Eğitim

Ruh Dinginliği Üzerine – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ruh Dinginliği Üzerine – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ruh Dinginliği Üzerine kimin eseri? Ruh Dinginliği Üzerine kitabının yazarı kimdir? Ruh Dinginliği Üzerine konusu ve anafikri nedir? Ruh Dinginliği Üzerine kitabı ne konu alıyor? Ruh Dinginliği Üzerine PDF indirme linki var mı? Ruh Dinginliği Üzerine kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Ruh Dinginliği Üzerine kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Bedia Demiriş

Yayın Evi: Yapı Kredi Yayınları

İSBN: 9789750800979

Sayfa Sayısı: 56


Ruh Dinginliği Üzerine Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Çevirisini sunduğumuz de tranquilitate animi’nin yazıldığı tarih kati olarak bilinmemektedir. Bu mevzu üstünde tartışmalar vardır. Ancak genel bir kanı olarak, Seneca’nın yaşamındaki çöküş yıllarında yazıldığı tahmin edilmektedir. Bu yapıtında Seneca, praefectus vigilum (asayiş ve yangın söndürme işlerinden görevli bir kolluk kuvveti komutanı) görevini üstlenmiş olan genç arkadaşı ve talebesi Serenus’a bilgece öğütler vermektedir. Seneca bu gence karşı derin bir sevgi beslemekteydi. Gencin İ.S. 63 senesinde zamansız ölümü, Seneca’nın mektuplarından birinde acıklı bir şükranın konusu olmuştur (epistulae morales 63, 14-16).


Ruh Dinginliği Üzerine Alıntıları – Sözleri

  • “Kaybetmektense, haiz olmamak, söylediğim şeklinde, daha katlanılabilir bir şeydir ve daha kolaydır; ve böylece, talihin yüzüstü bıraktığı kişilerden oldukca, hiçbir vakit ehemmiyet vermediği kişilerin daha neşeli olduklarını göreceksin..”
  • ”Ne gelişigüzel ve basit ne de aşırı bir hoşgörüye haiz olunmalı; zira kimseyi bağışlamamak kadar herkesi affetmek da zalimliktir.”
  • ”Güvenilir ve tatlı bir dostluk kadar hiçbir şey insan ruhunu memnun etmemiştir.”
  • ”Bir yolculuktan derhal sonrasında bir başkasına başlanır ve görüntüler görüntülerle yer değiştirir. Lucretius’un söylediği şeklinde: Herkes bu şekilde kendinden kaçar.”
  • “Kaybetmektense, haiz olmamak, söylediğim şeklinde, daha katlanılabilir bir şeydir ve daha kolaydır; ve böylece, talihin yüzüstü bıraktığı kişilerden oldukca, hiçbir vakit ehemmiyet vermediği kişilerin daha neşeli olduklarını göreceksin.”
  • “Kaybetmektense, haiz olmamak, söylediğim şeklinde, daha katlanılabilir bir şeydir ve daha kolaydır; ve böylece, talihin yüzüstü bıraktığı kişilerden oldukca, hiçbir vakit ehemmiyet vermediği kişilerin daha neşeli olduklarını göreceksin..”
  • ”İyi şeylerle olmasıyla birlikte, fena şeylerle de uzun soluklu ilişki, tutku yaratılır.”
  • Başkasını bağışlıyor göründüğünde,
    aslına bakarsak kendini bağışlıyorsundur.
  • Kahkahalara ve gözyaşilarına kapılmadan, top­lumsal adetleri ve insansal zaafiyetleri uysallıkla kabullenmek daha iyidir; zira başkalarının başına gelen talihsizlikler sebebiyle azap çekmek, sonsuz bir mutsuzluktur, başkalarının başına ge­len kötülüklerden keyif almak vahşice bir zevktir,


Ruh Dinginliği Üzerine İncelemesi – Kişisel Yorumlar


Ruh Dinginliği Üzerine PDF indirme linki var mı?


Seneca – Ruh Dinginliği Üzerine kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Ruh Dinginliği Üzerine PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya ufak yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun şeklinde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; zira İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı aslına bakarsan narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu en önce Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık halletmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” şeklinde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarı göstermiş bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve oldukca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üzerine) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üzerine) yazısında da annesinden oldukca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun arkasından Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli periyodu oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üzerine – İnziva Üzerine
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üzerine
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üzerine
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, bazen karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üzerine)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üzerine – Ruh Dinginliği Üzerine)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; zira insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, yalnız uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üzerine – Yaşamın Kısalığı Üzerine)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları aslına bakarsan bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üzerine)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş