Eğitim

Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları – Osman Turan Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları – Osman Turan Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kimin eseri? Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kitabının yazarı kimdir? Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları konusu ve anafikri nedir? Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kitabı ne konu alıyor? Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları PDF indirme linki var mı? Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kitabının yazarı Osman Turan kimdir? İşte Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi…

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Osman Turan

Yayın Evi: Ötüken Neşriyat

İSBN: 9789754375275

Sayfa Sayısı: 232


Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Türkiye’de öğrenim müesseseleri, maarif teşkilâtı ve üniversiteler ilim, kültür, ahlâk ve mefkûresi sağlam, seçkin ve aydın bir nesil yetiştirmedikçe milletimizin rehbersiz kalması, mânevî ve siyasî buhranlara düşmesi mukadderdir. Türk cemiyeti ilericilik zan ve iddiaları ile ve ilmî, millî ve insanî esaslara aykırı öyleki tersine zorlanmıştır ki, bu durumda mânevî bir buhranın doğması ve siyasî nizâmın bozulması kaçınılmazdı. Aslında uygarlık zamanı ve sosyolojinin gösterdiği suretiyle her yabancı kültür tesiri yada iktibasının toplum bünyesi üstünde bir ekip sarsıntılar yaratması tabiîdir. Eğer bu tesirler düzgüsel iktisadî ve kültürel münâsebetlerle beraber ve tedricî bir halde vuku bulursa, mevcud millî unsurlar üstünde bir aşı vazifesini görür ve bu sayede toplum yeni bir uygarlık sentezi istikametinde hayâtiyet kazanarak yükselir. Bu kitap, bahsedilen mevzularda Türkiye’ye özgü mânevî sıkıntılara ve bunların yol açmış olduğu siyasî buhranlara, tarihçi bir âlimin dikkatiyle iyi mi bakıldığını göstermektedir.


Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları Alıntıları – Sözleri

  • Bir rivayete bakılırsa İmâm-ı A’zam Hacda yakarma ederken hatiften gelen bir ses onu «Kılıç Türklerin elinde bulundukça senin mezhebine zevâl yoktur» müjdesi ile tebşir etmişti. Zaten tarih de Türklere «İslâm’ın kılıcı» (Seyf ul-İslâm) unvanını vermiştir.
  • Diyanet işlerini yönetim edecek münevver din adamlarımız neredeyse mevcut değildir. Camilerimizdeki imamların vaazları, inanmış münevverleri bile doyum edemiyecek kadar, iptidaileşmiştir. Milli harsın en güçlü unsurlarından önde gelen din ve dini kültürün bugünkü perişan haline nihayet vermek için ciddi bir surette tedbirler alamazsak içinde bulunduğumuz maneviyat buhranının toplum hayatımızda daha derin hastalıklar doğurması mukadderdir.
  • Gerçekten Türk milleti artık yüksek ideal ve duygularını ifâde edecek bir edebiyattan, ileri bir muhâkemenin mahsûlü olan bir kültür dilinden yoksun bulunmak üzeredir. Büyük Türk edebiyatı yerini edepsizliğe ve varlıklı Türkçe yerini iptidaî bir kabile diline bırakmıştır. Cehâlet ve çılgınlık örneği «serseri kelimeler» ve «Devrik cümleler» Türk dilini salgın etmiştir, ki bu tarihte emsalsiz bir barbalığın ve safsataların iyi mi tahakküm ettiğini gösterir. Dil ve düşünce münasebeti dolayısıyle yeni nesillerin yalnız kültür dilinden ve güzel Türkçe’den değil sağlam muhakeme imkânlarından dahi yoksun kalmasına sebep olmuştur, ki bu fâcia tutsak Türklere bile revâ görülmemiştir.
  • (Az vakit içinde oldukca iş etmiş ve gölgesi dünyayı tutmuştu. Asrının güneşi idi. Nitekim ikindi (asr) vakti de güneşin gölgesi uzun ve zamanı kısa sürer.) İbn Kemal
  • Türklere aid ulusal ve İslâmi tüm değerler tasfiye edilse idi bu, Avrupalılaşıyor zannı ile milletin tarihe karışması demekti. Zira ne Türk milletini ulusal ve islâmî vasıflardan ayırmak, ne dinsiz bırakmak ve ne de onu dağılmaksızın Hıristiyan yapmak kabildi. Gerçekten bu şekilde bir Avrupalılaşmak için başka bir şık da bahis mevzuu değildi. Bu gidiş bizi Şarkın efendiliğinden uzaklaşıp Garbın kapılarında uygarlık dilenciliğine ve bizzat Avrupa’nın istihzasına düşürüyordu.
  • Bir rivayete bakılırsa İmâm-ı A’zam Hacda yakarma ederken hatiften gelen bir ses onu “Kılıç Türklerin elinde bulundukça senin mezhebine zevâl yoktur” müjdesi ile tebşir etmişti.
  • Bu başı boş sahtekârlar kendi bâtıl dâvaları ve hasîs menfaatleri için icabında özgürlük ve demokrasi kahramanı kesilirler. Lâkin millî irâde tecelli edince onu çeşitli bahane ve fesadlarla yıkmağa çalışır; laiklik elden gidiyor yaygaraları ile de din ve ahlâka, laikliğe aykırı olarak, saldırırlar.


Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları İncelemesi – Kişisel Yorumlar

Osman Turan / Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları.
Osman Turan 1914- 1978 yılları aralığında yaşamıştır. Tarihçi, Türk Ocakları Başkanı, Siyasetçidir. Akademik çalışmalarını daha oldukca Selçuklu zamanı üstünde yapmıştır. Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi kitabı en mühim eseridir.
Sultan II. Abdülhamid Han’ın torunu Nemika Sultan’ın kızı Satıa Sultan ile evlidir, doğrusu bununla birlikte damat tır.
Osman Turan, yazdığı eserler de yalnızca tarihçiliği ile öne çıkmamış, bununla birlikte ülkemizin içinde bulunmuş olduğu duruma dair eserlerde vermiştir. Bu durumunda Türk Ocakları başkanlığını yapmış olması ve milletvekilliği yapmış olması da etkilidir.
Cumhuriyet periyodunun ilk zamanlarında aydın-halk ve siyasetçi arasındaki kopukluk ve onun ortaya çıkarmış olduğu sıkıntıları Türkiye’de siyasal buhranın kaynakları olarak değerlendirmiştir. Kitapta devrin eğitim, toplumsal, siyasal, internasyonal ilişkiler ve dini boyutlu vakalarda aydınlarımızın etkisizliğini en güzel şekilde ortaya koymuştur. Yeni kurulan devletimizin temelleri atılırken Aydın ve siyasetçilerin bilhassa komünizmden etkilenerek milletimizin kıymet yargılarına aykırı tutumlarının devletimize verdiği zarar anlatılmaktadır.
Hocanın makalelerinden seçilmiş olan kitap, Türk evlatları için bir rehber kaynak durumundadır.
#Kitapşuuruinsanlıkşuuru. (Mustafa Parlatan)

Tarihçilikte mühim bir otorite olan Osman Turan’ın köşe yazısı şeklindeki yazılarından oluşan kitap, merhum hocamızın tarih kitapları kadar başarıya ulaşmış değil. Belki ilk yazıldığı dönem için başarıya ulaşmış tespitleri olmakla beraber günümüz şartlarında yüzeysel kalan bir kitap. Üniversite çağı için basite kaçar sadece lise çağındaki gençler için İdealdir diyebilirim.
1960 yılları sonrasında Türkiye’de yaşanmış olan gelişmelere milliyetçi-tutucu açıdan bakan bu doğrultuda fikirler ortaya koyan bir kitap. Bilhassa o dönemde ülkemizi kasıp kavurmaya başlamış olan Sovyet Rusya başta olmak suretiyle Çin, Arnavutluk benzer biçimde ülkelerden esinlenmiş toplumcu hareketlere karşı ikazlar içeriyor. Bu hareketleri masum birer düşünce hareketi olarak görmeyip kaynağını aldıkları bilhassa Sovyet Rusya’nın bir çeşit emperyalist faaliyetleri olarak görüyor.
Türk aydını ve üniversitelerdeki eğitim üstünde durduğu düşünceleri oldukça mühim diyebilirim. Keza halkı ile arası açık aydınlar ve yaşamış olduğu topluma yabancı üniversitelerin yetiştirdiği nesillerin ülkede sorulara yıl olacağını vurguluyor. Bugün de öyleki değil mi halkı anlamış olmayan yada onu haiz olduğu değerler ile kabul etmeyen aydınlar büyük bir mesele değil midir? (Mustafa BAKIRHAN)


Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları PDF indirme linki var mı?


Osman Turan – Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları kitabı için internette en oldukca meydana getirilen aramalardan birisi de Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan bir çok kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF’leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Osman Turan Kimdir?

1914 senesinde hayata merhaba dedi. Trabzon’un Çaykara kazasının Soğanlı Köyünde Kurunoğulları adı ile anılan bir aileden gelmektedir. Babası, Birinci Dünya Savaşı’na katılarak Kafkas Cephesi’nde şehid düşen Hasan Ağa’dır. Osman Turan; ilk mektebi Çaykara’da, liseyi Trabzon ve Ankara’da tamamlamış oldu. 1940 senesinde Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nden mezun oldu. Oniki Hayvanlı Türk Takvimi adlı teziyle doktorluk payesini aldı. Doktora jürisinin reisi Ord. Prof. Dr. Fuad Köprülü idi. 1944’de doçent oldu ve Türk-İslâm Tarihi dersleri okutmaya başladı. 1948-1950 yılları aralığında Londra ve Paris’te araştırmalarda bulunmuş oldu. 1951’de profesörlüğe terfi etti. 1954 senesinde Demokrat Parti Trabzon listesinden milletvekili seçildi ve 27 Mayıs 1960’a kadar bu vazifede kaldı. Yassıada’da 17 ay hapis yattı. 1964’te Adalet Partisi Umum Reis Muavini seçilen ve 1965’te yine Trabzon’dan milletvekili olan Turan, 1969’da siyasetten tamamen çekildi. 1972 senesinde da profesörlükten emekli olan Osman Turan 17 Ocak 1978 tarihinde vefat etti. Prof. Dr. Osman Turan Sultan II. Abdülhamid’in torunu Nemika Sultan’ın kızı Satıa Hanımsultan (1927-2003) ile evliydi.

Yakınları tarafınca “Ciddi ilim adamı formasyonu, sağlam karakteri, yüksek uygar cesareti, doğrulu ve tok sözlülüğü, oldukca geniş fikri ihata kabiliyeti, Türklükle ilgili geniş ve sağlam bilgisi, muktedir kalemi ile tanınmış bir ilim adamı” olarak tanım edilen Turan; İngilizce, Fransızca, Arapça ve Farsça biliyordu.Türk Ocakları Genel Merkezi’nin Ankara’ya nakli üstüne 1959’da meydana getirilen kurultayda umum reis seçildi. Türk Yurdu Mecmuası’nı yepyeni bir muhteva ve ruhla çıkararak Türkiye’nin popüler okunan düşünce dergisi haline getirdi. Yassıada’ya sevkedilince bir süre Türk Ocakları’ndan ayrı kaldı.

Dünya genelinde bir “Selçuklu Tarihi mütehassısı” olan Osman Turan’a, Kadir Mısıroğlu, Doğru Türkçe Rehberi isminde eserini “İşbu yapıt; doğru Türkçe’nin yılmaz müdafii büyük yurtsever ve kıymetli alim Prof. Dr. Osman Turan merhumun necib hatırasına cenab-ı Hakk’ın vasi rahmetine nailiyyeti niyazıyla” sözleri ile ithaf etmiştir.


Osman Turan Kitapları – Eserleri

  • Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi
  • Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti
  • Selçuklular Zamanında Türkiye
  • Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları
  • Türkiye’de Manevi Buhran
  • Selçuklular ve İslamiyet
  • Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi
  • Kunlar ve Eski Türkler
  • Oniki Hayvanlı Türk Takvimi
  • Türkiye Selçukluları Hakkında Resmi Vesikalar Metin, Tercüme ve Araştırmalar
  • Makaleler
  • İstanbul’un Fethinden Ilkin Yazılmış Tarihi Takvimler
  • Kızıl Tehlike
  • Türkiye’de Manevi Buhran
  • Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi
  • Selçuklular Zamanında Türkiye
  • Türkler Anadoluda
  • Makaleler 2
  • Tarihi Akışı İçinde Din ve Medeniyet
  • Yeni İstanbul Yazıları
  • Türkiye’de Komünizmin Kaynakları
  • Vatanda Gurbet
  • Türkiye’de Komünizmin Kaynakları
  • Makaleler 1
  • Gafletten Uyanalım
  • Makaleler
  • Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi


Osman Turan Alıntıları – Sözleri

  • Türklere aid ulusal ve İslâmi tüm değerler tasfiye edilse idi bu, Avrupalılaşıyor zannı ile milletin tarihe karışması demekti. Zira ne Türk milletini ulusal ve islâmî vasıflardan ayırmak, ne dinsiz bırakmak ve ne de onu dağılmaksızın Hıristiyan yapmak kabildi. Gerçekten bu şekilde bir Avrupalılaşmak için başka bir şık da bahis mevzuu değildi. Bu gidiş bizi Şarkın efendiliğinden uzaklaşıp Garbın kapılarında uygarlık dilenciliğine ve bizzat Avrupa’nın istihzasına düşürüyordu. (Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları)
  • Gerçekten Türkler, başka milletlerden değişik olarak, daha peygambere haiz olmadan, kendi anlayışları ile tek bir Tanrı inancına yükselmişler; ulusal ve insanı duygularıyla beraber tarih sahnesine çıkmışlardır. (Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi)
  • Malazgirt Zaferi yersiz ve yurtsuz kalan Türk muhacirlerine Anadolu’da sonsuz bir vatan hazırladı. Selçuklular bu kahir zaferleri ile ve bir millet halinde bu ülkede yerleştileri halde Bizanslılar Haçlı seferlerinin Türklere verdiği sarsıntı dolayısıyla uzun bir devir Anadolu’yu kurtaracaklarını umuyorlardı. Bu umut ve inanç II.Kılıç Arslan’ın 1176 senesinde Myriokephalon’da imparator Manuel Komnenos’a karşı kazanılmış olduğu büyük zafere kadar devam etmiş, Bizanslılar bu ikinci bozgundan sonrasında hayalleri tamamıyla yıkılmış ve Anadolu’ya ebediyen veda etmişlerdi. (Selçuklular Zamanında Türkiye)
  • Ey Türk milleti, titre ve kendine dön!
    Bilge Han (Türkiye’de Manevi Buhran)
  • Fakat daima bir Türk’ü tepeleyen bir Türk bulunur. (Selçuklular ve İslamiyet)
  • En büyük kırım Sultân Sancar’ın payitahtı Merv’de oldu. Ova insan cesetlerinden tepe haline geldi. Toprak kan rengine boyandı. Kale ve Hisarı yerle bir ettiler. Camileri yaktılar. Hazine bulmak maksadıyla mezarları ve Sultân Sancar’ın mezarını açtılar. Cuveyni’ye bakılırsa ölü miktarı 1 milyon 300 bin kişiye yükselmişti. İbnül Esir’e bakılırsa ölü sayısı 700 bindir. Subki bir günde şehit edilenlerin sayısını 700 bin diye yazar. (Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti)
  • İhtimal ki, bu Oniki hayvan Türklerin Oniki boy teşkilâtına mensup oldukları bir devrin totemik bir hatırasıdır. (Oniki Hayvanlı Türk Takvimi)
  • Tarih, hâdiseleri sadece vakit ve mekân içinde tespit ettikten sonrasında kendisine mal edebilir. (Oniki Hayvanlı Türk Takvimi)
  • “Türk dilini öğreniniz! Şundan dolayı onların hâkimiyeti uzun sürecektir.” (Kâşgari, hadîs) (Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi)
  • Türkiye’de yeni nesillerin, Avrupalı olmak hevesi ile ulusal kültür kaynaklarından uzaklaşmasına vesile olmakla kalmamış tarih şuuru ve ulusal mefkureyi de köklerinden sarmıştır. (Kunlar ve Eski Türkler)
  • Türkler Anadolu’ya geldikleri vakit, bir asırdan beri, İslam dinini kabul etmiş bulunmakla birlikte, göçebe yaşamın icabı, hemen hemen yüzeysel bir halde İslamlaşmış ve İslam cilası altında eski Şamani ve inanışları yaşamıştır. Baba İshak, Barak Baba, Sarı Saltuk, ve sair Türkmen babaları bir müslüman şeyhi kadar eski Türk şaman (kam)larının da bir devamı idiler. Bu sebeple Şamanilik müslüman Türk tarikatlerine etki etmiş; ayinlerine girmiş, raks ve müzik de dini bir vecd unsuru haline gelmiş ve Müslüman alimlerinin mücadeleleri bu unsurları bertaraf edemememiştir. (Selçuklular ve İslamiyet)
  • Süçü: Gök-Türkler, Uygurlar ve Ortaçağ Türkleri’nde şerbet ve tatlı yada hafifçe şarap hakkında kullanılan bu kelime süçük, süçiğ, süçi, süçü şekillerinde kullanılan bu içkiyi Bulgarlar baldan yapıyorlardı. (Kunlar ve Eski Türkler)
  • Bir rivayete bakılırsa İmâm-ı A’zam Hacda yakarma ederken hatiften gelen bir ses onu “Kılıç Türklerin elinde bulundukça senin mezhebine zevâl yoktur” müjdesi ile tebşir etmişti. (Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları)
  • Tarih şeklî ve mutlak yansılamak esasına dayanmış bir kültür ve cemiyetin hayatiyet gösterdiğine dair bir misâl kaydetmemiştir. (Türkiye’de Manevi Buhran)
  • Gerçekten insan madde ve ruhtan mürekkep olduğu, onun saadeti ve medeniyetin de akıbeti bu iki unsur arasındaki muvazeneye bağlı. (Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi)
  • Kendime bir köşk yapmış olup da yanında bir câmi inşaa etmezsem Allah’tan utanırım.
    Tuğrul Bey (Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti)
  • “… asırlar da geçse Komünist idareler zulüm yapmaktan ve yıkılmaktan kurtulamazlar.” (Türkiye’de Manevi Buhran)
  • Filhakika Or hon’dan beri, elimizde bulunan vesîkaların tarih zabıtlarında oniki hayvan takvimile beraber kullanılan yıl ve aylar bu aylardır. Bahsettiğimiz Türk ayları şunlardır:
    Aramay, ikindi ay, üçüncü ay, törtinç ay, beşinç ay, altınç ay, yi tinç ay, sekizinç ay, tokusınç ay, onınç ay, bir yiğirminç (yirmiye bir, doğrusu on birinci) ay, çakşaput” ay. (Oniki Hayvanlı Türk Takvimi)
  • Millî yazgı üstünde bu kadar büyük âmil olan üniversitelerimizin memleketin hal ve istikbaldeki gereksinim ve gayelerine yanıt verecek bir sevi¬yeye erişebilmeleri ve öteki devlet makamlarına nazaran mânen daha büyük bir mevki olan kürsülerin ilim, ahlâk ve ideal bakımından daha kıymetli insanlarla doldurulması, şüphesiz, başta gelen millî bir savunma meselesi olmak gerekir. (Gafletten Uyanalım)
  • (Az vakit içinde oldukca iş etmiş ve gölgesi dünyayı tutmuştu. Asrının güneşi idi. Nitekim ikindi (asr) vakti de güneşin gölgesi uzun ve zamanı kısa sürer.) İbn Kemal (Türkiye’de Siyasi Buhranın Kaynakları)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle



[

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Oto Aksesuar toptan çakmak
Pusulabet Betoffice Giriş ataşehir escort pendik escort sitene canlı tv ekle bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler madridbet meritking kingroyal madridbet yeni giriş kingroyal giriş