Eğitim

Ahlak Mektupları – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ahlak Mektupları – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Ahlak Mektupları kimin eseri? Ahlak Mektupları kitabının yazarı kimdir? Ahlak Mektupları konusu ve anafikri nedir? Ahlak Mektupları kitabı ne konu alıyor? Ahlak Mektupları PDF indirme linki var mı? Ahlak Mektupları kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Ahlak Mektupları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Türkan Uzel

Orijinal Adı: Epistulae morales ad Lucilium

Yayın Evi: Jaguar Kitap

İSBN: 9786058259393

Sayfa Sayısı: 500


Ahlak Mektupları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Arka Kapak Yazısı (Tanıtım Bülteninden)

Seneca, mektuplarına Lucilius’unu selamlayarak başlamıştı: Seneca Lucilio suo salutem!

Fakat onun bu seslenişi bir tek dostu Lucilius’ta değil, iki bin yıl süresince birçok nesilde karşılık buldu. Öyleki ki, Ahlak Mektupları, birçok büyük kitabın, hatta Avrupa düşüncesinin kaynakları içinde yer aldı: “Fransız Seneca” olarak da adlandırılan Montaigne’in en oldukça etkilendiği yaratı Ahlak Mektupları’ydı. Erasmus, Seneca’nın mektuplarını ve yazılarını gururla yayımladı. Shakespeare, Marlowe, Bacon benzer biçimde birçok edebiyat devi Ahlak Mektupları’ndan beslendi. Aforoz edildiğinde tüm kitaplığını geride bırakmak zorunda kalan Spinoza’nın yanına almış olduğu Ahlak Mektupları, Marx’ın Latin ve Yunan düşüncesine oluşturulan kapısı oldu. Yüzyıllar süresince yaşam, ölüm, dostluk, sanat, erdem, felsefe, Tanrı, iyi ve fena, yalnızlık, iktidar benzer biçimde insanı ilgilendiren her mevzuda bir “bilge”ye danışmak isteyen insanoğlu ilk olarak Ahlak Mektupları’na başvurdu.

Seneca’nın ölümünden kısa bir süre ilkin yazıya döktüğü ve bugün klasik edebiyatın başyapıtı sayılan Ahlak Mektupları’nı Türkân Uzel Latince aslından çevirdi.

“Ah, kimi insanlar için bir yerden değil, önce kendilerinden kaçabilmele­ri ne büyük bir mutluluk olurdu! Onlar kendilerine yük olmuşlardır; endişe, telaş ve korku içindedirler. Denizleri aşmak, kentten kente dolanmak neye yarar? Seni hırpalayan kötülüklerden kaçınmak istiyorsan başka yerde değil, başka biri olmalısın.

Her gün, her saat değiştiriyor seni. Ne var ki kimi şeylerde bu yağma daha kolay ortaya çıkıyor; sendekilerse gizlice olup bitiyor, açıkta olmuyor. Kimi şeyler sürülüp götürülüyor, bizler de fark edilmeden çalınıyoruz kendimizden. Bunlardan hiçbirini düşünmeyeceksin, yaraları­na merhem sürmeyeceksin de, kimi şeyleri umut ederek, kimi şeylerden umut keserek kendine yeni kaygı nedenleri yaratacaksın, öyle mi? Aklın varsa ürettiğin duyguların birini ötekine kat. Umudun umutsuzlukla, umutsuzluğun umutla birlikte olsun.”


Ahlak Mektupları Alıntıları – Sözleri

  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “
  • Ne kadar ilerlediğimi mi soruyorsun?
    “ Kendime dost olmaya başladım.”
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; zira insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar.
  • Neden o bitmez tükenmez vaatlerinizi tutmuyorsunuz?
  • “Sevilmek istersen, sev.”
  • Düşünüyorum kendi kendime, bedenini çalıştıran onca şahıs varken, zekasını işleten ne kadar da azca!
  • Beni bulmak için acil et fakat ilkin kendini bulmak için geliştir kendini.
  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz.
  • Bir insanın yaşayışı sözleriyle uyuşmalı.
  • Adaletin ilk koşulu eşitliktir.


Ahlak Mektupları İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Hayatın her anında yeniden yeniden okunabilecek dost kitap. Sindire sindire okudum. Anlamaya çalıştım, çokça düşündüm. Bazen 4-5 sayfa okumak yetti birkaç gün için.
Kitap 124 mektuptan oluşuyor. Seneca’nın, dostu Lucilius’a yazdığı mektuplar. Hepsi birbirinden kıymetli düşüncelerle dolu. Bazı cümleleri okumak pek oldukça kitabı okumaktan daha kıymetli.
Eserin günümüze gelmiş olmasını Orta Çağ’da fizik kitabı olarak okullarda okutulmasına borçluyuz, diyor çevirmeni Türkan Tüzel. Keza yaratı 2000 yıl geçmişten geliyor.
Seneca eserini hepimiz için yazmamış. Peki kimler için yazmış? Son cümleyi beklemiş söylemek için.
“Mutlu azınlığa!” (Umut Akyiğit)

Yanlışlıkla sildiğim incelemem. :): Kitap yazarın bulunmuş olduğu son zamanların yaşayışlarını, düşüncelerini, fikirlerini, zevklerini, ahlaklarını yansıtan 124 tane mektuptan oluşmaktadır. Bunların yanı sıra yazar sürecinin düşünce adamı olan filozofların fikirlerine de yer vermiştir.
Kitabı okurken benim hissettiğim yazarın insanlığa hümanizmi aşılamaya emek harcaması olmuştur. Tüm insanlığı, iyiye, erdeme ve mutluluğa yöneltici bir kitap…
Umutsuz bir anınızda, bir dostunuzla söyleşi ediyor ve dostunuz da size yaşamın onur verici yanlarını gösterip, ümit veren ve yaşamı olması gerektiği benzer biçimde sevmenizi öğütleyen bir dost benzer biçimde hissettiriyor.
Mektuplarda bazı anlamış olur dağınık bir ifade hissetsek de, hepsinde aynı etik endişeyi vurgulayan değişik mevzular mevcuttur.
Mektuplarında, mutluluğa, mutsuzluğa, ahlaka, erdeme, iyiliğe felsefi bir derinlik katarak anlatmaktadır.
Yazarın, ara sıra bazı mektuplarında ölümle ilgili düşüncelerine de rastlıyoruz. Bu da bizlere kitabın son eseri bulunduğunu gösteriyor.
Kısacası şu şekilde diyebiliriz:
Büyük bir yaşam deneyiminin, kimi vakit isyan, kimi vakit tevekkül içinde gidip gelmiş olarak; erdemi, hakikatı ve mutluluğu bulmak için izlediği yolu anlatmaktadır.
Son olarak birkaç alıntı ile bitireyim.
* “İnsan, kaderini değiştiremez fakat onu iyi fena yanıyla, olduğu benzer biçimde kabul edip katlanırsa ona, kaderin fena yanlarından kurtulmuş olur.”
* “Evvel malum şeylerin tokadı daha azca acı verir.”
Keyifli okumalar. :)) (Elif)

Seneca, tüm ömrünce nefes darlığından yakınmıştır. Tacitus’ a bakılırsa, astım nevralji ve sık sık bayılma benzer biçimde sıhhat sorunları vardır. Çekmiş olduğu acılar yüzünden bir kere intihara bile kalkıştığını kendisi anlatır bir mektubunda. Öyleki ki bu kitabı okumama yol açan durum buydu. Kıymetli bir dostum Seneca’nın da senin benzer biçimde astım problemi varmış ve bundan dolayı oldukça acılar çekmiş demesiyle kitabı okumaya başladım. Uzun bir aradan sonrasında araştırma yapıyorum. Yazarlarla genel anlamda derin bir bağ kurduğum vakit bu hisse kapılıp yazmak isterim…Ahlak Mektupları’ na erişince; bunlar Sicilya’da vali olan Lucilius’a adanmış/yazılmıştır.
Hepsinin de gerçek birer mektup olmalarına karşın -Seneca’ nın mektupları da Lucilius’unkiler de- yayımlanmak suretiyle yazılmıştır. “Çalışmaların meşhur, seçkin bir insan olmanı sağlayacak,” diyor Lucilius’ a başka bir yerde Seneca. Mektuplarda; terbiye, bilgelik, zenginlik, yoksulluk, erdem ve mutluluk benzer biçimde mühim değerler üstünde durmuş ve tecrübe etme tadında kaleme almış. Kitap hakikaten oldukça akıcı ve vurucu. Her sözü değişik bir tesir yaratıyor insanda. Tekrar okuyacağım kitaplar içinde ve bu senenin en iyi kitabı olabilir benim için. Toplum içinde büyük bir övgü kazanmış, en yüksek mevkilere çıkmış, sürgün acısına katlanmış, sonunda intihara zorlanmış bir şahıs olan Seneca, öleceğini bilerek yazıyor son mektuplarını. Büyük bir yaşam deneyiminden geçmiş bir insanoğlunun yaşama veda ederken kimi vakit isyan, oldukça vakit tevekkül içinde doğruluğuna inanılmış olduğu yollar, mutluluk çareleri bunlar. Mektup şeklinde olduğundan, daima günlük konulardan yola çıkarak terbiye mevzusuna, felsefeye dönen Seneca,başkalarının hatalarını, kim bilir kimi vakit kendi hatalarını dile getiriyor. Diyor çevirmen…
“…yanıldığımız bir nokta var; sanıyoruz ki ölüm önümüzdedir; oysa ölümün büyük bir kısmı şimdiden geçip gitmiştir. hayatımızın gerimizde kalan kısmını ölüm geçirmiş eline… O halde, bana yazdığın benzer biçimde davran Lucilius’um, sarıl tüm saatlerine; bugününe el koyarsan, daha azca bağlı kalacaksın yarına…” (eda)


Ahlak Mektupları PDF indirme linki var mı?


Seneca – Ahlak Mektupları kitabı için internette en oldukça meydana getirilen aramalardan birisi de Ahlak Mektupları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya ufak yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun benzer biçimde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; zira İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı aslına bakarsan narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu en önce Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık hayata geçirmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” benzer biçimde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarıya ulaşmış bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve oldukça azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üstüne) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üstüne) yazısında da annesinden oldukça kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun arkasından Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli periyodu oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üstüne – İnziva Üstüne
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üstüne
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üstüne
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, ara sıra karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üstüne)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; zira insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, bir tek uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları aslına bakarsan bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üstüne)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş