Eğitim

Teselliler – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Teselliler – Seneca Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Teselliler kimin eseri? Teselliler kitabının yazarı kimdir? Teselliler konusu ve anafikri nedir? Teselliler kitabı ne konu alıyor? Teselliler PDF indirme linki var mı? Teselliler kitabının yazarı Seneca kimdir? İşte Teselliler kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Seneca

Çevirmen: Kenan Sarıalioğlu

Yayın Evi: Kırmızı Yayınları

İSBN: 9789758855575

Sayfa Sayısı: 152


Teselliler Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

İlkçağ ahlâkçılarının ve bu son zamanların kurallarını, yöntemini ve geleneklerini sürdürenlerin yarattığı örneksiz bir yazınsal türün örneklerinden olan Teselliler, üç “Teselli”yi ya da daha doğru ifadeyle “Teselli Üstüne” (De Consolatione) üç yapıtı ihtiva eder: Bunlardan biri, oğlunu yitiren Marcia isminde Romalı bir hanıma, öbürü anası Helvia’ya, üçüncüsü de İmparator Claudius’un dilekçe yazmanı azatlı köle Polybius’a seslenir. Bu kitapta, konularının temelinde benzer, fakat kullanılışları ve onları doğuran koşulları değişik olan ve MÖ ortalama 40-42’de yazılmış bu üç yapıt bir araya getirilmiştir.


Teselliler Alıntıları – Sözleri

  • Yaşam uzun devam eden bir ıstıraptan başka bir şey değil.
  • Acının da bir yazınsal vardır.
  • Büyük bir sevginin aptalca isteklere yol açmış olduğu da olur.
  • Saplanmış bir oka karşı daha sert bir müdahale gerekir.
  • Yaşam, uzun devam eden bir ızdıraptan başka bir şey değildir.
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler.
  • İlk olarak, bu acıyla ilişkini kopar.
  • Kendi kendini fena talihiyle cezalandırmak, mutsuzluklarını kendi eliyle büyütmek ne büyük deliliktir !
  • Kimse oldukca erken ölmez, şu sebeple kimse yaşadığından daha oldukca yaşamak zorunda değildir.
  • Hâlâ tüm enerjisini acılı noktaya yöneltiyorsun, talihinin gülen yüzünü görmüyor, yalnız oldukca sert yüzüne bakıyorsun… Genellikle yalnız olayların son görüntüsüne sarılıyor, üstelik gerçek kendi başına yeterince korkulu değilmiş şeklinde bir de ona ihtimaller içinde tüm acımasızlıkları yüklüyorsun. Sana yalvarıyorum, kendine bayanların en mutsuzu şeklinde çok kötü bir şöhret süsü verme!


Teselliler İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Stoa Felsefesi Hayattır: Seneca’ dan teselli okumak demek dünyadaki sorunların esasında ne aşama rahat bulunduğunu anlayıp esas tinsel alemin sırlarına varmak demek.
21. yy. git gide kaosa dönüşürken her senenin bundan önceki yıldan daha fena bulunduğunu düşünürsek en çok kötü dönemlerde olduğumuzu kabul edelim.
Bir dönemin batması için yalnız fiili harp gerekmez, fiili savaşın haricinde da savaşlar vardır. Ekonomik harp, ruhsal harp, biyolojik harp, siber harp şeklinde şeklinde. Tüm bunların ortasında yaşayan dünyamıza ilk olarak geçmiş olsun fakat geçmeyecek.
Peki tüm bunların ortasında kalan fert kendini muhafaza etmezse iyi mi bir sonla karşı karşıya kalır? Misalen, son dönemlerin intihar vakaları asla azımsanacak düzeyde değil.
İntihar etmeyenlerin çoğunluğu bunu ya düşünüyor ya planlıyor. Diğer kalan kısmı bir halde hayatta kalmaya çalışırken zihni çoktan kendini bir yerlerden atmış durumda.
Bu lüzumlu mi ?
Seneca’ ya bakılırsa değil.
Seneca varlığımızın esas anlamını kavramamız icap ettiğini, yaşamın; perdesi sonlanacak bir tiyatro bulunduğunu, her gelenin rolünü yapmış olup çekip gittiğini bizlere açıklamaya çalışan tıpkı Epictetus şeklinde çok önemli bir felsefeci.
Bu kıymetli eserde üç vaka üstünden teselliler mevcut. Bunlardan birinin bilhassa sevgili Seneca’ nın kendi annesine verdiği teselliler olması sebebiyle oldukça kıymetli bulunduğunu düşünüyorum.
Kesinlikle okunması ihtiyaç duyulan eserlerdendir.
Değerli okurlar, Stoa felsefesi hayattır.
Okuyun, okutturun. (Z.)

Merhaba sevgili okur,
Okurlar tarafınca övgüyle bahsedilen Teselliler bence bu övgüleri hak ediyor. Stoacıların yaşama, mutluluğa, yazgıya, yaşam ve ölüm kavramlarına bakış açılarını tamamen olamasa da genel olarak seviyorum. İnsana dinginlik verdiğini düşünüyorum.
Kitap sevdiklerini kaybeden üç ayrı insana teselli vermek amacıyla yazılmış, bu tesellilerden kendime de hisse çıkardım. Tüm söylenenlere katılmasam da üstüne uzun uzun düşündüm. Acılarımız bencilliğimizden mi? Yoksa sevdiğimiz insanların yaşamına devam edemiyor oluşundan mı? Devam etseler mutlu mesut yaşayacaklarının garantisi var mı?… şeklinde soruların kendimce cevaplarını düşündüm.
Seneca’nın tesellilerinin, kendinizi çok da fazla iyi hissetmiyorsanız ya da bir sevdiğinizi kaybettiyseniz bir nebze de olsa faydası olacağını düşünüyorum. Bu açıdan her insana tavsiye ederim. Okurken aynı fikirde bulunmadığınız kısımlar olacaktır ki bence bu da en organik hakkımız.
Puanım: 9/10
Herkese keyifli okumalar efenim… (Hilal)

Teselli nedir? Karşınızda cevabı…: Teselliler (MS 40-45), Seneca’nın “Teselli Üstüne” (De Consolatione) isminde üç ciltlik bir yapıtını simgeler. Bunlardan biri, evladını kaybeden Marcia isminde Romalı bir hanıma, öbürü kendisinden uzakta olan anası Helvia’ya -Seneca bu sırada Korsika bölgesinde sürgünde yaşıyor- , üçüncüsü de Claudius’un dilekçe yazmanı, azatlı Polybius’a seslenir ve tesellilerini aktarır.
Bu teselliler, diyaloglar (dialogi) olarak da bilinir. Ayrıca Teselliler’i okurken Seneca’nın yaygın olan Stoa öğretileriyle de fazlasıyla karşılaşırız.
Şimdi birazcık daha derine, eserin içine dalalım.
Seneca’nın yazdığı bu teselliler -onlarca sayfa metin- bildiğimiz teselliler şeklinde uçucu ve etkisiz değil. Aksine insanoğlunun aklına ve ruhuna oldukca sert, sarsıcı bir halde vuran, insanda büyük sarsıntılar yaratan teselliler oluyor. Yani insanı kendine getiriyor diyebiliriz.
İlk bölümde Marcia’yı, oğlunu yitirmiş bir anne olarak görüyoruz. Seneca burada Marcia şeklinde evlat acısı yaşamış bayanları örneklendirerek Marcia’ya iyi ya da fena ruh halinde olma tercihini bırakarak teselliler sunuyor.
İkinci bölümde anası Helvia’ya, kendisinin sürgünde oluşunun bir zarar olmadığını, aksine faydası bulunduğunu ve burada araştırmalar yaptığını iletiyor (Seneca, 7 yıl süresince Korsika’da kendini eğitti, araştırmalara gömüldü. Sonucunda da tanıdığımız Seneca ortaya çıktı). Bunun için de annesinin mutlu olması icap ettiğini, bunu bir lütuf olarak görmesini söyleyerek tesellilerini sunuyor.
Üçüncü ve son bölümde ise Seneca, İmparator Claudius’un -Claudius, Seneca’yı sürgüne yollayan imparatordu- azatlı dilekçe yazmanı Polybius’a yakın olabilmek için, deyim yerindeyse yağcılık yaparak, adam kardeşini kaybetmesi üstüne Polybius’a samimiyetten uzak teselliler sunuyor. İlerleyen süreçte bunun dalkavukça bir hareket bulunduğunu kabul eden Seneca sürgünden dönemiyor ve hatasını anlayıp utanç içinde kendi kabuğuna çekiliyor. Çalışmalarına burada devam ediyor.
İncelemem bu şekildeydi. Özetlemek gerekirse, Teselliler’i okumanızı oldukca isterim. (Berkant)


Teselliler PDF indirme linki var mı?


Seneca – Teselliler kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Teselliler PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Seneca Kimdir?

Roma’ya minik yaşta teyzesi tarafınca getirilmiş ve Mısır valisinin eşi olan bu kudretli kadının nezaretinde büyümüştür. Babası atlı sınıfına (equites) üyedir ve derlediği söylevlerle Latin edebiyatında Rhetor Seneca ve Stoacı terbiye görüşleriyle tanınan Seneka, ahlakın temeline doğaya uygun yaşama ilkesiyle, bir bilge idealini yerleştirmiştir. Zamanın toplumunu bir yırtıcı hayvanlar topluluğu olarak gören Seneka, bilge kişisini, kendi kendine yeten, hazza olmasıyla birlikte eleme karşı da duygusuz, korku bilmez, evrenin gerçek efendisi, erdemi özgür iradesinin sonucu olan ve ölümden korkmayan şahıs olarak tanımlamıştır.

Her ne kadar Stoacı maddeciliği benimsemiş olsa da, Tanrı’nın aşkın bulunduğunu öne devam eden Seneca, ergonomik felsefeyi öne çıkarmış ve gerçek erdemle değerin, dışarıda değil de, insanoğlunun içinde bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca harici iyiler ve zenginliklerin, insana mutluluk sağlamayacağını da söylemiştir.

Seneca, ailesinin zengin olması yardımıyla meşhur felsefeciler ve söylev ustalarından (rhetor) eğitim almış ve bilgelik sevgisi yüzünden genç yaşta retorikten (söylev sanatı bilgisi) sıyrılmış ve felsefe eğitimine ağırlık vermiştir. Pythagorasçı Sotion’dan dersler alarak onun şeklinde etyemez olmuş ve ruhun ölümsüzlüğüne inanmıştır. Daha sonrasında Attalus’a bağlanıp güzel kokulardan, şaraptan, istiridye ve mantar yemekten ve yumuşak bir yatakta uyumaktan vazgeçmiştir. Kynik Demetrius’u ve Papirius Fabianus’u da hararetle dinleyen Seneca’nın felsefeye olan aşırı düşkünlüğü babasını telaşlandırmıştır; şu sebeple İmparator Tiberius gençliği saran bu felsefe akımlarına asla sıcak bakmıyor, acayip kılıklı ve tavırlı bu kişileri Roma’dan uzaklaştırıyordu. Ayrıca Seneca’nın, yapmış olduğu perhizlerden dolayı aslına bakarsanız narin olan bünyesi daha da bozulmuştu, sağlığı iyice kötüye gidiyordu. Babası, oğlunun sağlığını düzeltmek ve felsefeden uzaklaştırmak için onu öncelikle Pompei’ye, sonrasında Mısır’a gönderdi. Roma’ya MS 31 senesinde dönen Seneca, kendini siyasete verdi ve quaestorluk (idam cezası vermeye yetkili hakim) elde ederek mahkemede avukatlık halletmeye başladı. Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi. Fabianus’tan öğrendiği keskin çelişkiler içeren, imalarla dolu kısa cümleli ifadeler kullanmada oldukça başarılıydı. Kıskanç İmparator Caligula’nın deyimiyle “kum taneleri” şeklinde akıp giden üslubu ölüm nedeniydi. Bu şekilde başarıya ulaşmış bir konuşmacının kendi Roma’sında yeri yoktu. Ancak saraydaki bazı kişiler Seneca’nın hasta bir insan bulunduğunu ve oldukca azca bir ömrü kaldığını söyleyerek İmparatoru zor ikna etti ve meşhur bir düşünürün yaşamını bağışlattı. İmparatoriçe Messalina, Caligula and Agrippina’nın kızkardeşi Julia Livilla ile Seneca içinde bir ilişki olduğuna ilişkin dedikodular çıkarınca, Seneca MS 41’de Korsika’ya sürgüne yollandı. Livilla ise öldürüldü. Seneca sürgündeki yaşamını felsefe yapıtları yazarak, bilim ve şiirle uğraşarak geçirdi. İlk seneler kolay geçti, fakat sonraki yıllarda Roma’ya dönme arzusu yüreğini iyice kaplayınca, Cladius’un azatlısı Polybius’a kardeşinin ölümünden dolayı yazdığı Ad Polybium De Consolatione (Polybius’a Teselli Üstüne) başlıklı yazısında hem ona hem de imparatora adeta yalvarmıştır. Ayrıca gene aynı ruh durumuyla annesine yazdığı Ad Helviam Matrem De Consolatione (Annem Helvia’ya Teselli Üstüne) yazısında da annesinden oldukca kendini teselli eder gibidir. Tüm bu yakarılarına rağmen Seneca Roma’ya sadece Livilla’nın kardeşi Agrippina zamanında dönebilmiştir. Genç Prens Neron’un anası Agrippina, tanınmış bir edebiyatçının, oğlunun eğitiminde mühim bir rol oynayacağını düşündüğü için Seneca’yı sürgünden çağırtmıştı. Neron’un tüm eğitimini üstüne alan Seneca, ona çağının mühim kültür mevzularıyla ilgili dersler vermiş, sadece Agrippina’nın felsefeye pek sıcak bakmaması sebebiyle bu konulardaki derslerine bazı engellemeler getirmek zorunda kalmıştır. M.S 54 senesinde Claudius öldüğünde Neron on altı yaşlarında İmparator duyuru edilince, Seneca muhafız kıtası komutanı Afranius Burrus ile beraber idarede söz sahibi olmuştur. Ama filozoflara yakışmayacak yaşam seçimi ile savunduğu düşünceler uyuşmadığı için hakkında dedikodular çıkmasına engel olamamıştır. Bu arada Neron tümüyle anormal davranışlar içine girmiş ve anası Agrippina’yı öldürtmüştür. Bunun arkasından Burrus’un zehirlenerek öldürülmesi Seneca’yı saray yönetiminde tek başına bırakmıştır. Bunun üstüne tüm servetini imparatora bırakarak hususi yaşamına çekilmeye kabul eden Seneca, bu düşüncesini Neron’a açmış, sadece reddedilmiştir. İS 64’te meydana gelen büyük Roma yangınından sonrasında bu önerisini yinelediği halde imparator tarafınca ikinci kez reddedilmiştir. Ancak Seneca bu kez emin davranmış, Neron’dan aldıklarının bir kısmını geri vererek siyasetten ayrılmıştır.

M.S 61-65 yılları Seneca’nın kendini tümüyle felsefeye verdiği en verimli süreci oldu. Ancak M.S 65’te C. Calpurnius Piso’nun başı çekmiş olduğu, Faenius Rufus, Plautus Lateranus ve ozan Lucanus’un adının karıştığı Neron’a karşı düzenlenen bir suikast girişimine onun da adı karıştığı için, İmparator tarafınca kendini öldürmesi emri verildi. Tüm yaşamı süresince ölümün hiçe sayılması icap ettiğini savunmuş olan Seneca, bu emri metanetle karşıladı ve M.S 65’te damarlarını keserek intihar etti.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/Lucius_Annaeus_Seneca


Seneca Kitapları – Eserleri

  • Medea
  • Tanrısal Öngörü
  • Phaedra
  • Doğa Araştırmaları
  • Troialı Kadınlar
  • Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne
  • Annem Helvia’ya Teselli
  • Bilgenin Sarsılmazlığı Üstüne – İnziva Üstüne
  • Teselliler
  • Ahlak Mektupları
  • Törel Mektuplar
  • Seçme Epigramlar ve İmparator Claudius’un Kabaklaşması
  • Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne
  • Thyestes
  • Ruh Dinginliği Üstüne
  • İşsizliğe Övgü
  • Gladyatör Kararını Arenada Verir
  • Hiddet Üstüne
  • Dialogues and Essays
  • Dialogues and Letters
  • Das Leben ist kurz!
  • İnsan Olmak


Seneca Alıntıları – Sözleri

  • “İyi mi yaşadım?” diye soran yok.
    “Ne kadar yaşadım?” diye bakıyor hepimiz. (Ahlak Mektupları)
  • .
    Korkunun sebebi bilgisizliktir.
    … (Thyestes)
  • “Kimse bir maskeyi uzun süre taşıyamaz,
    uydurma şeyler çabucak kendi doğalarına
    geri döner…” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • “Dertler hafifse konuşur, ağırsa susup kalır..” (Phaedra)
  • “ Çarpık olan şeyleri, bir cetvelin olmadan asla düzeltemezsin..! “ (Ahlak Mektupları)
  • Ne sayıları kalabalık diye kötülerden ol ne de sana benzemiyor diye birçoğuna düşman ol. (Gladyatör Kararını Arenada Verir)
  • Bu yaşam senin sefaletini ve esaretini kendiliğinden bitirmeyecektir. Yara bere içindeki başını bu boyunduruktan kurtar. Durmadan eğileceğine bir kerede kopsun daha iyi. (İşsizliğe Övgü)
  • “Mutlak bir zorunluluğun doğurduğu cesaret
    en kuvvetli cesarettir.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • Tüm acılar ölümle beraber yok olup giderler. (Teselliler)
  • Fena bir örnek olmadıkça büyük örnek de ortaya çıkmaz. (Tanrısal Öngörü)
  • Hiddet, bazen karşılaşmış olduğu şeyleri kırıp parçalara ayırsa bile çoğunlukla kendi kendini yıkar.. (Hiddet Üstüne)
  • İnsan hazza üstün geldiği gün, acıya da üstün gelecektir. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Tutulmadıkça Güneş’in bile seyircisi yoktur, keza kimse, kararmadıkça Ay’ı seyreylemez. (Doğa Araştırmaları)
  • “Kaderinden kaçamazsın; seni ablukaya
    alıyor ve nereye insen, heybetli
    görünümüyle seni izliyor.” (Hoşgörü Üstüne – Ruh Dinginliği Üstüne)
  • .
    İyi bir zihin bir krallığa haizdir.
    … (Thyestes)
  • İnsanlar eskiden dostluk arardı; şimdi hepimiz av ardında.. (İşsizliğe Övgü)
  • Ölümden korkmak çılgınlıktır; şu sebeple insanoğlu belirli olanı beklerler, müphem olandan korkarlar. (Törel Mektuplar)
  • Birisinin beyaz saçlarına ve kırışıklıklarına bakıp uzun yaşadığını düşünmenin alemi yok, o uzun yaşamadı, yalnız uzun var oldu. (Mutlu Yaşam Üstüne – Yaşamın Kısalığı Üstüne)
  • Bizi incitecek olanlara hiddet duyduğumuz doğru, sadece onların amaçları aslına bakarsanız bizi incitmektir, can yakmaya niyetlenmiş şahıs bu eyleme çoktan adım atmıştır. (Hiddet Üstüne)
  • Hiç umudu olmayan, hiçbir şeyden umudunu kesmez. (Medea)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş