Eğitim

Melamilik ve Melamiler – Abdülbaki Gölpınarlı Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Melamilik ve Melamiler – Abdülbaki Gölpınarlı Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Melamilik ve Melamiler kimin eseri? Melamilik ve Melamiler kitabının yazarı kimdir? Melamilik ve Melamiler konusu ve anafikri nedir? Melamilik ve Melamiler kitabı ne konu alıyor? Melamilik ve Melamiler PDF indirme linki var mı? Melamilik ve Melamiler kitabının yazarı Abdülbaki Gölpınarlı kimdir? İşte Melamilik ve Melamiler kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Abdülbaki Gölpınarlı

Yayın Evi: Kapı Yayınları

İSBN: 9786055147228

Sayfa Sayısı: 440


Melamilik ve Melamiler Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Melamilik, tasavvufa ve tarikatlara karşı, İslamiyetin ilk dönemlerinde ortaya çıkan ve yüzyılımıza kadar devam eden bir tepki..

Sufilerin bir kısımını en yüksek makam saydığı bir tür gizli saklı inanç sistemi…

Şarkiyat biliminin zirvlerinden Abdülbaki Gölpınarlı’nın 1900-1982, ilk baskısı 1931’de meydana getirilen Melamilikve Melamiler ibu mevzuda yazılmış tek yapıt ve günümüzde de hala tek ana kaynak..

İlk baskısı bugün ender bir kitap olan Melamilik ve Melamiler’in bu yayını, yazarını kendi nüshasının bir tıpkı basımı. Gölpınarlı’nın yapmış olduğu düzeltmeler aynen korunuyor, sayfa kenarlarına aldğı notlar muhafaza ediliyor ve bunların yeni yazıya çevirileri veriliyor.

Bir yazarın, Gölpınarlı’nın ölümünden sonrasında da söylediği şeklinde, Abdülbaki’den kalan ışıklar, daha oldukça uzun süre, o yıllarda dolaşmak isteyenleri karanlık labirentlerde tökezlemekten kurtaracaktır..


Melamilik ve Melamiler Alıntıları – Sözleri

  • Sayılmayız Parmağ İle
    Tükenmeyiz Kırmağ İle
    Taşramızdan Sormağ İle
    Kimse Bilmez Ahvalimiz
  • Hamideddin Bursa’ya yerleşerek ekmek pişirip çarşıda “Somunlar, Müminler” diye satmağa ve bu suretle geçinmeye başlamıştı. Bu cihetle halk içinde”Somuncu Baba” ve “Ekmekçi Koca” diye anılır oldu.
  • “Türkiye’de okumadan yazanlar, düşünmeden yargı verenler var.”
  • Câna necât, ma’nâ iledir; söz ile necât bulunmaz.
  • O şekilde insanoğlu vardır ki batınen hak ile münasebetlerinde esrar-ı ilahiyeyi muhafazaya son aşama itina ederler.
  • Şundan dolayı kula arzı hacet, muhtaçtan yardım istemektir.
  • Nice adım atar, nice canlar yola kurban için geldi;
    Kabul olur ise haktan bunlara kutlu bayramdır.
  • Keramet tarikatların hiçbirinde makbul değildir.
  • Hulâsa — Bâtınî olsun, şeriata mütemessik bulunsun — bir ekip Türk
    tarikatların zuhur ve inkişafında Melâmetîlik önemli ve aslî bir âmil olmuş
    ve hatta zannederim ki bunun için imdiye kadar derhal tüm Anadolu
    halkı; bilhassa kızılbaşlar ve Bektaşîler, her türk velisini Horasandan
    gelmiş olarak kabul ve Horasan erenlerinden olarak ilân etmislerdir.
    Bâtınî zümrelerinin tedahulile aslî saffetini kaybeden Melâmetîliğin
    yerini dokuzuncu asrın nısfi ahirinde kinci dönem, doğrusu Bayrâmî Melâmîliği
    tutmuş ve Türk ruhundan doan bu yeni tarikat, ilk Melâmîlerin
    sevinç ve irfânını tamamile hamil olarak zuhur etmişti.
  • Baki Pınarlı, Rıfkı Melul ve bir de bendeniz
    Bizler, ikinci dönem Melamilerindeniz
  • Eserlerimiz, bizim kim olduğumuzu gösterir
    Bizden sonrasında, eserlerimize bakınız.
  • İşte bunlar Melamiydir ve ricalin en yükseği bunlardır.
  • Onlar meçhullerdir. Halleri avam halidir.
  • Raks ve semaa yandaş oldukları şeklinde namaz kılmazlar, hatta açıkca oruç yerlerdi.
  • Bu meslekte öteki tarikatlarda olduğu şeklinde çile, riyazat ve sair vesail ile dünyayı terk etmek yoktur.


Melamilik ve Melamiler İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Bu yapıt, Gölpınarlı’nın doktora tezidir. Eser oldukça kapsamlı olup, Murat Bardakçı tarafınca yayıma hazırlanmıştır. Fuad Köprülü’nün nezaretinde hazırlanmış eserde Melamilik ve Melamiler’in adabından şiirlerine pek oldukça alan ele alınmıştır.
Gölpınarlı, eserin girişinde Fuad Köprülü için yazdığı ithaf notunu sonradan “Kazziye-i Mensuha” yazarak karalamıştır. 🙂
Kitabın yazıldığı seneler, Abdülbaki Gölpınarlı ile Yahya Kemal aralarının iyi olduğu, içtikleri suyun bile ayrı gitmediği bir devredir. Yahya Kemal’in o dönem yazdığı bir beyit anmaya kıymet:
“Baki Pınarlı, Rıfkı Melûl, bir de bendeniz
Bizler, ikinci dönem Melâmilerdeniz ” (Muhammed Nurullah Yiğit)

Dili oldukça ağır ciddi birikim gerekir falan diye söze girip sizi korkutmak yerine tavsiyede bulunmak isterim alın elinize iyi bir lugat başlayın okumaya oldukça hoşunuza gidecek engin derya şeklinde adam ki kendiside Melamidir okuyun daha bu eserin aşılamadığını bilerek (Doğan Günorta)


Melamilik ve Melamiler PDF indirme linki var mı?


Abdülbaki Gölpınarlı – Melamilik ve Melamiler kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Melamilik ve Melamiler PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Abdülbaki Gölpınarlı Kimdir?

1900 senesinde İstanbul’da hayata merhaba dedi. Asıl adı Mustafa İzzet Baki’dir. Ailesi Azerbaycan’dan göçtü. Menbaü’l-İrfan İdadisinin rüştiye kısmında ve Gelenbevî İdadisinde okudu. Öğretmenlik ve Vezneciler’de kitapçılık yapmış oldu. Bir arkadaşının davetine uyarak Çorum’un Alaca ilçesine öğretmen olarak gitti (1918). 1923’te İstanbul’a döndü. İstanbul Erkek Muallim Mektebini (1927) ve İ.Ü. Edebiyat Fakültesini (1930) tamamladı. Konya, Kayseri, Balıkesir, Kastamonu, Haydarpaşa liselerinde edebiyat öğretmenliği yapmış oldu. A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesine Farsça okutmanı olarak belirleme edildi. Burada doktorasını verdi. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde metinler şerhi okuttu. Doçentliğe terfi etti. İ.Ü. Edebiyat Fakültesine geçerek İslâm-Türk tasavvuf zamanı okutmaya başladı. Bu sıra 142. maddeden tutuklandı. Beraat ettikten sonrasında üniversiteye döndü. 1949’da emekliye ayrıldı. 25 Ağustos 1982’de İstanbul’da öldü.

Abdülbaki Gölpınarlı çalışmalarını Tasavvuf, Mevlevîlik, Şiîlik ve Divan Edebiyatı üstüne yoğunlaştırmış, bu sahalarda dikkate kıymet eserler vermiştir. Ayrıca devrin gazete ve edebiyat dergileri yanında Türk Ansiklopedisi, İslâm Ansiklopedisi ile Şarkıyat, Türkiyat ve İktisat Fakültesi mecmualarında oldukça sayıda makalesi çıkmıştır. 60’a yakın yapıt bıraktı.


Abdülbaki Gölpınarlı Kitapları – Eserleri

  • Yunus Emre – Hayatı ve Tüm Şiirleri
  • Pir Sultan Abdal
  • Nehcü’l Belaga
  • Yunus Emre
  • Cumhuriyet Çocuğunun Din Dersleri
  • Türkiye’de Mezhepler ve Tarikatlar
  • Nedim Divanı
  • Hayyam ve Rubaileri
  • 100 Soruda Tasavvuf
  • Melamilik ve Melamiler
  • Şeyh Galip
  • Mesnevi Tercemesi ve Şerhi Cilt: 1-2
  • Mevlana Celaleddin-i Rumi
  • Tasavvuf
  • Nasreddin Hoca
  • Mevlana’dan Sonra Mevlevilik
  • Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik
  • Baki
  • Mevlana Celaleddin
  • Divan Edebiyatı Beyanındadır
  • Mevlevi Adab ve Erkanı
  • On İki İmam
  • Yeni Gülzar-ı Haseneyn – Kerbela Vak’ası
  • Tasavvuftan Dilimize Geçen Deyimler ve Atasözleri
  • Sosyal Açıdan İslâm Tarihi
  • Müminlerin Emiri Hz. Ali
  • Yunus Emre
  • Yunus Emre Ve Tasavvuf
  • Kaygusuz Abdal, Hatayi, Kul Himmet
  • Mevlana Celaleddin Mektuplar
  • Alevi Bektaşi Nefesleri
  • Mesnevi Tercemesi ve Şerhi Cilt: 5-6
  • Mesnevi Tercemesi ve Şerhi Cilt: 3-4
  • Şeyh Bedreddin ve Manakıbı
  • Mevlana Adı Aşk
  • Türkiye’de Mezhepler ve Tarikatlar
  • Nesimi Usuli Ruhi
  • Hz. Muhammed ve Hadisleri
  • Hafız
  • 100 Soruda Türkiye’de Mezhepler Ve Tarikatler
  • Mevlana
  • Fuzuli
  • Şeyh Galib Divanı’ndan Seçmeler
  • Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi
  • Yurt Bilgisi
  • Hafız Hayatı Sanatı Eserleri
  • Nail-i Kadim
  • Ramazan Geldi Hoş Geldi
  • Mesnevi Şerhi – Cilt 1
  • Kur’an-ı Kerim ve Meali
  • Yunus Emre Hayatı ve Tüm Şiirleri
  • Yunus ile Âşık Paşa ve Yunus’un Bâtıniliği
  • Fuzûlî Dîvânı
  • Mevlana
  • Simavna Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Menakıbı
  • Kaygusuz Vizeli Alaeddin
  • Yeni Gülzar-ı Haseneyn
  • Mesnevi Şerhi – Cilt 6
  • Mesnevi Şerhi – Cilt 5
  • Mesnevi Şerhi – Cilt 4
  • Mesnevi Şerhi – Cilt 2
  • Mesnevi Şerhi Cilt 3
  • Divan Şiiri XV-XVI. Yüzyıllar


Abdülbaki Gölpınarlı Alıntıları – Sözleri

  • İnanmayanlara de ki: Gücünüzün yettiğini yapın, şüphe yok ki ikimiz de yapmadayız.
    Ve bekleyin, şüphe yok ki ikimiz de beklemedeyiz. (Kur’an-ı Kerim ve Meali)
  • Hiç buğday ekersin de arpa biter mi? Attan sıpa doğduğunu gördün mü asla? (Mesnevi Tercemesi ve Şerhi Cilt: 1-2)
  • 1.Gittin ammâ ki kodun özlem ile cânı bile
    İstemem sensiz olan söyleşi-i yârânı bile
    2. Devr-i meclis bana girdâb-i belâdır sensiz
    Mey-i zehrâb-i sitem sâgar-i gerdânı bile
    3. Bâğa sensiz bakamam çeşmime âteş görünür
    Gül-i handânı değil, serv-i hirâmâm bile
    4. Sineden derd ile bir âhedeyim kim dönsün
    Aksine çerh-i felek mihr-i dırahşanı bile
    5. Hâr-i firkatle Neşâti-i hazînin vâhayf
    Dâmen-i ülfeti çakoldu girîbânı bile (Divan Şiiri XV-XVI. Yüzyıllar)
  • Gel gel beru ki savm ü salatın kazası var
    Sensiz geçen vakit ı yaşamın kazası yok
    (Gel gel beri ki orucun da namazın da kazası var fakat sensiz geçen dönemin kazası yok) (Nesimi Usuli Ruhi)
  • Hoca, bir köye misafir olmuş. Köy ağası, Hoca’ya sormuş;
    — Padişah mı büyük, ziraatçi mi?
    Hoca yanıt verir.
    — Elbette ziraatçi büyük. Ziraatçi buğday vermese padişah acından ölür. (Nasreddin Hoca)
  • ?
    Allah’ın ihsânı ve acıması olmasaydı pek azınız müstesna, Şeytan’a uyup gitmiştiniz. (Kur’an-ı Kerim ve Meali)
  • Sen seher yelisin gider gelmezsin
    Gelirsen de bana bâki kalmazsın
    Seni uçuranlar murad almasın
    Seni kim havalandırdı gölünden sunam (Pir Sultan Abdal)
  • ,
    Bunalıp sana geldim halimi bil
    Mededin var ise gözüm yaşın sil.
    … (Yunus Emre Ve Tasavvuf)
  • Onun Sana Şeker Gibi Olmasını İstiyorsan Ona Aşıkların Gözüyle Bak,
    Güzele Sen Kendi Gözünle Bakma İstenilene Onu İsteyenin Gözüyle Bak..(mesnevi) (Mevlana Celaleddin-i Rumi)
  • Ya Râb âleme yayılan bu acı nedir; dünya halkının hepsi yas ve mateme girdi
    Yerden bir kıyamet kopuyor,göğe bir sur sesi yükseliyor
    Âlemleri gam vadisine salan bu karanlık sabahleyin,hangi tan vakti doğmaktadır
    Sanki güneş batıdan hayata merhaba dedi,dünyadaki tüm zerreler birbirine girdi
    #Aşura (Yeni Gülzar-ı Haseneyn – Kerbela Vak’ası)
  • Hz. Rasul-i Ekrem (S.M), “Her peygamberin bir vasisi ve varisi vardır; Ali, benim vasim ve var isimdir” buyurmuşlardır.
    (Künuzü’l Hakaık; 2 , s.148). (Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik)
  • Hz Peygamber (S.M), Ali’yi (A.M), ilminin, hükmrtinin kapısı olarak bildirmişler, “Ali bendendir, ben O’ndanım” buyurmuşlar, O’nu, “Hayırlı, iyi kişilerin imamı, kafirlerin öldürücüsü” olarak övmüşler, O’nun Kur’an’la birlikte bulunduğunu beyan etmişler…. (Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik)
  • “Bir günah işlediğinde derhal tövbe et. İnsan suya düşmüş olduğu için değil, sudan çıkamadığı için boğulur.”
    -Hz. Mevlânâ (k.s) (Mevlana Adı Aşk)
  • Ortodoks Müslümanlık insanları inanışlarına gore sınıflandırırken tasavvuf, büyük bir müsamahayla dinlerin üzerine çıkıyor, herkesi bir görüyor, ârifin, yâni gerçeği bilip anlayan kişinin su şeklinde, bulunmuş olduğu kabın renk ve şeklini alacağını söylüyor, hattâ böyle de kalmıyor, hayrı, şerri nisbî ve izafî kabul edip herkesten zuhur eden işin, istidada gore doğru ve yerinde bulunduğunu telkin ediyordu. (Mevlana Celaleddin)
  • Görmezler mi ki onlar her yıl bir, veya iki kere musibetlere uğratılırlar da gene ne tövbe ederler, ne öğrenek alırlar. (Kur’an-ı Kerim ve Meali)
  • Bir yağ parçasıyla gören, bir et parçasıyla konuşan, bir kemikle işiten ve bir delikten solunum eden şu insana şaşırın doğrusu! (Onun yaratılışı hakkında düşünün.) (Nehcü’l Belaga)
  • Muradım olsun diye iplikler bağlanmış,üfürükçülerin elleri öpülmüştür.Ölüye kandil,mum,elektrik yapmaktansa parasıyla vatanın evlatlarına okul açılsa elektrikler konuşma salonlarında yakılsa olmaz mıydı ? Hiç hekim bakmazsa,ilaç alınmazsa,iplik bağlamakla hastalık geçer mi ? (Cumhuriyet Çocuğunun Din Dersleri)
  • Ben özümden bîhaber mecnûn iken verdi hıraş
    Akl edip şâgird-i nâ kabil Felâtun’u bana
    Ben, kendinden haberi bile olmayan bir deliyken akıl, tuttu da Eflatun’u, bana kanikiyetsiz bir talebe yapmış oldu… (Nail-i Kadim)
  • Din dersinin mecburi olması kuşkusuz laikliğe aykırıdır. (Cumhuriyet Çocuğunun Din Dersleri)
  • Birinci karısı ihtiyarlayınca genç bir hanımla evliliğe ilk adımını atmıştır. Lâkin gene kabak, Hoca’nın başına patlar…
    Her gün, Hoca’ya, hangimizi daha oldukça seviyorsun diye merak ederler. Hoca’yı, yanıt ver­meye zorunlu etmek için bigün, suali şu şekilde yeniden ederler; İkimiz bir­den suya düşsek hangimizi daha evvel kurtarırsın? O vakit Hoca, ihti­yar karısına dönerek, tatlılıkla, sen birazcık yüzme biliyorsun, değil mi der. (Nasreddin Hoca)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş