Eğitim

Gladyatör Kararını Arenada Verir – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Gladyatör Kararını Arenada Verir – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Gladyatör Kararını Arenada Verir kimin eseri? Gladyatör Kararını Arenada Verir kitabının yazarı kimdir? Gladyatör Kararını Arenada Verir konusu ve anafikri nedir? Gladyatör Kararını Arenada Verir kitabı ne konu alıyor? Gladyatör Kararını Arenada Verir PDF indirme linki var mı? Gladyatör Kararını Arenada Verir kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Gladyatör Kararını Arenada Verir kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Hasret Küskü

Editör: Hasret Küskü

Derleyen: Hasret Küskü

Yayın Evi: Destek Yayınları

İSBN: 9786053117209

Sayfa Sayısı: 96


Gladyatör Kararını Arenada Verir Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Yenilmez olan asla darbe almayan değil, darbeden yaralanmayandır.

Romalı felsefeci, devlet adamı, hatip ve tragedya yazarı Lucius Annaeus Seneca, Stoa felsefesinin öncüleri arasındaki en emsalsiz sestir. İmparator Neron’un hocalığını ve danışmanlığını meydana getiren felsefeci, parlak ve iniş çıkışlarla dolu yaşamında, sürgün yıllarında, Neron’un deliliğini yatıştırma çabasında teselliyi hep felsefede bulmuştur.

Hayatta bilgece bir duruşun yaşananların içinden geçerek ve yaşam arenasında insanoğlunun kendi olarak var olmasıyla kazanılacağını söyleyen Seneca bilgelik, alınyazısı, şans, korkular, ruh dinginliği, tabiat, ölüm benzer biçimde mevzuları kusursuz bir üslup ve keskin bir zekâyla ustalıkla aktarmış, çağıl dünyanın insanına kuvvetli felsefesiyle rehber olmuştur.


Gladyatör Kararını Arenada Verir Alıntıları – Sözleri

  • “Her yerde olan hiçbir yerde değildir.”
  • “Yenilmez olan asla darbe almayan değil darbeden yaralanmayandır”
  • “Nerede olduğun değil, iyi mi bir ruh halinde olduğundur aslolan olan.”
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol.
  • Vahşilik, daima zayıflıktan doğar.
  • “Erdem sağlam kaldığında hiçbir haksızlık insana uğramaz.”
  • Zenginlik insana ilişkin bir şey olmalıdır, insan ona ilişkin olmamalıdır.
  • Acınızı oyalamayın, onu yenin.
  • “Her yerde olan hiçbir yerde değildir.”
  • Niçin başkalarına odaklanmak yerine sizi içinizden alev alev saran kendi kötülüklerinize odaklanmıyorsunuz ?


Gladyatör Kararını Arenada Verir İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Yenilmez olan asla darbe almayan değil, darbeden yaralanmayandır.”
 
Romalı felsefeci, devlet adamı, hatip ve tragedya yazarı Lucius Annaeus Seneca, Stoa felsefesinin öncüleri arasındaki en emsalsiz sestir. İmparator Neron’un hocalığını ve danışmanlığını meydana getiren felsefeci, parlak ve iniş çıkışlarla dolu yaşamında, sürgün yıllarında, Neron’un deliliğini yatıştırma çabasında teselliyi hep felsefede bulmuştur.
Hayatta bilgece bir duruşun yaşananların içinden geçerek ve yaşam arenasında insanoğlunun kendi olarak var olmasıyla kazanılacağını söyleyen Seneca bilgelik, alınyazısı, şans, korkular, ruh dinginliği, tabiat, ölüm benzer biçimde mevzuları kusursuz bir üslup ve keskin bir zekâyla ustalıkla aktarmış, çağıl dünyanın insanına kuvvetli felsefesiyle rehber olmuştur. (ümran ersan)

#okudumbitti
#Seneca
#GladyatörKararınıArenadaVerir
#95Sayfa
#KasımAyı3cüKitap
Bilge insan kimdir?
Nasıl bilge olunur?
Seneca öğretileri ışığında bu probleminin cevabının izini sürüyoruz sayfalar boyu. Sayfa 26 bizlere şöyleki seslenmiş
“O ne bir dilencinin yaltaklanmasına gerekseme duyar ne de slm verdiği bir kral selamını almadı diye üzülür. Bundan dolayı bilge bir dilenci ile bir kralın birbirinden değişik olmadığını bilir”
Ve olgundur bilge şahıs, deyip devamında soruyor. Peki nedir olgunluk? Yaş almak mı yoksa yaştan bağımsız davranışlara bilgelik katmak mı? Elbette bu soruların cevabı da kitabımızda var. Ama oldukça uzun anlatımlar olduğundan ben alıntılarla noktalayacağım yorumu mu.
“Yenilmez olan asla darbe almayan değil darbeden yaralanmayandır”
“Zenginlik bilgeye nazaran köle, budalaya nazaran efendidir”
“Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol”
“Sorgulanmayan bir yaşam yaşanmamıştır”
“Erdem, zorluğa da hoşluğa da aynı yüz ifadesiyle bakar”
“Tüm budalalar kendinden hoşnut olmamanın yükünü taşımış olduğu için acı çeker”
“Asıl zenginlik yeteri kadarına haiz olmaktır”
Zevk uçurumun kenarındadır, çizgiyi geçerse acıya dönüşür” (Suzan gündüz)

Romalı bir felsefeci,devlet adamı ,hatip ve tragedya yazarı olan Senaca’nın bir solukta okunabileceği bilge insan kimdir iyi mi bilge insan olunur sorularına açıklık getirmiş olduğu felsefi görüşünü anlattığı kitabı.Bilgelik,alınyazısı,şans,korkular,ruh dinginliği,tabiat,ölüm benzer biçimde mevzuları da kusursuz bir üslup ve keskin bir zekayla aktarmış.Modern dünya insanına kuvvetli felsefesiyle rehberlik edebilecek felsefi özellikte bir kitap. (Selda)


Gladyatör Kararını Arenada Verir PDF indirme linki var mı?


Seneca – Gladyatör Kararını Arenada Verir kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Gladyatör Kararını Arenada Verir PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya minik yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun benzer biçimde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; şundan dolayı İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı esasen narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu en önce Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık hayata geçirmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” benzer biçimde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarıya ulaşmış bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve oldukca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üstüne) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üstüne) yazısında da annesinden oldukca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun peşinden Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli süreci oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üstüne – İnziva Üstüne
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üstüne
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üstüne
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, ara sıra karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üstüne)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; şundan dolayı insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, bir tek uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları esasen bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üstüne)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş