Eski Yunan’da Mit ve Din – Jean-Pierre Vernant Kitap özeti, konusu ve incelemesi
Eski Yunan’da Mit ve Din – Jean-Pierre Vernant Kitap özeti, konusu ve incelemesi
Eski Yunan’da Mit ve Din kimin eseri? Eski Yunan’da Mit ve Din kitabının yazarı kimdir? Eski Yunan’da Mit ve Din konusu ve anafikri nedir? Eski Yunan’da Mit ve Din kitabı ne konu alıyor? Eski Yunan’da Mit ve Din PDF indirme linki var mı? Eski Yunan’da Mit ve Din kitabının yazarı Jean-Pierre Vernant kimdir? İşte Eski Yunan’da Mit ve Din kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…
Kitap Künyesi
Yazar: Jean-Pierre Vernant
Çevirmen: Murat Erşen
Yayın Evi: Alfa Yayınları
İSBN: 9786051713250
Sayfa Sayısı: 111
Eski Yunan’da Mit ve Din Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti
Yunanlıların dini, bizim bugün anladığımız anlamda bir din olarak düşünülebilir mi? Yazarın bu soruya cevabı hayır, vahyedilmiş tektanrıcı dinler ile Yunan çoktanrıcılığı birbirine karıştırılmamalıdır. Tektanrıcı dinler kilise dolayımıyla kişinin bireysel kurtuluşunu sağlamayı amaçlarken Yunan çoktanrıcılığı antik kentin politik sınırlarında hareket eder. Din, kentlerin kurumları içine yerleşerek dünyevi bir yaşama yönelir: yurttaşları, kurtuluşları başka bir dünyada sağlanacak insanoğlu olarak değil, varlıkları tamamen bu dünyada olan insanoğlu olarak görmeyi amaçlar. Din, mezhepçi akımları ve marjinalleri kendi alanı dışına atar, bu atılanları ise felsefe sahiplenir.
Eski Yunan’da Mit ve Din Alıntıları – Sözleri
- Tek, muhteşem, aşkın, insanların sınırı olan zihinlerinin ölçüsüne gelmeyen bir tanrıya düşünceyle iyi mi ulaşılabilir? İdrak, hangi ağın ilmekleriyle sonsuzluğu yakalayabilir? Tanrı bilinebilir değildir; onu bir tek tanıyabiliriz.
- Hükümdarı savaşçının ve çiftçinin karşısına koymak için değil, insanoğlu içinde adaleti yumuşaklıkla üstün kılma görevi taşımayan hiçbir kralın, gerçek kral olmadığını doğrulamak amacıyla MÖ 7. yüzyılda Hesiodos “tüm krallar Zeus’tan gelir” diyecektir.
- “Delphoi kahini için “kendini tanı” buyruğu şu anlama geliyordu: Tanrı olmadığımı bil ve tanrı olma iddiasına tutulmak benzer biçimde bir hata işleme. Kendi hesabına bu formülü tekrarlayan Platon’un Sokrates’i içinse anlamı şudur: İçindeki sen olan tanrıyı tanı ve mümkün olduğunca kendini tanrıya benzer kılmaya çabala.”
- Dionysos, bizlere yaşamın yüceltilmesini armağan eder. O dünyadan el etek çekmeyi vaaz etmez. Bir tür çileci yaşamla ruhları ölümsüzlüğe eriştirme iddiasında bulunmaz.
- Dionysos bizlere hep olduğumuzdan başka olmayı öğretir ya da bizi buna zorlar.
- Antik dinler, günümüz dinlerinden ne içsel olarak daha fakirdirler ne de zihinsel düzeyde karmaşıklık ve örgütlü seviye bakımından onlardan aşağıda bırakılırlar.
- Maya, büyü kudretiyle donatılı tek Yunan tanrısı olan Dionysos tüm biçimlerin ötesindedir, tüm tanımlardan kaçar kurtulur, tüm hallere bürünür fakat hiçbirinde mahpus kalmaz.
Eski Yunan’da Mit ve Din İncelemesi – Kişisel Yorumlar
Yunanların dini, bugün anladığımız din benzer biçimde değildir, yunandaki tanrıların bölgeleri ritüellerine ve tanrıların dindeki yeri, insanlarla yaşarken niçin insanlardan ayrıldılar. Kahramanlar diye tabir edilen yarı tanrıların iyi mi ortaya çıkışını özetleyen ve yunandaki dini öğrenmemize destek bir kitap. (Vedat)
Antik çağ Yunanistan’ında din düşüncesi, terimi ve uygulamalar üstüne genel çerçevede toparlayıcı bir kaynak. Mitolojinin ötesinde dönem dini olarak daha kolay anlamaya destek oluyor. Yazarın öteki eserlerini okumak yararlı olabilir. (Xary Nikolaides)
Eski Yunan’da Mit ve Din PDF indirme linki var mı?
Jean-Pierre Vernant – Eski Yunan’da Mit ve Din kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Eski Yunan’da Mit ve Din PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.
Kitabın Yazarı Jean-Pierre Vernant Kimdir?
Jean-Pierre Vernant Kitapları – Eserleri
- Torunuma Yunan Mitleri
- Pandora – İlk Kadın
- Eski Yunan’da Mit ve Din
- Yunan Düşüncesinin Kaynakları
- Eski Yunan’da Söylen ve Toplum
- The Cuisine of Sacrifice among the Greeks
- Yeryüzü Ve Sema
Jean-Pierre Vernant Alıntıları – Sözleri
- Henüz bir şeyler yokken, hiçbir şey yokken ne vardı? Bu soruya Yunanlılar anlatılarla, mitlerle cevap verdiler. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Klasik Yunan’da harp, hem düşmanın toplumsal, dinsel varlığını yok etmeye yönelik ölümüne dövüşü hem de düşmanı bütünüyle kendine katmaya yönelik fetih edilmesi dışlayan, tertipli bir yarışma biçimi altında, bir agon’dur. Bu harp, rekabetin birçok açıdan benzer bir izlenceye bakılırsa barışçı bir düzlemde işlediği Yunan dünyasının Büyük Oyunlarına benzer. (Eski Yunan’da Söylen ve Toplum)
- Bir hanıma bakıldığında Aphrodite görülür, Hera, Athena görülür. Bir anlamda güzelliği, büyüleyiciliğiyle, kharis’i ile yeryüzünde Tanrısal bir varlıktır. Kadın insan yaşamının hayvansılığıyla Tanrısal yönünü birleştirir. Tanrılar ile hayvanlar içinde gider gelir, ki bu da insanoğlunun bir özelliğidir. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Bir gün gelecek, Kronos babasının kinini güden Erinyslere suçun diyetini ödeyecektir. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Antik dinler, günümüz dinlerinden ne içsel olarak daha fakirdirler ne de zihinsel düzeyde karmaşıklık ve örgütlü seviye bakımından onlardan aşağıda bırakılırlar. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
- Dionysos bizlere hep olduğumuzdan başka olmayı öğretir ya da bizi buna zorlar. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
- Niçin bir değilde iki cinsiyet var. (Pandora – İlk Kadın)
- “Ölene kadar bolluk içinde yaşadınız. Bol buğdayınız, ağzına kadar dolu depolarınız var; varlıklı ve mutlu bir adam oldunuz. Ama ölüm geldi mi her şey biter, hepsi biter, sizden geriye hiçbir şey kalmaz. Ve biriktirdiğiniz mallar, ambarınızdaki buğday, yağ, şarap, hatta biriktirdiğiniz paralar, hepsi yabancıların eline geçer.” Yani kadınsız yaşarsanız ölüm size ve haiz olduğunuz her şeye son noktayı koyar. Ama evlendiyseniz ve talih eseri fena olmayan bir eşe rastladıysanız, bu durumda hayır ve şer birbirini dengeleyebilir. Buna rağmen belalı soyun bir temsilcisine denk gelirseniz hayatınız cehenneme döner. (Pandora – İlk Kadın)
- Tek, muhteşem, aşkın, insanların sınırı olan zihinlerinin ölçüsüne gelmeyen bir tanrıya düşünceyle iyi mi ulaşılabilir? İdrak, hangi ağın ilmekleriyle sonsuzluğu yakalayabilir? Tanrı bilinebilir değildir; onu bir tek tanıyabiliriz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
- Maya, büyü kudretiyle donatılı tek Yunan tanrısı olan Dionysos tüm biçimlerin ötesindedir, tüm tanımlardan kaçar kurtulur, tüm hallere bürünür fakat hiçbirinde mahpus kalmaz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
- Öyleyse insanlığın da içinde bulunmuş olduğu bir ortak zemindir hayvanlık. Fakat aynı vakit da hayvanlıktan bir kopuş da söz mevzusudur. (Pandora – İlk Kadın)
- Görüp sakınabileceğimiz musibetler görünmezdirler, görüp işitebildiğimiz Musibeti ise hayır sanırız. (Pandora – İlk Kadın)
- ..yürüyerek gideceksin, bir çukur göreceksin; yanında un bulundur, bir koç bul, kes, kanını akıt; işte o vakit eidola, tasvirler, hayaletler, ölülerin ruhları, yukarı doğru çıkacaklar. Teiresias’ın ruhunu tanıyıp yakalayacaksın, ona koçtan aldığın kanı içireceksin, o da cana kavuşacak, ne yapman gerektiğini tek tek anlatacak. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Zeus’un güçlerinden biri düşmanını evcilleştirmek, ona boyunduruk vurmaktır. Zeus’un egemenliği zincire vurmayı bilen bir kralın egemenliğidir. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Metis Zeus ‘un ilk karısıdır. Fakat Metis ‘ten doğacak çocuğun adam olması halinde Zeus’u mağlubiyete uğratacağı öngörülmüştür. Metis ise bir kız çocuğuna, ileride kurnazlığın kişileşmiş hali olacak Athena’ya hamiledir. Zeus hileyi evvelde hazır edip Metis’e şu şekilde der: “Hemencecik her şekle girebiliyorsun o şekilde mi?” “Tabii, bunda ne var” diye karşılık verir Me tis_ “Mesela aslan şekline girebilir misin, baka lım?” “A doğal!” der Metis ve aslana dönüşü verir. “Aleve dönüşebilir misin peki?” Bunun üstüne Metis kasıp kavuran bir aleve dönüşü verir. “Bir su damlası da olabilir misin?” Ve bir su damlasına dönüşür dönüşmez Metis’i yutuverir Zeus. Mesele hallolmuştur. Metis artık onun içindedir. Zeus, metis’e haiz tanrıya, metis’in kişileşmiş haline dönüşmüştür. (Pandora – İlk Kadın)
- Dionysos, bizlere yaşamın yüceltilmesini armağan eder. O dünyadan el etek çekmeyi vaaz etmez. Bir tür çileci yaşamla ruhları ölümsüzlüğe eriştirme iddiasında bulunmaz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
- Hesiodos’un düşündüğü şeydir; Aristoteles’in ve daha pek çoklarının düşündüğü şeydir: Kadın karnının, mankenin yapıldığı araç-gereç benzer biçimde, kil benzer biçimde bulunduğunu düşünürler. Kadın karnı tamamen edilgindir; adamın tohumunun üstüne bastırıldığı bir balmumu gibidir, o şekilde ki çocuğa biçimini veren adamdır. Kadın bir tek malzemeyi temsil eder. (Pandora – İlk Kadın)
- Aphrodite için aşk Tanrıçası, Athena için hem Savaş hem de Bilgelik Tanrıçası, Hephaistos için Zanaatkar Tanrı, Demirci Tanrı denilebilir. Oysa Dionysos bu çerçeveler içine sığmaz. O bununla beraber hepsinin içinde fakat hepsinin de dışındadır, hem vardır hem yoktur. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Kronos kurnazlığın Tanrısıdır, yalanın, dolanın Tanrısıdır. (Torunuma Yunan Mitleri)
- Pandora’ya da bakıldığında göze çarpan şey güzelliğidir, fakat içinde bir köpek ruhu ve bir hırsız mizacı barındırmaktadır. (Pandora – İlk Kadın)
Yorum Ekle
[
YORUMLAR
YORUM YAZ!