Eğitim

Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) – Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) – Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kimin eseri? Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kitabının yazarı kimdir? Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) konusu ve anafikri nedir? Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kitabı ne konu alıyor? Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) PDF indirme linki var mı? Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kitabının yazarı Ebu’l A’lâ el-Mevdudi kimdir? İşte Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Ebu’l A’lâ el-Mevdudi

Çevirmen: Kolektif

Yayın Evi: İnsan Yayınları

İSBN: 9789755742960

Sayfa Sayısı: 620


Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

İnsanoğlu tarih süresince tanrısal mesaja muhatap olmuştur. Ardarda ve her kavme gelen Peygamberlerin, indirilen sahife ve kitapların hepsi tek bir mesajı iletmek istemiştir insana: Allah birdir ve O’ndan başka ilah yoktur. Yani “Tevhid”, varlığın yaşam deposudur. Kur’an, insan tarihinin tanık olduğu tüm Peygamberlerin ve Kutsal Kitapların bu evrensel mesajını doğrulayan, tamamlayan son tanrısal Kitaptır.

Şu halde insanoğlu, tanrısal informasyon ve tebliği sadece bu kitabı okuyarak, onu anlamaya emek vererek öğrenebilir; ruhunu, dünyasını ve geleceğini aydınlatabilir.

İslam dünyasında yüzlerce tefsirin kaleme alındığını görüyoruz. Bu kıymetli tefsirler, Kur’an-ı Kerim’i çeşitli seviyelerde açıklayarak insanoğlunun tanrısal tebliği anlamasına destek olan eşi olmayan kaynaklardır….


Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) Alıntıları – Sözleri

  • Kıyamet günü insan mal mülk sahibi olmayacaktır.Bu bakımdan zalim zulmettiği hiç kimseye borcunu sadece amelleriyle ödeyebilecektir.
  • Âd kavminin üzerine yedi gece, sekiz gün süresince taş yağdıran bir fırtına isabet etmişti.
  • “Din zan değil, hakîkattir.”
  • Hiç aklınız alıyor ve de kalbiniz doygunluk oluyor mu ki, bu dünyadayken fesadın tohumunu ekmiş ve o fesat asırlarca sürerek öteki kuşakların da binlercesinin yaşamını mahvetmiş bu şekilde bir insan bayağı bir böcek benzer biçimde ölsün, yok olsun ve asla kimse ondan yaptıklarının hesabını sormasın?
  • İnsan başıboş bırakılacağını mı sanır?
    Kıyâmet Suresi
  • İnsanlığın hidayeti , cebri ve tabiî kanunlara nazaran değil de vicdana ve şuura dayalı olarak düzenlenmiştir.
  • Hz. Aişe, “Herkesten ilkin Hz. Peygamber’e ‘Rabbini gördün mü?’ diye ben sormuş oldum. O da, ‘Hayır! Ben Cibril’i gökten inerken gördüm’ diye yanıt verdi,” demiştir.
  • Ey inanç edenler, Cuma günü namaz için davet yapıldığı süre, derhal Allah’ı zikretmeğe koşun ve alış-verişi bırakın. Eğer bilirseniz, bu sizin için daha hayırlıdır.
    Cuma süresi 9. Ayet
  • Gerçek müslümanın söylediği sözle, yapmış olduğu işin tutarlı olması gerekir. Ne söylüyorsa onu bizzat yaparak göstermelidir. Eğer halletmeye niyeti ve gücü yoksa, o süre susmalıdır. Şundan dolayı bir kimsenin yapmadığı bir şeyi söylemesi Allah katında en fena amellerdendir.
  • “Bilin ki dünya yaşamı, bir oyun, bir eğlence, bir gösteriş, aranızda bir övünme, mal ve evlâtta bir çokluk yarışından ibarettir. Tıpkı bir yağmur benzer biçimde ki icra ettikleri çiftçileri imrendirir, sonrasında kurumaya yüz meblağ, bir de bakarsın ki sararmıştır, peşinden da çerçöp haline gelmiştir. Âhirette ise ya çetin bir azap veya Allah’ın bağışlaması ve hoşnutluğu vardır. Dünya yaşamı bir tek aldatıcı bir yararlanmadan başka bir şey değildir.”
    /Hadid -20
    Bu ayette insanoğlunun içinde yaşamış olduğu yaşamın geçici olduğu hatırlatılmaktadır. “Bu dünyadaki yaşam ve bu yaşam içindeki iniş ve çıkışlar geçicidir. Her ne kadar dünyada hoşunuza giden şeyler fazlaca görünüyorsa da, aslen onlar hakirdir, asılsızdır ve aldatıcıdır. İnsanoğlu akılsızlığı yüzünden aldanmaktadır; zira onları elde etmeyi nihaî mutluluk zannetmektedir. Oysa bu dünyada ne kadar büyük yarar ve lezzetler elde edilirse edilsin, hepsi de sınırı olan ve geçici bir yaşam ile çevrelenmiştir. Ayrıca bu dünyada insanoğlunun yaşam akışı, ansızın tersine dönebilir. Ancak bu dünyanın aksine, ahiret yaşamı ebedidir. Oradaki faydalar da, zararlar da fazlaca kapsamlı ve süresizdir. Eğer Allah’ın mağfireti sizlere nasip olursa, Allah’ın rızası mukabilinde size verilen nimetler de, o aşama büyük ve sonsuz olacaktır. Öyleki onların yanında bu dünyanın zenginlik ve ihtişamı bir hiçtir. Allah’ın azabına müstehak olanlar ise, zararlarının ne aşama büyük olduklarını göreceklerdir. Şundan dolayı bu dünyadaki hiçbir yarar, kazanç ve lezzet, ahirette haiz olunanların yanında bir kıymet taşımaz.
  • Allah Rasulü’nün ahlakını en güzel şekilde Hz Aişe’nin şu sözü tanım etmektedir.
    “Onun ahlakı Kur’an idi.”
    Ahmed, Müslim, Ebu Davud, İbni Mace, Dârimi ve ilİbn-i Cerir lafzen fazlaca azca farklı olan şeylerle bunu rivayet etmekteler. Bunun anlamı şudur: Resulullah (s.a) yalnızca Kur’ani talimatları insanlığa bildiri etmekle kalmamış, o talimatları kendi zatında da uygulama ederek buna örnek olmuştur. Eğer Kur’an bir şeyin yapılması için buyruk vermişse, onu en önce kendi nefsinde uygulamış ve eğer bir şeyden men etmişse gene en fazla kendisi o şeyden sakınmıştır. Kur’an’ın erdem olarak saydığı sıfatlarla muttasıf, fena saydığı sıfatlardan da kendi uzak tutan idi. Başka bir rivayette gene Hz. Aişe şöyleki konu alıyor: “O hiçbir süre kendi hizmetinde bulunan birisini dövmemiş, hiçbir süre bir hanıma eli kaldırmamıştır. Allah için cihat’tan başka, hiçbir yerde hiçbir süre kimse eliyle dahi vurmamıştır. Kendisi için kimseden intikam almamıştır. Fakat eğer bir kimse Allah’ın koymuş olduğu hudutları aşmışsa, o süre Allah’ın rızası için ondan intikam almıştır. İki yoldan kolay olanı seçmek onun sünnetiydi. Ne var ki, kolay olan günah ise müstesna; o süre ondan en uzak kalan O olurdu.” (Müsned-i Ahmed)
  • “Gerçekten Allah’a ve Rasulü’ne karşı (onların koydukları sınırları tanımayıp) başkaldıranlar kendilerinden öncekilerin alçatılması benzer biçimde alçaltılmışlardır. Oysa biz apaçık ayetler indirdik. Kafirler için küçültücü bir azap vardır.” Savaşım/5
    İbn-i cerir bu ayeti şöyleki yorumlamıştır; “doğrusu bunlar Allah’ın koyduğu sınırlara ve kanunlara, farzlara karşı çıkarak başka kuralların uygulanmasını teklif ederler.” Kadı Beydavi ise tefsirinde şöyleki diyor; “doğrusu Allah’a ve Resulü’ne karşı husumet beslerler ve onların koyduğu kurallar yerine kendileri için gene kendileri kurallar koyarlar. Ya da başkalarının koyduğu kurallara doğal olarak olurlar”… Âlûsi Şeyhülislam Sadullah Çelebi’nin şu sözünü nakleder; “bu ayet Allah’ın kanunun yerine kendileri kaide koyup bu kurallara kanun adını veren padişah ve hükümdarlara fazlaca sert bir uyarıdır”…. Bu kimselere Allah’ın buyruk ve kanunlarından bahsettiğiniz süre öfke duyarlar. Tıpkı şeriat kelimesini duyduklarında hiddetlenen Allah’ın lanetlediği kimseler benzer biçimde.
  • İslam toplumunda bir müminin hata yapması, toplumun kendisine olan itimatını sarsar ve ona bu ceza tek başına kafi olur.
  • Allah’ın bir taraftan din davasını öne sürüp, öteki taraftan din düşmanlarıyla dostluk edenlerin imanına ihtiyacı yoktur.


Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) İncelemesi – Kişisel Yorumlar


Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) PDF indirme linki var mı?


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi – Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) kitabı için internette en fazlaca meydana getirilen aramalardan birisi de Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy) PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kimdir?

Mevdudi, 25 Eylül 1903 senesinde Pakistan’ın Haydarabad Dekran bölgesinde hayata merhaba dedi. Hint Yarımadası’nın büyük alim yetiştiren ailelerinden birine mensup olan Mevdudi’nin babası, çocuğunu İngiliz eğitiminden uzak hususi bir eğitimle yetiştirdi. Hususi öğretmenlerden almış olduğu derslerle yetişen Mevdudi; İngilizce, Arapça ve Farsça öğrendi.

1920’de babasının vefatı üstüne emek verme hayatına atıldı ve 17 yaşlarında iken Hint Kıtası Müslümanlarının büyük ilgi ile izlediği el Camiat Gazetesi’nin yazı işleri müdürlüğüne getirildi. Daha sonrasında Tercüman’ul Kur’an adıyla bir gazete çıkarmaya başladı. 1941 senesinde Cemaat-i İslâmiyye’yi kurdu ve 1976 yılına kadar bu teşkilatın liderliğini sürdürdü.

Ebû’l-A’la Mevdûdî, fıkıh, iktisat, politika, tarih, siyer, sosyoloji, kültür zamanı ve Kur’an bilimleriyle ilgili mühim eserler yazdı ve bu eserleri dünyanın neredeyse tüm dillerine çevrildi. Yüzyılımızın en büyük bilginleri arasından yer edinen Mevdûdi, 22 Eylül 1979’da Amerika’da tedavi görmüş olduğu Buffalo Hastahanesi’nde vefat etti.


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Kitapları – Eserleri

  • Kur’an’a Nazaran Dört Terim
  • Gelin Müslüman Olalım
  • İslam’a Giriş
  • Gelin Bu Dünyayı Değiştirelim
  • Kur’an’ı Nasıl Anlayalım
  • Hicab
  • İslamda Cihad
  • Tefhimu’l-Kur’an – 1.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 2.Cilt (Büyük Boy)
  • İslami Kavramlar
  • İslâm’da İhyâ Hareketleri
  • Tefhimu’l-Kur’an – 3.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 4.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 6.Cilt (Büyük Boy)
  • Tefhimu’l-Kur’an – 5.Cilt (Büyük Boy)
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı
  • Sünnetin Anayasal Niteliği
  • İslam Davetçilerine
  • İslamda Siyasi Sistem
  • Hilafet ve Saltanat
  • İslam İnkılabının Süreci
  • Cihad
  • Açıklamalı Kur’an-ı Kerim Meali
  • İslamın Geleceği ve Öğrenciler
  • İslam’ı Anlamaya Doğru
  • Tevhid Bilinci
  • Siret-i Nebi (Arapça-Türkçe)
  • İslami Hareketin Ahlaki Temelleri
  • İslam’da Aile Hukuku
  • Fetvalar
  • Faiz
  • Müslümanların Temel Problemi ve Çözümü
  • İslam’ın Çağrısı
  • Cebir ve Kader Problemi
  • Fıtrat Bilinci
  • İslam Savaşçısının Ahlaki Stratejisi
  • İslam Medeniyeti
  • İslam’ın Anlaşılmasına Doğru
  • İslam’da İnsan Hakları
  • İslâmda Savaş Hukuku
  • İslam Nizamı
  • Tefhimu’l-Kur’an: Kısa Surelerin Tefsiri
  • Cuma Konuşmaları
  • Namaz Bilinci
  • İslam Ekonomisinin Temel İlkeleri
  • Barışın Yolu
  • Yeniden Diriliş Yolunda Engeller Tavsiyeler
  • Tevekkül Bilinci
  • İman Bilinci
  • İslam ve Eğitim
  • Tefhimu’l-Kur’an Kur’an’ın Anlamı ve Tefsiri (7 Cilt Takım – Ufak Boy)
  • İslam ve Uygar Medeniyet
  • Modern Çağda İslami Meseleler
  • İslam ve Cahiliye
  • İslam’da Hükümet
  • Savaşım Bilinci
  • Tefhimu’l-Kur’an
  • Kur’an ve İnsanlık
  • Hitabeler
  • İslam Bilinci
  • Sünnet Bilinci
  • İslam Nazarında Doğum Kontrolü
  • İslamı Doğru Anlamak
  • Takva Bilinci
  • Günümüzde İslam
  • Kıyamet Bilinci
  • Ümmet Bilinci
  • Cahiliye Bilinci
  • Kur’an Bilinci
  • İnfak Bilinci
  • Sabır Bilinci
  • Devlet Bilinci
  • İslami Yaşama Biçimi
  • İslami Hareketin Dinamikleri
  • Müslüman Gençliğin Görevi
  • Müslümanca Yaşamak Üstüne
  • Salah ve Fesat
  • İslami Hareketin Stratejisi
  • İslam’da Ahlak Nizamı
  • Kur’an’da Firavun
  • İslam Hukukunda Sünnetin Yasal Konumu
  • İslam’da Yönetim Tartışmaları ve İnsan Hakları
  • Sünnetin Anayasal Niteliği
  • Dua Bilinci
  • Cihad Bilinci
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 2. Cilt
  • İslam’ın İstikbalinde Talebeler
  • İslam Vahdeti ve Irkçılık
  • İslam Dinine İlk Adım
  • Kur’an’ın Dört Temel Terimi
  • Tefhimu’l Kur’an Meali
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 1. Cilt
  • Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı 3. Cilt


Ebu’l A’lâ el-Mevdudi Alıntıları – Sözleri

  • “Asra yemin olsun ki, insan Ziyan içindedir. Ancak inanıp Salih amellerde bulunanlar birbirlerine hakkı tavsiye edenler ve sabır tavsiye edenler kural dışı.”
    (Asr,1-2-3) (Tevhid Bilinci)
  • Kur’an-ı Kerim’de anlam ve sözcüklerin her ikisi de Allah’ındır. Bunlar olduğu benzer biçimde insanlara iletilmek suretiyle Resulullah’a indirilmiştir. Bu nedenle bunlara vahy-i metluv denilir. Vahyin öteki türü, doğrusu “gayr-i metluv” niteliği, yapısı ve amacı bakımından bundan tamamen farklıdır. Bunlar Resulallah’a yol göstermek amacıyla inerdi. İnsanlara, Allah’ın sözleriyle değil, Hz. Peygamber’in emir, karar ve işleri olarak ulaşırdı. Bir şahıs, Hz. Peygamber’e ilk tür vahiylerin geldiğini kabul ediyorsa, başka türlü bir vahyin de geldiğini niçin kabul etmiyor? Kur’an’ın olağanüstü kelamı, bunun tanrısal kelam bulunduğunu bizlere kanıtlıyorsa, peki Resul-u Muhterem’in olağanüstü yaşamı ve olağanüstü işleri, Allah’ın rehberliğinin neticeleri olduğu mevzusunda bizi niçin ikna edemesin? (Sünnetin Anayasal Niteliği)
  • Ey Allah’ı zikreden ve O’na yakarma eden kimseler(!) boynunuza kölelik, zulüm halkasını geçirten sebep nedir? (İslami Kavramlar)
  • Hz.Ömer Sahâbîlere:
    “–Allah’ın yardımı ve fetih vardığında…
    diye başlamış olan Nasr Sûresi hakkında ne düşünüyorsunuz?” diye sordu. Bir kısmı:
    “–Yardım görüp fetih gerçekleşince Allah’a hamd ve istiğfar etmekle emrolunmaktayız.” dedi.
    Kimi de asla yorum yapmadı. Ömer (r.a) bu sefer bana hitâben:
    “–Ey İbn-i Abbâs! Sen de böyle mi düşünüyorsun?” dedi. Ben:
    “–Hayır!” dedim.
    “–Peki, ne diyorsun?” diye sordu. Ben de:
    “–Bu sûre, Efendimiz’in(sav) ecelinin geldiğini kendisine haber verdi. Allah’ın yardımı ve fetih sana erişince -ki, bu Sen’in ecelinin geldiğinin alâmetidir- Rabbini hamd ile tesbih et, bağışlanma dile!
    Şundan dolayı o tevbeleri kabul edendir.” buyruluyor dedim. (Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy))
  • Hidaye’de sorun şu şekildedir.
    “Kitabi hanımlarla evlenmek caizdir fakat evlâ olan yoksulluk bulunmadıkça onlardan evlenmemek ve kestiklerini yememektir. Harp ehli kitabî hanımlarla evlenmek icma ile mekruhtur bu sebeple bu biçim evlenme ile adamın hanımla birlikte diyar-ı harpte yaşaması ihtimali ve dolayısıyla doğacak olan evlatların kafirlerin ahlakından etkilenmeleri söz konusu olacağı için fitne kapısı açılmış olur.” (Modern Çağda İslami Meseleler)
  • İman, talep ve histen ibaret değildir. Ancak kalpte yerleşip amelde kendini gösterendir.. (İslamda Cihad)
  • “Gidilecek yeri aynı olmayanların yaşam yolu iyi mi bir olabilir ki? (Takva Bilinci)
  • Dünya’da hiçbir yer yoktur ki orada Müslümanların yerleşim yeri olmasın ve orada ezan okuyarak Resulullah’ın risaleti duyuru edilmesin.Namazda da Resulullah’a salavat getirilir.Cuma hutbesinde de Resulullah zikredilir.Senenin on iki ayının hiçbir günü ve günün 24 saatinin hiçbir ânı yoktur ki yeryüzünde bir yerde Resulullah zikredilmesin.Bu, Kur’an’ın doğruluğunun açık ispatıdır. (Tefhimu’l-Kur’an – 7.Cilt (Büyük Boy))
  • ‘İlimden kendilerine fazlaca azca hisse verilmiş insanların, düzen koyma, kanun yapma yetkilerini kendilerinde görmeye kalkmaları, sonu cehennem olan bir tağutluk iddiası olduğu benzer biçimde fazlasıyla gülünçtür de.’ (İslâm’da İhyâ Hareketleri)
  • “Hevasını kendisine ilâh edinen kimseyi gördün ya. Allah, onu bir ilim üstüne şaşırtmış kulağını ve kalbini mühürleyip gözüne de bir perde çekmiştir. Artık ona Allah’tan başka kim hidâyet edebilir? Hâlâ düşünmez misiniz? (Ayet;23) (Takva Bilinci)
  • Ikinci Bölüm: İkinci bölüm ise, İslam’a hizmet et meye gönül vermiş askerleri yetiştiren bir imalathane olacak ur. Bunların köşe taşları iffet ve dolandırıcılıktan uzaklık olan erdemli bir ahlakla bezenmeleri gerekir. Ayrıca bakış lanı kesinlikle asil gayelerinden başkasına yönelmeme lidir. Şiarları, bu amaç uğrunda fedakârlık ve çaba göster mek olmalıdır. İşinde mütevazi, sıkı ve istikrarlı olmakla tanınan fertlerden oluşan bu genç gruptan, hedeflenen devrim par tisinin çekirdeği oluşacaktır. İşlerinde ve davranışlarında nizamın, kardeşliğin ve dayanışmanın ruhu onlara egemen olur, o şekilde ki insanoğlu onlarda, iki ayağı üstünde yürüyen İslam’ı görür. (Müslümanların Temel Problemi ve Çözümü)
  • İslâm nizâmı, gayri meşru parayla kurulamaz. (Gelin Bu Dünyayı Değiştirelim)
  • İnsana bedeni varlığı için değil de etik sıfatları için insan denilmektedir. (Savaşım Bilinci)
  • Nitekim hakikati bilmek için bizzat Allah’ın bilimsel kâfidir. (Tefhimu’l Kur’an Meali)
  • İmanın İslam ile olan ilgisi, ağacın tohumla olan ilgisi gibidir. Tohumun ihtiva ettiği güzellikler, sadece o tohumdan gelişen ağaçta gözlenebilir. Öyleki ağacı iyice incelediğiniz süre tohumda olan tüm özellik ve güzellikleri rahatça görebilirsiniz. (Savaşım Bilinci)
  • Siz bir Müslümanın ahlâk ve karakterini iyice kavrarsınız, bir Müslümanın hiçbir süre dünyada rezil , mahkum ve yenik olarak yaşamayacağına yürekten inanırsınız. Bir Müslüman devamlı galip ve hakim olarak yaşar , bu sebeple İslâm’ın onda yaratmış olduğu özellikler hiçbir güç bastıramaz. (İslam’a Giriş)
  • Bir kulun Rabbine en yakın anı, secde etmiş olduğu andır. (Tefhimu’l-Kur’an: Kısa Surelerin Tefsiri)
  • Gözler O’na ulaşamaz. Ancak O, gözlere ulaşır. O, her şeye derinlemesine nüfuz eder ve her şeyden haberdardır. (Tefhimu’l Kur’an Meali)
  • Ben sizden birini, Allah’ın bana havale etmiş olduğu bir devlet işi için vergi memuru olarak gönderiyorum da geri döndüğünde bana; ‘Şu mal devlet malı, şu da bana verilen hediyedir’ diyor. Bu doğru olsaydı, acaba babasının anasının evinde otururken de kendisine bu şekilde hediyeler verilir miydi? (Fetvalar)
  • İslam, imanın fiiliyata aktarılmış halidir. (Savaşım Bilinci)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş