Eğitim

Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı – Alâeddin Şenel Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı – Alâeddin Şenel Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kimin eseri? Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kitabının yazarı kimdir? Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı konusu ve anafikri nedir? Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kitabı ne konu alıyor? Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı PDF indirme linki var mı? Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kitabının yazarı Alâeddin Şenel kimdir? İşte Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Alâeddin Şenel

Yayın Evi: İmge Kitabevi Yayınları

İSBN: 9789755333793

Sayfa Sayısı: 93


Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Uygarlık ufuklarında bir bulut var ki insan yaşamının bir yöresini karartmakta, mutluluk çimenlerinin bu yörede yeşermesini engellemekte. Bu kara bulut gözden geçirilmesi zamanı çoktan gelip geçmiş olan aile kurumudur.

Bugünkü biçimiyle buzullardan kaçıp mağaralara sığınan taş devrinin insanları için kuşkusuz yararlı bir kurumdu.

Ne var ki fosilleşmekten kurtulan bu kurum insanları taş devri ilişkilerine zorlayagelmekte.

Bu kurum kadının kaderini adamın ayaklarına kösteklemekte, evlatların kaderini ana babaların kaderi ile damgalamakta.

Artık yeter! Bu insanlık öncesi kurumun yeni yeni filizlenecek soyların duygu ve düşüncelerini fosilleştirmesine daha çok göz yummayalım.

Ona mutluluğun savcılığı altında aklın yargısı önüne çıkaralım. (Arka Kapak)


Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı Alıntıları – Sözleri

  • Doğduğunda, yazarın adını
    “Alaeddin” koymuşlar.
    Ama kendisi, aklı başına erişince,
    bu adı fazla dindarca bulmuş.
    Bundan sonrasını şöyleki konu alıyor:
    “Ben insanca bir adım olsun istedim.
    İşte bunun için kendi adımı kendim koydum. Adım ‘Adam’ olsun istedim,
    Adam oldu.
    Var mı karşı çıkan?”
  • “Yani bizim kadınlarımız gibi, belli bazı durumlarda işe yarayan,bunun dışında yaşam boyunca bir yük ya da süs olarak taşınan memeleri yoktur Teleandregenoslu kadınların.”
  • Bir insanoğlunun, sevdikleriyle beraber olmaktan ne kadar hoşlanırsa hoşlansın; gene de bir başkasıyla paylaşmak zorunda olmadığı bir boş zamanı, bir başkasıyla uzlaşmak zorunda kalmadan yapabileceği işleri olmalı. Karı kocanın yapışık olmaları, bırakın bir başkasıyla baş başa olmayı, kendileriyle baş başa kalma hakkını bile tanımaz. Mutluluk, “bir orman benzer biçimde beraber” ve “bir ağaç benzer biçimde tek ve özgür” yaşamaksa, Teleandregenos’ta mutluluğun bir boyutu noksan anlamına gelir.
  • “…Onlara, bir şeyin en sağlam biçimde “yaparak” ve yanlış yaparak” öğrenebileceğini iyi mi öğretebilirim ki?”
  • Kafesin gene iki anahtarı vardır. Biri kamu yetkililerinde, biri kocadadır. Kadının eline anahtar verilmez. Kamu yetkilileri, kendilerince malum, neler bulunduğunu hiç kimseye açıklanmayan toplumsal yarar, aile çıkarı nedenleriyle bu anahtarı istedikleri süre kullanmaya yetkilidirler.
  • Ben, adamların “araçları” olan bayanların bile yaşamlarından yakınmayıp, “hoşnutuz” dedikleri bir düzeni yıkılmaz buluyorum.
  • Teleandregenoslu çocuklar bir şeyi yaparak öğrenmezler. Hatta büyüklerine bakarak öğrenmezler. Çocuklar bir şey halletmeye kalkınca, ” yanlış yapmasın” diye büyükleri o şeyi derhal yapıverir. Çocuklar o şeyi ikinci kez halletmeye kalkınca, “güçlük çekmesinler” diye büyükleri çatıverir. Onlara, bir şeyin en sağlam şekilde “yaparak” ve “yanlış yaparak” öğrenilebileceğini iyi mi öğretebilirim ki?
  • Yapışıklık hareketi yavaşlatır ,çeşitlenmeyi engeller,değişikliği,dolayısıyla sevgiyi de öldürür .Durmadan aynı şeye bakan göz ,ilkin güzel bulduğunu sonrasında bulmaz ; ilkin sevdiğini sonrasında sevmez olur .Yaşam çeşitlenmeden yanadır ; evrimin altın anahtarları da hep çeşitliliğe oluşturulan kapıları açmaktadır .
  • Mutluluk “ bir orman gibi birlikte “ ve “bir ağaç gibi tek ve özgür” yaşamaksa, Teleandregenous’ta mutluluğun bir boyutu noksan anlamına gelir .
  • Kafese karşı tüm direnmelerin boşuna bulunduğunu anlayan, kafesi ve kafesle beraber erkeklerden yana yontan kıymet yargılarını kabul ederek, yazgısına razı olup yakınmaktan vazgeçen genç kızlar mutlu mudur? Ne gezer!


Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı İncelemesi – Kişisel Yorumlar

“…Yani bu iki çizgiden
Hiçbiri asla
Özgürlük nedir, mutluluk nedir
Bilmedi mi?”
Adam Şenel’in ütopyası ulaşılması zor mükemmeliyetçi bir yapı tasarısı değil, toplumun çeşitli kurumlarına negatif eleştiri sunan ve aklın yargısıyla bu düzenin sorgulanması icap ettiğini gösteren bir distopya. Teleandregenoslu bayanların, adamların ve evlatların yaşam biçimlerini, birbirleriyle olan ilişkilerini, öğrenme ve sosyalleşme süreçlerindeki toplumsal anlayışları tanımlayarak evlilik hayatına çarpıcı eleştiriler sunuyor.
Teleandregenos geleneksel hayatında bugünün otoriter mukaddes evlilik / aile yaşamının unsurları bulunuyor. Kadının vasıta olarak benimsendiği ve her şeyin adamların çıkarları doğrultusunda yürütülmüş olduğu bir toplumsal yapı anlayışı veriliyor. Kadınlar doğdukları andan itibaren kuvvetsiz ve çelimsiz olarak betimlenirken, toplumsal alanda “namus” benzer biçimde birçok kavramın da esareti altında yaşıyor. Ana-baba-çocuk ilişkilerinde sevgi ve öfkenin varlığı iç içe anlatılmakla birlikte psikanalitik kuramdan izler taşıdığını söyleyebiliriz.
“…Teleandregenoslu ana babalar, büyük bir suçluluk psikozu içindedirler…İçlerindeki öldürme isteğini gizlemek, bastırmak, ezmek için ve bu duygularının başkalarınca sezileceği korkusuyla, çocuklarına karşı aşırı sevgi ve ilgi gösterilerine girişirler.”
Dişinin vasıta, adamın amaç olduğu anlayışının doğumdan ölüme kadar benimsetildiği ve yaşatılmış olduğu Teleandregenos, bir papirüs kağıdında yazan ütopya değil, bugünün tarihidir. (Gizem KILINÇ)

Puanım 3/5 (%60/100)
İsmini söyleseniz kimsenin okumamış hatta duymadığı bir kitap bulunduğunu düşünüyorum. Yüksek lisans ders döneminde bilim kurgu hocam önermişti söz içinde. Türk bilim-kurgu ve fantastik yazarlar oldukça azca olduğundan talih vermek istedim.
Bundan bilmiyorum kaç yıl ilkin yazılmış bir distopya kitabı aslına bakarsak. Anlatış ve üslup bakımından Thomas More’un Ütopya’sına oldukça benziyor. Anlatıcı (büyük olasılık Adam Şenel’in kendisi) Teleandregenos adlı yere ilişik bir yazma buluyor ve bu yazmada oranın evlilik hayatından bahsediliyor. Çocuklar yapışık ikiz olarak doğuyor ve ebeveynlerine bağımlı olarak yaşıyorlar hayatları süresince. Onlardan ayrıldıktan sonrasında ise birbirleri ile evlenip gene bu geleneği devam ettiriyorlar.
Kadın ve adam ilişkileri, aile ilişkileri, çocuk ve ebeveyn görevleri, cemiyet benzer biçimde birçok mevzu hakkında konuşuyor Adam Şenel. Genel olarak kitap hoşuma gitti şu sebeple hakkaten garip (yer yer iğrenç) bir distopya yaratmış yazar. Bilhassa yazıldığı yılı ve ortamı düşünürsek hakkaten oldukça yenilikçi. “Yumuşak bilim kurgu” olarak kabul edeceğim bir kitap ve bu yüzden Ursula Le Guin benzer biçimde yazarları seviyorsanız ilginizi çekecek bir kitap. (Mert Öncel)

okuduğum en değişik kitaplardan biriydi sanırım. adı her ne kadar ütopya olsa da biz bayanlar bakımından bir distopya bulunduğunu kolaylıkla söyleyebilirim. hanım üstündeki toplumsal baskının yoğunluğunu o denli fazlaca hissettim ki üzerimde okurken. bu distopyayı o kadar da uzakta aramaya gerek olmadığı kanaatindeyim zira günümüz ataerkil toplumunda da hanıma – amiyane tabiri ile- kocasının malıymışçasına muamelede bulunuluyor olduğu bir gerçek lakin bu kitaptaki durum elbet daha içler acısıydı bayanlar bakımından. kesinlikle okunmaya kıymet bir kitap bulunduğunu düşünüyorum. zihnimde kalıcı bir yer edindi diyebilirim… (selma)


Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı PDF indirme linki var mı?


Alâeddin Şenel – Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Alâeddin Şenel Kimdir?

Alaeddin (Adam) Şenel. 1941’de Kütahya’da zanaatçı-işçi bir ailenin evladı olarak hayata merhaba dedi. İlk ve orta öğrenimini bu kentte, esnaf dayılarının yanında çıraklık yaparak tamamladı. AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi’ni burslu talebe konumuyla 1963’te tamamladı. 1964’te bu fakültede asistan kaldı. 1968’de doktorasını verip 1980’de doçent oldu. 1983’te çekilme edip 1991’e kadar yaşamını çevirileriyle kazanmıştır. 1991’de SBF’ye dönerek 2001 sonunda emekli oldu. Fikir zamanı ve insanlık tarihiyle ilgili dersler verip çeviriler yapmış olan Şenel’in bilimsel yapıtları yanı sıra Ozmos Kronos ve Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı adlı iki ütopya denemesi bulunmakta.


Alâeddin Şenel Kitapları – Eserleri

  • Siyasal Düşünceler Tarihi
  • Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi
  • Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı
  • İlkel Topluluktan Uygar Topluma
  • Ozmos Kronos
  • Şifrelerden Sembollere Dan Brown
  • 50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem
  • Din-Ahlak ve Saygı-Biat Üstüne Aykırı Yazılar
  • Irk ve Irkçılık Düşüncesi
  • Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
  • İnsan ve Evrim Gerçeği
  • Eski Yunanda Eşitlik ve Eşitsizlik Üstüne
  • Olimpiyatların Kara Tarihi
  • Sağcı Düşünüşün Kritik Tarihi


Alâeddin Şenel Alıntıları – Sözleri

  • Batı koloniciliginin gelisip, Avrupalılar’ın Afrika’da
    Karaderililerle, uzak Asya’da Sarıderililerle, Amerika’da
    Kızılderililerle karşılaşmaları üstüne, insanları
    sınıflandırmalar, ırk kuramları görünmeye başlamıştı. (Irk ve Irkçılık Düşüncesi)
  • [Yapıtın hacimli olmasından dolayı] Zamanı kıt ve kıymetli modern okuyu­cudan özür diliyoruz. (Eski Yunanda Eşitlik ve Eşitsizlik Üstüne)
  • İnsanlar kendilerini hak, hakkaniyet, sulh masalları ile aldatırlar. Oysa eninde sonunda geçerli olan, yaşam savaşı yasasıdır. Ne kadar akla yakın görünüyor değil mi? (Siyasal Düşünceler Tarihi)
  • Tapınak ekonomisinin odağı “tanrının kanalları” ile büyük sulama tarımı uygulanan “tanrının tarlaları” ürününün, “tanrının kulları” eliyle “tanrının evi” denen yere getirilmiş olduğu yerdi. Burası alt katında tarla ürünlerinin “tanrının sürüleri” ürünleriyle beraber işlenip üst katlarındaki mabet dinci personeline bölüştürüldüğü bir “ziggurat” biçimindeydi. (Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk)
  • Üniversite sözcüğü, Salerno tıp ve Bologna hukuk merkezlerinde okuyan öğrencilerin hem haklarını korumak hem de öğretim üyesi tutabilmek için XI. yy’da kurmuş oldukları “Üniversitas” adlı loncadan oluşur. 1160’ta Paris kentindeki öğretim üyeleri, kendi yönetimlerinde çalışmak suretiyle düzenledikleri okula bu adı vermişlerdir. (50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem)
  • Şifacıların başarı öyküleri genel olarak şifacıların yaptıkları sahtekarlıkların sonucudur. (Şifrelerden Sembollere Dan Brown)
  • “İnsanoğlu putunu kendi yapar kendi tapar.” (Din-Ahlak ve Saygı-Biat Üstüne Aykırı Yazılar)
  • “Köledirler fakat ikimiz de onlar kadar yazgının elinde olduğu­muza nazaran, onlar benzer biçimde birer köle değil miyiz?… Köle olmayan bi­rini göster, kimi şehvetin, kimi tamahın, kimi onur arzusunun, hepimiz umudun, hepimiz korkunun kölesidir.” (Din-Ahlak ve Saygı-Biat Üstüne Aykırı Yazılar)
  • Kafesin gene iki anahtarı vardır. Biri kamu yetkililerinde, biri kocadadır. Kadının eline anahtar verilmez. Kamu yetkilileri, kendilerince malum, neler bulunduğunu hiç kimseye açıklanmayan toplumsal yarar, aile çıkarı nedenleriyle bu anahtarı istedikleri süre kullanmaya yetkilidirler. (Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı)
  • Ben, adamların “araçları” olan bayanların bile yaşamlarından yakınmayıp, “hoşnutuz” dedikleri bir düzeni yıkılmaz buluyorum. (Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı)
  • “cenk yoğunlaştırılmış bir politikadır; siyaset seyreltilmiş bir cenk” (Din-Ahlak ve Saygı-Biat Üstüne Aykırı Yazılar)
  • Kafese karşı tüm direnmelerin boşuna bulunduğunu anlayan, kafesi ve kafesle beraber erkeklerden yana yontan kıymet yargılarını kabul ederek, yazgısına razı olup yakınmaktan vazgeçen genç kızlar mutlu mudur? Ne gezer! (Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı)
  • Simgesel araçların önemine Alman alim Ernst Cassirer (1874-1945) dikkat çekmiştir. Diğeri hayvanların da bazı nesneleri vasıta olarak kullanabilip, tek tük araçlar yapabilirken, bir vasıta türünün yalnızca insanlarca yaratılıp kullanıldığını yazmıştır: simgesel araçlar. Bu olgudan giderek insanı Homo symbolicum olarak tanımlamıştır. (50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem)
  • Öyleki ki insan, “simgelerle sevişen, simgelerle savaşan bir hayvandır” biçiminde de tanımlabilir. (Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk)
  • “…Onlara, bir şeyin en sağlam biçimde “yaparak” ve yanlış yaparak” öğrenebileceğini iyi mi öğretebilirim ki?” (Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı)
  • Kişi tek başına mutlu olması imkansız şu sebeple insan doğuştan toplumsal ve siyasal bir hayvandır. İnsana mutluluk verecek aklın eylemi de sadece bir topluluk içindeki eylemidir. (Siyasal Düşünceler Tarihi)
  • Lao-çe’ye nazaran insanoğlu (çağımızın anarşist çevrelerinde düşünüldüğü benzer biçimde) doğuştan iyidir. Dolayısıyla güdülmeleri gerekmez. Birbirlerine doğuştan eşittirler. Yapılması ihtiyaç duyulan tek şey Tao denen doğru yolu izlemektir. Doğru yol ise, o şekilde her insanın ulaşamayacağı yüksekliklerde değildir, burnumuzun dibindedir. Doğru yola, fazlaca şey öğrenmekle, fazlaca şey bilmekle girilmez. Oldukca şey bilmenin, kendi başına hiçbir kıymeti yoktur; hiçbir yararı yoktur. Üstelik, insanoğlu içinde bilen-bilmeyen benzer biçimde haksız ayrımlara yol açabildiği için, ziyanı bile vardır. Oldukca mala haiz olmak da insanı doğru yola götürmez. Tersine, kişiyi asil amaçlardan saptırır.
    (…)
    Lao-çe (gene çağımızın Thoreau benzer biçimde anarşist düşünürlerinin düşüncelerini anımsatırcasına) yalınlığın en doğru yol, en büyük erdem oluşturduğu noktasından kalkar. Onunla tutarlı olarak, karmaşık ilişkilere ve örgütlere (uygarlığa?) karşı çıkıp en doğru yönetimin (kişiye minimum karışan) minimum yöneten olduğu sonucuna ulaşır. (Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi)
  • ”Erkekler daha fazlaca topluluğu ”koruma”, bayanlar evlatları ve topluluğu yiyecek hazırlayarak ”besleme” işlerini üstleneceklerdir. Bu yöndeki farklılaşma ileride daha da gelişerek ”av işleri” ile ”ev işleri” ayırımı biçimini alabilecektir. Aslında çağdaş topluma dek, bayanların toplayıcılık yanı sıra av haricinde her işi yaptıkları sanılıyor. Uygar toplumdan sonrasında ise, ev haricinde ziraat işleri yanı sıra ev içinde her işi üstlenecekleri bir durum söz mevzusudur. Bu bir açıdan, bayanların üzerine daha fazlaca işin yükleneceği anlamına gelip, onlar adına bir olumsuzluktur. Diğeri açıdan, uzmanlaşmanın ve yabancılaşmanın negatif etkilerine erkeklerden daha azca açık kalmaları anlamına gelir.” (Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi)
  • Dahası, üreme ve beslenme sorunları çözüldükten sonrasında bile, erkekler, bayanları “araç gibi” kullanmayı sürdüreceklerdi. Bu ilkel çağlardan kalma alışkanlıkla. Bencilliklerini örtmek yolunda dille aktardıkları, “kutsal” sayıp saydırdıkları geleneklere sığınacaklardı. Sözde “kutsal” saydıkları hanıma, amaç olma hakkını tanımayacaklardı. Hatta bir peygamber onu “mülk” sayacaktı. Doğduklarında onları diri diri gömülmekten kurtardım diye olmalı, “kadınlar sizin tarlalarınızdır, onları dilediğiniz gibi ekin” diye emir çıkaracaktı. (Ozmos Kronos)
  • “…
    Teurjik büyü eylemleri hususi bir biçim büyüdü. Teurjistler, tipki ilkel büyüde oldugu benzer biçimde varliklar arsinda birtakim benzerlik iliskileri tesis ederler ve bu iliskileri kullanarak yaptiklari büyüsel ayinler vasitasiyla, tanri heykellerini canlandirmayi ve tanrilarla konusmayi hedeflerler.” (Şifrelerden Sembollere Dan Brown)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Instagram takipçi hilesi instagram yabancı takipçi satın al takipçi satın al
meritking meritroyalbet bahsine giriş madridbet yeni giriş paralı tombala siteleri