’ın Ana Konuları – Muhsin Demirci Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kur’an’ın Ana Konuları – Muhsin Demirci Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kur’an’ın Ana Konuları kimin eseri? Kur’an’ın Ana Konuları kitabının yazarı kimdir? Kur’an’ın Ana Konuları konusu ve anafikri nedir? Kur’an’ın Ana Konuları kitabı ne konu alıyor? Kur’an’ın Ana Konuları PDF indirme linki var mı? Kur’an’ın Ana Konuları kitabının yazarı Muhsin Demirci kimdir? İşte Kur’an’ın Ana Konuları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Muhsin Demirci

Yayın Evi: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları

İSBN: 9789755482125

Sayfa Sayısı: 316


Kur’an’ın Ana Konuları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Bilindiği benzer biçimde Kur’an, ne bir tek vahye tanıklık etmiş toplumun örf, tane, yaşayış, zihni alışkanlık ve algı biçimlerinin, ne de onu bildiri eden zatın yaşamının bir yansıması ve onlar tarafınca yönlendirilmiş güdümlü bir vahiy muhtevasıdır. O, bireysel ve toplumsal fikir alışkanlıklarının bir ilk ateşleme malzemesi olarak sonsuz boyutları ve mekanları kucaklayan tanrısal bir kitaptır. İşte bu kitap insanlığın yolunu aydınlatmak için ihtiva ettiği evrensel mesajını asli ve ikincil mevzuları içiçe bir seviye içinde sunmaktadır. Asli mevzular, dinin özünü oluşturan itikad, yakarma, terbiye ve toplumsal yaşamı düzenleyen ahkam konularıdır. Tali olanlar ise, yaratılış ve varlıklar, peygamberler ve geçmiş toplumlara ilişkin haberler, yahudi, hıristiyan, kafir ve münafıkların iç yüzlerini ortaya koyan beyanlardan ibarettir.

Kur’an’ı idrak etmek, ilk olarak onun söz konusu asli mevzularını bilmeye ve anlamaya bağlıdır. İşte biz tamamen bu noktadan hareketle Kur’an’ın temel mevzuları üstünde bir emek verme yaptık. Amacımız, bir taraftan din ilimlerini öğrenim edememiş okuyucu kitlesine, öteki taraftan da dini öğrenim yapmakla beraber Kur’an üstünde araştırma yapanlara bir nebze olsun destek olmaktadır.


Kur’an’ın Ana Konuları Alıntıları – Sözleri

  • Kur’ân’ın ortalama üçte birine yakın kısmı, insanoğlunun kendi nefsine, biyolojik yapısına, yerlerde ve göklerde olup bitenlere bakmasını, onların üstünde düşünmesini isteyen âyetlerle doludur. Üstelik bu âyetler insandan, körü körüne taklidi reddederek, aklı ve muhâkemesiyle karar vermesini istemektedirler. Böylece anlaşılıyor ki Kur’ân, taklid etme yerine insanoğlunun, kendi bağımsız şahsiyetini oluşturmasını hedeflemektedir. Bundan dolayı Kur’ân’a gore aslolan olan ferdî sorumluluktur.
  • “İslâm, dinamik bir ahlâk yapısına haizdir. İslâm ahlâkının bu dinamik yapısı, onun bir tek bir kitle ahlâkı yada bir tek bir seçkinler ahlâkı olmadığını, aksine maddî, zihnî ve ruhsal bakımlardan her seviyedeki insanoğlunun kaygılarını ve özlemlerini dikkate alan, bununla beraber ona, içinde bulunmuş olduğu durumdan daha ide-al olana doğru yükselme imkânı elde eden kapsamlı ve uyumlu bir ahlâk bulunduğunu göstermektedir.”
  • İslâmî öğretide öne çıkarılan ideal insan, kendini toplumdan tecrid etmiş, hayata sırtını çevirmiş yalnız başına yaşayan insan değil, aksine cemiyet içinde yaşayıp yaşamın müsbet ve menfi tarafıyla karşı karşıya gelen, yaşamış olduğu toplumdaki bireylerin problemleriyle ilgilenen insandır. Bu şekilde olunca organik olarak insanoğlunun mesuliyet alanina giren hususlardan birinin de onun, toplumsal yükümlülükleri olduğu söylenebilir. Her ferdin toplumsal sorumluluğu da, Kur’ân bütünlüğünde ele alındığı vakit, sevgi, kardeşlik, dostluk, toplumsal sulh ve uzlaşıya katkıda bulunma, insan haklarına karşı saygılı davranma vb. hususlar başta olmak suretiyle, fertlerle iyi geçinme ve onlara karşı daima iyilik etme niteliği taşıyan eylemlerden ibaret olarak görülebilir.
  • İslâmın, inanan, inanmayan, renk, ırk ayırımı insana tanımış olduğu hakların başlangıcında asla kuşkusuz yaşama hakkı gelmektedir. Kur’ân’ın, haksız yere bir cana kıyan hiç kimseye kısas cezası vermesi de bu hakka verdiği önemden dolayıdır. Yaşama hakkı benzer biçimde mülk edinme hakkı da İslâmın insana tanımış olduğu temel haklardan biridir. Buna gore her insan vergisini vermek kaydıyla servet edinme hakkına haizdir. Bu haktan doğal ki hem Müslümanlar hem de gayr-i müslim unsurlar yararlanmaktadır.
  • İnsanlığa yol göstermek suretiyle değişik zamanlarda indirilen Kur’ân bir taraftan hiçbir ırk, dil, cins, topluluk ve zümre ayırımı gözetmeden tüm beşeriyeti vahyin muhatabı kabul etmekte; öteki taraftan da insanların değişik ırklardan gelip ayrı toplumlar oluşturmalarını, esasen kendilerine verilen nimetler hususunda bir sınav, insanlığın ortak ideal ve hedefleri için bir tanışma, yarış ve iş birliği vesilesi saymaktadır. Bu sebepledir ki Kur’ân, kendi mensuplarının oluşturduğu bir toplumda İslâm inancını paylaşmayanların inanç özgürlüğüne, can ve mal güvenliğine haiz olarak yaşamaları hususunu güvence altına almaktadır.
  • Her ne kadar ölümün mahiyeti hakkında kafi bilgiye haiz değilsek de ruhun bedenden ayrılmasıyla hayatin sona ermediğini ve ruhun yok olmayıp, bir tek bir alemden başka bir aleme intikal ettiğini biliyoruz. Buna gore ölüm yok olmak değil, aksine imkanları dar olan bir alemden daha geniş bir aleme asla etmek anlamına gelir.
  • Ulûhiyyet/ İlahlık şu demek oluyor ki en büyük sevgi ve saygı, her türlü övgü ve yüceltme ile ibâdete gerçek sahibi olan Allah’a mahsustur.
  • Tevekkül zaman içinde aslolan anlamının dışına çekilerek oldukça yaygın bir halde, kısının kendi sorumluluğunu Allah’ın üstüne yıkmasının, tembelliğinin ve ataletin mesrulaştırılmasının bir aracı olarak kullanılmıştır.
  • Kişi ‘Müessirsiz yapıt olmaz’ kaidesinden hareketle bir yaratıcının varlığını derhal anlayabilir.
    O, her şeyden ilkin vardı, her şeyden sonrasında da var olmaya devam edecektir


Kur’an’ın Ana Konuları İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Kitap yedi bölüme ayrılmış olup bunlar ; Uluhiyyet, Kainat, İnsan, Nübuvvet, İbadet, Toplumsal Seviye ve Ahiret.
Kitabın ilk üç kısmı beni derin bir tefekküre sevk etti. Yaratılan onca varlık,bu seviye, bu zerafet, niçin hiçbirşey umurunda olmayan, her şeyden şikayetçi ve nankör insan için yaratıldı? Diye sormadan edemedim. Kitabı okudukça yüzüme bir tebessüm dilime bir şükür yerleşti ki yaratılan herşeye minnetle doldu kalbim, hayretim arttı tekrardan.
İlk üç bölüm bilim perspektifinde sunulmuş. Asırlar ilkin inen Kur’ân’ın söylediklerinin seneler sonrasında bilim adamlarının kavramış olması ve daha birçok ayetin de  anlaşılmamış bulunduğunu ortaya koyuyor. Kitabın geri kalan bölümleri benim için İlahiyatta aldığım derslerin tekrarı mahiyetinde oldu. Kitabı okurken  keşke 1.sınıfta olsaydım dedim 🙂
Kitap genel olarak dili oldukça mütevazi ve akıcıydı fakat daha değişik ifadeler kullanılabilirdi. Kitap okuyucunun zihninde genel bir çerçeve çiziyor, Kur’ân’ı bu çerçevede okumaya ve araştırmaya sevk ediyor (Zeynep Polater)

Kitap, tefsir okumalarına alt yapı oluşturabilecek şekilde öz ve başlıklardan oluşmaktadır. Tefsir alanındaki mevzu başlıkları olarak düşünebiliriz. Benim Kişisel olarak en beğendiğim özellik bahsi geçen ayetlerin arapçalarının ve ayet numaralarının da verilmesi oldu. Böylece kelime bilgisine de katkı sağlıyor. Konular ele alınırken ilkin lügat anlamı sonrasında Kur’an-ı Kerimde geçme şekli ve mevzunun müfessirlerce iyi mi ele alındığı verilmiş. Burda geçen kitaplardan gene kendinize tefsir okuma sıralaması çıkarabilirsiniz.Kaynakça oldukça geniş şu demek oluyor ki. İyi okumalar.. (Sümeyye Nur Oğlakçı)

Rahmetli Mevlüt Güngör hocamızın dersine katılırken, ders kitabı olarak kullandığı ana kaynağımızdı. Kur’an’ın ana mevzuları olan, inanç, yakarma, terbiye, muamelat ve kıssa bölümlerinden oluşan kitap, oldukca geniş kapsamlı bilgiler içeren bir kitap. İslam dininin ana mevzularını içinde bulunduran kitap mühim bir kaynak durumunda. Muhsin hocamızın titiz emek harcaması sonucu ortaya çıkmış olması, akıcı anlatımı ve genel detayları de içeren metinlerden oluşması bakımından da kesinlikle başvurulması ihtiyaç duyulan bir kitap. (North Beirut)


Kur’an’ın Ana Konuları PDF indirme linki var mı?


Muhsin Demirci – Kur’an’ın Ana Konuları kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Kur’an’ın Ana Konuları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Muhsin Demirci Kimdir?

1953 senesinde Erzurum Tortum’da hayata merhaba dedi. İlkokulu bitirdikten sonrasında hafızlık yapmış oldu. 1966 senesinde Abdurahman Gürses Hoca’dann tecvid ve tashih-i huruf dersleri aldı. 1973’te Erzurum İmam-Hatip Okulu’ndan, 1978’de Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi’nden mezun oldu. Bir süre öğretmenlik yapmış oldu. Fakültemizdeki görevine 1982’de araştırma görevlisi olarak başladı. 1988’de MÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Muhammed b. Abdirrahman el-İsfahânî ve Tefsirdeki Metodu adlı doktora tezini tamamladı. 1996 senesinde doçent, 2004 senesinde profesörlüğe yükseltildi. M.Ü İlâhiyat Fakültesi’nde ve Yakın Doğu Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nde öğretim üyeliği görevini yürütmektedir. Evli ve iki çocuk babasıdır. Eserlerinden bazıları: Tefsir Usulü, Tefsir zamanı, Kur’an’da Sosyal Gerçeklik, Kur’an ve Yorum, Tefsirde Metodoloji Sorunu.


Muhsin Demirci Kitapları – Eserleri

  • Tefsir Usulü
  • Tefsir Tarihi
  • Kur’an’ın Ana Konuları
  • Kur’an Tarihi
  • Tefsire Giriş
  • Günümüz Tefsir Problemleri
  • Konulu Tefsire Giriş
  • Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım)
  • Lokman Suresi ve Ahlaki Öğütler
  • Kur’an ve Yorum
  • Tefsirde Metodolojik Sorunlar
  • Vahiy Gerçeği
  • Kur’an’a Nazaran İnsan ve Sorumlulukları
  • Yasin, Tebareke, Amme Ve Namaz Sureleri Tefsiri
  • Kur’an’da Toplumsal Seviye
  • Arapça Tefsir Usûlü Literatürü
  • Kur’an’da Sosyal Gerçeklik
  • Kur’an’ın Müteşabihleri Üstüne
  • Tefsir Terimleri Sözlüğü
  • Kur’an’dan Evrensel İlkeler
  • Kur’ân- ı Kerîm Ve Yüce Meâli


Muhsin Demirci Alıntıları – Sözleri

  • Şah Veliyullah ed-Dihlevi, “Hüccetullahi’l-baliğa” adlı eserinde şöyleki izah eder: Bil ki, yoksul bir kimse bir ihtiyaçtan dolayı Allah Taalay’a söz ya da lisanı hal ile tazarru ve niyazda bulunmuş olduğu vakit, onun bu niyazı İlahi inayet kapısını çalar. Bu durumda maslahat, kimi zaman iyi bir insanoğlunun kalbine o yoksulun ihtiyacını gidermesi ilhamının konulmasına neden olur. Gelen bu esin ilgili kişiyi kuşattığı vakit eğer o insan, derhal harekete geçerek durumu kavrar ve gereğini yaparsa, Allah Teala da ondan razı olur; üstünden, altından, sağından, solundan üstüne bereketler yağdırır ve o şahıs bu sayede tanrısal rahmete mazhar olur. (Lokman Suresi ve Ahlaki Öğütler)
  • O, gökleri görebileceğiniz herhangi bir destek olmadan (duracak şekilde) yarattı, sizi sarsmaması için yere sağlam dağlar yerleştirdi, orada her türlü canlının çoğalmasını sağlamış oldu. Biz, gökten su indirip (bununla) yeryüzünde her türden yararlı bitkiler bitirdik. (Lokman Suresi ve Ahlaki Öğütler)
  • İslam’a gore bir iyiliğin ve salih amelin dünya ve ahirette ecir ve sevap deposu olması için, bu ameli işleyen kimsenin imanlı olması şarttır. Bu sebepledir ki, salih amelden söz eden ayetler çoğu zaman ilkin imana vurgu yaparlar.
    “… inanç edip salih ameller işleyenler…” (Lokman Suresi ve Ahlaki Öğütler)
  • “İslâm, dinamik bir ahlâk yapısına haizdir. İslâm ahlâkının bu dinamik yapısı, onun bir tek bir kitle ahlâkı yada bir tek bir seçkinler ahlâkı olmadığını, aksine maddî, zihnî ve ruhsal bakımlardan her seviyedeki insanoğlunun kaygılarını ve özlemlerini dikkate alan, bununla beraber ona, içinde bulunmuş olduğu durumdan daha ide-al olana doğru yükselme imkânı elde eden kapsamlı ve uyumlu bir ahlâk bulunduğunu göstermektedir.” (Kur’an’ın Ana Konuları)
  • İslâmî öğretide öne çıkarılan ideal insan, kendini toplumdan tecrid etmiş, hayata sırtını çevirmiş yalnız başına yaşayan insan değil, aksine cemiyet içinde yaşayıp yaşamın müsbet ve menfi tarafıyla karşı karşıya gelen, yaşamış olduğu toplumdaki bireylerin problemleriyle ilgilenen insandır. Bu şekilde olunca organik olarak insanoğlunun mesuliyet alanina giren hususlardan birinin de onun, toplumsal yükümlülükleri olduğu söylenebilir. Her ferdin toplumsal sorumluluğu da, Kur’ân bütünlüğünde ele alındığı vakit, sevgi, kardeşlik, dostluk, toplumsal sulh ve uzlaşıya katkıda bulunma, insan haklarına karşı saygılı davranma vb. hususlar başta olmak suretiyle, fertlerle iyi geçinme ve onlara karşı daima iyilik etme niteliği taşıyan eylemlerden ibaret olarak görülebilir. (Kur’an’ın Ana Konuları)
  • Kişi ‘Müessirsiz yapıt olmaz’ kaidesinden hareketle bir yaratıcının varlığını derhal anlayabilir.
    O, her şeyden ilkin vardı, her şeyden sonrasında da var olmaya devam edecektir (Kur’an’ın Ana Konuları)
  • Modernizm, “uygar teslis” denilen hümanizm, sekülerizm ve demokrasi saç ayağı üstüne kuruludur. Üç temel özelliği vardır. İlki insanı merkeze oturtması şu demek oluyor ki onu hakikatin tek ölçüsü kabul etmesidir. Diğeri vahye/dine kendi sistemi içinde fonksiyonel bir yer vermemesidir. Modernizmin üçüncü özelliği de kurtuluşu dinde değil, akıl ve bilimde görmesidir. (Kur’an Tarihi)
  • وَمَٓا اَدْرٰيكَ مَا الطَّارِقُۙ ﴿٢﴾
    اَلنَّجْمُ الثَّاقِبُۙ ﴿٣﴾
    “O târık yıldızı nedir bilir misin? Karanlığı delen yıldızdır.” (Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım))
  • رَبِّ هَبْ لٖي حُكْماً وَاَلْحِقْنٖي بِالصَّالِحٖينَۙ
    “Ey Rabbim! Bana bir hikmet bahşet ve beni salih kimseler arasına kat.”
    Şuarâ Sûresi(26) 83. Ayet (Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım))
  • “İçinde (hâfızasında) Kur-ân’dan bir şey bulunmayan kimse harap olmuş bir ev gibidir.”
    Hz. Muhammed (sav) (Tefsir Usulü)
  • İslâmın, inanan, inanmayan, renk, ırk ayırımı insana tanımış olduğu hakların başlangıcında asla kuşkusuz yaşama hakkı gelmektedir. Kur’ân’ın, haksız yere bir cana kıyan hiç kimseye kısas cezası vermesi de bu hakka verdiği önemden dolayıdır. Yaşama hakkı benzer biçimde mülk edinme hakkı da İslâmın insana tanımış olduğu temel haklardan biridir. Buna gore her insan vergisini vermek kaydıyla servet edinme hakkına haizdir. Bu haktan doğal ki hem Müslümanlar hem de gayr-i müslim unsurlar yararlanmaktadır. (Kur’an’ın Ana Konuları)
  • Hz. Peygamber vahiy alma anında beşeri özelliklerinin ve iradesinin dışına çıkarak tamamen tanrısal iradenin yönetimine giriyor ve aracı Meleğin getirmiş olduğu vahyi, tinsel yönden onunla aynı seviyeye ulaştıktan sonra alıyordu. (Kur’an Tarihi)
  • Halbu ki Kur’an’ın doğru anlaşılmasının eğer olmazsa olmaz koşullarından biri, onu peşin bir fikre kapılmadan okumaktır. (Tefsire Giriş)
  • “Yavrum bilimsel terk etme! Meclisleri savsaklamak! Allah’ı anan bir topluluk gördüğünde onlarla otur. Eğer alimsen orada ilmin işine yarar; cahilsen onlar sana ilim öğretirler. Umulur ki Allah onlara rahmetini lutfeder ve Allah’ın rahmeti onlarla birlikte sana da ulaşır. Allah’ı anlamış olmayan bir topluluk gördüğünde sakın onlarla oturma. Zira eğer alimsen orada ilmin sana bir yararı olmaz; cahilsen o zamanda onlar seni haktan saptırır. Bu yüzden Allah onları azabına uğratır, bu azap onlarla birlikte sana da isabet eder.” (Lokman(a.s.)’nin öğüdü) (Lokman Suresi ve Ahlaki Öğütler)
  • اَلَّذ۪ي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيٰوةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلًاۜ
    “Hanginizin daha güzel amel yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratan O’dur..” (Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım))
  • “Hayrın kaderi saadet, şerrin kaderi de şekavet (mutsuzluk)” (Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım))
  • İbn Hacer’in bildirdiğine gore Peygamberimizin Mekke’de ilk vahiy katipliğini meydana getiren sahabi, Abdullah b. Sa’d b. Ebi Serh’tir. (Kur’an Tarihi)
  • Hiç kuşku yok ki, tüm beşeri duygular içinde, çocukta insan tabiatının en yüksek, en özlü anlamını belirten sevgi duygusudur. (Kur’an’da Toplumsal Seviye)
  • “Kim her gece Vâkıa sûresini okursa o kişiye fakirlik dokunmaz.” (Kur’an Tefsirinde Farklı Yorumlar ( 3 Cilt Takım))
  • Kur’an, tanrısal mesajı muhataplarına ulaştırmak için zamanı vakaları vasıta olarak kullanmıştır. Bu yüzden o, zamanı malumatı kişi, vakit ve mekan unsurlarından mümkün olduğunca soyutlayarak etkisinde bırakan ve çarpıcı bir halde sunmayı hedeflemektedir. (Tefsir Usulü)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş