Eğitim

Phaedra – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Phaedra – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Phaedra kimin eseri? Phaedra kitabının yazarı kimdir? Phaedra konusu ve anafikri nedir? Phaedra kitabı ne konu alıyor? Phaedra PDF indirme linki var mı? Phaedra kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Phaedra kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Çiğdem Dürüşken

Orijinal Adı: Phaedra

Yayın Evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

İSBN: 9789944881531

Sayfa Sayısı: 168


Phaedra Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Seneca (İÖ 4-İS 65): Roma uygarlığının en mühim söylev ustalarından biri ve Antik Yunan tiyatrosunun öncü temalarını, kendi damgasını vurarak Shakespeare ve Hölderlin’e ulaştıran bir trajedi şairidir. 

Medea’nın peşinden bizi Seneca’nın Romalı soluğuyla tekrardan buluşturan Phaedra trajedisi, tutku ve ümitsizlik içinde sıkışan bir ruhun hazin klasiği, yırtıcı tabiat ile insan doğasının karşıt tutkularının kıyasıya savaşının, aşk ve nefretin türlü hallerinin sahneye akışıdır. 

Bu trajedide Seneca’nın özgür ve capcanlı üslubuyla anıtlaşan Aşk, her türlü toplumsal ilke ve yasayı teker teker yıkarak, dağlardan sel şeklinde boşalır, dalgaları her yanı kaplar.


Phaedra Alıntıları – Sözleri

  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..”
  • Ne gece dinlendiğimde çözülüyor kaygılarım, ne de derin bir uyku çektiğimde.
  • Güvenle günah işledi bazıları, fakat ruhları asla rahatlık bulmadı…
  • __
    İyi bilinir,
    Aşk en inatçı ruhlara bile boyunduruk vurur,
    ___
  • Sırrını başkasının söylememesini istiyorsan, ilkin kendin söylememelisin.
  • __
    Uçarcasına geçip gider süre,
    hercai kanatlarıyla,
    tezcanlı Kader
    asla hiç kimseye göstermez sadakat.
    __
  • _
    Öyleki ender ki, başa bela olmayan güzellik (baksana şu geçen yıllara);
    merhametli bir tanrı esirgesin seni,
    ___
  • Akıl ne yapabilir? Delilik üstün geliyor, hükmediyor
  • Aşırı güç, gücünden öte güç ister.
  • Öğrendim, aşk tüm vahşileri dizginler.


Phaedra İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Bir trajedi: Euripides’in bir tragedyasıdır. Fakat Seneca tekrardan ele almış ve yazmıştır. Aşk ve tutku ana mevzudur. Gerçekten ne zor, aşkla yanarken, insanoğlunun yaptıklarının fenalık olarak değerlendirilmesi yada aşkın yasaklara takılması. Tanrının içimize düşürdüğü duyguları yaşarken niçin yasaklarla sınırlandırılırız ki? Biraz da mitolojik bir tadı vardır. Eşi uzun süre evden ayrı kalan kadının üvey oğluna beslediği aşk, onun ve üvey oğlunun ölümüne sebep olur. Nasıl bir delilikse aşk ve ilgisiz kaldığında ilgiyi sevgiyi arar, aradığını bulduğunda da her yasağı yapar insan. Sırf üvey oğlu, babasına benziyor diye aşık oldu hanım. Ama kocası döndüğündeyse ne aşkı dinledi ne de arzunun doğaüstü oluşunu görmüş oldu gözleri. (okuyanabi)

Antik Yunan Olağanüstü Hikayeler: Seneca’nın bir eserini daha bitirdik. Tadımlık bir yapıt 2 saatiniz almaz okumanız. İçeriği her daim beni büyüleyen Antik Yunan dönemine ilişik karmaşık, hüzün ve acı dolu bir örgüsü olan hikayeyi anlatmakta. Yeraltı Tanrısı Hades’in diyarına giden Kral, öz evladı ve onun üvey anası olan Kraliçeyi uzun bir süre habersiz bırakır. Öldüğüne inanan halk artık umudunu ondan kesmiştir. Bu esnada garip bir vaka gelişir ki bu vaka üvey annenin, kocasının İskit Prensesinden olan oğluna aşık olmasıdır. Antik Yunan Edebiyatı müthiş bir hayal hayatına haiz ve hakikaten bu zamanda yaşamış şairler, tarihçiler vs hepside bu vakaları muhteşem örgülerle anlatır. Hani derler ya pireyi deve yaparlar diye işte Antik Yunan bu şekilde bir deyimin yaşam bulmuş halidir. Hikâye içinde en can alıcı olanı ise Oğlunun öldürülmesi için beddualar eden Kralın oğlunu, karısının iftirası yüzünden öldürttüğünü öğrenince dünyasının yıkılmasıdır. Ve kendisi de intihar eder. Şiirsel bir anlatıma haiz belirttiğim şeklinde tadımlık hüzünlü bir yapıt. Romantizme ilgi duyuyorsanız şiddetle tavsiye ederim, duygularınız kabaracaktır (Fatih Beyazkaya)

Merhaba!
Phaedra, Euripides’in eseri esasında. Seneca isminde görünce şaşırmış ve benzerliktir diye düşünmüştüm lakin birkaç nokta hariç aynı tragedya Seneca tarafınca yeniden kaleme alınmış denebilir.
Eserimiz, bir kadının üvey oğluna olan aşkı üstüne kurulu. Phaedra’nın oğlu Hippolytus anaerkil bir toplumda büyüdüğünden bayanları esasen sevmemektedir. Doğa ile iç içe yaşamayı benimseyen adam, üvey anası olmasaydı da Phaedra’ya bakmazdı muhtemelen.
Aldatma yeteri kadar kötüyken ikinci eşinin öz evlâdına âşık olması işleri daha da fena yapıyor Theseus için.
Merakla okudum, şiirsel bir dil devamlı fazlaca hoşuma gitmiştir esasen. Mitolojik yönüyle bir tık ağırdı fakat. Dipnotlar fazlaydı, olmamasından fazlaca daha iyi en azından neler olup bitiyor anlayabildim. Ancak okurken git-gel yapmak yordu, kimi zaman koptum maalesef.
Genel olarak sevdiğim ve yürekli bulduğum bir eserdi diyebilirim. Dönemine bakılırsa, aslına bakarsak şimdi de aykırı sayılan bir mevzu ele alınmış. Tiyatro, mitoloji seven her insana tavsiyemdir.
Hoşça kalınca! (Ilgın O.)


Phaedra PDF indirme linki var mı?


Seneca – Phaedra kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Phaedra PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya minik yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun şeklinde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; bundan dolayı İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı esasen narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu öncelikle Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık halletmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” şeklinde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarıya ulaşmış bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve fazlaca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üstüne) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üstüne) yazısında da annesinden fazlaca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun peşinden Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez kesin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli süreci oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üstüne – İnziva Üstüne
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üstüne
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üstüne
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, bazen karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üstüne)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; bundan dolayı insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, yalnız uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları esasen bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üstüne)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş