Eğitim

Pandora – İlk Kadın – Jean-Pierre Vernant Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Pandora – İlk Kadın – Jean-Pierre Vernant Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Pandora – İlk Kadın kimin eseri? Pandora – İlk Kadın kitabının yazarı kimdir? Pandora – İlk Kadın konusu ve anafikri nedir? Pandora – İlk Kadın kitabı ne konu alıyor? Pandora – İlk Kadın PDF indirme linki var mı? Pandora – İlk Kadın kitabının yazarı Jean-Pierre Vernant kimdir? İşte Pandora – İlk Kadın kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Jean-Pierre Vernant

Yayın Evi: Pinhan Yayıncılık

İSBN: 9786058795327

Sayfa Sayısı: 56


Pandora – İlk Kadın Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

“Pandora’yı gören hepimiz şaşkına döner; nefesleri kesecek kadar güzeldir. Güzellik ve çekicilikle parıldamaktadır, ona âşık olmadan, arzulamadan, cezbe gelmeden bakmak imkânsızdır. Böylece Zeus yapay halde yaratılan bu mahlûkun tüm hanımefendilerin atası, ilk hanım bulunduğunu duyuru eder. İlk hanıma Pandora denilir zira o tüm (pan) tanrıların insanlara armağanıdır (doron).”

“Niçin bir değil de iki cinsiyet var?” Bu kolay ve oldukça temel probleminin Antik Yunandaki karşılığı Pandora mitidir. Pandora, İlk Kadın meşhur tarihçi, usta antropolog Jean-Pierre Vernant’nın verdiği bir konuşma metninden oluşuyor. Vernant kadının yaratılışı ve cinsiyet farklılığı teması çevresinde gelişen bu anlatıyı özlü fakat derinlikli halde yorumluyor. Mitlerin anlamını bir ustanın ağzından dinlemek isteyenlere…


Pandora – İlk Kadın Alıntıları – Sözleri

  • Öyleyse insanlığın da içinde bulunmuş olduğu bir ortak zemindir hayvanlık. Fakat aynı süre­ da hayvanlıktan bir kopuş da söz mevzusudur.
  • Görüp sakınabileceğimiz musibetler görünmezdirler, görüp işitebildiği­miz Musibeti ise hayır sanırız.
  • Pandora’ya da bakıldığında göze çarpan şey güzelliğidir, fakat içinde bir köpek ruhu ve bir hırsız mizacı barındırmaktadır.
  • Metis Zeus ‘un ilk karısıdır. Fakat Metis ‘ten doğacak çocuğun adam olması halinde Zeus’u mağlubiyete uğratacağı öngörülmüştür. Metis ise bir kız çocuğuna, ileride kurnazlığın kişileş­miş hali olacak Athena’ya hamiledir. Zeus hi­leyi öncesinden hazır edip Metis’e şöyleki der: “He­mencecik her şekle girebiliyorsun öyleki mi?” “Tabii, bunda ne var” diye karşılık verir Me­ tis_ “Mesela aslan şekline girebilir misin, baka­ lım?” “A doğal!” der Metis ve aslana dönüşü­ verir. “Aleve dönüşebilir misin peki?” Bunun üstüne Metis kasıp kavuran bir aleve dönüşü­ verir. “Bir su damlası da olabilir misin?” Ve bir su damlasına dönüşür dönüşmez Metis’i yutuverir Zeus. Mesele hallolmuştur. Metis ar­tık onun içindedir. Zeus, metis’e haiz tanrı­ya, metis’in kişileşmiş haline dönüşmüştür.
  • Hesiodos’un düşündüğü şeydir; Aristoteles’in ve daha pek çoklarının düşün­düğü şeydir: Kadın karnının, mankenin yapıl­dığı araç-gereç benzer biçimde, kil benzer biçimde bulunduğunu düşünür­ler. Kadın karnı tamamen edilgindir; adamın tohumunun üstüne bastırıldığı bir balmumu gibidir, öyleki ki çocuğa biçimini veren adamdır. Kadın bir tek malzemeyi temsil eder.
  • Niçin bir değilde iki cinsiyet var.
  • “Ölene kadar bolluk içinde ya­şadınız. Bol buğdayınız, ağzına kadar dolu de­polarınız var; varlıklı ve mutlu bir adam oldu­nuz. Ama ölüm geldi mi her şey sonlanmış olur, hepsi biter, sizden geriye hiçbir şey kalmaz. Ve biriktirdiğiniz mallar, ambarınızdaki buğ­day, yağ, şarap, hatta biriktirdiğiniz paralar, hepsi yabancıların eline geçer.” Yani kadınsız yaşarsanız ölüm size ve haiz olduğunuz her şeye son noktayı koyar. Ama evlendiyseniz ve talih eseri fena olmayan bir eşe rastladıysanız, bu durumda hayır ve şer birbirini dengeleye­bilir. Buna rağmen belalı soyun bir temsilcisine denk gelirseniz hayatınız cehenneme döner.


Pandora – İlk Kadın İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Yunan mitolojisine ilgim olmasa bu tasvirler beni oldukça rahatsız edebilirdi. Sadece kurgu olmayıp, mitlerle temellendirilen bu kitap akıcı anlatımı ve vakaya bakış açısıyla ve kısa bir öykü olmasıyla çabucak bitti.
Yunun mitolojisinde hanım yaradılışı ve yaradılış amacı üstüne yazılmış olan kitap, genel anlamda kadının erkekler için bir yıkım niyetiyle yaratıldığını vurgular. Tanrılar, bir tek adamların yaşamış olduğu hayata hanım getirerek insanları cezalandırmıştır. Bu görüş açısı ne kadar ataerkil sistemi destekleyerek bende negatif bir tesir uyandırsa da adamların yok olmaması için kadının var olma gerekliliğini savunması ufak de olsa mantık dengesi kurmamı sağlamış oldu.
Bilhassa Pandora’nın yaratılışına bakıldığında dış görünüşün çok önemli kusursuzlukta olup ruhunun insanlara zarar veriyor olmasını hanıma atfetmektense dış görünüşün her insanda önemsiz olduğu kanısına tekrardan varmayı tercih ettim 🙂
Kısacık ve güzel bir kitaptı. (Pınar)


Pandora – İlk Kadın PDF indirme linki var mı?


Jean-Pierre Vernant – Pandora – İlk Kadın kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Pandora – İlk Kadın PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Jean-Pierre Vernant Kimdir?


Jean-Pierre Vernant Kitapları – Eserleri

  • Torunuma Yunan Mitleri
  • Pandora – İlk Kadın
  • Eski Yunan’da Mit ve Din
  • Yunan Düşüncesinin Kaynakları
  • Eski Yunan’da Söylen ve Toplum
  • The Cuisine of Sacrifice among the Greeks
  • Yeryüzü Ve Sema


Jean-Pierre Vernant Alıntıları – Sözleri

  • Henüz bir şeyler yokken, hiçbir şey yokken ne vardı? Bu soruya Yunanlılar anlatılarla, mitlerle cevap verdiler. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Klasik Yunan’da harp, hem düşmanın toplumsal, dinsel varlığını yok etmeye yönelik ölümüne dövüşü hem de düşmanı bütünüyle kendine katmaya yönelik fetih edilmesi dışlayan, tertipli bir yarışma biçimi altında, bir agon’dur. Bu harp, rekabetin birçok açıdan benzer bir izlenceye gore barışçı bir düzlemde işlediği Yunan dünyasının Büyük Oyunlarına benzer. (Eski Yunan’da Söylen ve Toplum)
  • Bir hanıma bakıldığında Aphrodite görülür, Hera, Athena görülür. Bir anlamda güzelliği, büyüleyiciliğiyle, kha­ris’i ile yeryüzünde Tanrısal bir varlıktır. Kadın insan yaşa­mının hayvansılığıyla Tanrısal yönünü birleştirir. Tanrılar ile hayvanlar içinde gider gelir, ki bu da insanoğlunun bir özelliğidir. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Bir gün gelecek, Kronos babasının kinini güden Erinyslere suçun diyetini ödeyecektir. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Antik dinler, günümüz dinlerinden ne tinsel olarak daha fakirdirler ne de zihinsel düzeyde karmaşıklık ve örgütlü seviye bakımından onlardan aşağıda bırakılırlar. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
  • Dionysos bizlere hep olduğumuzdan başka olmayı öğretir ya da bizi buna zorlar. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
  • Niçin bir değilde iki cinsiyet var. (Pandora – İlk Kadın)
  • “Ölene kadar bolluk içinde ya­şadınız. Bol buğdayınız, ağzına kadar dolu de­polarınız var; varlıklı ve mutlu bir adam oldu­nuz. Ama ölüm geldi mi her şey sonlanmış olur, hepsi biter, sizden geriye hiçbir şey kalmaz. Ve biriktirdiğiniz mallar, ambarınızdaki buğ­day, yağ, şarap, hatta biriktirdiğiniz paralar, hepsi yabancıların eline geçer.” Yani kadınsız yaşarsanız ölüm size ve haiz olduğunuz her şeye son noktayı koyar. Ama evlendiyseniz ve talih eseri fena olmayan bir eşe rastladıysanız, bu durumda hayır ve şer birbirini dengeleye­bilir. Buna rağmen belalı soyun bir temsilcisine denk gelirseniz hayatınız cehenneme döner. (Pandora – İlk Kadın)
  • Tek, muhteşem, aşkın, insanların sınırı olan zihinlerinin ölçüsüne gelmeyen bir tanrıya düşünceyle iyi mi ulaşılabilir? İdrak, hangi ağın ilmekleriyle sonsuzluğu yakalayabilir? Tanrı bilinebilir değildir; onu bir tek tanıyabiliriz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
  • Maya, büyü kudretiyle donatılı tek Yunan tanrısı olan Dionysos tüm biçimlerin ötesindedir, tüm tanımlardan kaçar kurtulur, tüm hallere bürünür fakat hiçbirinde mahpus kalmaz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
  • Öyleyse insanlığın da içinde bulunmuş olduğu bir ortak zemindir hayvanlık. Fakat aynı süre­ da hayvanlıktan bir kopuş da söz mevzusudur. (Pandora – İlk Kadın)
  • Görüp sakınabileceğimiz musibetler görünmezdirler, görüp işitebildiği­miz Musibeti ise hayır sanırız. (Pandora – İlk Kadın)
  • ..yürüye­rek gideceksin, bir çukur göreceksin; yanında un bulundur, bir koç bul, kes, kanını akıt; işte o süre eidola, tasvirler, hayaletler, ölülerin ruhları, yukarı doğru çıkacaklar. Teire­sias’ın ruhunu tanıyıp yakalayacaksın, ona koçtan aldığın kanı içireceksin, o da cana kavuşacak, ne yapman gerektiği­ni tek tek anlatacak. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Zeus’un güçlerinden biri düş­manını evcilleştirmek, ona boyunduruk vurmaktır. Zeus’un egemenliği zincire vurmayı bilen bir kralın egemenliğidir. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Metis Zeus ‘un ilk karısıdır. Fakat Metis ‘ten doğacak çocuğun adam olması halinde Zeus’u mağlubiyete uğratacağı öngörülmüştür. Metis ise bir kız çocuğuna, ileride kurnazlığın kişileş­miş hali olacak Athena’ya hamiledir. Zeus hi­leyi öncesinden hazır edip Metis’e şöyleki der: “He­mencecik her şekle girebiliyorsun öyleki mi?” “Tabii, bunda ne var” diye karşılık verir Me­ tis_ “Mesela aslan şekline girebilir misin, baka­ lım?” “A doğal!” der Metis ve aslana dönüşü­ verir. “Aleve dönüşebilir misin peki?” Bunun üstüne Metis kasıp kavuran bir aleve dönüşü­ verir. “Bir su damlası da olabilir misin?” Ve bir su damlasına dönüşür dönüşmez Metis’i yutuverir Zeus. Mesele hallolmuştur. Metis ar­tık onun içindedir. Zeus, metis’e haiz tanrı­ya, metis’in kişileşmiş haline dönüşmüştür. (Pandora – İlk Kadın)
  • Dionysos, bizlere yaşamın yüceltilmesini armağan eder. O dünyadan el etek çekmeyi vaaz etmez. Bir tür çileci yaşamla ruhları ölümsüzlüğe eriştirme iddiasında bulunmaz. (Eski Yunan’da Mit ve Din)
  • Hesiodos’un düşündüğü şeydir; Aristoteles’in ve daha pek çoklarının düşün­düğü şeydir: Kadın karnının, mankenin yapıl­dığı araç-gereç benzer biçimde, kil benzer biçimde bulunduğunu düşünür­ler. Kadın karnı tamamen edilgindir; adamın tohumunun üstüne bastırıldığı bir balmumu gibidir, öyleki ki çocuğa biçimini veren adamdır. Kadın bir tek malzemeyi temsil eder. (Pandora – İlk Kadın)
  • Aph­rodite için aşk Tanrıçası, Athena için hem Savaş hem de Bil­gelik Tanrıçası, Hephaistos için Zanaatkar Tanrı, Demirci Tanrı denilebilir. Oysa Dionysos bu çerçeveler içine sığmaz. O bununla birlikte hepsinin içinde fakat hepsinin de dışındadır, hem vardır hem yoktur. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Kronos kurnazlığın Tanrısıdır, yalanın, dolanın Tanrısıdır. (Torunuma Yunan Mitleri)
  • Pandora’ya da bakıldığında göze çarpan şey güzelliğidir, fakat içinde bir köpek ruhu ve bir hırsız mizacı barındırmaktadır. (Pandora – İlk Kadın)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş