Eğitim

Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı – Walter G. Andrews Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı – Walter G. Andrews Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kimin eseri? Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kitabının yazarı kimdir? Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı konusu ve anafikri nedir? Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kitabı ne konu alıyor? Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı PDF indirme linki var mı? Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kitabının yazarı Walter G. Andrews kimdir? İşte Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Walter G. Andrews

Çevirmen: Tansel Cenup

Orijinal Adı: Poetry’s Voice, Society’s Song Ottoman Lyric Poetry

Yayın Evi: İletişim Yayınları

İSBN: 9789754708073

Sayfa Sayısı: 245


Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Divan şiirinin ‘gerçek’ yaşamdan, toplumdan kopuk, üretildiği vakit ve mekanla bağları olmayan, ‘soyut’ bir şiir olduğu edebiyat tarihinin yerleşik yargılarından biridir. Şiirin Sesi, Toplumun Şarkısı’nda Walter Andrews, Osmanlı gazel geleneğini incelerken bu yargının tam tersi bir yaklaşım getiriyor. Gazellerin, Osmanlı cemiyet ve kültür yaşamını hem yansıttığını, hem de şekillendirdiğini gösteriyor. Cemaatçi dünya görüşünün, tasavvufun tesirinin, istikarlı iktidar yapısının, meclis, bezm şeklinde etkinliklerin, duygulara yüklenen aşkın anlamlarını, gerek Osmanlı toplumunu, gerekse gazelleri idrak etmek ve yorumlamak için önemini belirtiyor. Gazellerdeki anlam zenginliğinin, Osmanlı toplumunun karmaşıklığına uygun fazlaca katmanlı okumalara olanak yarattığını vurguluyor. Divan şiiri mevzusunda bugüne dek yapılmış çalışmaların en önemlisini sunuyoruz.


Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı Alıntıları – Sözleri

  • Birey, kuvvetli duyguların esiriyken nispeten çâresizdir.
  • Fani dünyanın mutluluğu geçicidir.
  • … Güzellik her iki dünyada da bulunur, fakat muhteşem güzellik sadece ilâhi âlemde görülür.
  • “Şiirin yansıttığı yaşamı yaşa!”
  • … Bu sebeple âşık, Mâşuk’ u temâşâ ederken, çevresindeki dünyayı duymaz, görmez olur.
  • Şiir, otobiyografi değildir, dolayısıyla şairin anlattığı yaşantıyı hakkaten yaşayıp yaşamadığı yersiz bir sorudur. Ayrıca, şiirde anlatılan yaşantılar, duygusallığın ağırlığını taşıyan yaşantılardır.
  • “Hayat uçup gidiyor, ölüm mukadder.”
  • Müminlerin bir çok, tasavvuf yoluna giremeyecek denli bu dünyaya bağlıdır. Aynı zamanda anlamış olur ki, basit şahıs, dinin zahirî şekillerine itaat etmesi yardımıyla, âhirette Allah’ın cennetine kavuşur, fakat hakikat mertebesine erişme imkanını ebediyen yitirir.


Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Ilk olarak kitap, yabancı dilden tercüme olduğundan, başta cümlelerin giriftliğinde boğuluyor şeklinde oluyorsunuz. Fakat bölüm bölüm ilerledikçe anlatılmak isteneni daha rahat anlıyorsunuz.
8 bölümden oluşan bu kitap, Yabancı bir yazarın kaleminden Osmanlı şiiri ve gazelinden bahsedilmiştir.
Özetlemek gerekirse değinmek isterim. Bölümlerde sırasıyla :Gazelin, anlam ve geleneği, şiirsel sözdağarı, tasavvuf ile ilişkisi, iktidar ve otoritesi, duygunun sesi, gazelin ekolojisi ve eleştirel perspektifler başlıkları altında teferruatlı bir halde yer yer de gazel örnekleri, gerektiği yerlerde pasaj örneklerine de vererek açıklamalar yapılmıştır.
Okumuş olduğum bu yaratı, klasik Türk şiirine karşı oluşturulan ön yargıların kırılması amacıyla kaleme alınmıştır. Nedir bu ön yargılar?
Klasik Türk şiirinin, bir tek hayalden, beşeri aşktan, bireysel konulardan ibaret olmadığını, aksine şiirin, toplumdan soyutlanmadan, toplumun kültürüne de indirgenerek yazıldığından bahsedilmiştir.
Gazellerde kullanılan hiçbir kelimenin altının boş olmadığını, her kelimenin bağlamdan hareketle bilinmeyen bir anlamın daha bulunduğunu beyit şerhleri ile detaylandırmıştır.
Andrews, gazel şiirinin gerçek yaşamı yansıttığına dair tezler ortaya atmış ve bunu sunmuş olduğu deliller ile güçlendirmiştir. Siz de bu deliller yardımıyla değişik bir pencere açıp sonrasında da bakmaya çalışıyorsunuz.
Kitabın son bölümde yer edinen ek başlığında, divan şiiri sözdiziminin genel kurallarından bahsedilmiştir. (Aybüke Sömen)

Eski Türk Edebiyat dersim için okuduğum bir kitap. Bilhassa kitabın giriş kısmı ve netice bölümünden büyük zevk alarak okudum. Türk okuyucuların Türkçenin söz dizimi ile ilgili olan bölümlerden sıkılacağını düşünüyorum. Zaten bildiğim şeyler olduğundan ben o kısımları okurken sıkıldım. Eğer eski edebiyata ilginiz var ise ya da eski edebiyat dersi görüyorsanız okumanızı tavsiye ederim. Benim bakış açımda değişikliklere sebep oldu.
Şimdiden keyifli okumalar (moonchildssky)

Divan edebiyatına bilinenin aksine değişik ve daha gerçekçi bir yaklaşımla değiniliyor. Yerli araştırmacı ve yazarlarımız ümit ederim bu yapıtı dikkate alıp yeni araştırmalara yönelirle. Basmakalıp söz ve yorumlardan vazgeçmenin zamanı geldi de geçti bile. (Erkan ERKAN)


Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı PDF indirme linki var mı?


Walter G. Andrews – Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Walter G. Andrews Kimdir?

Walter G. Andrews (1939), Washington Üniversitesi (Seattle) Yakın Doğu Dillleri ve Kültürü Kısmı’nde profesördür. Michigan Üniversitesi’nde İngiliz Edebiyatı üstüne master (1963) ve Türk Dili ve Edebiyatı üstüne doktora yapmış oldu (1970). Emek harcamaları içinde, An Introductuon to Ottoman Poetry (Bibliotheca Islamica, 1976; tükenmiştir),Poetry’s Voice, Society’s Song (W.Ü. Yayınları, 1984; tükenmiştir) ve Ottoman Lyric Poetry (M. Kalpaklı ve N. Black ile) (Texas Üniversitesi Yayınları, 1997) ile Türk edebiyatı ve kültürü üstüne fazlaca sayıda yazı bulunmaktadır.


Walter G. Andrews Kitapları – Eserleri

  • Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı
  • Sevgililer Çağı
  • Walter G. Andrews Kitabı


Walter G. Andrews Alıntıları – Sözleri

  • … Güzellik her iki dünyada da bulunur, fakat muhteşem güzellik sadece ilâhi âlemde görülür. (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • Hakimiyet ve itaat ilişkilerini erotik imgelerle kavramsallaştırmak iki yönlü bir şeydi. Batı Oryantalizmi, Doğu Oksidentalizmi’nde karşılık buluyordu. Mesela, 16. yüzyıl Osmanlıları Avrupa’yla ilişkilerini en belirgin şekilde İstanbul’un semtindeki Avrupa mahallerinden bir “Frenk oğlan” üstüne kurulan cinsel hakimiyetle simgeliyorlardı, bunun şeklinde pek fazlaca örnek vardı. Eleştirel Avrupalılar Venedik’e Türk’ün fahişesi diye hitap ederken, siyasal ilişkileri de derecede erotik bağlamda tahayyül ediyorlardı. (Sevgililer Çağı)
  • O dönemde cinsellik öteki egemenlik ve itaat ilişkilerinden ayrı düşünülmediği şeklinde, cinsel tercihler de ferdin kimliğini ya da özünü herhangi başka bir tercihinden, örnek olarak banyosunu sıcak suyla yapmaktan hoşlanmasından yada bezelye sevmemesinden daha çok tanımlıyor değildi. (Sevgililer Çağı)
  • Birey, kuvvetli duyguların esiriyken nispeten çâresizdir. (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • “Şiirin yansıttığı yaşamı yaşa!” (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • Şiir, otobiyografi değildir, dolayısıyla şairin anlattığı yaşantıyı hakkaten yaşayıp yaşamadığı yersiz bir sorudur. Ayrıca, şiirde anlatılan yaşantılar, duygusallığın ağırlığını taşıyan yaşantılardır. (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • arzu ne kadar yakıcı ve ne kadar abartılı olursa, bu dünyanın çerçöpü de o denli kül olup gider. dünyada aşk daima din ile kesişir (Sevgililer Çağı)
  • Onun için daima doğru soruları sormak cevaplardan daha önemlidir. O daima Osmanlı edebiyatı çalışmalarında yaygın olarak kullanılan metotların, transkripsiyon ve metin edisyonu sistemlerinin altında yatan felsefeyi ve ön kabulleri sorgulayıp eleştirel bir süzgeçten geçirmeden bu alanda ilerleme katetmemizin fazlaca zor bulunduğunu vurgular.
    SEVİM KEBELİ – MURAT UMUT İNAN (Walter G. Andrews Kitabı)
  • Fani dünyanın mutluluğu geçicidir. (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • – ” (…) Türklerin bigün tarihî edebiyatlarını tekrardan keşfedeceklerine ve buna katkıda bulunabileceğime inanıyordum.
    Bu tuhaftı.
    Sırtlarını çevirdikleri görkemli ve büyüleyici bir tarihin izleriyle çevrelenmiş tüm bir ülke.
    Buna inanamadım…” (Walter G. Andrews Kitabı)
  • “Hayat uçup gidiyor, ölüm mukadder.” (Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı)
  • Gelibolulu Mustafa Ali, Aziz-i Mısri hakkında “kadınlardan hoşlanırdı, fakat esasen bir tek Allah kusursuzdur” demişti. (Sevgililer Çağı)
  • Gazali’ye nazaran (Dafi’ü’l-gumum), hanımefendilerin cinsellik seviyesi epey yüksektir; buna karşın eğer hanım ahlaklıysa bir taraftan da ilişkiye karşı koyar. Geleneksel bir olguyu tekrarlayarak belirttiği suretiyle, Allah cinsel arzuyu dağıtırken on bölüme bölmüş. Bir parçasını Adem’e vermiş, kalan dokuz parçayı Havva’ya bahşetmiş. Oldukca geçmeden iş çığırından çıkmış, Allah da Havva’yı iffet kamçısıyla kırbaçlamak suretiyle Cebrail’i göndermiş. O zamandan beri hanımefendiler seksi hem arzu ederler hem de ondan kaçınırlarmış. (Sevgililer Çağı)
  • Erkeklerin bayanları korumayı dikkatsizlik etmeleri her birinin (kadının) hayvani tabiatına yenik düşüp kendi gönlünde yatan arzuların peşine takılmasına, yabancılarla temas edip iffet perdesini yırtmasına ve namus duvağını edepsizce lime lime etmesine neden olur. Bu durum onları ayağının dibinde zapt eden hayvani kösnü canavarının özgür kalmasını ve (hanımefendilerin) doğru ile hatası ayırt etmeyi beceremeyip çiftleşme arzusuyla kendilerini alçaltmalarına niçin olur. Zira irfan sahipleri şu fikirde birleşirler ki onları denetim altında tutmayıp sonrasında da iffetli olmalarını beklemek aletini bir kadının dişilik organına sokmuş, birleşmenin büyüleyiciliği ile şeker tadında kımıldanmalarda olan adama “boşalma” demeye benzer. Ya da günlerce yakıcı sıcaklarda susuz kalmış insanın bir yudum su bulduğunda içmek yerine ellerini yıkamakla doygunluk olmasına benzer. Mesela benzeri olmayan güzellikteki hanımefendilerin kehribar misali avret yeri ile süratli iş gören sap misali (adam) kösnü organı bir araya gelip biri birine “Aman dikkat, kapılmayasın” der ve diğeri de ona “Aman, arzulamayasın” der ise, bu anlam ifade etmeyen bir konuşma, izandan ve idrakten uzak bir boşboğazlık olur.
    Çin diyarında ….. diye bir ot vardır derler. Senenin belli bir zamanında çıkar. Bu otun kokusu hanımefendilerin burnuna vardığında, hepsi çiftleşmek için denetim edemedikleri bir arzu duyarlar. O diyardaki her bir kimse bu durumu bilmiş olduğu, hem de oldukça iyi bilmiş olduğu için, kuşkusuz karısını bir ay süresince kilit altında meblağ ve becerebiliyorsa onunla her gece gündüz mümkün olduğunca sık beraber olup işi yoluna koyar. Zira eğer onları koruyamazlarsa, tüm hanım milletinin namusunu kirleteceği kesindir. İşte gördüğünüz şeklinde hanımlarını gayretle korudukları buradan anlaşılır bu sebeple hanımefendilerin dizginleri bırakılırsa, (hanımefendiler) isteseler de istemeseler de karşılarına çıkan her erkekle yatmayı mecburen arzulayacaklardır.
    [Gelibolulu Mustafa Ali, Kava’idi’l-Mecalis, s.364-365 (Hazırlayan: Mehmet Şeker)] (Sevgililer Çağı)
  • Walter halen etkin bir sporcudur. Golf, tenis ve bisiklet sporlarını aksatmaz. İyi bir marangozdur. Evinin garajını bir marangoz atölyesi haline getirmiştir. Burada yapmış olduğu sanatla alakalı ahşap ürünler görülmeye kıymet. Walter bununla beraber iyi bir hattattır. Gençlik yıllarında Hamit Aytaç’tan dersler almış, sonrasında kendisini geliştirmiştir.
    MEHMET KALPAKLI (Walter G. Andrews Kitabı)
  • Sarayda baştan çıkarışlar hep yukarıya yönelir. Gücü daha azca olan kendinden daha kuvvetli olanın ilgisini, desteğini ve iltifatını kazanmaya çalışır. (Sevgililer Çağı)
  • “İnsan aşktan bihaber olacak kadar bilgisiz olabilir mi?”
    “Olabilir.” (Sevgililer Çağı)
  • Walter G. Andrews ile çalışmak bana ve inanırım ki onunla yolları kesişen her insana bir tek bilimsel niteliği olan hayata değil, gündelik hayata dair de birçok şeyi fark ettirdi: aynı anda birden fazla işle uğraşılıp hepsinde başarı göstermiş olunabileceğini, bir şeye karar verildiyse kesinlikle harekete geçilmesi icap ettiğini, yirmi dört saat çalışmanın ya da uykusuz kalmanın insanı öldürmediğini, bilgisayar başlangıcında çalışmaktan meydana gelen bel ve boyun ağrılarının birkaç gün sonrasında geçtiğini, “yapamam” kelimesini sözlüğünüzden çıkarmanız icap ettiğini, hep aynı yolu izlerseniz aynı yere varılacağını, kimi zaman yolunuzu değiştirmeniz icap ettiğini, olmayacak (!) hayallerin ardına düşülebileceğini…
    GÜLŞAH TAŞKIN (Walter G. Andrews Kitabı)
  • Rönesans dönemine ilişik adabımuaşeret kitapları ve vaazlar hanıma “üstünde oturan binicinin en hafifçe dizginlemesiyle dönen, onun istediği şekilde gidip duran bir at şeklinde itaatkar olup sükunetle ve hevesle boyun eğinceye” kadar terbiye edilmesi ihtiyaç duyulan dik başlı bir hayvan gözüyle bakar. Beklenen itaatkarlığı sağlamak için başvurulan -şiddet ve zihinsel eziyet de dahil olmak üzere- yöntemler “aslanları, boğaları ve filleri terbiye etme” yöntemleriyle karşılaştırılır. Aslanlar, boğalar ve filler! İkinci derecede görülmesinin sebebi kısmen güçsüzlüğü olan bir cinsel tanımlamak için ne kadar da büyük, korkulu ve tehlikeli bir hayvanlar topluluğu. (Sevgililer Çağı)
  • Walter’dan o denli fazlaca şey öğrendim ki, şimdi hangisinden bahsedeceğimi bilemiyorum. Fildişi kuleleri olmaktan fazlaca uzaklaşan Amerikan üniversitelerinde erken çağıl Osmanlı edebiyatı şeklinde bir mevzunun önemini anlatmanın acayip zevkini. Tarih dediğimiz ve bizlerden fazlaca uzakta görünen o terimi bugüne bağlama becerisini. Belki de kimsenin fark etmeyeceği bir noktayı, örnek olarak yanlış çevrilmiş bir kelimeyi, kendine yedirememeyi. Yaptığın işe karşı hafifçe saplantılı bir bağlılık hissetmenin fazlaca acaip olmadığını. Geçmiş ve bugünkü meslektaşların haklarını kesinlikle teslim etmeyi. Ve en önemlisi, işine kendini bu kadar adamışken arada sevdiklerine kaçabilmeyi. Yani aslına bakarsak Walter’dan iyi mi hem bilimle uğraşıp hem de insan olacağımı öğrendim.
    DİDEM HAVLİOĞLU (Walter G. Andrews Kitabı)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş